Risalah Nur Shalat : Aurat Laki-laki dan Perempuan seterusnye Hakikat Sembahyang,
رﺳـﺎﻟـﺔﻧﻮراﻟﺼﻼۃ
Kitab asli ditulis dengan tulisan Arab Melayu lalu
ditransliterasi ke dalam tulisan latin oleh :
Encik Syamsul Hendry
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
Pade
menyatekan rukun sembahyang dan segala syarat-syaratnye daripada tiap-tiap satu
daripade rukun-rukun itu dan segala sunat-sunatnya yang seyogya dikerjakan di
dalamnye. Dan lagi menyatekan akan bicara mukaranah (perbandingan) dan istihdharkan (membangkitkan) niat. Yang tak dapat tiada
diketahuikan dengan terangnya.
Disusun oleh
: fakir ‘aliyyullaahal haadii
Muhammad
Shaleh Abu Husain Saudi
Dicetak oleh
Al Ahmadi Faraisy, Singapura
Ditransliterasi
oleh Encik Syamsul Hendry
Pada 13
November 2016
Kata Pendahuluan
1. Adalah susunan ini kukarangkan die dengan kerane
permintaan daripade seorang saudara sepupuku yang dikasihi supaye kusuratkan
baginya akan bicare sekali rukun sembahyang dan syarat-syaratnye dan serte
bicara mukaranahnye niat pada takbiratul ihram itu. Dan jike adelah aku bukan
ahlinye atas yang demikian itu sekalipun melainkan aku berpegang kepada ﷲ swt. minta
kepade-Nye jalan yang sawabnya [KBBI : sawab = benar]. Karene dialah jua Tuhan
yang sangat memperkenankan permohonan hambe-Nye.
Sesungguhnye barang yang telah
maklum kite, bahwa mendirikan sembahyang fardhu yang lime waktu di dalam sehari
semalam itu adalah ianya rukun yang kedue daripade Islam dan tiang bagi agame
kite. Make syukurlah hambe kepade ﷲ ta’ala bagi
mane-mane ikhwanul muslimin wal muslimat yang telah mereke itu mendapat taufik
daripade swt. Yang telah dapat ienye mendirikan akan asas dan syiar agame kite
itu dengan sembahyang. Tetapi oleh karene orang kita kebanyakan pada zaman yang
akhir ini setengah tiade berape lagi yang mengambil berat dan hiraukan menuntut
pelajaran daripade segala perkara agame hingga daripade setengah mereka itu
yang mengerjakan sembahyang dengan jalan yang tidak betul buatannya. Ataupun
dipadankan dengan pelajaran yang didapatnye pada masa kecilnye itulah yang
dikerjakannye sampai pade mase tuanye dengan tidak lagi mengambil siasat
kembali membetulkan die kepada guru yang ade mengerti. Make adalah amalnye itu
banyak yang keliru atau pun ada yang tertinggal salah satu daripade rukun
syaratnye jadilah batal sembahyangnye lagi tiada sah. Atau tertinggal daripade
yang sunah-sunah yaitu menjadikan pula kurang pahale sembahyang itu. Make
ketike itu rugi juge kita namenye.
|
|
Hadis Nabi ﳏﻤﺪﷺ : ﻛﻢﻣﻦﻗﺎﺋﯩﻢﺣﻈﻪﻣﻦﺻﻼﺗﻪاﻟﺘﻌﺐواﻟﻨﺼﺐ
Mafhumnye :
Beberape orang yang mendirikan sembahyangnye yang mendapat habuan [KBBI: habuan
= porsi; bagian] dan gantungan daripade sembahyang ialah penat dan lelah sahaje
yang diperolehnye.
2. Adelah pule susunan ini membaikkan di dalam pelajaran
dan jadi ingatan di atas peramalan hambe sendiri dan dalam pada itu sememangnye
mudah-mudahan dapat menjadi pelajaran bagi segale mereka itu yang baharu
belajar akan sembahyang yang mane suke mencari kesempurnaan sembahyang. Oleh
yang demikian itu sekirenye ade nampak di mane tempat yang ada tersalah di
dalam pelajaran susunan ini daripade yang sebenarnye, make di atas mereke yang
lebih mengetahuinye haraplah hambe kepadanye dibetulkan dengan sawabnye, lebih
dahulu banyak hambe mengucapkan terima kasih.
Wassalam,
Muhammad Shaleh – Damnah Lingge
وَاَﻗِـﻢِاﻟﺼـَّﻼٰۃَوﻟِﺬِﻛـْﺮِي
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
Fasal
Bermule aurat
itu atas tige bahagi
Pertame : aurat laki-laki merdeka ade ie atau hambe.
Make yaitu barang yang antare pusatnye dan lututnye jike di dalam sembahyang
dan berhadapan
sesame laki-laki atau dengan perempuan yang muhrimnye, dan jike berhadapan dengan perempuan yang
ijnabiah ( asing ; pen. ) make
yaitu sekalian badannye,
dan jike di dalam khalwat make due kemaluannye, make hasilnye bagi laki-laki itu
tige aurat.
Kedue : aurat perempuan yang hambe orang. Yaitu jike ade ie di
dalam sembahyang atau di dalam khalwat atau pade berhadapannye dengan mahramnye
atau dengan same-same perempuan, make yaitu barang yang antare pusat dan
lututnye, dan jike berhadapan ie dengan laki-laki yang ijnabi make sekalian
badannye dan jike berhadapan dengan perempuan yang kafarah ﻛﺎﻓﺮﻩ ( kafir; pen.)
make yaitu
barang yang lain daripade barang yang zahir pade waktu bekerjenye make hasil
baginye tige aurat jue.
Ketige : aurat perempuan yang merdeka. Yaitu sekalian
badannye melainkan mukenye dan due tapak tangannye jike ade ie di dalam
sembahyang dan jike berhadapannye dengan laki-laki yang ijnabi make yaitu
sekalian badannye, dan jike berhadapannye dengan same-same perempuan atau di
dalam khalwat atau pade hadapan laki-laki yang mahramnye make yaitu antare
pusatnye dan lututnye, dan jike berhadapannye dengan perempuan yang kafarah ( kafir ; pen. ) make barang yang lain daripade barang
yang zahir pade waktu bekerjenye, make hasil baginye itu empat aurat اهے .
Peringatan : adelah anggota yang bise juge terbuke pade
waktu bekerje yaitu muke, kepale, tengkuk, leher, due tapak tangan sampai
lengan, due kaki sampai seperdue betis اﻫ .
( Kate ) Imam Nawawi, telah berkate
ashab kite disunatkan mengeluarkan perempuan-perempuan tue dan yang tiade
bersigak-sigak pade due hari raye yaitu hari raye Idul Fitri dan hari raye Idul
Ad-ha dengan izin suami mereke itu dan biarlah ie memakai pakaian buruk dan
membersih diri dengan umpame mandi jike haidh sekalipun dan jangan ienye memakai
bau-bauan dan tiade berhias diri اﻫ .
Adepun perempuan yang bersigak-sigak dan mude-mude make
makruh bagi mereke itu oleh datang hadir kepade due hari raye itu dan biarlah
sembahyang di rumah sahaje. Adepun dikeluarkan oleh Nabi daripade perempuan
dare dan mude itu kerane bahwesenye fitnah mase itu ade aman. Bersalahan pade hari ini
make yaitu tiade aman. Wallaahu a’lam.
Make sampai di sini hambe khatamkanlah Risalah ini yaitu
mule ditulis pade 6 hari bulan ﺻﻔﺮ Shafar al
khair اﻟﺨﻴﺮ ( yang
baik; pen. ) ﺳﻨﺔ ( tahun ) 1374 ﻣواﻓﻖ 4 Oktober tahun 1954 di Daik di atas
tangan faqir ; Muhammad Shaleh Damnah Lingge.
Bermule sembahyang itu yaitu :
1.
Kedapatan
bagi orang yang kelebaian.
2.
Mendapat
kelebaian bagi segale اﺗﻘﻴﺂء ( dengan tulus ikhlas; pen. ) yang
mubasysyirin. ﻣﺒﺸﺮﻳﻦ
3.
Kesenangan
bagi segale zahid yang salihin.
4.
Kelakuan
dan perangai bagi orang yang bahagie yang muhtadin ﻣﻬﺘﺪﻳﻦ (orang yang bertobat; pen.)
5.
Hiburan
hati bagi muhiyyin.
6.
Ghanimah
bagi segale saadat yang ‘arifin.
7.
Ubatan
bagi segale ulama’ yang amalin.
8.
Penganan
bagi orang yang muhidin.
Tuan-tuan, alim ulama, cerdik pandai,
serta Saudara seiman seagama
Kirimkan saran dan pandangan Anda melalui :
syamsulhendry@gmail.com
Komentar
Posting Komentar