# Mengajar tanpa menggurui # Memberi nasehat tanpa merasa lebih hebat #

Minggu, 18 Desember 2016

Risalah Nur Shalat : Rukun Shalat dan Hakikat Niat

رﺳـﺎﻟـﺔﻧﻮراﻟﺼﻼۃ
Kitab asli ditulis dengan tulisan Arab Melayu lalu ditransliterasi ke dalam tulisan latin oleh :
Encik Syamsul Hendry
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
Pade menyatekan rukun sembahyang dan segala syarat-syaratnye daripada tiap-tiap satu daripade rukun-rukun itu dan segala sunat-sunatnya yang seyogya dikerjakan di dalamnye. Dan lagi menyatekan akan bicara mukaranah (perbandingan) dan istihdharkan (membangkitkan) niat. Yang tak dapat tiada diketahuikan dengan terangnya.

Disusun oleh : fakir ‘aliyyullaahal haadii

Muhammad Shaleh Abu Husain Saudi

Dicetak oleh Al Ahmadi Faraisy, Singapura

Ditransliterasi oleh Encik Syamsul Hendry
Pada 13 November 2016



Kata Pendahuluan

1.    Adalah susunan ini kukarangkan die dengan kerane permintaan daripade seorang saudara sepupuku yang dikasihi supaye kusuratkan baginya akan bicare sekali rukun sembahyang dan syarat-syaratnye dan serte bicara mukaranahnye niat pada takbiratul ihram itu. Dan jike adelah aku bukan ahlinye atas yang demikian itu sekalipun melainkan aku berpegang kepada swt. minta kepade-Nye jalan yang sawabnya [KBBI : sawab = benar]. Karene dialah jua Tuhan yang sangat memperkenankan permohonan hambe-Nye.
Sesungguhnye barang yang telah maklum kite, bahwa mendirikan sembahyang fardhu yang lime waktu di dalam sehari semalam itu adalah ianya rukun yang kedue daripade Islam dan tiang bagi agame kite. Make syukurlah hambe kepade ta’ala bagi mane-mane ikhwanul muslimin wal muslimat yang telah mereke itu mendapat taufik daripade swt. Yang telah dapat ienye mendirikan akan asas dan syiar agame kite itu dengan sembahyang. Tetapi oleh karene orang kita kebanyakan pada zaman yang akhir ini setengah tiade berape lagi yang mengambil berat dan hiraukan menuntut pelajaran daripade segala perkara agame hingga daripade setengah mereka itu yang mengerjakan sembahyang dengan jalan yang tidak betul buatannya. Ataupun dipadankan dengan pelajaran yang didapatnye pada masa kecilnye itulah yang dikerjakannye sampai pade mase tuanye dengan tidak lagi mengambil siasat kembali membetulkan die kepada guru yang ade mengerti. Make adalah amalnye itu banyak yang keliru atau pun ada yang tertinggal salah satu daripade rukun syaratnye jadilah batal sembahyangnye lagi tiada sah. Atau tertinggal daripade yang sunah-sunah yaitu menjadikan pula kurang pahale sembahyang itu. Make ketike itu rugi juge kita namenye.


Firman   swt. : ﻓَﻮَﻳْﻞﻟِﻠﻤُﺼَﻠِّﻴِﻦَاﻟّﺬِﻳْﻦَﻫُﻢْﻋَﻦْﺻَﻶﺗِـﻬِﻢْﺳَﺎﻫُﻮْنَ


Maknenye : Nerake Wail itu disediakan bagi mereke yang sembahyang yang mane hatinye lalai dan lupe di dalam sembahyang itu.
Hadis Nabi  ﳏﻤﺪﷺ :  ﻛﻢﻣﻦﻗﺎﺋﯩﻢﺣﻈﻪﻣﻦﺻﻼﺗﻪاﻟﺘﻌﺐواﻟﻨﺼﺐ
Mafhumnye : Beberape orang yang mendirikan sembahyangnye yang mendapat habuan [KBBI: habuan = porsi; bagian] dan gantungan daripade sembahyang ialah penat dan lelah sahaje yang diperolehnye.
2.    Adelah pule susunan ini membaikkan di dalam pelajaran dan jadi ingatan di atas peramalan hambe sendiri dan dalam pada itu sememangnye mudah-mudahan dapat menjadi pelajaran bagi segale mereka itu yang baharu belajar akan sembahyang yang mane suke mencari kesempurnaan sembahyang. Oleh yang demikian itu sekirenye ade nampak di mane tempat yang ada tersalah di dalam pelajaran susunan ini daripade yang sebenarnye, make di atas mereke yang lebih mengetahuinye haraplah hambe kepadanye dibetulkan dengan sawabnye, lebih dahulu banyak hambe mengucapkan terima kasih.

Wassalam,
Muhammad Shaleh – Damnah Lingge



وَاَﻗِـﻢِاﻟﺼـَّﻼٰۃَوﻟِﺬِﻛـْﺮِي
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ




Kemudian daripade ini make berkate hambe : adelah makne perkataan sembahyang itu yaitu artinye menyembah Tuhan yang berketike dan berjangke. Asal perkataan ini daripade Jawe, yang artinye Tuhan. Sembahyang artinye menyembah Tuhan dan arti sembahyang pada ﻟﻐﺔ ( lughat ; logat [KBBI: kata demi kata]) itu doa.  اﻫ  ھ  [Allaahu ‘alam bis sawab; pen.]
Bermule arti sembahyang pada syara’ yaitu dikate :
اﻗﻮال واﻓﻌﺎل ﻣﻔﺘﺘﺤﺔﺑﺎﻟﺘﻜﺒﻴﺮوﻣﺨﺘﺘﻤﺔﺑﺎﻟﺘﺴﻠﻴﻢ
ﺑﺸﺮاﺋﻄ ﻣﺨﺼﻮﺻﺔ
Artinye (1) beberapa patah perkataan; (2) dan beberapa bagi perbuatan yang dimulakan die dengan takbiratul ihram dan disudahi akan die dengan salam. Dengan beberapa syarat yang ditentukan die. Make itulah pengertian sembahyang pada hukum atau pade hakikatnye atau pada ta’rifnye. [KBBI: takrif = definisi]
Adapun menurut istilah dalam ilmu syariah, shalat didefinisikan oleh para ulama sebagai :
أَقْوَالٌ وَأَفْعَالٌ مُفْتَتَحَةٌ بِالتَّكْبِيرِ مُخْتَتَمَةٌ بِالتَّسْلِيمِ مَعَ النِّيَّةِ بِشَرَائِطَ مَخْصُوصَةٍ
Serangkaian ucapan dan gerakan yang tertentu yang dimulai dengan takbir dan diakhiri dengan salam, dikerjakan dengan niat dan syarat-syarat tertentu.
( Fathul Qadir jilid 1 hal. 191, Mughni Al-Muhtaj jilid 1 hal. 120, Kasysyaf Al-Qinaa' jilid 1 hal. 221 di dalam http://www.fiqihkehidupan.com/bab.php?id=14 )
Syahdan rukun-rukun sembahyang itu terbagi ia atas tiga bahagi, pertama dinamekan rukun qauli atau dzikir, kedua dinamekan rukun fi’li, ketige dinamekan rukun qalbi.
Adapun pada kate (1) beberape patah perkataan itu yaitu bertempat ia pade rukun qauli atau dzikir. Make nyata ia pada bacaan lidah kite. Dan banyaknye lima perkara sebagaimane rupanye dinyatekan di bawah ini :

Ketahui olehmu! Telah bersalahan ulama’ pada membilangkan rukun-rukun sembahyang itu yaitu : ada yang mengatakan 21 perkara, ada yang mengatakan 19 perkara dengan membilangkan dua rukun sujud dan lima rukun tumakninah itu berlain-lainan jua, ada juga yang membilangkan rukun sembahyang itu 18 perkara dengan membilangkan satu rukun sujud pada dua sujud dan lima tumakninahnya. Kate setengah ulama’ pula rukun sembahyang itu 17 perkara dengan membilangkan dua sujud itu satu rukun dan empat rukun tumakninahnye. Kate setengah ulama’ 15 perkara pula rukun sembahyang itu dengan membilangkan lima tumakninahnya itu rukun yang satu dan dua sujud itu rukun yang berlainan pula.
Adapun pada kata yang muktamad [KBBI: muktamad = dapat dipercaya] yang dipegangi bahwa segala rukun sembahyang itu sebagaimana yang disebutkan oleh Imam Nawawi yang dipatinye dalam tahun 676 H bersamaan pada tahun 1278 M, yaitu rukun sembahyang itu banyaknye 13 perkara. Dengan menjadikan segale rukun tumakninah pada segala tempatnye itu sifat yang mengikuti ia bagi rukun jua, bukan ia jadi rukun, make pula inilah yang masyhur pade kita orang yang awam adenya اﻫ  
1.    Niat di dalam hatinye
2.    Takbiratul ihram – perkataan pade lidah
3.    Berdiri betul – perbuatan pada anggota tubuh
4.    Membaca Fatihah – perkataan pade lidah
5.    Ruku’ berserte tuma’ninah di dalamnye – perbuatan pada anggota tubuh
6.    I’tidal berserte tuma’ninah di dalamnye – perbuatan pada anggota tubuh
7.    Dua sujud berserte tuma’ninah di dalamnye – perbuatan pada anggota tubuh
8.    Duduk antara dua sujud berserte tuma’ninah di dalamnye – perbuatan pada anggota tubuh
9.    Duduk tahyat yang akhir berserte tuma’ninah di dalamnye – perbuatan pada anggota tubuh
10. Membaca tahyat yang akhir – perkataan pade lidah
11. Membaca shalawat akan Nabi – perkataan pade lidah
12. Lafadz salam yang pertame – perkataan pade lidah
13. Tertib yang diaturkan oleh ingatan yang di dalam hati.
Bermule kate rukun itu jamaknye arkan, make artinye di dalam logat bahase, sokongan, tiang, bucu atau pun juru.
Make dikehendaki dengan rukun sembahyang itu disini yaitu segale suku-sukunye yang disusunkan yang terup (golongan, KBBI) ie dengan die. Make dikatekan pula dengan
ﻛﻞﻣﺎﻻﻳﻨﻢاﻻﻓﻬﻮرﻛﻦ
Artinye tiap-tiap barang yang tiade sempurne, melainkan dengan die maka yaitulah dikatekan rukun.
Adapun makna syarat yaitu tiap-tiap barang yang terhentilah atasnye sah suatu kejadian. Make nyatelah perbedaan makna rukun dengan makna syarat. Bahwa rukun barang yang masuk di dalam mahiyat (esensi, pen.) yakni kejadian seperti sembahyang dan syarat itu bukan ia masuk di  dalam kejadian yakni bukan ia mahiatusshalah artinya bukan ia diri sembahyang. Seperti Islam yaitu syarat bagi sah sembahyang.
Adapun makna rukun dan makna wajib dan makna fardhu itu, yaitu walaupun maknanye pada logat dan pada sebutannya berlainan tetapi ia makna yang satu di dalam mazhab kite Syafi’i, hanye berlain-lainan itu bab haji di sana. Make rukun haji dan umrah itu jika ditinggalkan dia tiadalah boleh diceraikan dengan dam dan tidak sahlah hajinye dan umrahnye. Bersalahan yang wajib haji dan umrah jike ditinggalkan make atasnye kenalah dam lagi berdosa jika tiada kembali.
Ketahui olehmu bahwasanya segala ibadah yang disuruh swt. itu ade kalenye fardhu dan ade kalenye sunat. Make amal fardu itu menempati kepale modal yaituرأساﻟﻤﺎل yakni modal perniagaan dan dengan die dapat selamat. Dan dengan die itu juge bagi menggugurkan akan taklif (penyerahan beban (pekerjaan, tugas, dan sebagainya) yang berat (kepada seseorang); KBBI) dan tuntutan bagi seorang jua. Dan amal yang sunat itu labanye dan untungnye yaitu رﺑﺢ  , dan dengan die dapat kemenangan dan darjat di dalam akhirat adanye.
Bermule amal itu tige perkare, pertame amal fardhu, kedue amal sunat, ketige amal harus. Adapun niat kita mengerjakan amal yang fardu itu dua perkare, pertame mengikuti titah swt. dan suruh Rasulullah saw. dan niat mengerjakan yang sunat itu dua perkare pula yaitu mengikuti Rasul dan mengikuti orang-orang yang saleh dan niat kita mengerjakan amal yang harus itu pada syara’ itu dua perkare juga pertama menguatkan ibadah dan kedua menambahkan bagi ibadah. Karene barang yang harus itu kalau baik niat kita itu jadilah ia ibadah.
Kate sahabat Sayyidina Umar ra., bermule kemuliaan dunia ini dengan harte dan kemuliaan akhirat itu dengan amal yang saleh, make amal yang saleh itu ape ibadah yang kite perbuat itu semate-mate dengan ikhlas menjunjung titah perintah swt. Tuhan kite tiade kerane lainnye.
Kate Syaikh Fadhil ibnu ‘Iyyadh, sebaik-baik amal itu yang terlebih ikhlas dan yang terlebih benar dan lagi katenye yang amal itu tiade diterime melainkan dengan ikhlas dan benar, dan yang membawa amal dengan ikhlas itu apabila ada dengan kerane swt. Dan yang membawa amal dengan benar itu apabila ada ia di atas jalan ahli sunnah wal jama’ah.
Peringatan bagi kita yang beribadah, firman swt di dalam surah Yunus ayat 57 :
ﻗﻞﺑـﻔﻀﻞﷲوﺑﺮﺣﻤﺘﻪ
Artinye : Kate olehmu yaa Muhammad, segale ibadah semate-mate kerane swt dengan semate-mate rahmat-Nye dan nikmat-Nye. Make perbuatlah ibadah dengan kerane swt.

Pasal pade menyatekan segale Syarat-syarat daripade Rukun Sembahyang
1.    Niat


Sabda Nabi saw. daripade Sayyidina Umar ibnu Khaththab
اِﻧَّﻤـَﺎاﻻﻋْﻤَﺎلُباﻟﻨِـﻴَّﺎتِ
Artinye hanyesenye (bahwasanya, pen.) segale amal syara’ itu dengan niat. Yakni tiade kebilangan ie melainkan dengan niat itu juge. Make adalah bagi niat itu 7 syarat pada yang bersembahyang :
         1)    Menyehajekan memperbuat sembahyang, seperti disehajekan di dalam hatinya, “Aku bersembahyang”.
         2)    Bahwa meletakkan fadhunye, yakni diingatkan, diniatkan, fardhu sembahyang itu.
         3)    Ditentukannye akan sembahyangnye daripada Dzuhur, ‘Ashar, atau Jumat atau lainnye.
         4)    Dipersertekan niat dengan permulaan huruf Takbiratul Ihram yakni dimukaranahkan die.
         5)    Dikekalkannye penyertaan itu hingga datang kesudahan takbiratul ihram.
         6)    Diingatkannye akan sembahyang itu tunai pada orang yang ada qadha’.
         7)    Menyehajekan yang demikian ini sekaliannye di dalam hatinye.
Adapun barang yang disunatkan pada niat itu yaitu :
         1)    Mengucap niat dengan lidah yakni melafazkan niat dahulu daripada takbiratul ihram.
         2)    Menghadirkan niat itu di dalam hati daripada permulaan sembayang sampai habis salam.
         3)    Menyebutkan bilangan rakaat dan mengadap kiblatnye.
         4)    Menyatekan ada-an atau qadha-an.

2.    Takbiratul ihram
Sabda Nabi saw. diriwayatkan Bukhari Muslim :
Artinye apabila berdiri kamu pada sembahyang, maka hendaklah takbir olehmu !
Make adalah takbiratul ihram itu 23 syaratnye :
         1)    Hendaklah ada tabiratul ihram itu kemudian daripada telah tetap berdiri betul dengan mengadap Kiblat.
         2)    Hendaklah ada ia memeliharakan segala hurufnya yakni aksaranya.
         3)    Hendaklah ada ia memeliharakan segala barisnya.
         4)    Hendaklah ada ia memeliharakan segala tasydidnya.
         5)    Hendaklah ada takbiratul ihram itu dengan bahasa ‘Arab pada yang dapat menyebut die.
         6)    Bahwa ada takbiratul ihram itu dengan lafaz jalalah yaitu ﷲاﻛﺒـﺮ
         7)    Bahwa ada takbiratul ihram itu dengan lafaz
         8)    Ketiadaan dimadkan hamzah seperti آﻟﻠّـﻪُاَﻛْﺒـَﺮ
         9)    Ketiadaan dimadkan ba akbar, seperti katenye ﷲاﻛﺒﺎر dengan panjang banye
        10) Ketiadaan ditasydidkan ba akbar itu, seperti ﷲاَﻛَﺒـَّﺮ yaitu ba itu disabdukan
        11) Ketiadaan ditambahkan waw yang mati kemudian ha seperti اﻟﻠّـﻬُﻮاَﻛْﺒـَﺮ
        12) Ketiadaan ditambahkan waw yang hidup kemudian ha seperti اﻟﻠّـﻪُوَاَﻛْﺒـَﺮ
        13) Ketiadaan ditambahkan waw yang hidup dahulu daripada lafaz seperti وَﷲاَﻛْﺒـَﺮ
        14) Jangan dimatikan ha seperti katenye اﻟﻠّـﻪْﻩُاَﻛْﺒـَﺮ
        15) Tertib artinye beratur yakni mendahulukan lafadz daripade اَﻛْﺒـَﺮ tiade menjadi اَﻛْﺒـَﺮﷲ
        16) ﻣﻮاﻻۃ artinye berturut-turut antare kalimat dan اَﻛْﺒـَﺮ
        17) Mengucap takbiratul ihram itu hendaklah dengan sengehajenye.
        18) Mengucap takbiratul ihram itu hendaklah didengar kepada dirinye pada segale hurufnye.
        19) Jangan ditinggi-tinggi pada antara kalimat takbir itu sama ada panjang atau pendek.
        20) Dilafazkan di dalam waktu, pada sembahyang waktu – yang berwaktu.
        21) Bahwa jangan cedera suatu huruf daripada huruf-huruf takbir itu.
        22) Hendaklah mengucap takbiratul ihram itu kemudian daripada takbir imam pada hak makmum
       23) Ketiadaan yang memalingkan daripada takbiratul ihram itu, make jike berniat ia dengan takbiratul ihram itu akan takbiratul ihram dan takbiratul intiqal yakni takbir berpindah daripade antara dua rukun, seperti daripada berdiri kepada ruku’. Make apabila berniat ia pada hal imam di dalam ruku’nya niscaya memberi mudarat. Bersalahan jika ie berniat dengan takbiratul ihram itu, akan takbiratul ihram, dan akan a’lam, yakni memberi tahu, make bahwasanye tiade mudarat. Adepun jike ie qasadkan (niatkan. pen.) a’lam juwe atau diitilakkannye   اﻃﻼق   make memberi mudarat.
Masalah : Tiade memberi mudarat jike diceraikan dengan alif lam ta’rif seperti ﷲ اَﻻﻛْﺒـَﺮ     
dan tiade pula mudarat diceraikan sifat yang tiade panjang seperti dikate : ﷲ اﻟﺠﻠﻴﻞاَﻛْﺒـَﺮ
atau ﷲ اﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﻴﻢاَﻛْﺒـَﺮ.  Bersalahan penceraian yang panjang hingga tige sifat seperti
ﷲ اﻟﺠﻠﻴﻞاﻟﻌﻈﻴﻢاﻟﺤﻠﻴﻢاَﻛْﺒـَﺮ
(1)  Dimatikan ra Akbar serta jangan dipanjangkan takbiratul ihram itu supaye mudah hadir hati akan niat. Make tiade hilang niatnye pada segale huruf yang lapan itu bersalahan jika ia panjangkan takbir itu barangkali ghaib niatnye kepada setengah huruf takbiratul ihram itu.
(2)  Mengangkat kedua belah tangan daripade permulaan takbiratul ihram dengan terbuke yang pertengahan segala anak jarinye dan perut tapak tangannye, dan segale jari diperhadapkannye kepade kiblat dan ibu tangannye pade cuping telingenye . dan pada segale perempuan hujung telunjuk pade cuping telingenye dan rapat jarinye.
(3)  Selesai daripade takbiratul ihram itu hendaklah dihantarkannye kedue belah tangannye di bawah dade di atas pusat serta digenggamkan dengan tangan kanan pade pergelangan tangan kiri.
Kemudian daripade takbiratul ihram itu membace doa iftitah daripade yang disunatkan padenye.

3.    Qiam
Sabda Nabi saw. : khabar Bukhari : ﺻﻞﻗﺎﳟا
Artinye : Sembahyang olehmu berdiri !
Make adelah bagi berdiri betul itu 2 syarat :
        1)    Hendaklah meluruskan betul akan tulang belakangnye. Tiade lehernye yaitu jangan cenderung ke kanan dan ke kiri dan ke hadapan atau ke belakang. Dan berdirilah pade orang yang darurat mane-mane kuasenye.
        2)    Adelah berdiri itu atas due belah kakinye atau salah satu daripade keduenye. Make tiada memadai jike bergantung dengan umpame tali pade ﻫﻮى ( tingkah, pen.) tiade berjejak ia atas suatu daripade kedua kakinye itu dan jikalau ade ie bersentuh keduenye sekalipun sebab karena tiade ie اﻋﺘﻤﺎد ( bergantung. Pen.) di atas keduenye.
Adepun yang disunatkan di dalam qiam itu yaitu :
(1)  Menundukkan kepalenye sedikit dahulu daripade ia mengangkat kedue belah tangannye pade tatkale ie takbiratul ihram.
(2)  Hendaklah kedue matenye menilik kepade tempat sujudnye jike pade sembahyang jenazah sekali pun.
(3)  Merenggangkan kedue belah kakinye kadar jarak sejengkal dan merapatkan die pade perempuan.

4.    Surah al-Fatihah
Sabda Nabi saw. diriwayatkan ‘Ibadat bin Samad :
ﻻﺻﻼۃﳌﻦﱂﻳﻘﺮأﺑﻔﺎﲢﺔاﻟﻜﺘﺎب
Artinye : Tiade sembahyang bagi barang siape yang tiade membaca ie dengan fatihatulkitab.
Make adelah bagi membace Fatihah itu 13 syaratnye :
         1)    Hendaklah memeliharekan segale hurufnye yang 156.
         2)    Hendaklah memeliharekan segale barisnye.
         3)    Hendaklah memeliharekan tasydidnye yang 14 tempat.
         4)    ﻣﻮاﻻۃ ( berturut-turut, pen.) pada segale hurufnye dan kalimahnye. Jike panjang diamnye lebih daripade kadar bernapas putus muwalatnye.
         5)    Tertib pade segale hurufnye dan kalimahnye.
         6)    Bahwa didengarkannye pada dirinye akan segale yang dibacenye.
         7)    Ketiadaan dibacenye dengan bacaan yang lain daripade bahase Arab.
         8)    Bahwa dibacenye padehal ie di dalam berdiri.
         9)    Hendaklah disehajekannye pade segale yang dibacenye itu.
         10) Membace Fatihah itu dengan tartil yakni terang dan jelas dan betul panjang pendeknye.
         11) Jangan ade lahan bacaannye sebagai mengubah maknenye yaitu mengubahkan huruf atau baris seperti اَﻟﺬﻳﻦ dibace اَﻟﺰﻳﻦ dengan zai. Dan seperti اَﻧْﻌَﻤْﺖَ dibace dengan baris hadapan.
         12) Bahwa jangan ie diselingi antara satu ayat atau pun kalimah dengan zikir yang lain yang bukan takluk dengan sembahyang seperti mengucap اَﻟﺤﻤﺪﻟﻠﻪ tatkale bersin. Kerane ie memutuskan muwalat Fatihah. Adepun zikir yang takluk dengan muslihat sembahyang seperti mengucap آﻣﻴﻦ  makmum yang tengah membace Fatihah dengan syarat kerane mendengar ie akan imamnye membace وﻻاﻟﻀﺎﻟﲔ, itu tiade mengape tiade putus bacaan Fatihahnye.
         13) Dibacekan sekalian ayatnye. Dan setengah daripade ayat Fatihah itu
Adepun yang disunatkan membace Fatihah itu yaitu :
(1)  Membace اﻋﻮذﺑﺎﷲﻣﻦاﻟﺸﻴﻄﺎن اﻟﺮﺟﻴﻢ dahulu daripade membace ﺑﺴﻢاﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﻴﻢ
(2)  Berhenti pade tiap-tiap ayat hingge akhir Fatihah sampai jadi 7 ayat yang nyate dengan
ﺑﺴﻢاﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﻴﻢ
(3)  Mengucap آﻣﻴﻦ pade selesai وﻻاﻟﻀﺎﻟﲔ dan perlahan bagi perempuan jike sembahyang berjemaah sekali pun.
(4)   ﺳﻜﺘﻪ yakni diam sebentar antare akhir Fatihah dengan آﻣﻴﻦ
(5)  Menambah dengan yaa rabbal ‘aalamiin kemudian daripade آﻣﻴﻦ dengan perlahan.
(6)  Mengucap رباﻏﻔﺮﱄوﻟﻮاﻟﺪي pade akhir Fatihah sebelum mengucap آﻣﻴﻦﻳﺎرب اﻟﻌﺎﳌﲔ
(7)  Dibace nyaring Fatihah itu dengan ﺑﺴﻢاﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﻴﻢ pade sembahyang jahar (keras suara dalam berzikir/membaca ayat. KBBI) dan pertengahan pade setengah tengah malam.

5.    Ruku’

راكعاً تطمئن حتى اركع
Sabda Nabi saw. yang diriwayatkan Bukhari daripade Abi Hurairah r.a. :

Artinye : Kemudian ruku’lah engkau hingge engkau tetap di dalam ruku’mu itu!
Make adelah bagi ruku’ itu 7 syaratnye :
         1)    Tunduk segale badannye serte diratekan tulang belakangnye dan tengkuknye.
         2)    Disehajekannye tunduk itu bagi kerane ruku’ bukan kerane lainnye.
         3)    Tunduk bagi orang yang sembahyang duduk sekire-kire berbetulan dahinya pade hadapan kedue lututnye dan yang sempurne berbetulan dahinye bertentangan tempat sujudnye.
         4)    Bahwe diisyaratkan oleh orang yang sembahyang berbaring, same ade berbaring atau pun bertelentang make berisyaratlah ie dengan kepalenye.
         5)    Berisyarat dengan mate yakni kelopaknye. Jikalau lemah berisyarat dengan kepalenye bagi yang uzur.
         6)    Dilakukan sekali rukun sembahyang dan sunatnye di dalam hatinye pade sangat uzur.
         7)    Tumakninah yakni diam atau tetap berhenti sedikit di dalam ruku’ itu.
Adepun yang disunatkan di dalam ruku’ itu yaitu :
(1)  Takbir intiqal artinye takbir kerane berpindah daripade satu rukun kepade rukun yang lainnye.
(2)  Mengangkat kedue tangan tatkale takbir intiqal itu.
(3)  Mendirikan kedue betisnye dan kedue pahenye.
(4)  Tapak tangan dan jari memegang kedue lutut dan merenggangkan jarinye menganjurkan mengikut perdirian kakinye.
(5)  Merenggangkan kedue sikunye daripade lambungnye dan merapatkan die bagi perempuan.
(6)  Mate keduenye memandang pade antare due kakinye.
(7)  Membace tasbih ﺳﺒﺤﺎن رﰊ اﻟﻌﻈﻴﻢوﲝﻤﺪﻩ dan lainnye daripade tambahan yang disunatkan.

6.    I’tidal
Sabda Nabi saw. yang diriwayatkan Bukhari daripade Abi Hurairah r.a. :
ﰒارﻓﻊﺣﺘﻰﺗﻌﺘﺪلﻗﺂﺋﻤﺎ
Artinye : Kemudian bangkitlah engkau bangun hingge betul tegak di dalam berdirimu itu !
Make adelah bagi i’tidal itu 4 syaratnye :
         1)    Berdiri bangun tegak seperti qiam.
         2)    Hendaklah disehajekan bagi i’tidal itu tiade kerane lainnye.
         3)    Jangan dipanjangkan i’tidal itu lebih daripade kadar membace Fatihah, tetapi tiade mengape kerane Qunut.
         4)    Tumaknimah, yakni tetap berhenti di dalam i’tidal itu.
Adepun yang disunatkan di dalam i’tidal itu yaitu :
(1)  Mengangkat kedue belah tangan pade permulaan mengangkat kepale. Mengangkat tangan itu berbetulan dengan due bahunye.
(2)  Mengucap ﺳﻤﻊﷲﳌﻦﲪﺪﻩ ganti takbir intiqal kemudian mengucap رﺑﻨﺎﻟﻚاﳊﻤﺪ hingga akhirnye.
(3)  Menambah dengan membace اﻫﻞ اﻟﺜﻨﺂء واﻟﻤﺠﺪ اﺣﻖ ﻣﺎ ﻗﺎل اﻟﻌﺒﺪو ﻛﻠﻨﺎ اك ﻋﺒﺪ
dan lain lagi daripade bacaan yang disunatkan die. Boleh dilihat pade kitab yang panjang bicarenye.

7.    Dua sujud
Sabda Nabi saw. daripade Abi Hurairah r.a. :
ﺳﺎﺟﺪتطمئن ﰒاﺳﺠﺪﺣﺘﻰ
Artinye : Sujudlah engkau hingge engkau tumakninah, hal keadaan sujud itu.
Make adelah bagi sujud itu 9 syaratnye :
         1)    Menghantarkan dahinye dengan terbuke, jangan ade berlapik dengan serbannye atau sungkoknye.
         2)    Ketiadean sujud di atas suatu yang bergerak dengan geraknye.
         3)    Menghantarkan due belah lututnye pade tempat sembahyang.
         4)    Menghantarkan suatu suku daripade perut due tapak tangannye pade tikar sembahyang itu, tetapi ingatlah tiade sah jike dihantarkan tepi due tapak tangannye.
         5)    Menghantarkan suatu suku daripade segale perut segale jari kakinye dan memadai satu suku daripade perut anak jari yang satu daripade kedue tangan dan kaki itu. Tiade sah dengan tepi hujung jari kakinye.
         6)    Memberatkan yakni menekankan sedikit kepalenye dan tengkuknye.
         7)    Disahajekan akan sujud itu tiade kerane lainnya.
         8)    Tinggi punggung daripade tengkoknye, jike bersamaan tiade memadai sujudnye.
         9)    Tumakninah di dalam kedua-dua sujud itu, sekurang-kurang separuh atau sekadar ﺳﺒﺤﺎ نﷲ

Pade sujud inilah sabda Nabi saw. daripade Ibnu Abbas :
انﻳﺴﺠﺪﻋﲆﺳﺒﻌﺔاﻋﻀـﺎء
Artinye : Bahwasanya sujud ie atas tujuh anggotamu.
Adepun yang disunatkan di dalam sujud itu yaitu :
(1)  Mengucap takbir intiqal dengan tiade mengangkat akan tangan keduenye.
(2)  Menghantarkan tapak tangan berbetulan dengan due bahunye, dan segala jarinye dirapatkan serte hujungnye mengadap kepada kiblat.
(3)  Menghantarkan hidungnye sedikit pade tempat sujudnye sekire-kire jejak bara (hampir-hampir sampai, KBBI). Kate Malik wajib.
(4)  Merenggangkan kedue lututnye dan due kakinye dan due sikunye, tetapi pade perempuan semue ini dirapatkan die.
(5)  Membace tasbih ﺳﺒﺤﺎن رﰊ اﻟﻌﻈﻴﻢوﲝﻤﺪﻩ dan lain bacaan yang disunatkan di dalam sujud itu.

8.    Duduk antara dua sujud
Sabda Nabi saw. yang diriwayatkan Bukhari daripade Abi Hurairah r.a.
ﺛﻢارﻓـﻊﺣﺘﻰﺗﻄﻤﺌﻦﺟﺎﻟﺴﺎ
Artinye : Angkatlah oleh engkau hingge tetap hal keadaan dudukmu itu !
Make adelah bagi duduk due sujud itu 4 syarat :
         1)    Bahwe adelah duduknye itu betul duduknye.
         2)    Jangan berlamaan duduknye hingge kadar duduk pade tahyat akhir daripade bacaan wajib padenye.
         3)    Hendaklah ade duduknye itu disahajekan tiade kerane lainnye.
         4)    Tumakninah di dalam duduknye itu yakni berhenti di dalamnye.
Adepun yang disunatkan di dalam duduk antare due sujud itu yaitu :
(1)  Mengucap takbir intiqal dengan tidak mengangkat tangan keduenye.
(2)  Duduknye itu duduk iftirasy yakni mendudukkan punggung di atas tapak kaki kiri.
(3)  Menghantarkan dua tapak tangan pade dua pahe dengan bersamaan pada paras segale jarinye di hujung lutut.
(4)  Merapatkan segale jarinye dengan lurus mengadap kiblat.
(5)  Membace doa رب اﻏﻔﺮﱄ sampai akhirnye di dalam duduknye itu.

9.    Duduk tahyat akhir
Sabda Nabi saw. diriwayatkan Bukhari :
ﺻﻠواﳈﺎرأﻳﺘﻤﻮﻧﻲأﺻﻠﻲ
Artinye : Sembahyanglah kamu seperti barang yang kamu lihat aku sembahyang !
Make adelah duduk bagi tahyat akhir itu due syaratnye :
         1)    Duduknye dengan duduk yang betul.
         2)    Disehajenye akan duduknye itu kerane membace tahyat yang akhir bukan kerane lainnye.
Adepun yang disunatkan di dalam duduk tahyat akhir itu yaitu :
(1)  Mengucap takbir intiqal dengan tiade mengangkat tangan.
(2)  Duduknye itu duduk Turki yaitu dikeluarkan kaki kiri di bawah kaki kanan serte mendudukkan punggungnye pade tempat sembahyang itu.
(3)  Menghantarkan tangan kiri di atas pahe yang kiri sebagaimane duduk antare due sujud.
(4)  Menggenggamkan tapak tangan kanan di atas pangkal lutut kanan melainkan telunjuk yang dihunjurkan serte melekatkan hujung ibu tangan kanan pade sisi telunjuk pade sebelah bawahnye.

10. Membaca tahyat akhir
Sabda Nabi saw. daripade Abdullah ibnu Mas’ud ;
ﻓﺎذاﺻﲆاﺣﺪﰼﻓﻠﻴﻘﻞاﻟﺘﺤﻴﺎتﻟﻠﻪ
Artinye : Make apebile sembahyang seorang daripade kamu, make hendaklah ie mengucapkan attahhiyat sampai akhir.
لِلَّهِ التَّحِيَّاتُ فَلْيَقُلِ الصَّلاَةِ فِى أَحَدُكُمْ قَعَدَ فَإِذَا   
Sumber: http://muslim.or.id/6361-rukun-rukun-shalat.html

Make adelah bagi membace tahyat akhir itu 12 syaratnye :
         1)    Memeliharekan hurufnye yang 109 huruf.
         2)    Memeliharekan segale tasydidnye yang 13 tempat.
         3)    Memeliharekan segale barisnye jike dibace dengan wasal (perangkaian dua buah kata yang menghilangkan bunyi huruf alif, KBBI) adelah 78 barisnye.
         4)    Memeliharekan segale madnye yakni bacaan yang panjang itu dipanjangkan.
         5)    Memeliharekan segale idghamnye pade segale tempatnye.
         6)    Ditentukan waw ﻋﻄﻒ nye pade lafaz واﺷﻬﺪ
         7)    Muwalat (berurutan, pen.) pade segale yang dibacenye.
         8)    Tertib pade segale kalimahnye pade setengah ulama’.
         9)    Dengan bahase Arab.
         10) Disehajenye membace tahyat itu, tiade kerane lainnye.
         11) Didengarkan bacaannye pade dirinye pade segale huruf itu.
         12) Dibacenye akan tahyat itu pade hal ie di dalam duduk baginye.
Adepun yang disunatkan pade tahyat akhir itu yaitu :
(1)  Mengangkat jari telunjuk kanan tatkale menyebut alif serte dikekalkan hingge sampai salam.
(2)  Matenye memandang telunjuk itu tatkale mengangkatnye, serte diqasadkan di dalam hatinye akan yang demikian itu bahwe adelah yang disembah itu Tuhan yang ese jue adenye.
(3)  Menambah membace doa yang menukil daripade Rasulullah saw.

11. Salawat atas Nabi
Sabda Nabi saw. : ﻣﻦﺻﲆﻋﲆﻣﺮۃواﺣﺪۃﺻﲆﷲﻋﻠﻴﻪوﺳﲅﻋﺸﺮﻣﺮۃ
Artinye : Barangsiape selawat atasku sekali niscaye diselawat oleh ta’ala atasnye sepuluh kali.
Make adelah selawat atas Nabi saw. itu yaitu 9 syaratnye :
         1)    Dibacenye selawat itu di dalam duduk.
         2)    Memeliharekan segale hurufnye.
         3)    Memeliharekan segale barisnye.
         4)    Memeliharekan segale tasydidnye yakni sabdunye.
         5)    Berturut-turut yakni muwalat.
         6)    Beratur yakni tertib seperti dibacenye tahyat kemudian selawat.
         7)    Didengarkan bacaan itu bagi dirinye.
         8)    Menentukan dengan lafaz shal dan lafaz Muhammad. Tidak boleh salam dan Ahmad.
         9)    Disehajenye membace selawat itu tiade bagi lainnye.
Adepun yang disunatkan pade selawat atas nabi itu yaitu :
(1)  Menyebutkan membace sayyidina, dahulu daripade lafaz Muhammad. Kerane membawe adab dan hormat membesarkan.
(2)  Menselawatkan atas keluarge nabi di dalam tahyat itu supaye akmal (sempurna, pen.) adenye.

12. Salam pertama
Sabda Nabi saw. : وﲢﻠﻴﻠﻬﺎاﻟﺘﺴﻠﻴﻢ
Artinye : Tahlil sembahyang itu salam yang pertame.
Make adelah bagi salam itu 11 syaratnye :
         1)    Diucapkan salam itu di dalam keadaannye ie duduk.
         2)    Memeliharekan segale hurufnye yang 11 ayat.
         3)    Memeliharekan segale barisnye yang 7 ayat.
         4)    Memeliharekan segale tasydidnye yang pade sin itu.
         5)    Berturut-turut kalimahnye, bersaktah-saktahan.
         6)    Memperhubungkan salah satu due kalimah itu dengan lainnye.
         7)    Kedengaran pade telingenye kerane bukan ie rukun qalbi.
         8)    Mengadap kiblat dengan dadenye waktu mengucap            .
         9)    Jangan ade qasadnye mengucap salam itu kerane lainnye, seperti disehajenye dengan khabar jue.
         10) Didatangkan akan die dengan lafaz kaf khatab, seperti ‘alaikum.
         11) Dengan mim jama’ seperti ‘alaikum. Dan dengan alif dan lam. Seperti assalaam. Tidak memadai dengan salam dengan tiade alif lam. Dan memadai dengan ‘alaikum salam, yakni dibalikkan.
Adepun yang disunatkan di dalam salam itu yaitu :
(1)  Berpaling mukenye hingge dilihatnye barang yang pade sebelah pipi kanannye itu.
(2)  Meniatkan keluar daripade sembahyang.
(3)  Salam yang pertame meniatkan menyahut salam imamnye jike makmum sebelah kiri imam atau berbetulan di belakang imam, dan meniatkan yang demikian itu pade salam yang kedue jike makmum sebelah kanan.
(4)  Meniatkan dengan salam itu memberi salam akan segale malaikat dan segale mukmin dan segale jin Islam pade pihak kanannye, demikian itu juge niat memberi salam sebelah yang pade kirinye.
(5)  Pade imam salam yang pertame meniatkan memberi salam pade makmum yang kanan, dan salamnye yang kedue itu jadi menyahut salam makmum yang di kirinye.
(6)  Menambah dengan وﺑﺮﻛﺎﺗﻪ dan jike pade sembahyang mayat sekallipun atas qaul Ibnu Hajr.
(7)  Hendaklah makmum memberi salam yang pertame itu kemudian daripade selesai due salam imamnye.

13. Tertib
Sabda Nabi saw. : اﺑﺪاوﺑﻤﺎﺑﺪﷲﺑﻪ
Artinye : Mulailah oleh kamu dengan barang yang dimulekan dengan die.
Make adelah bagi tertib itu 1 syaratnye yaitu mendahulukan yang dahulunye dan mengkemudiankan yang kemudiannye, melainkan niat dan takbiratul ihram dan berdiri, make yaitu satu masenye dan seperti duduk membace tahyat akhir dan selawat dan salam.

Bermule membilangkan tertib itu rukun yaitu daripade bab ﺗﻐﻠﺐ make adelah makne rukun itu pade makne ﺟﺰء dan atas jalan hakikat jike ade ie pade makne fardhu, kerane inilah disahkan di dalam ﺗﻨﻔﻴﻪ (bantahan; pen.) bahwesenye tertib itu syarat, bukan rukun.  اﻫ ھ
Adepun tertib antare segale sunat di dalam sembahyang make yaitu syarat pade menjadikan kebilangan seperti iftitah kemudian make ta’awudz dan tasyahud awal kemudian make selawat. Dan keadaan surat kemudian daripade Fatihah. Dan keadaan doa pade akhir sembahyang kemudian daripade tasyahud dan selawat kerane jike dibawa sekali sunat yang di atas yang tersebut itu dengan menyalahi tertibnye itu niscaye tiade kebilangan ie. Make dengan jalan tertib itu dikatekan ie bukan jadi rukun make harus juge dibilangkan rukun sembahyang itu 13 perkare dengan menjadikan due sujud itu rukun yang berlain-lainan juge keduanye.  اﻫ ھ
Adepun muwalat yang tersebut di dalam raudah (sekolah, pen.) asalnye ie rukun sembahyang. Tetapi di dalam tanfih bahwesenye ie itu syarat yaitu yang masyhur. Make adelah pule yang membilangkan rukun sembahyang itu banyaknye 21 perkare sebagaimane yang telah lalu sebutannye pade awal itu make yaitu 5 tumakninah pade lime tempat itu dijadikan lime rukunnye dan due sujud itu rukun yang berlainan, dan muwalat itupun dijadikan rukun juge. Begitu pule muqaranah pade niat masuk jumlah rukun jue, make inilah keadaan semuenye rukun sembahyang itu atas bersalahan ulama’ pade membilangkan banyaknye ayat adenye.
Di bawah ini bilangan rukun sembahyang 19 perkare :
1.    Niat di dalam hati
2.    Takbiratul ihram yang dibuat oleh perkataan pade lidah.
3.    Berdiri betul yang dibuat oleh tubuh anggota.
4.    Membace Fatihah yang dibuat perkataan pade lidah.
5.    Ruku’ yang dibuat oleh tubuh anggota.
6.    Tumakninah di dalam ruku’ yang dibuat oleh tubuh anggote.
7.    I’tidal yang dibuat oleh tubuh anggote.
8.    Tumakninah di dalam i’tidal yang dibuat oleh tubuh anggote.
9.    Sujud pertame yang dibuat oleh tubuh anggote.
10. Tumakninah di dalam sujud yang dibuat oleh tubuh anggote.
11. Duduk antare due sujud yang dibuat oleh tubuh anggote.
12. Tumakninah di dalamnye yang dibuat oleh tubuh anggote.
13. Sujud yang kedue yang dibuat oleh tubuh anggote.
14. Tumakninah di dalamnye yang dibuat oleh tubuh anggote.
15. Duduk tahyat akhir yang dibuat oleh tubuh anggote.
16. Membace tahyat akhir yang dibuat oleh perkataan pade lidah.
17. Selawat akan nabi yang dibuat oleh perkataan pade lidah.
18. Salam yang pertame yang dibuat oleh perkataan pade lidah.
19. Tertib yang diaturkan oleh ingatan di dalam hati.

FASAL
Ketahui olehmu ! Sesungguhnye hati kite itu pade tatkale tidur umpamenye diam dan tetap ie dan tatkale kite jage daripade tidur daripada umpamenye adelah hati kite bergerak-gerak dan berhadap ie pade suatu kerje, same ade kerje itu takluk pade qauli atau pun pade fi’li.
Make adelah mukadimah niat pade suatu pekerjaan itu 6 perkare :
ﻗَﺼْﺪٌ
ﻋَﺰْمٌ
ﻫَﻢ
ﺣَﺪِﻳۡﺚُاﻟﻨَّﻔۡﺲِ
ﺧَـﺎﻃِﺮٌ
ﻫَﺎﺟِﺲٌ
6
5
4
3
2
1

Lintasan atau bergerak hati yang pertame, mule-mule datang pade syahwat pekerjaan itu dinamekan die haajisun kemudian datang pule gerak yang kedue, ingatan hati pade pekerjaan itu dinamekan die khaathirun. Make apebile pergi datang pikiran kite itu adekah dikerjakan die atau tiade, itu dinamekan hadiisunnafsi. Kemudian apebile ade kemauan hati itu pade mengerjekan itu dinamekan ham. Dan apebile cite-cite itu tetap diputuskan mau mengerjekan die itu dinamekan ‘azam. Kemudian apebile disehajekan perbuatannye itu dinamekan qashdun yakni dahulu sedikit daripade dibuatnye. Kemudian apabile adelah ingatan hati yang disehajenye hendak berbuat itu kite pesertekan sekali baru dinamekan die niat.
Faedah make tiade diambil dan tiade disurat dose atas orang mukalaf sebab hajisun dan tiade dengan sebab khaathirun dan tiade juge dengan hadiisunnafsi dan tiade dengan ham, tetapi diambil dengan die apebile sampai cite-cite itu pade martabat ‘azam yakni kuat qashdun hendak mengerjekan die dan putuslah dengan die tetapi belum juge dibuatnye.

Bermule adelah perkataan pade niat itu tujuh wajahnye telah menghimpunkan yang demikian itu pade kate ini :

1.    Adepun hakikat niat itu pade lughat (bahase, pen.) اﻟﻘﺼﺪ artinye menyehajekan suatu dan artinye pade syara’ yaitu dikatekan ﻗﺼﺪاﻟﺸﻲءﻣﻘﺘﺮﻧﺎﺑﻔﻌﻠﻪ  artinye menyehajekan suatu dipesertekan dengan perbuatannye make dikehendaki dengan sesuatu itu yaitu perbuatan yang hendak kite kerjekan die. Make jike ade ie hendak sembahyang, disehajekannye aku sembahyang yakni ielah niat itu, sadar hati bagi perbuatan yang dikerjakan die.
2.    Adepun hukum niat itu wajib pade tiap-tiap amal syara’, make tiade sah melainkan dengan die seperti barang yang telah lalu tersebut pade hadisnye.
3.    Mahalun artinye tempat niat itu di dalam hati dengan mufakat segale ulama’ seperti katenye :
اﻟﻨﻴﺔﺑﺎﻟﻘﻠﺐﺑﻼﺻﻮت وﻻﺣﺮوف
Artinye : Tempat niat itu di dalam hati dengan tiade bersuare dan tiade berhuruf. Bukan niat itu tempatnye pade lidah. Hanye pade lidah itu lafaz jue. Dan kate setengah ulama’ tempat niat itu pade otak tetapi adelah kate itu dhaif.
4.    Wazamanun artinye mase niat itu yaitu pade permulaan ibadah jika pade sembahyang dimulekan pade awal mengatekan huruf takbiratul ihram. Melainkan pade puase dan pade membayar zakat. Make berniat kite puase itu pade malam tetapi mule mengerjekan imsak awal terbit fajar subuh. Dan pade zakat waktu mengasingkan harte sudah boleh berniat pade hal dahulu daripade membayarkan kepade mustahiknye.
5.    Kaifiatnye artinye kelakuan niat itu. Make yaitu bersalah-salahan ie sebab bersalah-salahan ibadah, jike kite sembahyang, aku sembahyang umpamenye, jike wudhu’, aku angkat hadas kecil dan lain-lainnye daripade umpamenye.
6.    Syarat artinye syarat niat itu yaitu hendaklah ade yang berniat itu Islam, mumayiz dan mengetahui kelakuan yang diniatkan dan tiade datang barang yang meniatkan die seperti radah (menghabiskan; pen.), dan tiade ditaklikkan.
7.    Maksud hasan artinye maksudnye yang baik, yaitu membezekan ibadah daripade adat seperti duduk bagi i’tikaf terkadang duduk bagi kesenangan jue. Melainkan duduk i’tikaf itu dengan niat, kerane duduk ibadah dan duduk adat dan serupe sahaje pada rupenye.

Kate imam Al Ghazali رﺣﻤﺔﷲﺗﻌﺎﱃ , pade hakikat niat, ketahui olehmu bahesenye niat dan iradat dan kasad (KBBI : kasad = niat) yang di dalam hati itu yaitu ibarat yang didatangkan atas makne yang satu dan yaitu sifat kelakuan bagi hati yang meliputi akan die oleh due perkare yaitu, ilmu dan amal. Dan adelah ilmu itu diniatkan bagi amal itu seperti mukadimah dan seperti syarat. Dan adelah amal itu mengikut ie akan ilmu itu, make adelah niat itu ibarat daripade iradat yakni kasad yang di dalam hati yang pertengahan antare ilmu yang terdahulu itu dan antare amal yang lagi akan datang itu. Make adalah misalnye itu seseorang mengetahui sesuatu kebajikan make bangkit citenye di dalam hatinya berkehendak mengerjakan akan sesuatu itu yaitu dinamekan niat. Make mengamalkan ie akan amal itu, atas mufakat ulama’nye yang dahulu itu. Make yang mengerjakan akan die itu kudrat. Make adelah bagi tiap-tiap amal yang dzahir itu dengan tige perkara, pertame ilmu, kedue iradat yaitu niat, dan ketige amal yaitu daripade kudrat.  اﻫ ھ [Allaahu ‘alam bis sawab; pen.]
Bermule jike adelah kerje yang hendak kite perbuat itu umpamenye sembahyang fardhu same ade fardhu ‘ain seperti sembahyang fardhu lime waktu atau fardhu kifayah seperti sembahyang jenazah atau lainnya seperti nazar dan same ade sembahyang kanak-kanak atau sembahyang yang diulangkan atas qaul yang muktamad (KBBI : kaul = perkataan; muktamad = dapat dipercaya). Make tak dapat tiade diniatkan pade sembahyang fardhu itu tige perkare, pertame kasad, kedua ﺗﻌﺮض ta’arudh ketige ﺗﻌﻴﻦ  ta’ain. Make arti kasad itu yaitu menyehajekan sembahyang. Dan ta’arud itu meniatkan fardhunye.
Dan ta’ain itu menentukan Dzuhur atau ‘Ashr atau Maghrib atau lain umpamenye. Make apebile kite kate, اﺻﲇﻓﺮضﻇﻬﺮ artinye itu sahajaku sembahyang fardhu Dzhuhur make itulah juge yang kite niatkan di dalam huruf takbiratul ihram dan dielah yang bername kasad ta’arudh dan ta’ain. Make memukaranahkan (membandingkan; pen.) perhimpunan niat itu hendaklah ade jatuhnye itu di dalam huruf takbiratul  ihram yang delapan ayat. Dan jike pade salah satu hurufnye sekali pun memadailah ie. Jangan terdahulu dan jangan pule terkemudian daripadenye. Adepun wajib dikasadkan pade niat itu kerane hendak membezekan ibadah daripade adat. Dan wajib dita’arudkan itu kerane hendak membezekan ibadah fardhu dengan yang sunat dan wajib dita’ainkan kerane hendak membezekan daripade banyak name fardhu dan name sunat.
Make jike ade yang kite hendak perbuat sembahyang sunat yang mempunyai waktu dan sebab seperti sembahyang hari raye atau sembahyang gerhane, make wajib pada perhimpunan niat itu due perkare sahaje yaitu dikasadkan dan dita’ainkan tiade ta’arudnye. Dan jike ade yang kite hendak perbuat itu sembahyang sunat mutlak semate-mate atau yang disamekan dengan die seperti sembahyang tahyatul masjid dan sembahyang sunat wudhu’, make wajib niat kasad sahaje hanyelah. Dan adepun memukaranahkan sebabnye dan bilangan rakaatnye dan tunainye dan qada’nye dan mengadap kiblat itu semuenye di- اﺿﺎﻓﺎت -kan artinye dipersandarkan sahaje kepade ﷲﺗﻌﺎﱃ sunat jue daripade kesempurnaan sembahyang.
Syahdan make dengan kate kite, kusembahyang itu masuk ie di dalam pengertian segale rukun sembahyang yang 13 atau yang 19 perkare itu. Make itulah die yang dikatekan die dan sembahyang atau hakikatnye atau ta’arifnye make itulah kite kasadkan dan kite ta’arudkan dan kite ta’ainkan. Make adelah yang kite niatkan itu, perhimpunan niatnye yaitu sembahyang dan bukan yang diniatkan itu tiap-tiap satu daripade rukun yang tige belas atau sembilan belas atas jalan ﺗﻔﺼﻠﻲ tafsili (detail; pen.) kerane yang demikian itu lemah anak adam menghadirkan atas kuasenye kerane syara’ tidak mentaklifkan (memverifikasi kebenaran; pen.) barang yang tiade kuase oleh manusia mengerjekan die.
Bandingan masalah ini seperti kite menyebut pade kalimah ﻻاﻟﻪاﻻﷲ bahwe menghadirkan makne ﻋﻘﺎﺋﺪاﻻﻳﻤﺎن atas jalan ajmal artinye terkumpul atau terjumlah bukan atas jalan tafsil yakni huraian satu-satu. Make meniatkan perhimpunan sembahyang itu masuklah ta’liq niat itu kepade dirinye. Ini yang dimuktamadkan oleh Syeikh ibni Hijr di dalam tuhfah ( karya besar; pen. ). Kate ulama’ lagi bahwe niat itu diniatkan juge kerane harus taklik dirinye dengan sendirinye. Seperti sifat ilmu bahwesenye taklik dengan sendirinye dan taklik bagi lainnye, lagi bandingan seperti kambing 40 ekor, make ie menzakatkan dirinye dan lainnye.
Ingatan – adepun jike dihadirkannye kerane semate-mate atau dihadirkannye di dalam hatinye yang Maha Besar atau lainnye yaitu seperti menghadirkan pade hatinye. Aku perbuat ini, atau akan maklum ini. Kerane lafaz maklum itu isyarat bukan disuruh diistihdarkan اﺳﺘﺤﻀﺮ pade niat. Pade hal ie jahal   daripade lafaz isyarat itu, make tiade memadai pade niatnye pade tatkale ie menyebut takbiratul ihram itu. Make tiade sah takbiratul ihramnye itu kerane tiade ade niat. Sebab tiade masuk segale yang dihadirkan itu pade jumlah niat adenye.  اﻫ ھ [Allaahu ‘alam bis sawab; pen.]

Tuan-tuan, alim ulama, cerdik pandai,
serta Saudara seiman seagama

Kirimkan saran dan pandangan Anda melalui :
syamsulhendry@gmail.com

Tidak ada komentar:

Posting Komentar