# Mengajar tanpa menggurui # Memberi nasehat tanpa merasa lebih hebat #

Senin, 19 Desember 2016

Risalah Nur Shalat : Yang Makruh di dalam Sembahyang dan Uzur Sembahyang

رﺳـﺎﻟـﺔﻧﻮراﻟﺼﻼۃ
Kitab asli ditulis dengan tulisan Arab Melayu lalu ditransliterasi ke dalam tulisan latin oleh :
Encik Syamsul Hendry
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
Pade menyatekan rukun sembahyang dan segala syarat-syaratnye daripada tiap-tiap satu daripade rukun-rukun itu dan segala sunat-sunatnya yang seyogya dikerjakan di dalamnye. Dan lagi menyatekan akan bicara mukaranah (perbandingan) dan istihdharkan (membangkitkan) niat. Yang tak dapat tiada diketahuikan dengan terangnya.

Disusun oleh : fakir ‘aliyyullaahal haadii

Muhammad Shaleh Abu Husain Saudi

Dicetak oleh Al Ahmadi Faraisy, Singapura

Ditransliterasi oleh Encik Syamsul Hendry
Pada 13 November 2016



Kata Pendahuluan

1.    Adalah susunan ini kukarangkan die dengan kerane permintaan daripade seorang saudara sepupuku yang dikasihi supaye kusuratkan baginya akan bicare sekali rukun sembahyang dan syarat-syaratnye dan serte bicara mukaranahnye niat pada takbiratul ihram itu. Dan jike adelah aku bukan ahlinye atas yang demikian itu sekalipun melainkan aku berpegang kepada swt. minta kepade-Nye jalan yang sawabnya [KBBI : sawab = benar]. Karene dialah jua Tuhan yang sangat memperkenankan permohonan hambe-Nye.
Sesungguhnye barang yang telah maklum kite, bahwa mendirikan sembahyang fardhu yang lime waktu di dalam sehari semalam itu adalah ianya rukun yang kedue daripade Islam dan tiang bagi agame kite. Make syukurlah hambe kepade ta’ala bagi mane-mane ikhwanul muslimin wal muslimat yang telah mereke itu mendapat taufik daripade swt. Yang telah dapat ienye mendirikan akan asas dan syiar agame kite itu dengan sembahyang. Tetapi oleh karene orang kita kebanyakan pada zaman yang akhir ini setengah tiade berape lagi yang mengambil berat dan hiraukan menuntut pelajaran daripade segala perkara agame hingga daripade setengah mereka itu yang mengerjakan sembahyang dengan jalan yang tidak betul buatannya. Ataupun dipadankan dengan pelajaran yang didapatnye pada masa kecilnye itulah yang dikerjakannye sampai pade mase tuanye dengan tidak lagi mengambil siasat kembali membetulkan die kepada guru yang ade mengerti. Make adalah amalnye itu banyak yang keliru atau pun ada yang tertinggal salah satu daripade rukun syaratnye jadilah batal sembahyangnye lagi tiada sah. Atau tertinggal daripade yang sunah-sunah yaitu menjadikan pula kurang pahale sembahyang itu. Make ketike itu rugi juge kita namenye.


Firman   swt. : ﻓَﻮَﻳْﻞﻟِﻠﻤُﺼَﻠِّﻴِﻦَاﻟّﺬِﻳْﻦَﻫُﻢْﻋَﻦْﺻَﻶﺗِـﻬِﻢْﺳَﺎﻫُﻮْنَ


Maknenye : Nerake Wail itu disediakan bagi mereke yang sembahyang yang mane hatinye lalai dan lupe di dalam sembahyang itu.
Hadis Nabi  ﳏﻤﺪﷺ :  ﻛﻢﻣﻦﻗﺎﺋﯩﻢﺣﻈﻪﻣﻦﺻﻼﺗﻪاﻟﺘﻌﺐواﻟﻨﺼﺐ
Mafhumnye : Beberape orang yang mendirikan sembahyangnye yang mendapat habuan [KBBI: habuan = porsi; bagian] dan gantungan daripade sembahyang ialah penat dan lelah sahaje yang diperolehnye.
2.    Adelah pule susunan ini membaikkan di dalam pelajaran dan jadi ingatan di atas peramalan hambe sendiri dan dalam pada itu sememangnye mudah-mudahan dapat menjadi pelajaran bagi segale mereka itu yang baharu belajar akan sembahyang yang mane suke mencari kesempurnaan sembahyang. Oleh yang demikian itu sekirenye ade nampak di mane tempat yang ada tersalah di dalam pelajaran susunan ini daripade yang sebenarnye, make di atas mereke yang lebih mengetahuinye haraplah hambe kepadanye dibetulkan dengan sawabnye, lebih dahulu banyak hambe mengucapkan terima kasih.

Wassalam,
Muhammad Shaleh – Damnah Lingge



وَاَﻗِـﻢِاﻟﺼـَّﻼٰۃَوﻟِﺬِﻛـْﺮِي
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ


 Adepun yang makruh di dalam sembahyang itu 32 perkare :

1.    Berpaling dengan mukenye dengan ketiadaan suatu hajat.
2.    Mendongak atau matenye memandang ke langit.
3.    Menyingkap rambut di kepalenye.
4.    Mengikat kain tengah sembahyang.
5.    Meletakkan tangan ke mulut melainkan disuruh ketika menguap.
6.    Bermain-main jari tangan atau sebagainye.
7.    Menyapu debu pade mukenye.
8.    Meratekan anak batu pade tempat sujud.
9.    Berdiri sebelah kaki atau memajukan die atau merapatkan die, tetapi renggang pade perempuan.
10. Menahan hendak kencing atau berak atau kentut.
11. Melebihkan tunduk pade had ruku’.
12. Membace surah ayat Quran pade rakaat yang ketige atau keempat.
13. Memanjangkan tasyahud yang awal yang bukan makmum.
14. Meninggalkan membace doa di dalam tahyat yang akhir.
15. Bergerak bersame-same dengan perbuatan imam pade rukun fi’li atau pade salam.
16. Membace nyaring pade tempat yang disuruh perlahankan.
17. Sembahyang serte ingin makanan atau minuman yang sedie pade waktu yang luas.
18. Sangat hendak tidur padehal waktu masih panjang.
19. Bersandar pade sesuatu.
20. Tiade menghantarkan hidung di dalam sujud, pade imam Maliki wajib menghantarkan die.
21. Sembahyang dengan segere-segere dan gopoh-gapah.
22. Menyaringkan bacaan pade belakang imam.
23. Meludahkan ke kanan atau ke hadapan melainkan pade bawah kaki atau pihak kiri atau kainnye.
24. Meninggalkan membace surah pade due rakaat dan doa dan Fatihah dan a’udzubillaah اﻟﺦ .
25. Menghantarkan haste lengan sebagai melekap pade waktu sujud.
26. Mempertemukan perut dengan kedue pahe ketike ruku’ dan sujud.
27. Memejamkan kedue mate, tetapi sunat memejamkan mate pade sembahyang mengadap dinding yang berukir dengan perhiasan bahkan wajib pule memejamkan kedue mate pade sembahyang beramai-ramai dengan berlapisan saf semue mereke itu bertelanjang, waktu itu disunatkan imam berdiri pade same tengah saf sebagaimane hukum imam perempuan sembahyang same-same perempuan.
28. Meninggalkan salah satu daripade sunat yang di dalam sembahyang.
29. Sembahyang tunggal daripade saf yakni sembahyang seorang di luar saf kate Imam Ahmad haram.
30. Berdiri due orang atau lebih pade pihak kanan imam pade tempat yang lapang.
31. Berdiri seorang di belakang imam atau di kirinye.
32. Imam menanti makmum pade yang lain daripade rukun ruku’ dan tahyat akan orang yang masuk.

Kate setengah ulama’ sembahyang yang empat rakaat itu ade 600 sunatnye kate Imam Nawawi makruh jike ditinggalkan satu daripadenye  اهے. dan tiap-tiap sunat yang taklik pade tempat perdirian berjamaah makruh menyalahi die lagi meluputkan fadilah berjemaah yang due puluh lime atau due puluh tujuh itu  اهے . dan tiap-tiap sunat muakadah itu ditinggalkan jadi ie kerahat  اهے . dan hilang alat makruh jike berlawanan dengan kerane hajat, wallaahu a’lam  اهے .

Adepun tempat-tempat yang makruh sembahyang padenye itu 8 tempat :

1.    Pade rumah orang menyembah berhale, seperti rumah tok pekong.
2.    Dalam bilik tempat mandi, bilik air.
3.    Pade tempat orang berbuat maksiat seperti pade rumah sundal.
4.    Pade tempat orang membuang segale kotoran.
5.    Pade tempat orang menyembelih binatang.
6.    Pade tempat perkuburan melainkan kubur nabi-nabi dan wali-wali.
7.    Pade tempat orang lalu lintas seperti pade muke pintu.
8.    Sembahyang di atas ka’bah.

Adepun makruh sembahyang lagi tiade sah itu yaitu :

1.    Ketike naik matahari hingge segalah kadar tujuh haste.
2.    Ketika rembang ( tepat benar waktunya; KBBI ) tengah berdiri hingge gelincir melainkan pade hari Jumat.
3.    Kemudian daripade sembahyang subuh hingge naik matahari segalah.
4.    Kemudian daripade sembahyang ashr hingge jatuh matahari.
5.    Waktu kuning-kuning matahari hingge jatuh matahari.

Adepun haram lagi tiade sah sembahyang pade waktu yang tersebut itu, yaitu segale sembahyang sunat kemudian sebabnye atau yang tiade mempunyai sebab, dan tiade haram sembahyang yang terdahulu sebabnye dan menyertainye seperti sembahyang fardhu dan sembahyang qadha’ fardhu atau sunat dan sembahyang jenazah dan sembahyang sunat wudhu’ atau gerhane dan lainnye. Adepun tanah haram Mekah same ade di Masjidil Haram atau lainnye make tiade haram padenye diperbuatkan segale yang tersebut itu di dalam segale waktu itu adenye.

Adepun uzur sembahyang itu 5 perkare :

1.    Sebab tidur, apebile jage dan ingat wajib qadha’.
2.    Sebab lupe yang tiade taksir.
3.    Sebab jahil akan wajib sebab jauh daripade ulama’.
4.    Sebab digagahi (dipaksa; pen.) atas meninggalkan die.
5.    Sebab atas mengerjekan yang menafikan sah sembahyangnye.

Adepun mane-mane yang menegahkan sembahyang itu yaitu :

1.    Sabyi ﺻﺒﻲ yang belum baligh, apebile sampai kanak-kanak umurnye 7 tahun wajib disuruh sembahyang kerane melatihkan.
2.    Kafir asli, tiade wajib qadha’ dengan ijma’ bahkan diberi pahale apebile Islam.

3.   Jinun artinye gile. - Tiade qadha’ bersalahan dengan ikhtiarnye dan qadha’ pade puase
4.    Ighmak artinye pitam. - Tiade qadha’ bersalahan dengan ikhtiarnye dan qadha’ pade puase
5.   Sakran artinye mabuk. - Tiade qadha’ bersalahan dengan ikhtiarnye dan qadha’ pade puase



6.    Haidh - tiade wajib Qadha' bersalahan pade puase di saat itu
7.    Nipas - tiade wajib Qadha' bersalahan pade puase di saat itu
Adepun beranak apebile suci ie wajib sembahyang dan diceritekan bahwesenye Sayyidatina Fatimah beranak ie waktu hilang syafak yang merah dan suci daripade nipas kemudian mandi ie dan sembahyang ie di dalam waktu ‘isya’ itu  اهے .

Tuan-tuan, alim ulama, cerdik pandai,
serta Saudara seiman seagama

Kirimkan saran dan pandangan Anda melalui :
syamsulhendry@gmail.com

Tidak ada komentar:

Posting Komentar