رﺳـﺎﻟـﺔﻧﻮراﻟﺼﻼۃ
Kitab asli ditulis dengan tulisan Arab Melayu lalu
ditransliterasi ke dalam tulisan latin oleh :
Encik Syamsul Hendry
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
Pade
menyatekan rukun sembahyang dan segala syarat-syaratnye daripada tiap-tiap satu
daripade rukun-rukun itu dan segala sunat-sunatnya yang seyogya dikerjakan di
dalamnye. Dan lagi menyatekan akan bicara mukaranah (perbandingan) dan istihdharkan (membangkitkan) niat. Yang tak dapat tiada
diketahuikan dengan terangnya.
Disusun oleh
: fakir ‘aliyyullaahal haadii
Muhammad
Shaleh Abu Husain Saudi
Dicetak oleh
Al Ahmadi Faraisy, Singapura
Ditransliterasi
oleh Encik Syamsul Hendry
Pada 13
November 2016
Kata Pendahuluan
1. Adalah susunan ini kukarangkan die dengan kerane
permintaan daripade seorang saudara sepupuku yang dikasihi supaye kusuratkan
baginya akan bicare sekali rukun sembahyang dan syarat-syaratnye dan serte
bicara mukaranahnye niat pada takbiratul ihram itu. Dan jike adelah aku bukan
ahlinye atas yang demikian itu sekalipun melainkan aku berpegang kepada ﷲ swt. minta
kepade-Nye jalan yang sawabnya [KBBI : sawab = benar]. Karene dialah jua Tuhan
yang sangat memperkenankan permohonan hambe-Nye.
Sesungguhnye barang yang telah
maklum kite, bahwa mendirikan sembahyang fardhu yang lime waktu di dalam sehari
semalam itu adalah ianya rukun yang kedue daripade Islam dan tiang bagi agame
kite. Make syukurlah hambe kepade ﷲ ta’ala bagi
mane-mane ikhwanul muslimin wal muslimat yang telah mereke itu mendapat taufik
daripade swt. Yang telah dapat ienye mendirikan akan asas dan syiar agame kite
itu dengan sembahyang. Tetapi oleh karene orang kita kebanyakan pada zaman yang
akhir ini setengah tiade berape lagi yang mengambil berat dan hiraukan menuntut
pelajaran daripade segala perkara agame hingga daripade setengah mereka itu
yang mengerjakan sembahyang dengan jalan yang tidak betul buatannya. Ataupun
dipadankan dengan pelajaran yang didapatnye pada masa kecilnye itulah yang
dikerjakannye sampai pade mase tuanye dengan tidak lagi mengambil siasat
kembali membetulkan die kepada guru yang ade mengerti. Make adalah amalnye itu
banyak yang keliru atau pun ada yang tertinggal salah satu daripade rukun
syaratnye jadilah batal sembahyangnye lagi tiada sah. Atau tertinggal daripade
yang sunah-sunah yaitu menjadikan pula kurang pahale sembahyang itu. Make
ketike itu rugi juge kita namenye.
|
|
Hadis Nabi ﳏﻤﺪﷺ : ﻛﻢﻣﻦﻗﺎﺋﯩﻢﺣﻈﻪﻣﻦﺻﻼﺗﻪاﻟﺘﻌﺐواﻟﻨﺼﺐ
Mafhumnye :
Beberape orang yang mendirikan sembahyangnye yang mendapat habuan [KBBI: habuan
= porsi; bagian] dan gantungan daripade sembahyang ialah penat dan lelah sahaje
yang diperolehnye.
2. Adelah pule susunan ini membaikkan di dalam pelajaran
dan jadi ingatan di atas peramalan hambe sendiri dan dalam pada itu sememangnye
mudah-mudahan dapat menjadi pelajaran bagi segale mereka itu yang baharu
belajar akan sembahyang yang mane suke mencari kesempurnaan sembahyang. Oleh
yang demikian itu sekirenye ade nampak di mane tempat yang ada tersalah di
dalam pelajaran susunan ini daripade yang sebenarnye, make di atas mereke yang
lebih mengetahuinye haraplah hambe kepadanye dibetulkan dengan sawabnye, lebih
dahulu banyak hambe mengucapkan terima kasih.
Wassalam,
Muhammad Shaleh – Damnah Lingge
وَاَﻗِـﻢِاﻟﺼـَّﻼٰۃَوﻟِﺬِﻛـْﺮِي
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
Adepun
sunat yang dahulu daripade sembahyang itu 5 perkare :
1.
Azan
yakni bang.
2.
Kamat,
peringatan kamat ini hendaklah dengan suruh imam pade sembahyang berjemaah.
3.
Mengistihdarkan
perhimpunan niat.
4.
Melafazkan
“Ushalli” sebagaimane yang disukai oleh setengah ulama’.
5.
Naik
pade tikar sembahyang dengan dimule-mulei kaki sebelah kanan.
Adepun sunat yang kemudian daripade sembahyang itu yaitu
membace segale warad yang disebutkan di dalam kitab-kitab bicare sembahyang
yang lain boleh dilihat di dalamnye.
Dan sunat keluar imam atau yang sembahyang seorang
dirinye yaitu pade pihak hajat kalau ade atau pun pade pihak sebelah kanan jike
tiade hajatnye.
Peringatan ! Adepun sembahyang yang ditinggalkan dengan
sengaje itu yang betulnye wajib diqadha’kan sebab dikiaskan uzur pade sembahyang
itu wajib diqadha’kan die seperti uzur sebab tidur make apebile jage wajib
diqadha’kan die. Dan juge lupe yang tiade taksir itu dan lainnye. Kerane adelah
Nabi saw.
mengqadha’ sembahyang ‘Ashr
kemudian daripade masuk matahari kemudian make ie sembahyang Maghrib pade hari
khandak dan disebut pade akhir syikhin sabda nabi :
ﻗﺪﻳﻦاﻟﻠﻪاﺣﻖﺑﺎﻟﻘﻀآء
Artinye : Make utang Allah ta’ala itu terlebih utame
dengan membayarkan اﻫﻢ make dari perkataan nabi mengqadha’
sembahyang itu dan hadis hutang Allah terutame dibayarkan itu boleh lihat di
dalam kitab Baghiat Syaikh Daud Fatani dan Bahrulmadzi juz 2 pade muke 33 dan muke
45.
Fasal
Adepun sunat yang di dalam sembahyang itu 2 perkare :
Pertame : Haiyat
Make sunat haiyat ini banyaknye 15 perkare :
1.
Mengangkat
kedue belah tangan pade takbiratul ihram, dan pade ruku’, dan pade i’tidal dan pade bangun
daripade tahyat awal, tetapi tiade mengangkat tangan bangun pade mengambil
rakaat yang kedue dan keempat yaitu janganlah kite mengangkat tangan.
2.
Meletakkan
tangan kanan di atas tangan yang kiri pade pergelangannye di atas pusat di
bawah dadenye.
3.
Membace
doa iftitah.
4.
Membace
ta’awudz
dahulu daripade basmalah dengan perlahan.
5.
Mengucap
آﻣِﻴْﻦ sesudah habis membace Fatihah.
6.
Membace
surah ayat Quran di dalam due rakaat pertame kemudian daripade Fatihah.
7.
Menyaringkan
membace Fatihah dan surah pade due rakaat yang awal pade sembahyang nyaring.
8.
Mengucap
takbiratul intiqal tiap-tiap berpindah daripade suatu rukun kepade rukun yang
lain.
9.
Mengucap
sami’
Allaahuliman hamidah dst. waktu bangun daripade ruku’
kepade i’tidal.
10. Mengucap tasbih di dalam
ruku’ dan di dalam due sujud sebagaimane bacaan yang disunatkan.
11. Meletakkan due tangan di atas
due pahenye pade tasyahud dan pade duduk antare due sujud.
12. Duduk iftirasy di dalam
tahyat awal, dan pade masbuk, dan pade sujud sahwi dan lainnye.
13. Duduk Turki pade tahyat yang akhir atau
tiap-tiap tahyat yang mengiringi salam.
14. Melafazkan salam yang kedue
sebelah kiri, adepun sebelah kanan itu wajib.
15. Niat keluar daripade
sembahyang pade salam yang pertame, dan tak dapat tiade niat keluar itu pade
Imam Maliki sebagaimane wajib kite berniat pade permulaan masuk kepade
sembahyang itu اهے .
Make segale niat haiyyat yang tersebut itu jike
ditinggalkan dengan sengaje atau dengan lupe akan salah satu daripadenye make
tiadelah disunatkan die dengan sujud sahwi. Bersalahan ie dengan meninggalkan
segale sunat ab’adh yang disebutkan di bawah ini.
Kedue : ab’adh
Make segale sunat ab’adh ini banyaknye 20 perkare :
1.
Tahyat
awal masuk di dalamnye segale hurufnye dan sabdunye.
2.
Duduknye
tahyat awal itu.
3.
Selawat
atas Nabi di dalamnye yaitu :
Adepun
membace selawat itu pade tahyat akhir jadi rukun.
4.
Duduk
membace selawat di dalam tahyat awal itu bukan membace tahyat.
1 - 4 bertempat pada tahyat awal
5.
Selawat
atas keluarge nabi di dalam tahyat akhir yaitu
وﻋﲆالﺳﻴﺪﻧـﺎﶊﺪ
6.
Duduknye
kerane selawat atas keluarge nabi.
5 - 6 bertempat pada tahyat akhir
7.
Qunut
Subuh atau pade sembahyang Witir
di
dalam bulan Ramadhan.
8.
Perdirian
qunut itu.
9.
Selawat
akan nabi di dalam qunut itu.
10. Perdiriannye.
11. Selawat atas keluarge nabi di
dalam qunut.
12. Perdiriannye.
13. Selawat atas sahabat nabi di
dalam qunut.
14. Perdiriannye.
15. Salam atas nabi di dalam
qunut.
16. Perdiriannye.
17. Salam atas keluarge nabi di
dalam qunut.
18. Perdiriannye.
19. Salam atas sahabat nabi di
dalam qunut.
20. Perdiriannye.
7 - 20 bertempat di dalam qunut
Make apebile meninggalkan oleh seorang salah satu daripade
segale sunat ab’adh yang 20 perkare itu same ade ditinggalkan dengan jalan
senghajenye atau pun dengan tersalah atau terlupe, same ade pade sembahyang
yang fardhu lime waktu atau pade sembahyang yang sunat, make disunatkan atasnye
dengan sujud sahwi due kali sujud, dan adelah tempatnye sujud sahwi itu pade
akhir penghabisan tahyat sebelum lagi memberi salam dan bacaannye yaitu :
ﺳﺒﺤﺎناﻟﺬيﻻﻳﻨﺎم وﻻﻳﻤﻮت
وﻻﻳﺴﻬﻮ
Artinye : Maha Suci Tuhan yang tiade tidur dan yang
tiade mati dan yang tiade lupe اهے .
Peringatan ! Adepun sujud sahwi itu boleh juge dibacekan
seperti tasbih yang biase sebagaimane bacaan di dalam ruku’ itu. Tetapi niatnye
wajib atas keduenye dengan tiade berlafaz make jike ia berlafaz batallah
sembahyangnye. (Dan sunat) bagi laki-laki yang berkehendak menjagekan akan imamnye
yang lupe atau memberi adzan bagi orang yang hendak masuk ke rumahnye atau
mengingatkan orang yang bute daripade jatuh pade tempat kebinasaan bahwe ie
mengucap tasbih serte dikasadnye
akan zikir jue atau akan zikir serte menjagekan atau memberi adzan atau
mengingatkan dan jike tiade seperti yang demikian itu batallah sembahyangnye (
dan sunat ) bagi perempuan dan khunsa yang berkehendak menjagekan seperti yang
tersebut itu bahwe ie tashfiq yakni menepuk akan tapak tangan dan afdhalnye
tepuk tapak tangan kanan di atas belakang tangan kiri اهے . tetapi boleh juge ditepuk tangan kiri di
atas belakang tapak tangan kanan atau belakang tangan kiri di atas tapak tangan
kanan make kaifiat ini harus jue اهے .
Tuan-tuan, alim ulama, cerdik pandai,
serta Saudara seiman seagama
Kirimkan saran dan pandangan Anda melalui :
syamsulhendry@gmail.com
Tidak ada komentar:
Posting Komentar