# Mengajar tanpa menggurui # Memberi nasehat tanpa merasa lebih hebat #

Minggu, 08 Januari 2017

Risalah Kanak-kanak : Niat Wajib dalam Sembahyang, Sujud Sahwi, dan Wirid Sembahyang

Kitab Terjemah
ﺗﺮﲨﻪﻛﺘﺎب
اﺳﺮاراﻟﺼﻼۃﻣﻦﻋﺪۃﻛﺘﺐاﳌﻌﺘﻤﺪۃ
Artinye  : Terjemah beberape ruhsie sembahyang yang diambil daripade beberapa kitab yang muktamad yang dihimpunkan oleh al fakir.

Abdurrahman Shiddiq bin Muhammad Afif Banjari
ﻋﺒﺪاﻟﺮﺣﻤﻦﺻﺪﻳﻖﺑﻦﳏﻤﺪﻋﻔﻴﻒﺑﻨﺠﺮي


Kitab asli ditulis dalam tulisan Arab Melayu
Ditransliterasi oleh Encik Syamsul Hendry ke dalam tulisan Latin


Telah khatam kepada satu hari bulan Shafar 1334 sanat (tahun, pen.)
di tangan hamba Allah yang dhaif
ﻋﺒﺪاﻟﺮﺣﻤﻦﺻﺪﻳﻖﺑﻦﳏﻤﺪﻋﻔﻴﻒﺑﻨﺠﺮي
ﻋﻔﻰﻋﻨﻪرﺑـﻪاﻟﺒﺎري



Cap yang VIII




Selesai dicetak pada 27 Syawal 1349 bersamaan pada 17 Maret 1931
Tercetak di

ﻣﻄﺒﻌﺔاﻻﲪﺪﻳـﻪ
Jalan Sultan 82 – Singapura

Ini risalah yang amat kecil buat pelajaran kanak-kanak
pada Agama Islam

اﶵﺪﻟﻠﻪواﻟﺸﻜﺮﻟﻠﻪﻋﺰﺷﺄﻧﻪوﻋﻢﻧﻮاﻟﻪ۞واﻟﺼﻼۃﻮاﻟﺴﻼمﻋﲆﻣﻦوﺟﺐﻋﻠﻴﻨﺎﺗﻌﻈﻴﻤﻪواﺣﱰاﻣﻪوﻋﲆاﻟﻪوﲱﺒﻪ
واﺣﺰاﺑﻪواﻟﺴﺎﻟﻜﲔﯨﳯﺠﻪوﺑﻌﺪﻓﻴﻘﻮل،أﺣﻘﺮاﻟﻮرى۞وﺗﺮاب٬اﻗﺪام،اﻟﻌﻠﻤﺎءﻋﺒﺪاﻟﺬﻟﻴﻞاﻟﻀﻌﻴﻒاﻟﻐﺮﻳﺐ
ﻛﺜﲑاﳉﻬﻮل،واﳌﺴﺎويﻋﺒﺪاﻟﺮﲪﻦﺻﺪﻳﻖاﺑﻦﶊﺪﻋﻔﻴﻒﺑﻦﶊﻮدﺑﻦاﳊﺎجﲨﺎل٬اﻟﺪﻳﻦاﻟﺒﻨﺠﺮي۞ﻋﻔﻰﻋﻨﻪرﺑﻪاﻟﺒﺎري
Dan adapun kemudian daripada itu maka berkata orang yang terlebih hina daripada sekalian manusia dan tanah kaki sekalian ulama’ yaitu seorang hamba Allah ta’ala yang amat rendah lagi dh’aif lagi dagang lagi amat banyak bebal dan banyak dosa dan kesalahan yaitu Abdurrahman Shiddiq bin Muhammad ‘Afif bin Mahmud bin Al Hajj Jamaluddin Banjari mudah-mudahan memaafkan akan dia oleh Tuhan yang menjadikan sekalian alam amin yaa rabbal ‘aalamin.
Maka inilah suatu risalah yang simpan buat pelajaran agama bagi orang yang bodoh dan kanak-kanak supaya jadi mudah atas mereka itu menghafizkan ﳏﻔﻈﻜﻨﺚ dan supaya mudah-mudahan jadi lantaran rahmat Allah ta’ala atas hamba dan atas mereka itu اﻣﲔ aamiin.

Adapun niat yang wajib pada sembahyang lima waktu itu 3 perkara, pertama ﻗﺼﺪ kasad artinya menyehaje memperbuat sembahyang, kedua ﺗﻌﺮض ta’arud artinya meniatkan fardhu, ketiga ﺗﻌﻴﲔ ta’ain artinya menentukan waktu yang diperbuat.
Adapun niat yang sunat pada sembahyang lima waktu itu empat perkara, pertama meniatkan bilangan rakaat, kedua meniatkan menghadap kiblat, ketiga meniatkan tunai pada sembahyang tunai, keempat meniatkan karena Allah ta’ala.
Syahdan wajib dimukaranahkan niat itu serta takbiratul ihram dengan salah satu daripada dua mukaranah ini yaitu mukaranah ‘urfiyyah dan kamaaliyyah.
Inilah rupa keduanya :
ﻋُﺮْﻓِﻴّﺔ
ﻣُﻘَﺎرَﻧَﺔﻋﺮﻓﻴﺔ
اِﺳ۟ﺘِﺤ۟ﻀَﺎرﻋﺮﻓﻴﺔ
Artinya menyertakan niat di dalam takbiratul ihram pada ﻋﺮف ‘urf sekira-kira terkandung niat itu di dalam huruf takbiratul ihram yang delapan sama ada pada permulaannya atau pertengahannya atau pada akhirnya yakni terkandung niat itu di dalam antara alif Allah dan ra akbar
Artinya menghadirkan dzat sembahyang pada ﻋﺮف ‘urf artinya pada pengenalan manusia dahulu sedikit daripada takbiratul ihram seperti bahwa dihadirkannya dzat sembahyang yang ia fardhu Dzhuhur umpamanya dengan jumlah yakni dipandangnya dengan mata hatinya bahwasanya sembahyang Dzuhur itu permulaannya takbiratul ihram dan kesudahannya salam

ﻣُﻘَﺎرَﻧَﺔﺣَﻘِﻴ۟ﻘِّﺔ
اِﺳ۟ﺘِﺤ۟ﻀَﺎرﺣَﻘِﻴ۟ﻘِﻲٌ
Artinya menyertakan niat di dalam takbiratul ihram yang sebenar-benarnya sekira-kira bersamaan permulaan takbiratul ihram dengan permulaan niat dengan tiada terdahulu dan terkemudian dan tiada ada kosong
Artinya menghadirkan zat sembahyang yang sebenar-benarnya dahulu sedikit daripada takbiratul ihram seperti dihadirkannya zat sembahyang satu-satunya daripada segala rukun tiap-tiap rakaat dengan tafsil yakni dipandangnya dengan mata hatinya sekalian rukun di dalam tiap-tiap rakaat serta hadir semuanya di dalam pandangnya

Adapun sujud sahwi itu dua kali sujud dan wajib berniat di dalam hati tatkala mau sujud seperti diniatkannya sehaje ku sujud sahwi dan dibaca pada duduk antara dua sujud sebagaimana bacaan duduk antara dua sujud sembahyang jua, dan dibaca di dalam sujud. ﺳُﺒ۟ﺤَﺎنَﻣَﻦ۟ﻻﻳَﻨَﺎمُ،وَﻻﻳَﻨ۟ﺴَﻰ٣
Adapun sebab sunat sujud sahwi itu 4 perkara
1.       Sebab ketinggalan salah satu daripada sunat ab’adh
2.       Sebab memperbuat barang yang membatalkan sembahyang dengan disehaje tiada dengan lupa tetapi diperbuatnya dengan lupa
3.       Sebab terpindah rukun qauli atau surah kepada bukan tempatnya
4.       Sebab sak pada meninggalkan ab’adh atau sak pada bilangan rakaat

Syahdan apabila selesai memberi salam hendaklah menaruhkan tangan kanan pada ubun-ubun dan mengata : ﺑﺴﻢاﻟﺬﻻاﻟﻪاﻻﻫﻮاﻟﺮﲪﻦاﻟﺮﺣﲓاﻟﻠﻬﻢاذﻫﺐﻋﻨﻰاﻟﻬﻢواﳊﺰن
Kemudian maka berwiridlah dengan ورد wirid sembahyang yang maklum di dalam segala kitab dan berdoa dengan doa yang وارد warad daripada Nabi dan اﺛﺎر sahabat dan doa aulia’. Dan setengah daripada doa yang amat baik yaitu doa yang diwasiatkan oleh Imam al Ghazali ra. kepada seorang muridnya yang dikasihinya dan disuruhkannya akan dia berdoa dengan doa itu lepas sembahyang lima waktu.

Inilah doanya :
اﻟﻠﻬﻢاِﻧّﺎﻧَﺴْﺌَﻠُﻚَﻣِﻦَاﻟﻨِّﻌْﻤَﺔِﺗَﻤَﺎﻣَﻬَﺎوَﻣِﻦَاﻟﻌِﺼْﻤَﺔِدَوَاﻣَﻬَﺎوَﻣِﻦَاﻟﺮّﺣْﻤَﺔِﺷُﻤُﻮْﻟﻬﺎوَﻣِﻦَاﻟﻌَﺎﻓِﻴَﺔِﺣُﺼُﻮْﻟﻬﺎوَﻣِﻦَاﻟﻌَﻴْﺶِارْﻏَﺪَﻩُ
وَﻣِﻦَاﻟﻌُﻤْﺮِاﺳْﻌَﺪَﻩُ،وَﻣِﻦَاﻻِﺣْﺴَﺎنِ،اَﳣﻪ،وَﻣِﻦَاﻻِﻧْﻌَﺎمِ،اَﻋَﻤّﻪُ،وَﻣِﻦَاﻟْﻔَﻀْﻞِاَﻋْﺬَﺑَﻪُ،وَﻣِﻦَاﻟْﻠﻄْﻒِاَﻧْﻔَﻌَﻪُ
اﻟﻠﻬﻢﻛﻦْﻟﻨﺎوَﻻﺗَﻜﻦﻋَﻠﻴْﻨَﺎ،اﻟﻠﻬﻢاﺧْﺘِﻢْﺑِﺎﻟﺴّﻌَﺎدَةِاٰﺟَﺎﻟَﻨَﺎوَﺣَﻘﻖْﺑِﺎﻟﺰِﻳّﺎدَةِاٰﻣَﺎﻟَﻨَﺎوَﻗﺮُنْﺑِﺎﻟﻌَﺎﻓِﻴَﺔِﻏُﺪُوّﻧَﺎوَاٰﺻَﺎﻟَﻨَﺎ
وَاﺟْﻌَﻞْاِﱃٰرَﺣْﻤَﺘِﻚَﻣَﺼِﻴْﺮَﻧَﺎوَﻣَﺎﻟَﻨَﺎوَﺻُﺐّﺳِﺠَﺎلَﻋَﻔْﻮِكَﻋَﱃٰذُﻧُﻮُﺑِﻨَﺎوَﻣُﻦّﻋَﻠَﻴْﻨَﺎﺑِﺎِﺻْﻼَحِﻋُﻴُﻮْﺑَﻨَﺎوَاﺟْﻌَﻞِاﻟﺘّﻘْﻮَى،زَادَﻧَﺎ
وَﻓِﻲْدِﻳْﻨِﻚَاﺟْﺘِﻬَﺎدَﻧَﺎوَﻋَﻠَﻴْﻚَﺗَﻮَﻛﻠَﻨَﺎوَاﻋْﺘِﻤَﺎدَﻧَﺎوَﺛَﺒِّﺘْﻨَﺎﻋَﲆٰﻧِﻬَﺞِاﻻِﺳْﺘِﻘَﺎﻣَﺔِوَاَﻋِﺬْﻧَﺎﻓِِﻰاﻟﺪّﻧْﻴَﺎﻣِﻦْﻣُﻮْﺟِﺒَﺎتِ،اﻟﻨّﺪَاﻣَﺔِﻳَﻮْمَ
اﻟْﻘِﻴَﺎﻣَﺔِوَﺧَﻔِّﻒْﻋَﻨّﺎﺛِﻘَﻞَاﻻوزَارِوَارْزُﻗْﻨَﺎﻋَﻴْﺶَاﻻﺑْﺮَارِوَاﻛْﻔِﻨَﺎوَاﺻْﺮِفْﻋَﻨّﺎﺷَﺮّاﻻﺷْﺮَارِوَاﻋْﺘِﻖْرِﻗَﺎﺑَﻨَﺎوَرِﻗَﺎبَ،اٰﺑَﺎﺋِﻨَﺎ
وَاُﻣّﻬَﺎﺗِﻨَﺎوَاَوْﻻدِﻧَﺎوَاِﺧْﻮَاﻧِﻨَﺎوَﻋَﺸِﻴْﺮَﺗِﻨَﺎﻣِﻦْﻋَﺬَابِ،اﻟﻘَﺒْﺮِوَﻣِﻦَاﻟﻨِّﺮَانِﺑِﺮَﺣْﻤَﺘِﻚَﻳَﺎﻋَﺰِﻳْﺰُﻳَﺎﺟَﺒّﺎرُﻳَﺎﺳَﺘّﺎرُﻳَﺎﺣَﻠِﻴْﻢُﻳَﺎﻏَﻔّﺎرُ
ﻳَﺎﷲﻳَﺎﷲﻳَﺎﷲﻳَﺎرَﺣِﻴْﻢُﺑِﺮَﺣْﻤَﺘِﻚَﻳَﺎاَرْﺣَﻢَاﻟﺮّﺣِﻤٖﻴْﻦَاِﻧّﻚَﻋَﲆٰﰻﺷَﻲْءٍﻗَﺪِﻳْﺮُوَﺑِﺎﻻِﺟَﺎﺑَﺔِﺟَﺪِﻳْﺮٌوَﺻَﲆّﷲﻋَﲆٰ
ﺳَﻴْﺪِﻧَﺎﷴوَﻋَﲆٰ،اٰﻟِﻪِوَﺻَﺤْﺒِﻪٖوَﺳَﻠّﻢَواﶵﺪﻟﻠﻪرب،اﻟﻌﺎﳌﲔ
Kemudian daripada itu maka hendaklah mengamalkan tafakur karena sabda Nabi Muhammad saw.:
ﺗَﻔَﻜﺮﺳَﺎﻋَﺔٍﺧَﻴْﺮٌﻣِﻦْﻋِﺒَﺎدَۃٍﺳِﺘِّﻴْﻦَﺳَﻨَﺔً

Artinya : Bermula tafakur pada masa yang sedikit lebih baik daripada ibadah enam puluh tahun. Yakni tafakur yang hasil di dalamnya mengaku kesalahan dan minta ampun dan taubat.


Sumber :


ﻛﺘﺎب ﺗﺮﲨﻪ  
اﺳﺮاراﻟﺼﻼۃﻣﻦﻋﺪۃﻛﺘﺐاﳌﻌﺘﻤﺪۃ

Tidak ada komentar:

Posting Komentar