# Mengajar tanpa menggurui # Memberi nasehat tanpa merasa lebih hebat #

Senin, 19 Desember 2016

Risalah Nur Shalat : Yang Mewajibkan Sembahyang

رﺳـﺎﻟـﺔﻧﻮراﻟﺼﻼۃ
Kitab asli ditulis dengan tulisan Arab Melayu lalu ditransliterasi ke dalam tulisan latin oleh :
Encik Syamsul Hendry
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
Pade menyatekan rukun sembahyang dan segala syarat-syaratnye daripada tiap-tiap satu daripade rukun-rukun itu dan segala sunat-sunatnya yang seyogya dikerjakan di dalamnye. Dan lagi menyatekan akan bicara mukaranah (perbandingan) dan istihdharkan (membangkitkan) niat. Yang tak dapat tiada diketahuikan dengan terangnya.

Disusun oleh : fakir ‘aliyyullaahal haadii

Muhammad Shaleh Abu Husain Saudi

Dicetak oleh Al Ahmadi Faraisy, Singapura

Ditransliterasi oleh Encik Syamsul Hendry
Pada 13 November 2016



Kata Pendahuluan

1.    Adalah susunan ini kukarangkan die dengan kerane permintaan daripade seorang saudara sepupuku yang dikasihi supaye kusuratkan baginya akan bicare sekali rukun sembahyang dan syarat-syaratnye dan serte bicara mukaranahnye niat pada takbiratul ihram itu. Dan jike adelah aku bukan ahlinye atas yang demikian itu sekalipun melainkan aku berpegang kepada swt. minta kepade-Nye jalan yang sawabnya [KBBI : sawab = benar]. Karene dialah jua Tuhan yang sangat memperkenankan permohonan hambe-Nye.
Sesungguhnye barang yang telah maklum kite, bahwa mendirikan sembahyang fardhu yang lime waktu di dalam sehari semalam itu adalah ianya rukun yang kedue daripade Islam dan tiang bagi agame kite. Make syukurlah hambe kepade ta’ala bagi mane-mane ikhwanul muslimin wal muslimat yang telah mereke itu mendapat taufik daripade swt. Yang telah dapat ienye mendirikan akan asas dan syiar agame kite itu dengan sembahyang. Tetapi oleh karene orang kita kebanyakan pada zaman yang akhir ini setengah tiade berape lagi yang mengambil berat dan hiraukan menuntut pelajaran daripade segala perkara agame hingga daripade setengah mereka itu yang mengerjakan sembahyang dengan jalan yang tidak betul buatannya. Ataupun dipadankan dengan pelajaran yang didapatnye pada masa kecilnye itulah yang dikerjakannye sampai pade mase tuanye dengan tidak lagi mengambil siasat kembali membetulkan die kepada guru yang ade mengerti. Make adalah amalnye itu banyak yang keliru atau pun ada yang tertinggal salah satu daripade rukun syaratnye jadilah batal sembahyangnye lagi tiada sah. Atau tertinggal daripade yang sunah-sunah yaitu menjadikan pula kurang pahale sembahyang itu. Make ketike itu rugi juge kita namenye.


Firman   swt. : ﻓَﻮَﻳْﻞﻟِﻠﻤُﺼَﻠِّﻴِﻦَاﻟّﺬِﻳْﻦَﻫُﻢْﻋَﻦْﺻَﻶﺗِـﻬِﻢْﺳَﺎﻫُﻮْنَ


Maknenye : Nerake Wail itu disediakan bagi mereke yang sembahyang yang mane hatinye lalai dan lupe di dalam sembahyang itu.
Hadis Nabi  ﳏﻤﺪﷺ :  ﻛﻢﻣﻦﻗﺎﺋﯩﻢﺣﻈﻪﻣﻦﺻﻼﺗﻪاﻟﺘﻌﺐواﻟﻨﺼﺐ
Mafhumnye : Beberape orang yang mendirikan sembahyangnye yang mendapat habuan [KBBI: habuan = porsi; bagian] dan gantungan daripade sembahyang ialah penat dan lelah sahaje yang diperolehnye.
2.    Adelah pule susunan ini membaikkan di dalam pelajaran dan jadi ingatan di atas peramalan hambe sendiri dan dalam pada itu sememangnye mudah-mudahan dapat menjadi pelajaran bagi segale mereka itu yang baharu belajar akan sembahyang yang mane suke mencari kesempurnaan sembahyang. Oleh yang demikian itu sekirenye ade nampak di mane tempat yang ada tersalah di dalam pelajaran susunan ini daripade yang sebenarnye, make di atas mereke yang lebih mengetahuinye haraplah hambe kepadanye dibetulkan dengan sawabnye, lebih dahulu banyak hambe mengucapkan terima kasih.

Wassalam,
Muhammad Shaleh – Damnah Lingge



وَاَﻗِـﻢِاﻟﺼـَّﻼٰۃَوﻟِﺬِﻛـْﺮِي
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ


 Fasal
Bermule yang mewajibkan bagi sembahyang itu 6 perkare :
1.    Islam, make tiade wajib atas orang kafir pade dunie, tetapi disikse ie atas meninggalkan die pade hari kiamat lebih daripade sikse kafirnye, dan jike Islam ia tiadelah wajib qadha’ atasnye itu. اهھ .
2.    Baligh, dan yaitu dengan sampai umur 15 tahun kamariah atau dengan mimpi keluar mani, atau datang haidh, atau bunting pade perempuan tatkale berumur 9 tahun, make tiade wajib sembahyang itu pade kanak-kanak tetapi wajib atas walinye menyuruh akan die sembahyang tatkale umurnye 7 tahun, dan dipukul akan die kerane meninggalkan sembahyang pade tatkale umurnye 10 tahun, tetapi tiade qadha’ yang ditinggalkannye hingge baligh itu hanye sunat jue.
3.    Berakal, make tiade wajib atas orang yang gile dan tiade qadha’nye sesudah baik daripade gile itu, melainkan gile sebab hilang akalnye kerane dengan ikhtiarnye seperti dengan sengehajenye minum akan barang yang memabukkan.
4.    Suci daripade haidh dan nipas, make tiade wajib qadha’nye , dan tiade sah pule jike dibayarnye kemudian daripade haidh dan nipas itu di dalam mase sucinye.
5.    Selamat panca indra, yaitu mate telinge, make tiade wajib atas orang yang tuli lagi bute sebab tiade dapat ie belajar sembahyang. Bersalahan orang yang bisu semate-mate make yaitu wajib baginye sembahyang dengan isyarat menggerakkan bibirnye.
6.    Sampai seru Nabi yakni dakwah Rasul atau sampai seru orang yang mengikut Nabi, make tiade wajib orang yang di dalam negeri yang tiade ie mengetahui akan agame Islam daripade negeri yang jauh daripade negeri-negeri orang yang sudah Islam.

Tuan-tuan, alim ulama, cerdik pandai,
serta Saudara seiman seagama

Kirimkan saran dan pandangan Anda melalui :
syamsulhendry@gmail.com

Tidak ada komentar:

Posting Komentar