رﺳـﺎﻟـﺔﻧﻮراﻟﺼﻼۃ
Kitab asli ditulis dengan tulisan Arab Melayu lalu
ditransliterasi ke dalam tulisan latin oleh :
Encik Syamsul Hendry
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
Pade
menyatekan rukun sembahyang dan segala syarat-syaratnye daripada tiap-tiap satu
daripade rukun-rukun itu dan segala sunat-sunatnya yang seyogya dikerjakan di
dalamnye. Dan lagi menyatekan akan bicara mukaranah (perbandingan) dan istihdharkan (membangkitkan) niat. Yang tak dapat tiada
diketahuikan dengan terangnya.
Disusun oleh
: fakir ‘aliyyullaahal haadii
Muhammad
Shaleh Abu Husain Saudi
Dicetak oleh
Al Ahmadi Faraisy, Singapura
Ditransliterasi
oleh Encik Syamsul Hendry
Pada 13
November 2016
Kata Pendahuluan
1. Adalah susunan ini kukarangkan die dengan kerane
permintaan daripade seorang saudara sepupuku yang dikasihi supaye kusuratkan
baginya akan bicare sekali rukun sembahyang dan syarat-syaratnye dan serte
bicara mukaranahnye niat pada takbiratul ihram itu. Dan jike adelah aku bukan
ahlinye atas yang demikian itu sekalipun melainkan aku berpegang kepada ﷲ swt. minta
kepade-Nye jalan yang sawabnya [KBBI : sawab = benar]. Karene dialah jua Tuhan
yang sangat memperkenankan permohonan hambe-Nye.
Sesungguhnye barang yang telah
maklum kite, bahwa mendirikan sembahyang fardhu yang lime waktu di dalam sehari
semalam itu adalah ianya rukun yang kedue daripade Islam dan tiang bagi agame
kite. Make syukurlah hambe kepade ﷲ ta’ala bagi
mane-mane ikhwanul muslimin wal muslimat yang telah mereke itu mendapat taufik
daripade swt. Yang telah dapat ienye mendirikan akan asas dan syiar agame kite
itu dengan sembahyang. Tetapi oleh karene orang kita kebanyakan pada zaman yang
akhir ini setengah tiade berape lagi yang mengambil berat dan hiraukan menuntut
pelajaran daripade segala perkara agame hingga daripade setengah mereka itu
yang mengerjakan sembahyang dengan jalan yang tidak betul buatannya. Ataupun
dipadankan dengan pelajaran yang didapatnye pada masa kecilnye itulah yang
dikerjakannye sampai pade mase tuanye dengan tidak lagi mengambil siasat
kembali membetulkan die kepada guru yang ade mengerti. Make adalah amalnye itu
banyak yang keliru atau pun ada yang tertinggal salah satu daripade rukun
syaratnye jadilah batal sembahyangnye lagi tiada sah. Atau tertinggal daripade
yang sunah-sunah yaitu menjadikan pula kurang pahale sembahyang itu. Make
ketike itu rugi juge kita namenye.
|
|
Hadis Nabi ﳏﻤﺪﷺ : ﻛﻢﻣﻦﻗﺎﺋﯩﻢﺣﻈﻪﻣﻦﺻﻼﺗﻪاﻟﺘﻌﺐواﻟﻨﺼﺐ
Mafhumnye :
Beberape orang yang mendirikan sembahyangnye yang mendapat habuan [KBBI: habuan
= porsi; bagian] dan gantungan daripade sembahyang ialah penat dan lelah sahaje
yang diperolehnye.
2. Adelah pule susunan ini membaikkan di dalam pelajaran
dan jadi ingatan di atas peramalan hambe sendiri dan dalam pada itu sememangnye
mudah-mudahan dapat menjadi pelajaran bagi segale mereka itu yang baharu
belajar akan sembahyang yang mane suke mencari kesempurnaan sembahyang. Oleh
yang demikian itu sekirenye ade nampak di mane tempat yang ada tersalah di
dalam pelajaran susunan ini daripade yang sebenarnye, make di atas mereke yang
lebih mengetahuinye haraplah hambe kepadanye dibetulkan dengan sawabnye, lebih
dahulu banyak hambe mengucapkan terima kasih.
Wassalam,
Muhammad Shaleh – Damnah Lingge
وَاَﻗِـﻢِاﻟﺼـَّﻼٰۃَوﻟِﺬِﻛـْﺮِي
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
Adepun
yang makruh di dalam sembahyang itu 32 perkare :
1.
Berpaling
dengan mukenye dengan ketiadaan suatu hajat.
2.
Mendongak
atau matenye memandang ke langit.
3.
Menyingkap
rambut di kepalenye.
4.
Mengikat
kain tengah sembahyang.
5.
Meletakkan
tangan ke mulut melainkan disuruh ketika menguap.
6.
Bermain-main
jari tangan atau sebagainye.
7.
Menyapu
debu pade mukenye.
8.
Meratekan
anak batu pade tempat sujud.
9.
Berdiri
sebelah kaki atau memajukan die atau merapatkan die, tetapi renggang pade
perempuan.
10. Menahan hendak kencing atau
berak atau kentut.
11. Melebihkan tunduk pade had
ruku’.
12. Membace surah ayat Quran pade
rakaat yang ketige atau keempat.
13. Memanjangkan tasyahud yang
awal yang bukan makmum.
14. Meninggalkan membace doa di
dalam tahyat yang akhir.
15. Bergerak bersame-same dengan
perbuatan imam pade rukun fi’li atau pade salam.
16. Membace nyaring pade tempat
yang disuruh perlahankan.
17. Sembahyang serte ingin
makanan atau minuman yang sedie pade waktu yang luas.
18. Sangat hendak tidur padehal
waktu masih panjang.
19. Bersandar pade sesuatu.
20. Tiade menghantarkan hidung di
dalam sujud, pade imam Maliki wajib menghantarkan die.
21. Sembahyang dengan
segere-segere dan gopoh-gapah.
22. Menyaringkan bacaan pade
belakang imam.
23. Meludahkan ke kanan atau ke
hadapan melainkan pade bawah kaki atau pihak kiri atau kainnye.
24. Meninggalkan membace surah
pade due rakaat dan doa dan Fatihah dan a’udzubillaah اﻟﺦ .
25. Menghantarkan haste lengan
sebagai melekap pade waktu sujud.
26. Mempertemukan perut dengan
kedue pahe ketike ruku’ dan sujud.
27. Memejamkan kedue mate, tetapi
sunat memejamkan mate pade sembahyang mengadap dinding yang berukir dengan
perhiasan bahkan wajib pule memejamkan kedue mate pade sembahyang beramai-ramai
dengan berlapisan saf semue mereke itu bertelanjang, waktu itu disunatkan imam
berdiri pade same tengah saf sebagaimane hukum imam perempuan sembahyang
same-same perempuan.
28. Meninggalkan salah satu daripade
sunat yang di dalam sembahyang.
29. Sembahyang tunggal daripade
saf yakni sembahyang seorang di luar saf kate Imam Ahmad haram.
30. Berdiri due orang atau lebih
pade pihak kanan imam pade tempat yang lapang.
31. Berdiri seorang di belakang
imam atau di kirinye.
32. Imam menanti makmum pade yang
lain daripade rukun ruku’ dan tahyat akan orang yang masuk.
Kate
setengah ulama’ sembahyang yang empat rakaat itu ade 600 sunatnye kate Imam
Nawawi makruh jike ditinggalkan satu daripadenye اهے. dan tiap-tiap sunat yang taklik pade
tempat perdirian berjamaah makruh menyalahi die lagi meluputkan fadilah
berjemaah yang due puluh lime atau due puluh tujuh itu اهے . dan tiap-tiap sunat muakadah itu ditinggalkan jadi ie
kerahat اهے . dan hilang alat makruh jike berlawanan dengan kerane
hajat, wallaahu a’lam اهے .
Adepun tempat-tempat yang makruh sembahyang padenye itu 8 tempat :
1.
Pade
rumah orang menyembah berhale, seperti rumah tok pekong.
2.
Dalam
bilik tempat mandi, bilik air.
3.
Pade
tempat orang berbuat maksiat seperti pade rumah sundal.
4.
Pade
tempat orang membuang segale kotoran.
5.
Pade
tempat orang menyembelih binatang.
6.
Pade
tempat perkuburan melainkan kubur nabi-nabi dan wali-wali.
7.
Pade
tempat orang lalu lintas seperti pade muke pintu.
8.
Sembahyang
di atas ka’bah.
Adepun makruh sembahyang lagi tiade sah itu yaitu :
1.
Ketike
naik matahari hingge segalah kadar tujuh haste.
2.
Ketika
rembang ( tepat benar waktunya; KBBI ) tengah berdiri hingge gelincir melainkan
pade hari Jumat.
3.
Kemudian
daripade sembahyang subuh hingge naik matahari segalah.
4.
Kemudian
daripade sembahyang ashr hingge jatuh matahari.
5.
Waktu
kuning-kuning matahari hingge jatuh matahari.
Adepun haram lagi tiade sah sembahyang pade waktu yang tersebut itu, yaitu segale sembahyang sunat kemudian sebabnye atau yang tiade mempunyai sebab, dan tiade haram sembahyang yang terdahulu sebabnye dan menyertainye seperti sembahyang fardhu dan sembahyang qadha’ fardhu atau sunat dan sembahyang jenazah dan sembahyang sunat wudhu’ atau gerhane dan lainnye. Adepun tanah haram Mekah same ade di Masjidil Haram atau lainnye make tiade haram padenye diperbuatkan segale yang tersebut itu di dalam segale waktu itu adenye.
Adepun uzur sembahyang itu 5 perkare :
1.
Sebab
tidur, apebile jage dan ingat wajib qadha’.
2.
Sebab
lupe yang tiade taksir.
3.
Sebab
jahil akan wajib sebab jauh daripade ulama’.
4.
Sebab
digagahi (dipaksa; pen.) atas meninggalkan die.
5.
Sebab
atas mengerjekan yang menafikan sah sembahyangnye.
Adepun mane-mane yang menegahkan sembahyang itu yaitu :
1.
Sabyi
ﺻﺒﻲ yang belum baligh, apebile
sampai kanak-kanak umurnye 7 tahun wajib disuruh sembahyang kerane melatihkan.
2.
Kafir
asli, tiade wajib qadha’ dengan ijma’ bahkan diberi pahale apebile Islam.
3. Jinun artinye gile. - Tiade qadha’ bersalahan dengan ikhtiarnye dan qadha’ pade puase
4. Ighmak artinye pitam. - Tiade qadha’ bersalahan dengan ikhtiarnye dan qadha’ pade puase
4. Ighmak artinye pitam.
5. Sakran artinye mabuk. - Tiade qadha’ bersalahan dengan ikhtiarnye dan qadha’ pade puase
|
6.
Haidh - tiade wajib Qadha' bersalahan pade puase di saat itu
7.
Nipas - tiade wajib Qadha' bersalahan pade puase di saat itu
Adepun
beranak apebile suci ie wajib sembahyang dan diceritekan bahwesenye Sayyidatina
Fatimah beranak ie waktu hilang syafak yang merah dan suci daripade nipas
kemudian mandi ie dan sembahyang ie di dalam waktu ‘isya’ itu اهے .
Tuan-tuan, alim ulama, cerdik pandai,
serta Saudara seiman seagama
Kirimkan saran dan pandangan Anda melalui :
syamsulhendry@gmail.com
Tidak ada komentar:
Posting Komentar