Risalah Nur Shalat : Sembahyang Berjemaah itu Fardhu Kifayah
رﺳـﺎﻟـﺔﻧﻮراﻟﺼﻼۃ
Kitab asli ditulis dengan tulisan Arab Melayu lalu
ditransliterasi ke dalam tulisan latin oleh :
Encik Syamsul Hendry
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
Pade
menyatekan rukun sembahyang dan segala syarat-syaratnye daripada tiap-tiap satu
daripade rukun-rukun itu dan segala sunat-sunatnya yang seyogya dikerjakan di
dalamnye. Dan lagi menyatekan akan bicara mukaranah (perbandingan) dan istihdharkan (membangkitkan) niat. Yang tak dapat tiada
diketahuikan dengan terangnya.
Disusun oleh
: fakir ‘aliyyullaahal haadii
Muhammad
Shaleh Abu Husain Saudi
Dicetak oleh
Al Ahmadi Faraisy, Singapura
Ditransliterasi
oleh Encik Syamsul Hendry
Pada 13
November 2016
Kata Pendahuluan
1. Adalah susunan ini kukarangkan die dengan kerane
permintaan daripade seorang saudara sepupuku yang dikasihi supaye kusuratkan
baginya akan bicare sekali rukun sembahyang dan syarat-syaratnye dan serte
bicara mukaranahnye niat pada takbiratul ihram itu. Dan jike adelah aku bukan
ahlinye atas yang demikian itu sekalipun melainkan aku berpegang kepada ﷲ swt. minta
kepade-Nye jalan yang sawabnya [KBBI : sawab = benar]. Karene dialah jua Tuhan
yang sangat memperkenankan permohonan hambe-Nye.
Sesungguhnye barang yang telah
maklum kite, bahwa mendirikan sembahyang fardhu yang lime waktu di dalam sehari
semalam itu adalah ianya rukun yang kedue daripade Islam dan tiang bagi agame
kite. Make syukurlah hambe kepade ﷲ ta’ala bagi
mane-mane ikhwanul muslimin wal muslimat yang telah mereke itu mendapat taufik
daripade swt. Yang telah dapat ienye mendirikan akan asas dan syiar agame kite
itu dengan sembahyang. Tetapi oleh karene orang kita kebanyakan pada zaman yang
akhir ini setengah tiade berape lagi yang mengambil berat dan hiraukan menuntut
pelajaran daripade segala perkara agame hingga daripade setengah mereka itu
yang mengerjakan sembahyang dengan jalan yang tidak betul buatannya. Ataupun
dipadankan dengan pelajaran yang didapatnye pada masa kecilnye itulah yang
dikerjakannye sampai pade mase tuanye dengan tidak lagi mengambil siasat
kembali membetulkan die kepada guru yang ade mengerti. Make adalah amalnye itu
banyak yang keliru atau pun ada yang tertinggal salah satu daripade rukun
syaratnye jadilah batal sembahyangnye lagi tiada sah. Atau tertinggal daripade
yang sunah-sunah yaitu menjadikan pula kurang pahale sembahyang itu. Make
ketike itu rugi juge kita namenye.
|
|
Hadis Nabi ﳏﻤﺪﷺ : ﻛﻢﻣﻦﻗﺎﺋﯩﻢﺣﻈﻪﻣﻦﺻﻼﺗﻪاﻟﺘﻌﺐواﻟﻨﺼﺐ
Mafhumnye :
Beberape orang yang mendirikan sembahyangnye yang mendapat habuan [KBBI: habuan
= porsi; bagian] dan gantungan daripade sembahyang ialah penat dan lelah sahaje
yang diperolehnye.
2. Adelah pule susunan ini membaikkan di dalam pelajaran
dan jadi ingatan di atas peramalan hambe sendiri dan dalam pada itu sememangnye
mudah-mudahan dapat menjadi pelajaran bagi segale mereka itu yang baharu
belajar akan sembahyang yang mane suke mencari kesempurnaan sembahyang. Oleh
yang demikian itu sekirenye ade nampak di mane tempat yang ada tersalah di
dalam pelajaran susunan ini daripade yang sebenarnye, make di atas mereke yang
lebih mengetahuinye haraplah hambe kepadanye dibetulkan dengan sawabnye, lebih
dahulu banyak hambe mengucapkan terima kasih.
Wassalam,
Muhammad Shaleh – Damnah Lingge
وَاَﻗِـﻢِاﻟﺼـَّﻼٰۃَوﻟِﺬِﻛـْﺮِي
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
Fasal
Bermule sembahyang berjamaah itu fardhu kifayah atas
kate yang muktamad yaitu atas laki-laki yang merdahika lagi mukim yang baligh
yang tiade uzur baginye. Sekire-kire nyatelah pade tempat itu mendirikan syiar
agame Islam dan dapat pahale berjamaah selame belum lagi salam imamnye pade yang
lain daripade jamaah. Adepun jamaah jike dapat serakaat serte imam dan wajib
mengikut imam pade makmum supaye sah mengikutinye pade sembahyang yang lime
waktu, dan jadi syarat sah sembahyangnye pade sembahyang Jumat kerane ie ditambatkan
dengan empat puluh orang.
( Make ) tiade wajib berjamaah itu pade perempuan dan
khunsa dan pade sahaye dan orang dagang dan orang bertelanjang dan tiade wajib
pade sembahyang yang diqadha’kan die dan tiade pade sembahyang nazar. ( Dan )
sembahyang berjemaah pade perempuan dan khunsa di rumahnye itu terlebih afdal
daripade berjemaah di dalam masjid. Bahkan makruh berjamaah pada masjid bagi
perempuan yang ade baginye rupe yang elok same ade kerane hiasannye atau kerane
mudenye dan jike dengan izin suaminye dan tiade hasil daripadenye fitnah
sekalipun. Adepun jike tiade dengan izin suaminye atau hasil fitnah haram
hadirnye – disebutkan oleh Habib Usman Betawi di dalam kitabnye yang berjudul ﺟﻤﻊاﻟﻔﻮاﺋـﺪ . Wajib menegah akan perempuan berpergi
ke masjid bercampur orang lelaki di dalam satu masjid atau satu langgar kerane
bersembahyang atau kerane mendengar ulama’ atau membuat zikir sebab bahwesenye
sekalian itu ditakut akan menjadi berdose sekurang-kurang dose itu dapat dari
melihat satu sama lain, istimewe pule jike takut menjadi fitnah dose besar اهے .
Berkate Siti Aisyah amirul mukminin : Kalau sekirenye
mendapat Rasulullah akan kelakuan perempuan yang didatangkan di belakang
Rasulullah itu, demi sesungguhnye dilarangnye, diharamkannye perempuan
bersembahyang berjamaah hari raye ke masjid sebagaimane dilarang kaum perempuan
Bani Israil mase dahulu.
( Adepun ) perempuan-perempuan tue dan
tiade bersegak-segak lagi dengan izin suaminye
make mereke itu tiade mengape boleh berjamaah di masjid, itupun jangan sampai
dapat pandang-memandang di antarenye dengan laki-laki yang ijnabi اﺟﻨﺒﻲ , (asing; pen.)
dengan kaum
laki-laki yang same berjamaah di situ hendaklah buatkan tempat bagi perempuan
itu berdinding seumpame tabir, ingatlah satu hadis yang diriwayatkan oleh Abi
Hurairah r.a. :
ﻻﻳﻘﺒﻞﷲﻣﻦاﻣﺮأۃﺻﻼۃﺧﺮﺟﺖاﻟﻰاﻟﻤﺴﺠﺪورﻳﺤﻬﺎﺗﻌﺼﻒ
Artinye : Tiade diterime Allah daripade perempuan yang
sembahyang ie yang keluar ie kepade masjid itu padehal bau-bauannye menyerbak.
Masalah masbuk
yang mendapat serakaat serte imam
Bermule barang siape mendapat imam yang berthahar ﻃﻬﺎر di dalam ruku’nye dengan yakin ie
tumakninah serte imamnye di dalam ruku’nye dahulu daripade bangkit imam pade
sekurang-kurang ruku’, make di dapatnyelah rakaat itu, tetapi jikalau
didapatnye akan imam yang berhadas atau imam yang kene najis atau didapatnye
akan imam pade rukuknye yang lebih lupe berdiri ie pade rakaat yang lebih itu
atau didapatnye akan imam pade rukuk yang kedue di dalam sembahyang gerhane,
make sekalian ini tiadelah didapatnye akan rakaat itu. Masalah jike bercampur
laki-laki dan kanak-kanak dan khunsa dan perempuan diperbuat satu saf hasil
pahale saf. Masalah tiade hasil fadilah Jumat bagi seorang yang ihram daripade
sebelah kiri imam, dan tiade dipaling akan die oleh imamnye kepada pihak kanan sebab lupe atu jahil.
Demikian lagi tiade hasil bagi fadilah Jumat hadir due makmum pade hal tiade
bersifat keduenye di belakang imam atau bersifat keduenye pade kanan imam atau
kirinye.
Masaalah, seorang takbiratul ihram di dalam saf yang
kedue padehal yang pertame daripade saf itu ade lapang make luput fadilah saf
yang awal jue tiade luput fadilah berjamaah. Masaalah, seorang laki-laki jadi
imam dan jadi khatib kerane mengambil upah, make tiade baginye pahale akhirat
kerane tiap-tiap ibadah yang disekutukan padenye antare dunie dan akhirat itu,
jike ade ﻏﺎﻟﺐ
ghalib (pemenang; pen.) dunie make tiade pahale
baginye dan jike ade ghalibnye akhirat, make baginye pahale kadarnye dan jike
bersamaan make gugur pahale keduenye ibadah itu.
Syahdan makruh berimamkan orang fasik jikalau tiade ade
yang lain sekalipun dan demikian lagi berimamkan orang yang kulop itu makruh,
dan orang yang bid’ah yang tiade jadi kafir sebab bid’ahnye kate Syaikh Azra’iy
haram mengikut die. Tetapi tiade sah mengikut bid’ah yang jadi kafir seperti
mengiktikadkan bahwa Allah ta’ala itu tiade mengetahui akan jaz-iyyat ﺟﺰﺋﻴﺎت dan ma’dum ﻣﻌﺪوم , dan yang munkar akan ﺑﻌﺚ (kebangkitan; pen.)
dan ﺣﺸﺮ dan ﻧﺸﺮ dan demikian lagi kaum ﻣﺠﺴﻤﻪ dan yang mengiktikadkan bahwe
Allah ta’ala berjihat ( jihat = pihak;Kamus
Besar Bahasa Indonesia ) dan
kaum wujudiyyah yang ﻣﻠﺤﺪ (murtad; pen.)
seperti iktikad Hamzah Fanshuri dan Syamsuddin Syamtharaiy, make tiade sah
mengikut segale kaum itu, demikianlah kate imam yang empat. Make hukum segale
kaum itu seperti hukum kafir jue, dan demikianlah lagi makruh berimam orang
yang gagap setengah daripadenye pokpok yaitu yang membace tak berulang-ulang atau
sebagainye, dan demikian lagi makruh berimam orang lahan ﻟﺤﻦ ( menyanyi;
pen. ) yang mengubahkan makne dan demikian
lagi makruh berimamkan orang yang waswas dan berimam yang kebencian kebanyakan
makmum akan die itu.
Adepun saf yang pertame itu yang lebih baiknye dan di
belakang itu kurang daripadenye kerane adelah Nabi Shallallaahu ‘alaihi
wasallam mendoakan saf-saf itu dengan sabdanye :
اﻟـﻠـﻬﻢاﺳﺘﻐﻔﺮﻟﻠﺼﻒاﻻول
|
Artinye : Minta ampun bagi yang kedue, sekali.
Adepun hikmah pade meluruskan saf itu supaye jangan jadi
bingkang bengkok yakni biar same rate dan lurus betul ( yaa saudaraku ) adelah
sebab ditentukan lurus dan betul saf-saf sembahyang itu ielah supaye tiade
Tuhan perselisihkan akan hati orang sembahyang itu setengah dengan setengahnye.
Sebagaimane kate Tarmidzi, Melayunye, make keluar Nabi pade suatu hari kerane
sembahyang berjamaah, ie pun berdiri hendak sembahyang hampir ie mau mengangkat
takbiratul ihram make nampak ie akan laki-laki Badui yang bersame saf itu
keluar dadenye yakni terkeluar lepas ke hadapan sedikit dadenye daripade saf
itu, make apekale melihat Nabi akan halnye demikian lalu bersabda ie,
Melayunye, make
sabdanye : Hai hambe Allah, demi kamu samekan dan luruskan saf-saf kamu itu
memperselisihkan Allah ta’ala antara mukamu اهے . Kate Nawawi bermule makne kalam nabi memperselisihkan
Allah antare muke kamu itu ielah disapunye dan dihapusnye dan diubahnye rupenye
kerane adelah Nabi Shallallaahu
‘alaihi wasallam bersabda Melayunye artinye : Menjadikan Allah ta’ala akan
rupenye sebagai rupe keledai, dan kate qail ﻗﻴﻞ ( mengatakan
; pen.
) diubahkan
sifatnye, dan bermule yang idzharnye اﻇﻬﺮ wallaahu a’lam bahwesenye
maknenye dijatuhkan antare kamu bermusuh-musuhan dan berbenci-bencian dan
berselisih-selisihan di dalam hatinye tiade mau bersetentangan ape-ape sesuatu
bicare, kerane berselisihan pade segale sifat itulah menunjukkan berselisihan
pade zahir sekalian kamu, dan berselisihan zahir itu sebab bagi berselisihan
batin
اهے .
make dengan hadis ini menunjukkan bahwesenye sifat itu dituntut membetulkan die
dan meluruskan die. Dan tersebut pade hadis yang lain sabda Nabi Muhammad saw. Make bahwesenye
menyamekan sifat-sifat dan membetulkan die ielah daripade kesempurnaan
sembahyang. Dengan hadis ini memalingkan hadis yang dahulu itu sunat jue, dan
ielah mazhab Syafi’ie dan Abu Hanifah
dan Maliki. Bermule janji bile (وﻋﻴﺪ ) di dalam hadis ini ielah kerane
mengeraskan dan menyuruh dengan kuatnye اهے . dan diriwayatkan daripade Saidina Ali
dan Saidina Usman bahwesenye keduenye menjage dan mengamat-amati akan betul dan
lurus saf-saf sembahyang itu dan berkate
keduenye : اﺳﺘﻮوا atau اﺳﺘﻮواﻟﻠﺼﻼۃﺟﺎﻣﻌﺔرﺣﻤﻜﻢﷲ
Make dijawabkan dengan اﺳﺘﻮﻳﻨﺎﻟﻠﻪﻃﺎﺋﻌﻴﻦ
Adepun tempat duduk bagi perempuan pade sembahyang
berjamaah berimamkan dengan laki-laki itu, hendaklah ade sifat perempuan itu di
belakang sekali daripade safnye dan jike ade kanak-kanak laki-laki yang
berjamaah bersame-samenye sekalipun, make hendaklah perempuan safnye di belakang
sekali adenye.
Syarat
jamaah yang ie syarat sah Jumat 13 perkare :
1.
Tiade
mengetahui makmum akan batal sembahyang imamnye.
2.
Jangan
bersalahan ijtihad keduenye pade kiblat atau bacaan atau pakaian.
3.
Jangan
mengikut imam yang wajib mengqadha’ sembahyangnye.
4.
Tiade
imam itu yang disakkan ie imam atau tiade imam itu makmum.
5. Tiade imam orang yang umi – اﻣﻲ
6.
Jangan
imam itu perempuan atau khunsa.
7.
Jangan
terdahulu makmum daripade imamnye dengan tumitnye.
8.
Mengetahui
makmum berpindah imamnye daripade rukun kepade rukun.
9.
Berhimpun
imam dengan makmum pade satu tempat ade empat kelakuan.
10. Dengan niat mengikuti imam.
11. Mufakat peraturan sembahyang
keduenye ( imam dan makmum ).
12. Jangan bersalahan pade sunat
yang jihat ﺟﺎﻫﺔ menyalahinye ade 4 macam.
13. Jangan terdahulu atau terkemudian
daripade imamnye dengan due rukun fi’li dengan sengaje lagi dengan tiade uzur
jike pade rukun yang pendek sekalipun. Jage-jage wajib makmum takkhirkan
takbiratul ihramnye daripade takbir imamnye itu.
Adepun pade kate jangan menyalahi akan imamnye pade
sunat yang jihat ﺟﺎﻫﺔ bersalahannye itu : seperti
sujud tilawah, make wajib ie mufakat akan imamnye pade perbuatannye dengan meninggalkannye
dan seperti sujud sahwi, make wajib ie mufakat akan imam pade perbuatannye
tiade pade meninggalkannye, make jike ditinggalkan oleh imam sunat bagi makmum
sujud kemudian
daripade salam imamnye dan dahulu daripade salamnye, dan seperti tasyahud awal
make wajib makmum mufakat akan imam pade meninggalkan tiade pade perbuatannye,
kerane jikalau ditinggalkan oleh imamnye wajib atas makmum meninggalkan die dan
jike diperbuat oleh imamnye harus bagi makmum meninggalkan die dan berdiri ie
dengan sengaje jike sunat bagi makmum kembali mengikuti imam sekalipun. Adepun
qunut tiade wajib ie mufakat akan imamnye pade perbuatnnye dan tiade pule pade
meninggalkan
اهے . Ade
tilikannye yaitu seperti masaalah Syafi’ie mengikut Hanafi yang meninggalkan
qunut adenye, lihatlah padenye.
Make tiadelah hambe perbuatkan lagi di sini pade hukum
yang lain-lain pade masaalah berkenaan dengan sembahyang berjemaah itu seperti
sengaje hambe tinggalkan bicare uzur-uzur berjamaah adenye.
Tuan-tuan, alim ulama, cerdik pandai,
serta Saudara seiman seagama
Kirimkan saran dan pandangan Anda melalui :
syamsulhendry@gmail.com
Komentar
Posting Komentar