Risalah Nur Shalat : Aurat Laki-laki dan Perempuan seterusnye Hakikat Sembahyang,

رﺳـﺎﻟـﺔﻧﻮراﻟﺼﻼۃ
Kitab asli ditulis dengan tulisan Arab Melayu lalu ditransliterasi ke dalam tulisan latin oleh :
Encik Syamsul Hendry
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
Pade menyatekan rukun sembahyang dan segala syarat-syaratnye daripada tiap-tiap satu daripade rukun-rukun itu dan segala sunat-sunatnya yang seyogya dikerjakan di dalamnye. Dan lagi menyatekan akan bicara mukaranah (perbandingan) dan istihdharkan (membangkitkan) niat. Yang tak dapat tiada diketahuikan dengan terangnya.

Disusun oleh : fakir ‘aliyyullaahal haadii

Muhammad Shaleh Abu Husain Saudi

Dicetak oleh Al Ahmadi Faraisy, Singapura

Ditransliterasi oleh Encik Syamsul Hendry
Pada 13 November 2016



Kata Pendahuluan

1.    Adalah susunan ini kukarangkan die dengan kerane permintaan daripade seorang saudara sepupuku yang dikasihi supaye kusuratkan baginya akan bicare sekali rukun sembahyang dan syarat-syaratnye dan serte bicara mukaranahnye niat pada takbiratul ihram itu. Dan jike adelah aku bukan ahlinye atas yang demikian itu sekalipun melainkan aku berpegang kepada swt. minta kepade-Nye jalan yang sawabnya [KBBI : sawab = benar]. Karene dialah jua Tuhan yang sangat memperkenankan permohonan hambe-Nye.
Sesungguhnye barang yang telah maklum kite, bahwa mendirikan sembahyang fardhu yang lime waktu di dalam sehari semalam itu adalah ianya rukun yang kedue daripade Islam dan tiang bagi agame kite. Make syukurlah hambe kepade ta’ala bagi mane-mane ikhwanul muslimin wal muslimat yang telah mereke itu mendapat taufik daripade swt. Yang telah dapat ienye mendirikan akan asas dan syiar agame kite itu dengan sembahyang. Tetapi oleh karene orang kita kebanyakan pada zaman yang akhir ini setengah tiade berape lagi yang mengambil berat dan hiraukan menuntut pelajaran daripade segala perkara agame hingga daripade setengah mereka itu yang mengerjakan sembahyang dengan jalan yang tidak betul buatannya. Ataupun dipadankan dengan pelajaran yang didapatnye pada masa kecilnye itulah yang dikerjakannye sampai pade mase tuanye dengan tidak lagi mengambil siasat kembali membetulkan die kepada guru yang ade mengerti. Make adalah amalnye itu banyak yang keliru atau pun ada yang tertinggal salah satu daripade rukun syaratnye jadilah batal sembahyangnye lagi tiada sah. Atau tertinggal daripade yang sunah-sunah yaitu menjadikan pula kurang pahale sembahyang itu. Make ketike itu rugi juge kita namenye.


Firman   swt. : ﻓَﻮَﻳْﻞﻟِﻠﻤُﺼَﻠِّﻴِﻦَاﻟّﺬِﻳْﻦَﻫُﻢْﻋَﻦْﺻَﻶﺗِـﻬِﻢْﺳَﺎﻫُﻮْنَ


Maknenye : Nerake Wail itu disediakan bagi mereke yang sembahyang yang mane hatinye lalai dan lupe di dalam sembahyang itu.
Hadis Nabi  ﳏﻤﺪﷺ :  ﻛﻢﻣﻦﻗﺎﺋﯩﻢﺣﻈﻪﻣﻦﺻﻼﺗﻪاﻟﺘﻌﺐواﻟﻨﺼﺐ
Mafhumnye : Beberape orang yang mendirikan sembahyangnye yang mendapat habuan [KBBI: habuan = porsi; bagian] dan gantungan daripade sembahyang ialah penat dan lelah sahaje yang diperolehnye.
2.    Adelah pule susunan ini membaikkan di dalam pelajaran dan jadi ingatan di atas peramalan hambe sendiri dan dalam pada itu sememangnye mudah-mudahan dapat menjadi pelajaran bagi segale mereka itu yang baharu belajar akan sembahyang yang mane suke mencari kesempurnaan sembahyang. Oleh yang demikian itu sekirenye ade nampak di mane tempat yang ada tersalah di dalam pelajaran susunan ini daripade yang sebenarnye, make di atas mereke yang lebih mengetahuinye haraplah hambe kepadanye dibetulkan dengan sawabnye, lebih dahulu banyak hambe mengucapkan terima kasih.

Wassalam,
Muhammad Shaleh – Damnah Lingge



وَاَﻗِـﻢِاﻟﺼـَّﻼٰۃَوﻟِﺬِﻛـْﺮِي
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ

 Fasal
Bermule aurat itu atas tige bahagi
Pertame : aurat laki-laki merdeka ade ie atau hambe. Make yaitu barang yang antare pusatnye dan lututnye jike di dalam sembahyang dan berhadapan sesame laki-laki atau dengan perempuan yang muhrimnye, dan jike berhadapan dengan perempuan yang ijnabiah ( asing ; pen. ) make yaitu sekalian badannye, dan jike di dalam khalwat make due kemaluannye, make hasilnye bagi laki-laki itu tige aurat.
Kedue : aurat perempuan yang hambe orang. Yaitu jike ade ie di dalam sembahyang atau di dalam khalwat atau pade berhadapannye dengan mahramnye atau dengan same-same perempuan, make yaitu barang yang antare pusat dan lututnye, dan jike berhadapan ie dengan laki-laki yang ijnabi make sekalian badannye dan jike berhadapan dengan perempuan yang kafarah ﻛﺎﻓﺮﻩ ( kafir; pen.) make yaitu barang yang lain daripade barang yang zahir pade waktu bekerjenye make hasil baginye tige aurat jue.
Ketige : aurat perempuan yang merdeka. Yaitu sekalian badannye melainkan mukenye dan due tapak tangannye jike ade ie di dalam sembahyang dan jike berhadapannye dengan laki-laki yang ijnabi make yaitu sekalian badannye, dan jike berhadapannye dengan same-same perempuan atau di dalam khalwat atau pade hadapan laki-laki yang mahramnye make yaitu antare pusatnye dan lututnye, dan jike berhadapannye dengan perempuan yang kafarah ( kafir ; pen. ) make barang yang lain daripade barang yang zahir pade waktu bekerjenye, make hasil baginye itu empat aurat  اهے .
Peringatan : adelah anggota yang bise juge terbuke pade waktu bekerje yaitu muke, kepale, tengkuk, leher, due tapak tangan sampai lengan, due kaki sampai seperdue betis اﻫ .
( Kate ) Imam Nawawi, telah berkate ashab kite disunatkan mengeluarkan perempuan-perempuan tue dan yang tiade bersigak-sigak pade due hari raye yaitu hari raye Idul Fitri dan hari raye Idul Ad-ha dengan izin suami mereke itu dan biarlah ie memakai pakaian buruk dan membersih diri dengan umpame mandi jike haidh sekalipun dan jangan ienye memakai bau-bauan dan tiade berhias diri اﻫ .
Adepun perempuan yang bersigak-sigak dan mude-mude make makruh bagi mereke itu oleh datang hadir kepade due hari raye itu dan biarlah sembahyang di rumah sahaje. Adepun dikeluarkan oleh Nabi daripade perempuan dare dan mude itu kerane bahwesenye fitnah mase itu ade aman. Bersalahan pade hari ini make yaitu tiade aman. Wallaahu a’lam.

Make sampai di sini hambe khatamkanlah Risalah ini yaitu mule ditulis pade 6 hari bulan ﺻﻔﺮ Shafar al khair اﻟﺨﻴﺮ ( yang baik; pen. ) ﺳﻨﺔ ( tahun ) 1374 ﻣواﻓﻖ 4 Oktober tahun 1954 di Daik di atas tangan faqir   ;  Muhammad Shaleh Damnah Lingge.
   
Bermule sembahyang itu yaitu :
1.    Kedapatan bagi orang yang kelebaian.
2.    Mendapat kelebaian bagi segale اﺗﻘﻴﺂء ( dengan tulus ikhlas; pen. ) yang mubasysyirin. ﻣﺒﺸﺮﻳﻦ
3.    Kesenangan bagi segale zahid yang salihin.
4.    Kelakuan dan perangai bagi orang yang bahagie yang muhtadin ﻣﻬﺘﺪﻳﻦ (orang yang bertobat; pen.)
5.    Hiburan hati bagi muhiyyin.
6.    Ghanimah bagi segale saadat yang ‘arifin.
7.    Ubatan bagi segale ulama’ yang amalin.
8.    Penganan bagi orang yang muhidin.

Make tiade membimbingkan mereke itu daripade sembahyang oleh syaghal ﺷﺎﻏﻞ dan hirau mereke itu pade ketike hadir sembahyang dengan naik ﻧﺎﻳﻚ dan nazal ﻧﺎزل make dirahmati oleh Allah akan seorang yang bersegere ie kepade ta’at-ta’at dan memelihara ie atas fardhunye di dalam jemaah اﻫ 
Tuan-tuan, alim ulama, cerdik pandai,
serta Saudara seiman seagama

Kirimkan saran dan pandangan Anda melalui :
syamsulhendry@gmail.com

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Tanggapan atas Pertanyaan Modul 7 tentang Perkembangan Membaca Anak pada Mata Kuliah Metode Pengembangan Bahasa untuk Mahasiswa Program Studi S.1 PGPAUD Universitas Terbuka UPBJJ Batam Pokjar Dabo Singkep

Penilaian Pengetahuan dan Keterampilan dalam K13

Tanggapan atas Pertanyaan Modul 6 tentang Perkembangan Menulis Anak pada Mata Kuliah Metode Pengembangan Bahasa untuk Mahasiswa Program Studi S.1 PGPAUD Universitas Terbuka UPBJJ Batam Pokjar Dabo Singkep Masa Ujian 2016.1