# Mengajar tanpa menggurui # Memberi nasehat tanpa merasa lebih hebat #

Senin, 19 Desember 2016

Risalah Nur Shalat : Yang Membatalkan Sembahyang

رﺳـﺎﻟـﺔﻧﻮراﻟﺼﻼۃ
Kitab asli ditulis dengan tulisan Arab Melayu lalu ditransliterasi ke dalam tulisan latin oleh :
Encik Syamsul Hendry
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
Pade menyatekan rukun sembahyang dan segala syarat-syaratnye daripada tiap-tiap satu daripade rukun-rukun itu dan segala sunat-sunatnya yang seyogya dikerjakan di dalamnye. Dan lagi menyatekan akan bicara mukaranah (perbandingan) dan istihdharkan (membangkitkan) niat. Yang tak dapat tiada diketahuikan dengan terangnya.

Disusun oleh : fakir ‘aliyyullaahal haadii

Muhammad Shaleh Abu Husain Saudi

Dicetak oleh Al Ahmadi Faraisy, Singapura

Ditransliterasi oleh Encik Syamsul Hendry
Pada 13 November 2016



Kata Pendahuluan

1.    Adalah susunan ini kukarangkan die dengan kerane permintaan daripade seorang saudara sepupuku yang dikasihi supaye kusuratkan baginya akan bicare sekali rukun sembahyang dan syarat-syaratnye dan serte bicara mukaranahnye niat pada takbiratul ihram itu. Dan jike adelah aku bukan ahlinye atas yang demikian itu sekalipun melainkan aku berpegang kepada swt. minta kepade-Nye jalan yang sawabnya [KBBI : sawab = benar]. Karene dialah jua Tuhan yang sangat memperkenankan permohonan hambe-Nye.
Sesungguhnye barang yang telah maklum kite, bahwa mendirikan sembahyang fardhu yang lime waktu di dalam sehari semalam itu adalah ianya rukun yang kedue daripade Islam dan tiang bagi agame kite. Make syukurlah hambe kepade ta’ala bagi mane-mane ikhwanul muslimin wal muslimat yang telah mereke itu mendapat taufik daripade swt. Yang telah dapat ienye mendirikan akan asas dan syiar agame kite itu dengan sembahyang. Tetapi oleh karene orang kita kebanyakan pada zaman yang akhir ini setengah tiade berape lagi yang mengambil berat dan hiraukan menuntut pelajaran daripade segala perkara agame hingga daripade setengah mereka itu yang mengerjakan sembahyang dengan jalan yang tidak betul buatannya. Ataupun dipadankan dengan pelajaran yang didapatnye pada masa kecilnye itulah yang dikerjakannye sampai pade mase tuanye dengan tidak lagi mengambil siasat kembali membetulkan die kepada guru yang ade mengerti. Make adalah amalnye itu banyak yang keliru atau pun ada yang tertinggal salah satu daripade rukun syaratnye jadilah batal sembahyangnye lagi tiada sah. Atau tertinggal daripade yang sunah-sunah yaitu menjadikan pula kurang pahale sembahyang itu. Make ketike itu rugi juge kita namenye.


Firman   swt. : ﻓَﻮَﻳْﻞﻟِﻠﻤُﺼَﻠِّﻴِﻦَاﻟّﺬِﻳْﻦَﻫُﻢْﻋَﻦْﺻَﻶﺗِـﻬِﻢْﺳَﺎﻫُﻮْنَ


Maknenye : Nerake Wail itu disediakan bagi mereke yang sembahyang yang mane hatinye lalai dan lupe di dalam sembahyang itu.
Hadis Nabi  ﳏﻤﺪﷺ :  ﻛﻢﻣﻦﻗﺎﺋﯩﻢﺣﻈﻪﻣﻦﺻﻼﺗﻪاﻟﺘﻌﺐواﻟﻨﺼﺐ
Mafhumnye : Beberape orang yang mendirikan sembahyangnye yang mendapat habuan [KBBI: habuan = porsi; bagian] dan gantungan daripade sembahyang ialah penat dan lelah sahaje yang diperolehnye.
2.    Adelah pule susunan ini membaikkan di dalam pelajaran dan jadi ingatan di atas peramalan hambe sendiri dan dalam pada itu sememangnye mudah-mudahan dapat menjadi pelajaran bagi segale mereka itu yang baharu belajar akan sembahyang yang mane suke mencari kesempurnaan sembahyang. Oleh yang demikian itu sekirenye ade nampak di mane tempat yang ada tersalah di dalam pelajaran susunan ini daripade yang sebenarnye, make di atas mereke yang lebih mengetahuinye haraplah hambe kepadanye dibetulkan dengan sawabnye, lebih dahulu banyak hambe mengucapkan terima kasih.

Wassalam,
Muhammad Shaleh – Damnah Lingge



وَاَﻗِـﻢِاﻟﺼـَّﻼٰۃَوﻟِﺬِﻛـْﺮِي
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ


ﻣﺒﻄﻼاﻟﺼﻼۃ  ; Segale yang membatalkan sembahyang
1.    Berkate-kate dengan due huruf jike tiade paham maknenye bagi yang berkate sekalipun atau huruf yang bermad.
2. Berkate-kate dengan satu huruf jike paham maknenye bagi yang berkate melainkan 6 kalimah jike dengan lupe..   
3. Berdehem
4. Tertawe-tawe
5.    Menangis
6.    Mengerang
7.    Mengembus dengan mulut atau dengan hidung
8.    Batuk
9.    Bersin

Berdehem, Tertawe-tawe, Menangis, Mengerang, Mengembus dengan mulut atau dengan hidung, Batuk, dan Bersin, jike nyate 2 huruf atau 1 huruf yang dipahamkan maknenye batal sembahyang, dan dimaafkan berdehem-dehem jike tiade dapat membace yang wajib tiade yang sunatnye seperti menyaringkan.

10. Menambahkan rukun fi’li seumpame ruku’ atau sujud
11. Melanjutkan rukun yang pendek, yaitu i’tidal dan duduk antare due sujud.
12. Memperbuat satu perbuatan yang keji, seperti melumpat sekali lompat atau memalu dengan keras.
13. Mengerjekan perbuatan yang lain daripade jenis perbuatan sembahyang jike banyak pade ‘urf
14. Minum atau makan jike sedikit sekalipun kadar kurang daripade biji linga dengan sengaje.
15. Mengerjekan rukun qauli atau fi’li serte sak pade niat di dalam takbiratul ihram.
16. Kekal ie di dalam satu rukun serte sak ie pade memperbuat rukun yang dahulunye.
17. Menukarkan sembahyang fardhu dengan sembahyang yang sunat.
18. Niat memutuskan sembahyang yakni niat keluar daripade sembahyang pade tengah sembahyang itu.
19. Mentaklik yakni menggantungkan memutuskan sembahyang dengan sesuatu.
20. Kedatangan hadas besar atau hadas kecil di dalam sembahyang atau kedatangan hadas bagi orang yang faqad al tahwirin                            .
21. Beranak di dalam tengah-tengah sembahyang keluar darah.
22. Keguguran najis yang tiade dimaafkan di dalam tengah bersembahyang.
23. Terbuke aurat, make aurat itu tempat yang wajib ditutup.
24. Memalingkan dade atau setengahnye daripade kiblat di dalam sembahyang fardhu, bukan syadatul khauf dan sunat musafir.
25. Radat ردۃ di dalam sembahyang yakni putus sembahyang dengan I’tikad yang mengkafirkan die.
26. Berhubung dengan najis yang tiade dimaafkan die pade kainnye atau badannye atau tempatnye.
27. Nyate setengah suku daripade kaki daripade orang yang memakai muza yakni sarung kaki kulit.
28. Habis mase menyapu muza dalam sembahyang pade yang mukim sehari semalam dan pade musafir 3 hari dan malam.
29. Laki-laki berimam akan perempuan atau khunsa (banci, pen.) atau pun berikutan khunsa dengan khunsa.
30. Dapat kain dalam sembahyang padahal kain itu jauh daripadanye ini pade orang sembahyang bertelanjang.
31. Perempuan sahaye orang sembahyang kepalenye terbuke lalu dimerdahikakan di dalam sembahyang itu.
32. Tiade tahu sembahyang ie fardhu, dikatekan sembahyang itu hukumnye sunat.
33. Orang yang sembahyang memegang orang yang beristinjak dengan seumpame batu.
34. Berubah ijtihad imam dengan makmum pade kiblat di dalam bersembahyang.
35. Putus salsalalbul. ﺳﻠﺴﻞاﻟﺒﻮل
36. Putus darah istihadah bagi perempuan.
37. Mendahulukan imam dengan due rukun yang panjang atau yang pendek.
38. Terkemudian daripade imam dengan due rukun dengan tiade uzur, dengan uzur boleh 3 rukun yang panjang.
39. Makmum melihat najis di kain imam tiade niat mufarakah.
40. Sembahyang duduk bagi yang kuase berdiri pade sembahyang fardhu dengan tiade uzur.
41. Meninggalkan tertib dan batal sembahyang menjawab seru ibu bapak di dalam sembahyang fardhu itu.
42. Mengambil air sembahyang dengan air yang najis.
43. Terdahulu tapak kaki makmum pade tapak kaki imam.
44. Hilang akal sebab gile, pitam, tidur, dan mabuk.
45. Mati tengah-tengah bersembahyang.

Masalah, jikalau bergantung dengan die di dalam sembahyang oleh kanak-kanak laki-laki atau binatang seumpame kucing, make tiade mengetahui ie akan najis mendapat keduenye niscaye tiadelah batal sembahyang, karene ditilik bagi asalnye daripade suci. اهے [Allaahu ‘alam bis sawab; pen.] Hadis Ismail. Tetapi ingat jikalau berhubung dengan najis batal sembahyangnye. Lihat Mahmat muke 47 masalah 9 dan Baharulwaqi bagi Syaikh Muhammad Ismail Daud Fathani muke 48  اهے [Allaahu ‘alam bis sawab; pen.] yakni ditanggungkan berhubungnye.

Tuan-tuan, alim ulama, cerdik pandai,
serta Saudara seiman seagama

Kirimkan saran dan pandangan Anda melalui :
syamsulhendry@gmail.com

Tidak ada komentar:

Posting Komentar