رﺳـﺎﻟـﺔﻧﻮراﻟﺼﻼۃ
Kitab asli ditulis dengan tulisan Arab Melayu lalu
ditransliterasi ke dalam tulisan latin oleh :
Encik Syamsul Hendry
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
Pade
menyatekan rukun sembahyang dan segala syarat-syaratnye daripada tiap-tiap satu
daripade rukun-rukun itu dan segala sunat-sunatnya yang seyogya dikerjakan di
dalamnye. Dan lagi menyatekan akan bicara mukaranah (perbandingan) dan istihdharkan (membangkitkan) niat. Yang tak dapat tiada
diketahuikan dengan terangnya.
Disusun oleh
: fakir ‘aliyyullaahal haadii
Muhammad
Shaleh Abu Husain Saudi
Dicetak oleh
Al Ahmadi Faraisy, Singapura
Ditransliterasi
oleh Encik Syamsul Hendry
Pada 13
November 2016
Kata Pendahuluan
1. Adalah susunan ini kukarangkan die dengan kerane
permintaan daripade seorang saudara sepupuku yang dikasihi supaye kusuratkan
baginya akan bicare sekali rukun sembahyang dan syarat-syaratnye dan serte
bicara mukaranahnye niat pada takbiratul ihram itu. Dan jike adelah aku bukan
ahlinye atas yang demikian itu sekalipun melainkan aku berpegang kepada ﷲ swt. minta
kepade-Nye jalan yang sawabnya [KBBI : sawab = benar]. Karene dialah jua Tuhan
yang sangat memperkenankan permohonan hambe-Nye.
Sesungguhnye barang yang telah
maklum kite, bahwa mendirikan sembahyang fardhu yang lime waktu di dalam sehari
semalam itu adalah ianya rukun yang kedue daripade Islam dan tiang bagi agame
kite. Make syukurlah hambe kepade ﷲ ta’ala bagi
mane-mane ikhwanul muslimin wal muslimat yang telah mereke itu mendapat taufik
daripade swt. Yang telah dapat ienye mendirikan akan asas dan syiar agame kite
itu dengan sembahyang. Tetapi oleh karene orang kita kebanyakan pada zaman yang
akhir ini setengah tiade berape lagi yang mengambil berat dan hiraukan menuntut
pelajaran daripade segala perkara agame hingga daripade setengah mereka itu
yang mengerjakan sembahyang dengan jalan yang tidak betul buatannya. Ataupun
dipadankan dengan pelajaran yang didapatnye pada masa kecilnye itulah yang
dikerjakannye sampai pade mase tuanye dengan tidak lagi mengambil siasat
kembali membetulkan die kepada guru yang ade mengerti. Make adalah amalnye itu
banyak yang keliru atau pun ada yang tertinggal salah satu daripade rukun
syaratnye jadilah batal sembahyangnye lagi tiada sah. Atau tertinggal daripade
yang sunah-sunah yaitu menjadikan pula kurang pahale sembahyang itu. Make
ketike itu rugi juge kita namenye.
|
|
Hadis Nabi ﳏﻤﺪﷺ : ﻛﻢﻣﻦﻗﺎﺋﯩﻢﺣﻈﻪﻣﻦﺻﻼﺗﻪاﻟﺘﻌﺐواﻟﻨﺼﺐ
Mafhumnye :
Beberape orang yang mendirikan sembahyangnye yang mendapat habuan [KBBI: habuan
= porsi; bagian] dan gantungan daripade sembahyang ialah penat dan lelah sahaje
yang diperolehnye.
2. Adelah pule susunan ini membaikkan di dalam pelajaran
dan jadi ingatan di atas peramalan hambe sendiri dan dalam pada itu sememangnye
mudah-mudahan dapat menjadi pelajaran bagi segale mereka itu yang baharu
belajar akan sembahyang yang mane suke mencari kesempurnaan sembahyang. Oleh
yang demikian itu sekirenye ade nampak di mane tempat yang ada tersalah di
dalam pelajaran susunan ini daripade yang sebenarnye, make di atas mereke yang
lebih mengetahuinye haraplah hambe kepadanye dibetulkan dengan sawabnye, lebih
dahulu banyak hambe mengucapkan terima kasih.
Wassalam,
Muhammad Shaleh – Damnah Lingge
وَاَﻗِـﻢِاﻟﺼـَّﻼٰۃَوﻟِﺬِﻛـْﺮِي
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
|
|
Bermule arti
sembahyang pada syara’ yaitu dikate :
اﻗﻮال واﻓﻌﺎل ﻣﻔﺘﺘﺤﺔﺑﺎﻟﺘﻜﺒﻴﺮوﻣﺨﺘﺘﻤﺔﺑﺎﻟﺘﺴﻠﻴﻢ
ﺑﺸﺮاﺋﻄ ﻣﺨﺼﻮﺻﺔ
Artinye (1)
beberapa patah perkataan; (2) dan beberapa bagi perbuatan yang dimulakan die
dengan takbiratul ihram dan disudahi akan die dengan salam. Dengan beberapa
syarat yang ditentukan die. Make itulah pengertian sembahyang pada hukum atau
pade hakikatnye atau pada ta’rifnye. [KBBI: takrif = definisi]
Adapun
menurut istilah dalam ilmu syariah, shalat didefinisikan oleh para ulama
sebagai :
أَقْوَالٌ وَأَفْعَالٌ
مُفْتَتَحَةٌ بِالتَّكْبِيرِ مُخْتَتَمَةٌ بِالتَّسْلِيمِ مَعَ النِّيَّةِ
بِشَرَائِطَ مَخْصُوصَةٍ
Serangkaian ucapan dan gerakan
yang tertentu yang dimulai dengan takbir dan diakhiri dengan salam, dikerjakan
dengan niat dan syarat-syarat tertentu.
( Fathul Qadir jilid 1 hal. 191, Mughni Al-Muhtaj
jilid 1 hal. 120, Kasysyaf Al-Qinaa' jilid 1 hal. 221 di dalam http://www.fiqihkehidupan.com/bab.php?id=14 )
Syahdan
rukun-rukun sembahyang itu terbagi ia atas tiga bahagi, pertama dinamekan rukun
qauli atau dzikir, kedua dinamekan rukun fi’li, ketige dinamekan rukun qalbi.
Adapun pada
kate (1) beberape patah perkataan itu yaitu bertempat ia pade rukun qauli atau
dzikir. Make nyata ia pada bacaan lidah kite. Dan banyaknye lima perkara
sebagaimane rupanye dinyatekan di bawah ini :
Ketahui olehmu!
Telah bersalahan ulama’ pada membilangkan rukun-rukun sembahyang itu yaitu :
ada yang mengatakan 21 perkara, ada yang mengatakan 19 perkara dengan
membilangkan dua rukun sujud dan lima rukun tumakninah itu berlain-lainan jua,
ada juga yang membilangkan rukun sembahyang itu 18 perkara dengan membilangkan
satu rukun sujud pada dua sujud dan lima tumakninahnya. Kate setengah ulama’
pula rukun sembahyang itu 17 perkara dengan membilangkan dua sujud itu satu
rukun dan empat rukun tumakninahnye. Kate setengah ulama’ 15 perkara pula rukun
sembahyang itu dengan membilangkan lima tumakninahnya itu rukun yang satu dan
dua sujud itu rukun yang berlainan pula.
Adapun pada
kata yang muktamad [KBBI: muktamad = dapat dipercaya] yang dipegangi bahwa
segala rukun sembahyang itu sebagaimana yang disebutkan oleh Imam Nawawi yang
dipatinye dalam tahun 676 H bersamaan pada tahun 1278 M, yaitu rukun sembahyang
itu banyaknye 13 perkara. Dengan menjadikan segale rukun tumakninah pada segala
tempatnye itu sifat yang mengikuti ia bagi rukun jua, bukan ia jadi rukun, make
pula inilah yang masyhur pade kita orang yang awam adenya. اﻫ
1. Niat di dalam hatinye
2. Takbiratul ihram – perkataan pade lidah
3. Berdiri betul – perbuatan pada anggota tubuh
4. Membaca Fatihah – perkataan pade lidah
5. Ruku’ berserte tuma’ninah di dalamnye – perbuatan pada
anggota tubuh
6. I’tidal berserte tuma’ninah di dalamnye – perbuatan
pada anggota tubuh
7. Dua sujud berserte tuma’ninah di dalamnye – perbuatan
pada anggota tubuh
8. Duduk antara dua sujud berserte tuma’ninah di dalamnye
– perbuatan pada anggota tubuh
9. Duduk tahyat yang akhir berserte tuma’ninah di
dalamnye – perbuatan pada anggota tubuh
10. Membaca tahyat yang akhir – perkataan pade lidah
11. Membaca shalawat akan Nabi – perkataan pade lidah
12. Lafadz salam yang pertame – perkataan pade lidah
13. Tertib yang diaturkan oleh ingatan yang di dalam hati.
Bermule kate
rukun itu jamaknye arkan, make artinye di dalam logat bahase, sokongan, tiang,
bucu atau pun juru.
Make dikehendaki
dengan rukun sembahyang itu disini yaitu segale suku-sukunye yang disusunkan
yang terup (golongan, KBBI)
ie dengan die. Make dikatekan pula dengan
ﻛﻞﻣﺎﻻﻳﻨﻢاﻻﻓﻬﻮرﻛﻦ
Artinye
tiap-tiap barang yang tiade sempurne, melainkan dengan die maka yaitulah dikatekan
rukun.
Adapun makna
syarat yaitu tiap-tiap barang yang terhentilah atasnye sah suatu kejadian. Make
nyatelah perbedaan makna rukun dengan makna syarat. Bahwa rukun barang yang
masuk di dalam mahiyat (esensi, pen.) yakni kejadian seperti sembahyang dan syarat itu
bukan ia masuk di dalam kejadian yakni
bukan ia mahiatusshalah artinya bukan ia diri sembahyang. Seperti Islam yaitu
syarat bagi sah sembahyang.
Adapun makna
rukun dan makna wajib dan makna fardhu itu, yaitu walaupun maknanye pada logat
dan pada sebutannya berlainan tetapi ia makna yang satu di dalam mazhab kite
Syafi’i, hanye berlain-lainan itu bab haji di sana. Make rukun haji dan umrah itu jika ditinggalkan dia
tiadalah boleh diceraikan dengan dam dan tidak sahlah hajinye dan umrahnye.
Bersalahan yang wajib haji dan umrah jike ditinggalkan make atasnye kenalah dam
lagi berdosa jika tiada kembali.
Ketahui olehmu bahwasanya segala
ibadah yang disuruh ﷲ swt. itu ade
kalenye fardhu dan ade kalenye sunat. Make amal fardu itu menempati kepale
modal yaituرأساﻟﻤﺎل yakni modal perniagaan
dan dengan die dapat selamat. Dan dengan die itu juge bagi menggugurkan akan taklif
(penyerahan beban (pekerjaan, tugas, dan sebagainya)
yang berat (kepada seseorang); KBBI) dan tuntutan bagi seorang jua. Dan amal yang sunat itu
labanye dan untungnye yaitu رﺑﺢ , dan dengan die dapat kemenangan dan darjat di dalam
akhirat adanye.
Bermule amal
itu tige perkare, pertame amal fardhu, kedue amal sunat, ketige amal harus.
Adapun niat kita mengerjakan amal yang
fardu itu dua perkare, pertame mengikuti titah ﷲ swt. dan suruh Rasulullah saw. dan niat mengerjakan yang sunat itu dua perkare pula yaitu
mengikuti Rasul dan mengikuti orang-orang yang saleh dan niat kita mengerjakan amal yang harus itu pada syara’ itu dua
perkare juga pertama menguatkan ibadah dan kedua menambahkan bagi ibadah.
Karene barang yang harus itu kalau baik niat kita itu jadilah ia ibadah.
Kate sahabat
Sayyidina Umar ra., bermule kemuliaan dunia ini dengan harte dan kemuliaan
akhirat itu dengan amal yang saleh, make amal yang saleh itu ape ibadah yang
kite perbuat itu semate-mate dengan ikhlas menjunjung titah perintah ﷲ swt. Tuhan
kite tiade kerane lainnye.
Kate Syaikh
Fadhil ibnu ‘Iyyadh, sebaik-baik amal itu yang terlebih ikhlas dan yang
terlebih benar dan lagi katenye yang amal itu tiade diterime melainkan dengan
ikhlas dan benar, dan yang membawa amal dengan ikhlas itu apabila ada dengan
kerane ﷲ swt. Dan
yang membawa amal dengan benar itu apabila ada ia di atas jalan ahli sunnah wal
jama’ah.
Peringatan
bagi kita yang beribadah, firman ﷲ swt di dalam
surah Yunus ayat 57 :
ﻗﻞﺑـﻔﻀﻞﷲوﺑﺮﺣﻤﺘﻪ
Artinye :
Kate olehmu yaa Muhammad, segale ibadah semate-mate kerane ﷲ swt dengan semate-mate rahmat-Nye dan nikmat-Nye. Make
perbuatlah ibadah dengan kerane ﷲ swt.
Pasal pade
menyatekan segale Syarat-syarat
daripade Rukun Sembahyang
1. Niat
|
اِﻧَّﻤـَﺎاﻻﻋْﻤَﺎلُباﻟﻨِـﻴَّﺎتِ
Artinye hanyesenye (bahwasanya, pen.)
segale amal syara’ itu dengan niat. Yakni tiade kebilangan ie melainkan dengan
niat itu juge. Make adalah bagi niat itu 7 syarat pada yang bersembahyang :
1) Menyehajekan memperbuat sembahyang, seperti
disehajekan di dalam hatinya, “Aku bersembahyang”.
2)
Bahwa
meletakkan fadhunye, yakni diingatkan, diniatkan, fardhu sembahyang itu.
3)
Ditentukannye
akan sembahyangnye daripada Dzuhur, ‘Ashar, atau Jumat atau lainnye.
4)
Dipersertekan
niat dengan permulaan huruf Takbiratul Ihram yakni dimukaranahkan die.
5)
Dikekalkannye
penyertaan itu hingga datang kesudahan takbiratul ihram.
6)
Diingatkannye
akan sembahyang itu tunai pada orang yang ada qadha’.
7)
Menyehajekan
yang demikian ini sekaliannye di dalam hatinye.
Adapun
barang yang disunatkan pada niat itu yaitu :
1)
Mengucap
niat dengan lidah yakni melafazkan niat dahulu daripada takbiratul ihram.
2)
Menghadirkan
niat itu di dalam hati daripada permulaan sembayang sampai habis salam.
3)
Menyebutkan
bilangan rakaat dan mengadap kiblatnye.
4)
Menyatekan
ada-an atau qadha-an.
2. Takbiratul ihram
Sabda Nabi
saw. diriwayatkan Bukhari Muslim :
Artinye
apabila berdiri kamu pada sembahyang, maka hendaklah takbir olehmu !
Make adalah
takbiratul ihram itu 23 syaratnye :
1)
Hendaklah
ada tabiratul ihram itu kemudian daripada telah tetap berdiri betul dengan
mengadap Kiblat.
2)
Hendaklah
ada ia memeliharakan segala hurufnya yakni aksaranya.
3)
Hendaklah
ada ia memeliharakan segala barisnya.
4)
Hendaklah
ada ia memeliharakan segala tasydidnya.
5)
Hendaklah
ada takbiratul ihram itu dengan bahasa ‘Arab pada yang dapat menyebut die.
6)
Bahwa ada
takbiratul ihram itu dengan lafaz jalalah yaitu ﷲاﻛﺒـﺮ
7)
Bahwa ada
takbiratul ihram itu dengan lafaz ﷲ
8)
Ketiadaan
dimadkan hamzah ﷲ seperti آﻟﻠّـﻪُاَﻛْﺒـَﺮ
9)
Ketiadaan
dimadkan ba akbar, seperti katenye ﷲاﻛﺒﺎر dengan panjang banye
10) Ketiadaan ditasydidkan ba akbar itu, seperti ﷲاَﻛَﺒـَّﺮ yaitu ba itu disabdukan
11) Ketiadaan ditambahkan waw yang mati kemudian ha
seperti اﻟﻠّـﻬُﻮاَﻛْﺒـَﺮ
12) Ketiadaan ditambahkan waw yang hidup kemudian ha
seperti اﻟﻠّـﻪُوَاَﻛْﺒـَﺮ
13) Ketiadaan ditambahkan waw yang hidup dahulu daripada
lafaz ﷲ seperti وَﷲاَﻛْﺒـَﺮ
14) Jangan dimatikan ha ﷲ seperti katenye اﻟﻠّـﻪْﻩُاَﻛْﺒـَﺮ
15) Tertib artinye beratur yakni mendahulukan lafadz ﷲ daripade اَﻛْﺒـَﺮ tiade menjadi اَﻛْﺒـَﺮﷲ
16) ﻣﻮاﻻۃ artinye
berturut-turut antare kalimat ﷲ dan اَﻛْﺒـَﺮ
17) Mengucap takbiratul ihram itu hendaklah dengan sengehajenye.
18) Mengucap takbiratul ihram itu hendaklah didengar
kepada dirinye pada segale hurufnye.
19) Jangan ditinggi-tinggi pada antara kalimat takbir itu
sama ada panjang atau pendek.
20) Dilafazkan di dalam waktu, pada sembahyang waktu –
yang berwaktu.
21) Bahwa jangan cedera suatu huruf daripada huruf-huruf
takbir itu.
22) Hendaklah mengucap takbiratul ihram itu kemudian
daripada takbir imam pada hak makmum
23) Ketiadaan yang memalingkan daripada takbiratul ihram
itu, make jike berniat ia dengan takbiratul ihram itu akan takbiratul ihram dan
takbiratul intiqal yakni takbir berpindah daripade antara dua rukun,
seperti daripada berdiri kepada ruku’. Make apabila berniat ia pada hal imam di
dalam ruku’nya niscaya memberi mudarat. Bersalahan jika ie berniat dengan
takbiratul ihram itu, akan takbiratul ihram, dan akan a’lam, yakni memberi tahu, make bahwasanye tiade
mudarat. Adepun jike ie qasadkan (niatkan. pen.) a’lam juwe atau diitilakkannye اﻃﻼق make memberi mudarat.
Masalah : Tiade memberi mudarat jike diceraikan dengan
alif lam ta’rif seperti ﷲ اَﻻﻛْﺒـَﺮ
dan tiade pula mudarat diceraikan sifat yang tiade
panjang seperti dikate : ﷲ اﻟﺠﻠﻴﻞاَﻛْﺒـَﺮ
atau ﷲ
اﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﻴﻢاَﻛْﺒـَﺮ. Bersalahan penceraian yang panjang hingga
tige sifat seperti
ﷲ اﻟﺠﻠﻴﻞاﻟﻌﻈﻴﻢاﻟﺤﻠﻴﻢاَﻛْﺒـَﺮ
(1) Dimatikan ra Akbar serta jangan dipanjangkan takbiratul
ihram itu supaye mudah hadir hati akan niat. Make tiade hilang niatnye pada
segale huruf yang lapan itu bersalahan jika ia panjangkan takbir itu barangkali
ghaib niatnye kepada setengah huruf takbiratul ihram itu.
(2) Mengangkat kedua belah tangan daripade permulaan
takbiratul ihram dengan terbuke yang pertengahan segala anak jarinye dan perut
tapak tangannye, dan segale jari diperhadapkannye kepade kiblat dan ibu
tangannye pade cuping telingenye . dan pada segale perempuan hujung telunjuk
pade cuping telingenye dan rapat jarinye.
(3) Selesai daripade takbiratul ihram itu hendaklah
dihantarkannye kedue belah tangannye di bawah dade di atas pusat serta
digenggamkan dengan tangan kanan pade pergelangan tangan kiri.
Kemudian daripade takbiratul ihram itu membace doa
iftitah daripade yang disunatkan padenye.
3. Qiam
Sabda Nabi saw.
: khabar Bukhari : ﺻﻞﻗﺎﳟا
Artinye :
Sembahyang olehmu berdiri !
Make adelah
bagi berdiri betul itu 2 syarat :
1)
Hendaklah
meluruskan betul akan tulang belakangnye. Tiade lehernye yaitu jangan cenderung
ke kanan dan ke kiri dan ke hadapan atau ke belakang. Dan berdirilah pade orang
yang darurat mane-mane kuasenye.
2)
Adelah
berdiri itu atas due belah kakinye atau salah satu daripade keduenye. Make tiada
memadai jike bergantung dengan umpame tali pade ﻫﻮى ( tingkah, pen.) tiade berjejak ia atas suatu daripade
kedua kakinye itu dan jikalau ade ie bersentuh keduenye sekalipun sebab karena tiade ie اﻋﺘﻤﺎد ( bergantung. Pen.) di atas
keduenye.
Adepun yang disunatkan di dalam qiam itu yaitu :
(1) Menundukkan kepalenye sedikit dahulu daripade ia
mengangkat kedue belah tangannye pade tatkale ie takbiratul ihram.
(2) Hendaklah kedue matenye menilik kepade tempat sujudnye
jike pade sembahyang jenazah sekali pun.
(3) Merenggangkan kedue belah kakinye kadar jarak
sejengkal dan merapatkan die pade perempuan.
4. Surah al-Fatihah
Sabda Nabi saw.
diriwayatkan ‘Ibadat bin Samad :
ﻻﺻﻼۃﳌﻦﱂﻳﻘﺮأﺑﻔﺎﲢﺔاﻟﻜﺘﺎب
Artinye :
Tiade sembahyang bagi barang siape yang tiade membaca ie dengan fatihatulkitab.
Make adelah
bagi membace Fatihah itu 13 syaratnye :
1)
Hendaklah
memeliharekan segale hurufnye yang 156.
2)
Hendaklah
memeliharekan segale barisnye.
3)
Hendaklah
memeliharekan tasydidnye yang 14 tempat.
4)
ﻣﻮاﻻۃ ( berturut-turut, pen.) pada segale
hurufnye dan kalimahnye. Jike panjang diamnye lebih daripade kadar bernapas
putus muwalatnye.
5)
Tertib pade
segale hurufnye dan kalimahnye.
6)
Bahwa
didengarkannye pada dirinye akan segale yang dibacenye.
7)
Ketiadaan
dibacenye dengan bacaan yang lain daripade bahase Arab.
8)
Bahwa
dibacenye padehal ie di dalam berdiri.
9)
Hendaklah
disehajekannye pade segale yang dibacenye itu.
10) Membace Fatihah itu dengan tartil yakni terang dan
jelas dan betul panjang pendeknye.
11) Jangan ade lahan bacaannye sebagai mengubah
maknenye yaitu mengubahkan huruf atau baris seperti اَﻟﺬﻳﻦ dibace اَﻟﺰﻳﻦ dengan zai. Dan seperti اَﻧْﻌَﻤْﺖَ dibace dengan baris hadapan.
12) Bahwa jangan ie diselingi antara satu ayat atau pun
kalimah dengan zikir yang lain yang bukan takluk dengan sembahyang seperti
mengucap اَﻟﺤﻤﺪﻟﻠﻪ tatkale
bersin. Kerane ie memutuskan muwalat Fatihah. Adepun zikir yang takluk dengan
muslihat sembahyang seperti mengucap آﻣﻴﻦ makmum yang tengah membace Fatihah dengan syarat
kerane mendengar ie akan imamnye membace وﻻاﻟﻀﺎﻟﲔ, itu tiade
mengape tiade putus bacaan Fatihahnye.
13) Dibacekan sekalian ayatnye. Dan setengah daripade ayat
Fatihah itu
Adepun yang disunatkan membace Fatihah itu yaitu :
(1) Membace اﻋﻮذﺑﺎﷲﻣﻦاﻟﺸﻴﻄﺎن اﻟﺮﺟﻴﻢ dahulu daripade membace ﺑﺴﻢاﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﻴﻢ
(2) Berhenti pade tiap-tiap ayat hingge akhir Fatihah
sampai jadi 7 ayat yang nyate dengan
ﺑﺴﻢاﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﻴﻢ
(3) Mengucap آﻣﻴﻦ pade selesai وﻻاﻟﻀﺎﻟﲔ dan perlahan bagi perempuan jike sembahyang berjemaah
sekali pun.
(4) ﺳﻜﺘﻪ yakni diam
sebentar antare akhir Fatihah dengan آﻣﻴﻦ
(5) Menambah dengan yaa rabbal ‘aalamiin kemudian daripade
آﻣﻴﻦ dengan perlahan.
(6) Mengucap رباﻏﻔﺮﱄوﻟﻮاﻟﺪي pade akhir Fatihah sebelum mengucap آﻣﻴﻦﻳﺎرب اﻟﻌﺎﳌﲔ
(7) Dibace nyaring Fatihah itu dengan ﺑﺴﻢاﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﻴﻢ pade
sembahyang jahar (keras
suara dalam berzikir/membaca ayat. KBBI) dan pertengahan pade setengah tengah
malam.
5. Ruku’
راكعاً
تطمئن حتى اركع ﰒ
|
Artinye :
Kemudian ruku’lah engkau hingge engkau tetap di dalam ruku’mu itu!
Make adelah
bagi ruku’ itu 7 syaratnye :
1)
Tunduk
segale badannye serte diratekan tulang belakangnye dan tengkuknye.
2)
Disehajekannye
tunduk itu bagi kerane ruku’ bukan kerane lainnye.
3)
Tunduk bagi
orang yang sembahyang duduk sekire-kire berbetulan dahinya pade hadapan kedue
lututnye dan yang sempurne berbetulan dahinye bertentangan tempat sujudnye.
4)
Bahwe
diisyaratkan oleh orang yang sembahyang berbaring, same ade berbaring atau pun
bertelentang make berisyaratlah ie dengan kepalenye.
5)
Berisyarat
dengan mate yakni kelopaknye. Jikalau lemah berisyarat dengan kepalenye bagi
yang uzur.
6)
Dilakukan
sekali rukun sembahyang dan sunatnye di dalam hatinye pade sangat uzur.
7)
Tumakninah
yakni diam atau tetap berhenti sedikit di dalam ruku’ itu.
Adepun yang disunatkan di dalam ruku’ itu yaitu :
(1) Takbir intiqal artinye takbir kerane berpindah
daripade satu rukun kepade rukun yang lainnye.
(2) Mengangkat kedue tangan tatkale takbir intiqal itu.
(3) Mendirikan kedue betisnye dan kedue pahenye.
(4) Tapak tangan dan jari memegang kedue lutut dan
merenggangkan jarinye menganjurkan mengikut perdirian kakinye.
(5) Merenggangkan kedue sikunye daripade lambungnye dan
merapatkan die bagi perempuan.
(6) Mate keduenye memandang pade antare due kakinye.
(7) Membace tasbih ﺳﺒﺤﺎن رﰊ اﻟﻌﻈﻴﻢوﲝﻤﺪﻩ dan lainnye daripade tambahan yang disunatkan.
6. I’tidal
Sabda Nabi saw.
yang diriwayatkan Bukhari daripade Abi Hurairah r.a. :
ﰒارﻓﻊﺣﺘﻰﺗﻌﺘﺪلﻗﺂﺋﻤﺎ
Artinye :
Kemudian bangkitlah engkau bangun hingge betul tegak di dalam berdirimu itu !
Make adelah
bagi i’tidal itu 4 syaratnye :
1)
Berdiri
bangun tegak seperti qiam.
2)
Hendaklah
disehajekan bagi i’tidal itu tiade kerane lainnye.
3)
Jangan
dipanjangkan i’tidal itu lebih daripade kadar membace Fatihah, tetapi tiade
mengape kerane Qunut.
4)
Tumaknimah,
yakni tetap berhenti di dalam i’tidal itu.
Adepun yang disunatkan di dalam i’tidal itu yaitu :
(1) Mengangkat kedue belah tangan pade permulaan
mengangkat kepale. Mengangkat tangan itu berbetulan dengan due bahunye.
(2) Mengucap ﺳﻤﻊﷲﳌﻦﲪﺪﻩ ganti takbir intiqal kemudian mengucap رﺑﻨﺎﻟﻚاﳊﻤﺪ hingga akhirnye.
(3) Menambah dengan membace اﻫﻞ اﻟﺜﻨﺂء واﻟﻤﺠﺪ اﺣﻖ ﻣﺎ ﻗﺎل اﻟﻌﺒﺪو ﻛﻠﻨﺎ اك ﻋﺒﺪ
dan lain
lagi daripade bacaan yang disunatkan die. Boleh dilihat pade kitab yang panjang
bicarenye.
7. Dua sujud
Sabda Nabi saw.
daripade Abi Hurairah r.a. :
ﺳﺎﺟﺪتطمئن ﰒاﺳﺠﺪﺣﺘﻰ
Artinye :
Sujudlah engkau hingge engkau tumakninah, hal keadaan sujud itu.
Make adelah
bagi sujud itu 9 syaratnye :
1)
Menghantarkan
dahinye dengan terbuke, jangan ade berlapik dengan serbannye atau sungkoknye.
2)
Ketiadean
sujud di atas suatu yang bergerak dengan geraknye.
3)
Menghantarkan
due belah lututnye pade tempat sembahyang.
4)
Menghantarkan
suatu suku daripade perut due tapak tangannye pade tikar sembahyang itu, tetapi
ingatlah tiade sah jike dihantarkan tepi due tapak tangannye.
5)
Menghantarkan
suatu suku daripade segale perut segale jari kakinye dan memadai satu suku
daripade perut anak jari yang satu daripade kedue tangan dan kaki itu. Tiade
sah dengan tepi hujung jari kakinye.
6)
Memberatkan
yakni menekankan sedikit kepalenye dan tengkuknye.
7)
Disahajekan
akan sujud itu tiade kerane lainnya.
8)
Tinggi
punggung daripade tengkoknye, jike bersamaan tiade memadai sujudnye.
9)
Tumakninah
di dalam kedua-dua sujud itu, sekurang-kurang separuh atau sekadar ﺳﺒﺤﺎ نﷲ
Pade sujud inilah sabda Nabi saw. daripade Ibnu Abbas
:
انﻳﺴﺠﺪﻋﲆﺳﺒﻌﺔاﻋﻀـﺎء
Artinye : Bahwasanya sujud ie atas tujuh anggotamu.
Adepun yang disunatkan di dalam sujud itu yaitu :
(1) Mengucap takbir intiqal dengan tiade mengangkat akan
tangan keduenye.
(2) Menghantarkan tapak tangan berbetulan dengan due
bahunye, dan segala jarinye dirapatkan serte hujungnye mengadap kepada kiblat.
(3) Menghantarkan hidungnye sedikit pade tempat sujudnye
sekire-kire jejak bara (hampir-hampir sampai, KBBI). Kate Malik wajib.
(4) Merenggangkan kedue lututnye dan due kakinye dan due
sikunye, tetapi pade perempuan semue ini dirapatkan die.
(5) Membace tasbih ﺳﺒﺤﺎن رﰊ اﻟﻌﻈﻴﻢوﲝﻤﺪﻩ dan lain bacaan yang disunatkan di dalam sujud itu.
8. Duduk antara dua sujud
Sabda Nabi saw.
yang diriwayatkan Bukhari daripade Abi Hurairah r.a.
ﺛﻢارﻓـﻊﺣﺘﻰﺗﻄﻤﺌﻦﺟﺎﻟﺴﺎ
Artinye :
Angkatlah oleh engkau hingge tetap hal keadaan dudukmu itu !
Make adelah
bagi duduk due sujud itu 4 syarat :
1)
Bahwe adelah
duduknye itu betul duduknye.
2)
Jangan
berlamaan duduknye hingge kadar duduk pade tahyat akhir daripade bacaan wajib
padenye.
3)
Hendaklah
ade duduknye itu disahajekan tiade kerane lainnye.
4)
Tumakninah di
dalam duduknye itu yakni berhenti di dalamnye.
Adepun yang disunatkan di dalam duduk antare due sujud
itu yaitu :
(1) Mengucap takbir intiqal dengan tidak mengangkat tangan
keduenye.
(2) Duduknye itu duduk iftirasy yakni mendudukkan punggung
di atas tapak kaki kiri.
(3) Menghantarkan dua tapak tangan pade dua pahe dengan
bersamaan pada paras segale jarinye di hujung lutut.
(4) Merapatkan segale jarinye dengan lurus mengadap
kiblat.
(5) Membace doa رب اﻏﻔﺮﱄ sampai akhirnye di dalam duduknye itu.
9. Duduk tahyat akhir
Sabda Nabi saw.
diriwayatkan Bukhari :
ﺻﻠواﳈﺎرأﻳﺘﻤﻮﻧﻲأﺻﻠﻲ
Artinye :
Sembahyanglah kamu seperti barang yang kamu lihat aku sembahyang !
Make adelah
duduk bagi tahyat akhir itu due syaratnye :
1)
Duduknye
dengan duduk yang betul.
2)
Disehajenye
akan duduknye itu kerane membace tahyat yang akhir bukan kerane lainnye.
Adepun yang disunatkan di dalam duduk tahyat akhir itu
yaitu :
(1) Mengucap takbir intiqal dengan tiade mengangkat
tangan.
(2) Duduknye itu duduk Turki yaitu
dikeluarkan kaki kiri di bawah kaki kanan serte mendudukkan punggungnye pade
tempat sembahyang itu.
(3) Menghantarkan tangan kiri di atas pahe yang kiri
sebagaimane duduk antare due sujud.
(4) Menggenggamkan tapak tangan kanan di atas pangkal
lutut kanan melainkan telunjuk yang dihunjurkan serte melekatkan hujung ibu
tangan kanan pade sisi telunjuk pade sebelah bawahnye.
10. Membaca tahyat akhir
Sabda Nabi saw.
daripade Abdullah ibnu Mas’ud ;
ﻓﺎذاﺻﲆاﺣﺪﰼﻓﻠﻴﻘﻞاﻟﺘﺤﻴﺎتﻟﻠﻪ
Artinye :
Make apebile sembahyang seorang daripade kamu, make hendaklah ie mengucapkan
attahhiyat sampai akhir.
لِلَّهِ التَّحِيَّاتُ فَلْيَقُلِ الصَّلاَةِ فِى أَحَدُكُمْ قَعَدَ فَإِذَا
Sumber: http://muslim.or.id/6361-rukun-rukun-shalat.html
Sumber: http://muslim.or.id/6361-rukun-rukun-shalat.html
Make adelah
bagi membace tahyat akhir itu 12 syaratnye :
1)
Memeliharekan
hurufnye yang 109 huruf.
2)
Memeliharekan
segale tasydidnye yang 13 tempat.
3)
Memeliharekan
segale barisnye jike dibace dengan wasal (perangkaian dua buah kata yang
menghilangkan bunyi huruf alif, KBBI) adelah 78
barisnye.
4)
Memeliharekan
segale madnye yakni bacaan yang panjang itu dipanjangkan.
5)
Memeliharekan
segale idghamnye pade segale tempatnye.
6)
Ditentukan
waw ﻋﻄﻒ nye pade lafaz واﺷﻬﺪ
7)
Muwalat (berurutan, pen.) pade
segale yang dibacenye.
8)
Tertib pade
segale kalimahnye pade setengah ulama’.
9)
Dengan
bahase Arab.
10) Disehajenye membace tahyat itu, tiade kerane lainnye.
11) Didengarkan bacaannye pade dirinye pade segale huruf
itu.
12) Dibacenye akan tahyat itu pade hal ie di dalam duduk
baginye.
Adepun yang disunatkan pade tahyat akhir itu yaitu :
(1) Mengangkat jari telunjuk kanan tatkale menyebut alif serte dikekalkan hingge sampai salam.
(2) Matenye memandang telunjuk itu tatkale mengangkatnye,
serte diqasadkan di dalam hatinye akan yang
demikian itu bahwe adelah yang disembah itu ﷲ Tuhan yang ese jue adenye.
(3) Menambah membace doa yang menukil daripade Rasulullah saw.
11. Salawat atas Nabi
Sabda Nabi saw.
: ﻣﻦﺻﲆﻋﲆﻣﺮۃواﺣﺪۃﺻﲆﷲﻋﻠﻴﻪوﺳﲅﻋﺸﺮﻣﺮۃ
Artinye :
Barangsiape selawat atasku sekali niscaye diselawat oleh ﷲ ta’ala atasnye sepuluh kali.
Make adelah
selawat atas Nabi saw. itu yaitu 9 syaratnye :
1)
Dibacenye
selawat itu di dalam duduk.
2)
Memeliharekan
segale hurufnye.
3)
Memeliharekan
segale barisnye.
4)
Memeliharekan
segale tasydidnye yakni sabdunye.
5)
Berturut-turut
yakni muwalat.
6)
Beratur
yakni tertib seperti dibacenye tahyat kemudian selawat.
7)
Didengarkan
bacaan itu bagi dirinye.
8)
Menentukan
dengan lafaz shal dan lafaz Muhammad. Tidak boleh salam dan Ahmad.
9)
Disehajenye
membace selawat itu tiade bagi lainnye.
Adepun yang disunatkan pade selawat atas nabi itu
yaitu :
(1) Menyebutkan membace sayyidina, dahulu daripade lafaz
Muhammad. Kerane membawe adab dan hormat membesarkan.
(2) Menselawatkan atas keluarge nabi di dalam tahyat itu
supaye akmal (sempurna, pen.) adenye.
12. Salam pertama
Sabda Nabi saw.
: وﲢﻠﻴﻠﻬﺎاﻟﺘﺴﻠﻴﻢ
Artinye :
Tahlil sembahyang itu salam yang pertame.
Make adelah
bagi salam itu 11 syaratnye :
1)
Diucapkan
salam itu di dalam keadaannye ie duduk.
2)
Memeliharekan
segale hurufnye yang 11 ayat.
3)
Memeliharekan
segale barisnye yang 7 ayat.
4)
Memeliharekan
segale tasydidnye yang pade sin itu.
5)
Berturut-turut
kalimahnye, bersaktah-saktahan.
6)
Memperhubungkan
salah satu due kalimah itu dengan lainnye.
7)
Kedengaran pade
telingenye kerane bukan ie rukun qalbi.
8)
Mengadap
kiblat dengan dadenye waktu mengucap
.
9)
Jangan ade qasadnye mengucap salam itu kerane lainnye, seperti
disehajenye dengan khabar jue.
10) Didatangkan akan die dengan lafaz kaf khatab, seperti
‘alaikum.
11) Dengan mim jama’ seperti ‘alaikum. Dan dengan alif dan
lam. Seperti assalaam. Tidak memadai dengan salam dengan tiade alif lam. Dan
memadai dengan ‘alaikum salam, yakni dibalikkan.
Adepun yang disunatkan di dalam salam itu yaitu :
(1) Berpaling mukenye hingge dilihatnye barang yang pade
sebelah pipi kanannye itu.
(2) Meniatkan keluar daripade sembahyang.
(3) Salam yang pertame meniatkan menyahut salam imamnye
jike makmum sebelah kiri imam atau berbetulan di belakang imam, dan meniatkan
yang demikian itu pade salam yang kedue jike makmum sebelah kanan.
(4) Meniatkan dengan salam itu memberi salam akan segale
malaikat dan segale mukmin dan segale jin Islam pade pihak kanannye, demikian
itu juge niat memberi salam sebelah yang pade kirinye.
(5) Pade imam salam yang pertame meniatkan memberi salam
pade makmum yang kanan, dan salamnye yang kedue itu jadi menyahut salam makmum
yang di kirinye.
(6) Menambah dengan وﺑﺮﻛﺎﺗﻪ dan jike pade sembahyang mayat sekallipun atas qaul
Ibnu Hajr.
(7) Hendaklah makmum memberi salam yang pertame itu
kemudian daripade selesai due salam imamnye.
13. Tertib
Sabda Nabi saw.
: اﺑﺪاوﺑﻤﺎﺑﺪﷲﺑﻪ
Artinye :
Mulailah oleh kamu dengan barang yang dimulekan ﷲ dengan die.
Make adelah
bagi tertib itu 1 syaratnye yaitu mendahulukan yang dahulunye dan
mengkemudiankan yang kemudiannye, melainkan niat dan takbiratul ihram dan
berdiri, make yaitu satu masenye dan seperti duduk membace tahyat akhir dan
selawat dan salam.
Bermule
membilangkan tertib itu rukun yaitu daripade bab ﺗﻐﻠﺐ make adelah makne rukun itu pade makne ﺟﺰء dan atas jalan hakikat jike ade ie pade makne fardhu,
kerane inilah disahkan di dalam ﺗﻨﻔﻴﻪ (bantahan; pen.) bahwesenye tertib itu syarat, bukan rukun. اﻫ ھ
Adepun
tertib antare segale sunat di dalam sembahyang make yaitu syarat pade
menjadikan kebilangan seperti iftitah kemudian make ta’awudz dan tasyahud awal
kemudian make selawat. Dan keadaan surat kemudian daripade Fatihah. Dan keadaan
doa pade akhir sembahyang kemudian daripade tasyahud dan selawat kerane jike
dibawa sekali sunat yang di atas yang tersebut itu dengan menyalahi tertibnye
itu niscaye tiade kebilangan ie. Make dengan jalan tertib itu dikatekan ie
bukan jadi rukun make harus juge dibilangkan rukun sembahyang itu 13 perkare
dengan menjadikan due sujud itu rukun yang berlain-lainan juge keduanye. اﻫ ھ
Adepun muwalat yang tersebut di dalam raudah (sekolah, pen.)
asalnye ie rukun sembahyang. Tetapi di dalam tanfih bahwesenye
ie itu syarat yaitu yang masyhur. Make adelah pule yang membilangkan rukun
sembahyang itu banyaknye 21 perkare sebagaimane yang telah lalu sebutannye pade
awal itu make yaitu 5 tumakninah pade lime tempat itu dijadikan lime rukunnye
dan due sujud itu rukun yang berlainan, dan muwalat itupun dijadikan rukun
juge. Begitu pule muqaranah pade niat masuk jumlah rukun jue, make inilah
keadaan semuenye rukun sembahyang itu atas bersalahan ulama’ pade membilangkan
banyaknye ayat adenye.
Di bawah ini
bilangan rukun sembahyang 19 perkare :
1. Niat di dalam hati
2. Takbiratul ihram yang dibuat oleh perkataan pade
lidah.
3. Berdiri betul yang dibuat oleh tubuh anggota.
4. Membace Fatihah yang dibuat perkataan pade lidah.
5. Ruku’ yang dibuat oleh tubuh anggota.
6. Tumakninah di dalam ruku’ yang dibuat oleh tubuh
anggote.
7. I’tidal yang dibuat oleh tubuh anggote.
8. Tumakninah di dalam i’tidal yang dibuat oleh tubuh
anggote.
9. Sujud pertame yang dibuat oleh tubuh anggote.
10. Tumakninah di dalam sujud yang dibuat oleh tubuh
anggote.
11. Duduk antare due sujud yang dibuat oleh tubuh anggote.
12. Tumakninah di dalamnye yang dibuat oleh tubuh anggote.
13. Sujud yang kedue yang dibuat oleh tubuh anggote.
14. Tumakninah di dalamnye yang dibuat oleh tubuh anggote.
15. Duduk tahyat akhir yang dibuat oleh tubuh anggote.
16. Membace tahyat akhir yang dibuat oleh perkataan pade
lidah.
17. Selawat akan nabi yang dibuat oleh perkataan pade
lidah.
18. Salam yang pertame yang dibuat oleh perkataan pade
lidah.
19. Tertib yang diaturkan oleh ingatan di dalam hati.
FASAL
Ketahui
olehmu ! Sesungguhnye hati kite itu pade tatkale tidur umpamenye diam dan tetap
ie dan tatkale kite jage daripade tidur daripada umpamenye adelah hati kite
bergerak-gerak dan berhadap ie pade suatu kerje, same ade kerje itu takluk pade
qauli atau pun pade fi’li.
Make adelah
mukadimah niat pade suatu pekerjaan itu 6 perkare :
ﻗَﺼْﺪٌ
|
ﻋَﺰْمٌ
|
ﻫَﻢ
|
ﺣَﺪِﻳۡﺚُاﻟﻨَّﻔۡﺲِ
|
ﺧَـﺎﻃِﺮٌ
|
ﻫَﺎﺟِﺲٌ
|
6
|
5
|
4
|
3
|
2
|
1
|
Lintasan atau
bergerak hati yang pertame, mule-mule datang pade syahwat pekerjaan itu
dinamekan die haajisun kemudian datang pule gerak yang kedue, ingatan hati pade
pekerjaan itu dinamekan die khaathirun. Make apebile pergi datang pikiran kite
itu adekah dikerjakan die atau tiade, itu dinamekan hadiisunnafsi. Kemudian
apebile ade kemauan hati itu pade mengerjekan itu dinamekan ham. Dan apebile
cite-cite itu tetap diputuskan mau mengerjekan die itu dinamekan ‘azam. Kemudian
apebile disehajekan perbuatannye itu dinamekan qashdun yakni dahulu sedikit
daripade dibuatnye. Kemudian apabile adelah ingatan hati yang disehajenye
hendak berbuat itu kite pesertekan sekali baru dinamekan die niat.
Faedah make
tiade diambil dan tiade disurat dose atas orang mukalaf sebab hajisun dan tiade
dengan sebab khaathirun dan tiade juge dengan hadiisunnafsi dan tiade dengan
ham, tetapi diambil dengan die apebile sampai cite-cite itu pade martabat ‘azam
yakni kuat qashdun hendak mengerjekan die dan putuslah dengan die tetapi belum
juge dibuatnye.
Bermule
adelah perkataan pade niat itu tujuh wajahnye telah menghimpunkan yang demikian
itu pade kate ini :
1. Adepun hakikat niat itu pade lughat (bahase, pen.) اﻟﻘﺼﺪ artinye
menyehajekan suatu dan artinye pade syara’ yaitu dikatekan ﻗﺼﺪاﻟﺸﻲءﻣﻘﺘﺮﻧﺎﺑﻔﻌﻠﻪ artinye
menyehajekan suatu dipesertekan dengan perbuatannye make dikehendaki dengan
sesuatu itu yaitu perbuatan yang hendak kite kerjekan die. Make jike ade ie
hendak sembahyang, disehajekannye aku sembahyang yakni ielah niat itu, sadar
hati bagi perbuatan yang dikerjakan die.
2. Adepun hukum niat itu wajib pade tiap-tiap amal
syara’, make tiade sah melainkan dengan die seperti barang yang telah lalu
tersebut pade hadisnye.
3. Mahalun artinye tempat niat itu di dalam hati dengan
mufakat segale ulama’ seperti katenye :
اﻟﻨﻴﺔﺑﺎﻟﻘﻠﺐﺑﻼﺻﻮت وﻻﺣﺮوف
Artinye : Tempat niat itu di dalam hati dengan tiade
bersuare dan tiade berhuruf. Bukan niat itu tempatnye pade lidah. Hanye pade
lidah itu lafaz jue. Dan kate setengah ulama’ tempat niat itu pade otak tetapi
adelah kate itu dhaif.
4. Wazamanun artinye mase niat itu yaitu pade permulaan
ibadah jika pade sembahyang dimulekan pade awal mengatekan huruf takbiratul
ihram. Melainkan pade puase dan pade membayar zakat. Make berniat kite puase
itu pade malam tetapi mule mengerjekan imsak awal terbit fajar subuh. Dan pade
zakat waktu mengasingkan harte sudah boleh berniat pade hal dahulu daripade
membayarkan kepade mustahiknye.
5. Kaifiatnye artinye kelakuan niat itu. Make yaitu
bersalah-salahan ie sebab bersalah-salahan ibadah, jike kite sembahyang, aku
sembahyang umpamenye, jike wudhu’, aku angkat hadas kecil dan lain-lainnye
daripade umpamenye.
6. Syarat artinye syarat niat itu yaitu hendaklah ade
yang berniat itu Islam, mumayiz dan mengetahui kelakuan yang diniatkan dan
tiade datang barang yang meniatkan die seperti radah (menghabiskan; pen.), dan tiade ditaklikkan.
7. Maksud hasan artinye maksudnye yang baik, yaitu
membezekan ibadah daripade adat seperti duduk bagi i’tikaf terkadang duduk bagi
kesenangan jue. Melainkan duduk i’tikaf itu dengan niat, kerane duduk ibadah
dan duduk adat dan serupe sahaje pada rupenye.
Kate imam Al
Ghazali رﺣﻤﺔﷲﺗﻌﺎﱃ , pade hakikat niat, ketahui olehmu bahesenye niat dan iradat
dan kasad (KBBI : kasad = niat) yang di dalam hati itu yaitu ibarat yang
didatangkan atas makne yang satu dan yaitu sifat kelakuan bagi hati yang
meliputi akan die oleh due perkare yaitu, ilmu dan amal. Dan adelah ilmu itu
diniatkan bagi amal itu seperti mukadimah dan seperti syarat. Dan adelah amal
itu mengikut ie akan ilmu itu, make adelah niat itu ibarat daripade iradat
yakni kasad yang di dalam hati yang pertengahan antare ilmu yang terdahulu itu
dan antare amal yang lagi akan datang itu. Make adalah misalnye itu seseorang
mengetahui sesuatu kebajikan make bangkit citenye di dalam hatinya berkehendak
mengerjakan akan sesuatu itu yaitu dinamekan niat. Make mengamalkan ie akan
amal itu, atas mufakat ulama’nye yang dahulu itu. Make yang mengerjakan akan
die itu kudrat. Make adelah bagi tiap-tiap amal yang dzahir itu dengan tige
perkara, pertame ilmu, kedue iradat yaitu niat, dan ketige amal yaitu daripade
kudrat. اﻫ ھ [Allaahu ‘alam bis sawab; pen.]
Bermule jike
adelah kerje yang hendak kite perbuat itu umpamenye sembahyang fardhu same ade
fardhu ‘ain seperti sembahyang fardhu lime waktu atau fardhu kifayah seperti
sembahyang jenazah atau lainnya seperti nazar dan same ade sembahyang
kanak-kanak atau sembahyang yang diulangkan atas qaul yang muktamad (KBBI :
kaul = perkataan; muktamad = dapat dipercaya). Make tak dapat tiade diniatkan
pade sembahyang fardhu itu tige perkare, pertame kasad, kedua ﺗﻌﺮض ta’arudh ketige ﺗﻌﻴﻦ ta’ain. Make arti kasad itu yaitu
menyehajekan sembahyang. Dan ta’arud itu meniatkan fardhunye.
Dan ta’ain
itu menentukan Dzuhur atau ‘Ashr atau Maghrib atau lain umpamenye. Make apebile
kite kate, اﺻﲇﻓﺮضﻇﻬﺮ artinye itu
sahajaku sembahyang fardhu Dzhuhur make itulah juge yang kite niatkan di dalam
huruf takbiratul ihram dan dielah yang bername kasad ta’arudh dan ta’ain. Make
memukaranahkan (membandingkan; pen.) perhimpunan niat itu hendaklah ade jatuhnye itu di dalam huruf
takbiratul ihram yang delapan ayat. Dan
jike pade salah satu hurufnye sekali pun memadailah ie. Jangan terdahulu dan
jangan pule terkemudian daripadenye. Adepun wajib dikasadkan pade niat itu
kerane hendak membezekan ibadah daripade adat. Dan wajib dita’arudkan itu
kerane hendak membezekan ibadah fardhu dengan yang sunat dan wajib dita’ainkan
kerane hendak membezekan daripade banyak name fardhu dan name sunat.
Make jike
ade yang kite hendak perbuat sembahyang sunat yang mempunyai waktu dan sebab
seperti sembahyang hari raye atau sembahyang gerhane, make wajib pada
perhimpunan niat itu due perkare sahaje yaitu dikasadkan dan dita’ainkan tiade
ta’arudnye. Dan jike ade yang kite hendak perbuat itu sembahyang sunat mutlak
semate-mate atau yang disamekan dengan die seperti sembahyang tahyatul masjid
dan sembahyang sunat wudhu’, make wajib niat kasad sahaje hanyelah. Dan adepun
memukaranahkan sebabnye dan bilangan rakaatnye dan tunainye dan qada’nye dan
mengadap kiblat itu semuenye di- اﺿﺎﻓﺎت -kan artinye
dipersandarkan sahaje kepade ﷲﺗﻌﺎﱃ sunat jue daripade kesempurnaan sembahyang.
Syahdan make
dengan kate kite, kusembahyang itu masuk ie di dalam pengertian segale rukun
sembahyang yang 13 atau yang 19 perkare itu. Make itulah die yang dikatekan die
dan sembahyang atau hakikatnye atau ta’arifnye make itulah kite kasadkan dan
kite ta’arudkan dan kite ta’ainkan. Make adelah yang kite niatkan itu,
perhimpunan niatnye yaitu sembahyang dan bukan yang diniatkan itu tiap-tiap
satu daripade rukun yang tige belas atau sembilan belas atas jalan ﺗﻔﺼﻠﻲ tafsili (detail; pen.) kerane
yang demikian itu lemah anak adam menghadirkan atas kuasenye kerane syara’
tidak mentaklifkan (memverifikasi kebenaran; pen.)
barang yang tiade kuase oleh manusia mengerjekan die.
Bandingan
masalah ini seperti kite menyebut pade kalimah ﻻاﻟﻪاﻻﷲ bahwe menghadirkan makne ﻋﻘﺎﺋﺪاﻻﻳﻤﺎن atas jalan ajmal artinye terkumpul atau terjumlah bukan atas jalan tafsil yakni huraian satu-satu. Make meniatkan perhimpunan
sembahyang itu masuklah ta’liq niat itu kepade
dirinye. Ini yang dimuktamadkan oleh Syeikh ibni Hijr di dalam tuhfah ( karya
besar; pen. ). Kate ulama’
lagi bahwe niat itu diniatkan juge kerane harus taklik dirinye dengan
sendirinye. Seperti sifat ilmu bahwesenye taklik dengan sendirinye dan taklik
bagi lainnye, lagi bandingan seperti kambing 40 ekor, make ie menzakatkan
dirinye dan lainnye.
Ingatan –
adepun jike dihadirkannye kerane ﷲ semate-mate atau dihadirkannye di dalam hatinye ﷲ yang Maha Besar atau lainnye yaitu seperti
menghadirkan pade hatinye. Aku perbuat ini, atau akan maklum ini. Kerane lafaz
maklum itu isyarat bukan disuruh diistihdarkan اﺳﺘﺤﻀﺮ pade niat.
Pade hal ie jahal ﺟﺎﻫﻞ daripade lafaz isyarat itu, make tiade memadai pade niatnye pade
tatkale ie menyebut takbiratul ihram itu. Make tiade sah takbiratul ihramnye
itu kerane tiade ade niat. Sebab tiade masuk segale yang dihadirkan itu pade
jumlah niat adenye. اﻫ ھ [Allaahu ‘alam bis sawab; pen.]
Tuan-tuan, alim ulama, cerdik pandai,
serta Saudara seiman seagama
Kirimkan saran dan pandangan Anda melalui :
syamsulhendry@gmail.com
Tidak ada komentar:
Posting Komentar