# Mengajar tanpa menggurui # Memberi nasehat tanpa merasa lebih hebat #

Senin, 19 Desember 2016

Risalah Nur Shalat : Sunat sebelum Sembahyang dan Sunat dalam Sembahyang

رﺳـﺎﻟـﺔﻧﻮراﻟﺼﻼۃ
Kitab asli ditulis dengan tulisan Arab Melayu lalu ditransliterasi ke dalam tulisan latin oleh :
Encik Syamsul Hendry
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
Pade menyatekan rukun sembahyang dan segala syarat-syaratnye daripada tiap-tiap satu daripade rukun-rukun itu dan segala sunat-sunatnya yang seyogya dikerjakan di dalamnye. Dan lagi menyatekan akan bicara mukaranah (perbandingan) dan istihdharkan (membangkitkan) niat. Yang tak dapat tiada diketahuikan dengan terangnya.

Disusun oleh : fakir ‘aliyyullaahal haadii

Muhammad Shaleh Abu Husain Saudi

Dicetak oleh Al Ahmadi Faraisy, Singapura

Ditransliterasi oleh Encik Syamsul Hendry
Pada 13 November 2016



Kata Pendahuluan

1.    Adalah susunan ini kukarangkan die dengan kerane permintaan daripade seorang saudara sepupuku yang dikasihi supaye kusuratkan baginya akan bicare sekali rukun sembahyang dan syarat-syaratnye dan serte bicara mukaranahnye niat pada takbiratul ihram itu. Dan jike adelah aku bukan ahlinye atas yang demikian itu sekalipun melainkan aku berpegang kepada swt. minta kepade-Nye jalan yang sawabnya [KBBI : sawab = benar]. Karene dialah jua Tuhan yang sangat memperkenankan permohonan hambe-Nye.
Sesungguhnye barang yang telah maklum kite, bahwa mendirikan sembahyang fardhu yang lime waktu di dalam sehari semalam itu adalah ianya rukun yang kedue daripade Islam dan tiang bagi agame kite. Make syukurlah hambe kepade ta’ala bagi mane-mane ikhwanul muslimin wal muslimat yang telah mereke itu mendapat taufik daripade swt. Yang telah dapat ienye mendirikan akan asas dan syiar agame kite itu dengan sembahyang. Tetapi oleh karene orang kita kebanyakan pada zaman yang akhir ini setengah tiade berape lagi yang mengambil berat dan hiraukan menuntut pelajaran daripade segala perkara agame hingga daripade setengah mereka itu yang mengerjakan sembahyang dengan jalan yang tidak betul buatannya. Ataupun dipadankan dengan pelajaran yang didapatnye pada masa kecilnye itulah yang dikerjakannye sampai pade mase tuanye dengan tidak lagi mengambil siasat kembali membetulkan die kepada guru yang ade mengerti. Make adalah amalnye itu banyak yang keliru atau pun ada yang tertinggal salah satu daripade rukun syaratnye jadilah batal sembahyangnye lagi tiada sah. Atau tertinggal daripade yang sunah-sunah yaitu menjadikan pula kurang pahale sembahyang itu. Make ketike itu rugi juge kita namenye.


Firman   swt. : ﻓَﻮَﻳْﻞﻟِﻠﻤُﺼَﻠِّﻴِﻦَاﻟّﺬِﻳْﻦَﻫُﻢْﻋَﻦْﺻَﻶﺗِـﻬِﻢْﺳَﺎﻫُﻮْنَ


Maknenye : Nerake Wail itu disediakan bagi mereke yang sembahyang yang mane hatinye lalai dan lupe di dalam sembahyang itu.
Hadis Nabi  ﳏﻤﺪﷺ :  ﻛﻢﻣﻦﻗﺎﺋﯩﻢﺣﻈﻪﻣﻦﺻﻼﺗﻪاﻟﺘﻌﺐواﻟﻨﺼﺐ
Mafhumnye : Beberape orang yang mendirikan sembahyangnye yang mendapat habuan [KBBI: habuan = porsi; bagian] dan gantungan daripade sembahyang ialah penat dan lelah sahaje yang diperolehnye.
2.    Adelah pule susunan ini membaikkan di dalam pelajaran dan jadi ingatan di atas peramalan hambe sendiri dan dalam pada itu sememangnye mudah-mudahan dapat menjadi pelajaran bagi segale mereka itu yang baharu belajar akan sembahyang yang mane suke mencari kesempurnaan sembahyang. Oleh yang demikian itu sekirenye ade nampak di mane tempat yang ada tersalah di dalam pelajaran susunan ini daripade yang sebenarnye, make di atas mereke yang lebih mengetahuinye haraplah hambe kepadanye dibetulkan dengan sawabnye, lebih dahulu banyak hambe mengucapkan terima kasih.

Wassalam,
Muhammad Shaleh – Damnah Lingge



وَاَﻗِـﻢِاﻟﺼـَّﻼٰۃَوﻟِﺬِﻛـْﺮِي
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ


 Adepun sunat yang dahulu daripade sembahyang itu 5 perkare :
1.    Azan yakni bang.
2.    Kamat, peringatan kamat ini hendaklah dengan suruh imam pade sembahyang berjemaah.
3.    Mengistihdarkan perhimpunan niat.
4.    Melafazkan “Ushalli” sebagaimane yang disukai oleh setengah ulama’.
5.    Naik pade tikar sembahyang dengan dimule-mulei kaki sebelah kanan.
Adepun sunat yang kemudian daripade sembahyang itu yaitu membace segale warad yang disebutkan di dalam kitab-kitab bicare sembahyang yang lain boleh dilihat di dalamnye.
Dan sunat keluar imam atau yang sembahyang seorang dirinye yaitu pade pihak hajat kalau ade atau pun pade pihak sebelah kanan jike tiade hajatnye.
Peringatan ! Adepun sembahyang yang ditinggalkan dengan sengaje itu yang betulnye wajib diqadha’kan sebab dikiaskan uzur pade sembahyang itu wajib diqadha’kan die seperti uzur sebab tidur make apebile jage wajib diqadha’kan die. Dan juge lupe yang tiade taksir itu dan lainnye. Kerane adelah Nabi saw. mengqadha’ sembahyang ‘Ashr kemudian daripade masuk matahari kemudian make ie sembahyang Maghrib pade hari khandak dan disebut pade akhir syikhin sabda nabi :
ﻗﺪﻳﻦاﻟﻠﻪاﺣﻖﺑﺎﻟﻘﻀآء
Artinye : Make utang Allah ta’ala itu terlebih utame dengan membayarkan اﻫﻢ make dari perkataan nabi mengqadha’ sembahyang itu dan hadis hutang Allah terutame dibayarkan itu boleh lihat di dalam kitab Baghiat Syaikh Daud Fatani dan Bahrulmadzi juz 2 pade muke 33 dan muke 45.

Fasal

Adepun sunat yang di dalam sembahyang itu 2 perkare :

Pertame : Haiyat

Make sunat haiyat ini banyaknye 15 perkare :
1.    Mengangkat kedue belah tangan pade takbiratul ihram, dan pade ruku’, dan pade i’tidal dan pade bangun daripade tahyat awal, tetapi tiade mengangkat tangan bangun pade mengambil rakaat yang kedue dan keempat yaitu janganlah kite mengangkat tangan.
2.    Meletakkan tangan kanan di atas tangan yang kiri pade pergelangannye di atas pusat di bawah dadenye.
3.    Membace doa iftitah.
4.    Membace ta’awudz dahulu daripade basmalah dengan perlahan.
5.    Mengucap آﻣِﻴْﻦ sesudah habis membace Fatihah.
6.    Membace surah ayat Quran di dalam due rakaat pertame kemudian daripade Fatihah.
7.    Menyaringkan membace Fatihah dan surah pade due rakaat yang awal pade sembahyang nyaring.
8.    Mengucap takbiratul intiqal tiap-tiap berpindah daripade suatu rukun kepade rukun yang lain.
9.    Mengucap sami’ Allaahuliman hamidah dst. waktu bangun daripade ruku’ kepade i’tidal.
10. Mengucap tasbih di dalam ruku’ dan di dalam due sujud sebagaimane bacaan yang disunatkan.
11. Meletakkan due tangan di atas due pahenye pade tasyahud dan pade duduk antare due sujud.
12. Duduk iftirasy di dalam tahyat awal, dan pade masbuk, dan pade sujud sahwi dan lainnye.
13. Duduk Turki pade tahyat yang akhir atau tiap-tiap tahyat yang mengiringi salam.
14. Melafazkan salam yang kedue sebelah kiri, adepun sebelah kanan itu wajib.
15. Niat keluar daripade sembahyang pade salam yang pertame, dan tak dapat tiade niat keluar itu pade Imam Maliki sebagaimane wajib kite berniat pade permulaan masuk kepade sembahyang itu  اهے .
Make segale niat haiyyat yang tersebut itu jike ditinggalkan dengan sengaje atau dengan lupe akan salah satu daripadenye make tiadelah disunatkan die dengan sujud sahwi. Bersalahan ie dengan meninggalkan segale sunat ab’adh yang disebutkan di bawah ini.

Kedue : ab’adh

Make segale sunat ab’adh ini banyaknye 20 perkare :
1.    Tahyat awal masuk di dalamnye segale hurufnye dan sabdunye.
2.    Duduknye tahyat awal itu.
3.    Selawat atas Nabi di dalamnye yaitu :
Adepun membace selawat itu pade tahyat akhir jadi rukun.
4.    Duduk membace selawat di dalam tahyat awal itu bukan membace tahyat.

1 - 4 bertempat pada tahyat awal

5.    Selawat atas keluarge nabi di dalam tahyat akhir yaitu
وﻋﲆالﺳﻴﺪﻧـﺎﶊﺪ
6.    Duduknye kerane selawat atas keluarge nabi.

5 - 6 bertempat pada tahyat akhir

7.    Qunut Subuh atau pade sembahyang Witir
di dalam bulan Ramadhan.
8.    Perdirian qunut itu.
9.    Selawat akan nabi di dalam qunut itu.
10. Perdiriannye.
11. Selawat atas keluarge nabi di dalam qunut.
12. Perdiriannye.
13. Selawat atas sahabat nabi di dalam qunut.
14. Perdiriannye.
15. Salam atas nabi di dalam qunut.
16. Perdiriannye.
17. Salam atas keluarge nabi di dalam qunut.
18. Perdiriannye.
19. Salam atas sahabat nabi di dalam qunut.
20. Perdiriannye.

7 - 20 bertempat di dalam qunut

Make apebile meninggalkan oleh seorang salah satu daripade segale sunat ab’adh yang 20 perkare itu same ade ditinggalkan dengan jalan senghajenye atau pun dengan tersalah atau terlupe, same ade pade sembahyang yang fardhu lime waktu atau pade sembahyang yang sunat, make disunatkan atasnye dengan sujud sahwi due kali sujud, dan adelah tempatnye sujud sahwi itu pade akhir penghabisan tahyat sebelum lagi memberi salam dan bacaannye yaitu :
ﺳﺒﺤﺎناﻟﺬيﻻﻳﻨﺎم وﻻﻳﻤﻮت وﻻﻳﺴﻬﻮ
Artinye : Maha Suci Tuhan yang tiade tidur dan yang tiade mati dan yang tiade lupe  اهے .

Peringatan ! Adepun sujud sahwi itu boleh juge dibacekan seperti tasbih yang biase sebagaimane bacaan di dalam ruku’ itu. Tetapi niatnye wajib atas keduenye dengan tiade berlafaz make jike ia berlafaz batallah sembahyangnye. (Dan sunat) bagi laki-laki yang berkehendak menjagekan akan imamnye yang lupe atau memberi adzan bagi orang yang hendak masuk ke rumahnye atau mengingatkan orang yang bute daripade jatuh pade tempat kebinasaan bahwe ie mengucap tasbih         serte dikasadnye akan zikir jue atau akan zikir serte menjagekan atau memberi adzan atau mengingatkan dan jike tiade seperti yang demikian itu batallah sembahyangnye ( dan sunat ) bagi perempuan dan khunsa yang berkehendak menjagekan seperti yang tersebut itu bahwe ie tashfiq yakni menepuk akan tapak tangan dan afdhalnye tepuk tapak tangan kanan di atas belakang tangan kiri  اهے . tetapi boleh juge ditepuk tangan kiri di atas belakang tapak tangan kanan atau belakang tangan kiri di atas tapak tangan kanan make kaifiat ini harus jue  اهے .

Tuan-tuan, alim ulama, cerdik pandai,
serta Saudara seiman seagama

Kirimkan saran dan pandangan Anda melalui :
syamsulhendry@gmail.com

Tidak ada komentar:

Posting Komentar