Kitab Terjemah
ﺗﺮﲨﻪﻛﺘﺎب
اﺳﺮاراﻟﺼﻼۃﻣﻦﻋﺪۃﻛﺘﺐاﳌﻌﺘﻤﺪۃ
Artinye : Terjemah beberape ruhsie sembahyang yang diambil daripade beberapa kitab yang muktamad yang dihimpunkan oleh al fakir.
Abdurrahman Shiddiq bin Muhammad Afif Banjari
ﻋﺒﺪاﻟﺮﺣﻤﻦﺻﺪﻳﻖﺑﻦﳏﻤﺪﻋﻔﻴﻒﺑﻨﺠﺮي
Kitab asli ditulis dalam tulisan Arab Melayu
Ditransliterasi oleh Encik Syamsul Hendry ke dalam tulisan Latin
Telah khatam kepada satu hari bulan Shafar 1334 sanat (tahun, pen.)
di tangan hamba Allah yang dhaif
di tangan hamba Allah yang dhaif
ﻋﺒﺪاﻟﺮﺣﻤﻦﺻﺪﻳﻖﺑﻦﳏﻤﺪﻋﻔﻴﻒﺑﻨﺠﺮي
ﻋﻔﻰﻋﻨﻪرﺑـﻪاﻟﺒﺎري
Cap yang VIII
Selesai dicetak pada 27 Syawal 1349 bersamaan pada 17 Maret 1931
Tercetak di
ﻣﻄﺒﻌﺔاﻻﲪﺪﻳـﻪ
Jalan Sultan 82 – Singapura
Ini risalah yang amat kecil buat pelajaran kanak-kanak
pada Agama Islam
pada Agama Islam
اﶵﺪﻟﻠﻪواﻟﺸﻜﺮﻟﻠﻪﻋﺰﺷﺄﻧﻪوﻋﻢﻧﻮاﻟﻪ۞واﻟﺼﻼۃﻮاﻟﺴﻼمﻋﲆﻣﻦوﺟﺐﻋﻠﻴﻨﺎﺗﻌﻈﻴﻤﻪواﺣﱰاﻣﻪوﻋﲆاﻟﻪوﲱﺒﻪ
واﺣﺰاﺑﻪواﻟﺴﺎﻟﻜﲔﯨﳯﺠﻪوﺑﻌﺪﻓﻴﻘﻮل،أﺣﻘﺮاﻟﻮرى۞وﺗﺮاب٬اﻗﺪام،اﻟﻌﻠﻤﺎءﻋﺒﺪاﻟﺬﻟﻴﻞاﻟﻀﻌﻴﻒاﻟﻐﺮﻳﺐ
ﻛﺜﲑاﳉﻬﻮل،واﳌﺴﺎويﻋﺒﺪاﻟﺮﲪﻦﺻﺪﻳﻖاﺑﻦﶊﺪﻋﻔﻴﻒﺑﻦﶊﻮدﺑﻦاﳊﺎجﲨﺎل٬اﻟﺪﻳﻦاﻟﺒﻨﺠﺮي۞ﻋﻔﻰﻋﻨﻪرﺑﻪاﻟﺒﺎري
Dan adapun kemudian daripada itu maka berkata orang yang terlebih hina daripada sekalian manusia dan tanah kaki sekalian ulama’ yaitu seorang hamba Allah ta’ala yang amat rendah lagi dh’aif lagi dagang lagi amat banyak bebal dan banyak dosa dan kesalahan yaitu Abdurrahman Shiddiq bin Muhammad ‘Afif bin Mahmud bin Al Hajj Jamaluddin Banjari mudah-mudahan memaafkan akan dia oleh Tuhan yang menjadikan sekalian alam amin yaa rabbal ‘aalamin.
Maka inilah suatu risalah yang simpan buat pelajaran agama bagi orang yang bodoh dan kanak-kanak supaya jadi mudah atas mereka itu menghafizkan ﳏﻔﻈﻜﻨﺚ dan supaya mudah-mudahan jadi lantaran rahmat Allah ta’ala atas hamba dan atas mereka itu اﻣﲔ aamiin.
Adapun niat yang wajib
pada sembahyang lima waktu itu 3 perkara, pertama ﻗﺼﺪ kasad
artinya menyehaje memperbuat sembahyang, kedua ﺗﻌﺮض ta’arud artinya meniatkan
fardhu, ketiga ﺗﻌﻴﲔ ta’ain artinya menentukan waktu yang
diperbuat.
Adapun niat yang sunat
pada sembahyang lima waktu itu empat perkara, pertama meniatkan bilangan
rakaat, kedua meniatkan menghadap kiblat, ketiga meniatkan tunai pada
sembahyang tunai, keempat meniatkan karena Allah ta’ala.
Syahdan wajib dimukaranahkan
niat itu serta takbiratul ihram dengan salah satu daripada dua mukaranah ini
yaitu mukaranah ‘urfiyyah dan kamaaliyyah.
Inilah rupa keduanya :
ﻋُﺮْﻓِﻴّﺔ
ﻣُﻘَﺎرَﻧَﺔﻋﺮﻓﻴﺔ
|
اِﺳ۟ﺘِﺤ۟ﻀَﺎرﻋﺮﻓﻴﺔ
|
Artinya menyertakan niat
di dalam takbiratul ihram pada ﻋﺮف ‘urf sekira-kira
terkandung niat itu di dalam huruf takbiratul ihram yang delapan sama ada
pada permulaannya atau pertengahannya atau pada akhirnya yakni terkandung
niat itu di dalam antara alif Allah dan ra akbar
|
Artinya menghadirkan dzat
sembahyang pada ﻋﺮف ‘urf artinya pada pengenalan manusia
dahulu sedikit daripada takbiratul ihram seperti bahwa dihadirkannya dzat
sembahyang yang ia fardhu Dzhuhur umpamanya dengan jumlah yakni dipandangnya
dengan mata hatinya bahwasanya sembahyang Dzuhur itu permulaannya takbiratul ihram dan
kesudahannya salam
|
ﻣُﻘَﺎرَﻧَﺔﺣَﻘِﻴ۟ﻘِّﺔ
|
اِﺳ۟ﺘِﺤ۟ﻀَﺎرﺣَﻘِﻴ۟ﻘِﻲٌ
|
Artinya menyertakan niat
di dalam takbiratul ihram yang sebenar-benarnya sekira-kira bersamaan
permulaan takbiratul ihram dengan permulaan niat dengan tiada terdahulu dan
terkemudian dan tiada ada kosong
|
Artinya menghadirkan zat
sembahyang yang sebenar-benarnya dahulu sedikit daripada takbiratul ihram
seperti dihadirkannya zat sembahyang satu-satunya daripada segala rukun
tiap-tiap rakaat dengan tafsil yakni dipandangnya dengan mata hatinya
sekalian rukun di dalam tiap-tiap rakaat serta hadir semuanya di dalam
pandangnya
|
Adapun sujud sahwi itu
dua kali sujud dan wajib berniat di dalam hati tatkala mau sujud seperti
diniatkannya sehaje ku sujud sahwi dan dibaca pada duduk antara dua sujud
sebagaimana bacaan duduk antara dua sujud sembahyang jua, dan dibaca di dalam
sujud. ﺳُﺒ۟ﺤَﺎنَﻣَﻦ۟ﻻﻳَﻨَﺎمُ،وَﻻﻳَﻨ۟ﺴَﻰ٣
Adapun sebab sunat
sujud sahwi itu 4 perkara
1.
Sebab ketinggalan salah satu
daripada sunat ab’adh
2.
Sebab memperbuat barang yang
membatalkan sembahyang dengan disehaje tiada dengan lupa tetapi diperbuatnya
dengan lupa
3.
Sebab terpindah rukun qauli atau
surah kepada bukan tempatnya
4.
Sebab sak pada meninggalkan ab’adh
atau sak pada bilangan rakaat
Syahdan apabila
selesai memberi salam hendaklah menaruhkan tangan kanan pada ubun-ubun dan mengata
: ﺑﺴﻢاﻟﺬﻻاﻟﻪاﻻﻫﻮاﻟﺮﲪﻦاﻟﺮﺣﲓاﻟﻠﻬﻢاذﻫﺐﻋﻨﻰاﻟﻬﻢواﳊﺰن
Kemudian maka berwiridlah
dengan ورد wirid sembahyang yang maklum di dalam
segala kitab dan berdoa dengan doa yang وارد warad
daripada Nabi dan اﺛﺎر sahabat
dan doa aulia’. Dan setengah daripada doa yang amat baik yaitu doa yang
diwasiatkan oleh Imam al Ghazali ra. kepada seorang muridnya yang dikasihinya
dan disuruhkannya akan dia berdoa dengan doa itu lepas sembahyang lima waktu.
Inilah
doanya :
اﻟﻠﻬﻢاِﻧّﺎﻧَﺴْﺌَﻠُﻚَﻣِﻦَاﻟﻨِّﻌْﻤَﺔِﺗَﻤَﺎﻣَﻬَﺎوَﻣِﻦَاﻟﻌِﺼْﻤَﺔِدَوَاﻣَﻬَﺎوَﻣِﻦَاﻟﺮّﺣْﻤَﺔِﺷُﻤُﻮْﻟﻬﺎوَﻣِﻦَاﻟﻌَﺎﻓِﻴَﺔِﺣُﺼُﻮْﻟﻬﺎوَﻣِﻦَاﻟﻌَﻴْﺶِارْﻏَﺪَﻩُ
وَﻣِﻦَاﻟﻌُﻤْﺮِاﺳْﻌَﺪَﻩُ،وَﻣِﻦَاﻻِﺣْﺴَﺎنِ،اَﳣﻪ،وَﻣِﻦَاﻻِﻧْﻌَﺎمِ،اَﻋَﻤّﻪُ،وَﻣِﻦَاﻟْﻔَﻀْﻞِاَﻋْﺬَﺑَﻪُ،وَﻣِﻦَاﻟْﻠﻄْﻒِاَﻧْﻔَﻌَﻪُ
اﻟﻠﻬﻢﻛﻦْﻟﻨﺎوَﻻﺗَﻜﻦﻋَﻠﻴْﻨَﺎ،اﻟﻠﻬﻢاﺧْﺘِﻢْﺑِﺎﻟﺴّﻌَﺎدَةِاٰﺟَﺎﻟَﻨَﺎوَﺣَﻘﻖْﺑِﺎﻟﺰِﻳّﺎدَةِاٰﻣَﺎﻟَﻨَﺎوَﻗﺮُنْﺑِﺎﻟﻌَﺎﻓِﻴَﺔِﻏُﺪُوّﻧَﺎوَاٰﺻَﺎﻟَﻨَﺎ
وَاﺟْﻌَﻞْاِﱃٰرَﺣْﻤَﺘِﻚَﻣَﺼِﻴْﺮَﻧَﺎوَﻣَﺎﻟَﻨَﺎوَﺻُﺐّﺳِﺠَﺎلَﻋَﻔْﻮِكَﻋَﱃٰذُﻧُﻮُﺑِﻨَﺎوَﻣُﻦّﻋَﻠَﻴْﻨَﺎﺑِﺎِﺻْﻼَحِﻋُﻴُﻮْﺑَﻨَﺎوَاﺟْﻌَﻞِاﻟﺘّﻘْﻮَى،زَادَﻧَﺎ
وَﻓِﻲْدِﻳْﻨِﻚَاﺟْﺘِﻬَﺎدَﻧَﺎوَﻋَﻠَﻴْﻚَﺗَﻮَﻛﻠَﻨَﺎوَاﻋْﺘِﻤَﺎدَﻧَﺎوَﺛَﺒِّﺘْﻨَﺎﻋَﲆٰﻧِﻬَﺞِاﻻِﺳْﺘِﻘَﺎﻣَﺔِوَاَﻋِﺬْﻧَﺎﻓِِﻰاﻟﺪّﻧْﻴَﺎﻣِﻦْﻣُﻮْﺟِﺒَﺎتِ،اﻟﻨّﺪَاﻣَﺔِﻳَﻮْمَ
اﻟْﻘِﻴَﺎﻣَﺔِوَﺧَﻔِّﻒْﻋَﻨّﺎﺛِﻘَﻞَاﻻوزَارِوَارْزُﻗْﻨَﺎﻋَﻴْﺶَاﻻﺑْﺮَارِوَاﻛْﻔِﻨَﺎوَاﺻْﺮِفْﻋَﻨّﺎﺷَﺮّاﻻﺷْﺮَارِوَاﻋْﺘِﻖْرِﻗَﺎﺑَﻨَﺎوَرِﻗَﺎبَ،اٰﺑَﺎﺋِﻨَﺎ
وَاُﻣّﻬَﺎﺗِﻨَﺎوَاَوْﻻدِﻧَﺎوَاِﺧْﻮَاﻧِﻨَﺎوَﻋَﺸِﻴْﺮَﺗِﻨَﺎﻣِﻦْﻋَﺬَابِ،اﻟﻘَﺒْﺮِوَﻣِﻦَاﻟﻨِّﺮَانِﺑِﺮَﺣْﻤَﺘِﻚَﻳَﺎﻋَﺰِﻳْﺰُﻳَﺎﺟَﺒّﺎرُﻳَﺎﺳَﺘّﺎرُﻳَﺎﺣَﻠِﻴْﻢُﻳَﺎﻏَﻔّﺎرُ
ﻳَﺎﷲﻳَﺎﷲﻳَﺎﷲﻳَﺎرَﺣِﻴْﻢُﺑِﺮَﺣْﻤَﺘِﻚَﻳَﺎاَرْﺣَﻢَاﻟﺮّﺣِﻤٖﻴْﻦَاِﻧّﻚَﻋَﲆٰﰻﺷَﻲْءٍﻗَﺪِﻳْﺮُوَﺑِﺎﻻِﺟَﺎﺑَﺔِﺟَﺪِﻳْﺮٌوَﺻَﲆّﷲﻋَﲆٰ
ﺳَﻴْﺪِﻧَﺎﷴوَﻋَﲆٰ،اٰﻟِﻪِوَﺻَﺤْﺒِﻪٖوَﺳَﻠّﻢَواﶵﺪﻟﻠﻪرب،اﻟﻌﺎﳌﲔ
Kemudian daripada
itu maka hendaklah mengamalkan tafakur karena sabda Nabi Muhammad saw.:
ﺗَﻔَﻜﺮﺳَﺎﻋَﺔٍﺧَﻴْﺮٌﻣِﻦْﻋِﺒَﺎدَۃٍﺳِﺘِّﻴْﻦَﺳَﻨَﺔً
Artinya : Bermula
tafakur pada masa yang sedikit lebih baik daripada ibadah enam puluh tahun. Yakni
tafakur yang hasil di dalamnya mengaku kesalahan dan minta ampun dan taubat.
Sumber :
ﻛﺘﺎب ﺗﺮﲨﻪ
اﺳﺮاراﻟﺼﻼۃﻣﻦﻋﺪۃﻛﺘﺐاﳌﻌﺘﻤﺪۃ
Tidak ada komentar:
Posting Komentar