# Mengajar tanpa menggurui # Memberi nasehat tanpa merasa lebih hebat #

Senin, 19 Desember 2016

Risalah Nur Shalat : Syarat Sah Sembahyang

 رﺳـﺎﻟـﺔﻧﻮراﻟﺼﻼۃ
Kitab asli ditulis dengan tulisan Arab Melayu lalu ditransliterasi ke dalam tulisan latin oleh :
Encik Syamsul Hendry
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
Pade menyatekan rukun sembahyang dan segala syarat-syaratnye daripada tiap-tiap satu daripade rukun-rukun itu dan segala sunat-sunatnya yang seyogya dikerjakan di dalamnye. Dan lagi menyatekan akan bicara mukaranah (perbandingan) dan istihdharkan (membangkitkan) niat. Yang tak dapat tiada diketahuikan dengan terangnya.

Disusun oleh : fakir ‘aliyyullaahal haadii

Muhammad Shaleh Abu Husain Saudi

Dicetak oleh Al Ahmadi Faraisy, Singapura

Ditransliterasi oleh Encik Syamsul Hendry
Pada 13 November 2016



Kata Pendahuluan

1.    Adalah susunan ini kukarangkan die dengan kerane permintaan daripade seorang saudara sepupuku yang dikasihi supaye kusuratkan baginya akan bicare sekali rukun sembahyang dan syarat-syaratnye dan serte bicara mukaranahnye niat pada takbiratul ihram itu. Dan jike adelah aku bukan ahlinye atas yang demikian itu sekalipun melainkan aku berpegang kepada swt. minta kepade-Nye jalan yang sawabnya [KBBI : sawab = benar]. Karene dialah jua Tuhan yang sangat memperkenankan permohonan hambe-Nye.
Sesungguhnye barang yang telah maklum kite, bahwa mendirikan sembahyang fardhu yang lime waktu di dalam sehari semalam itu adalah ianya rukun yang kedue daripade Islam dan tiang bagi agame kite. Make syukurlah hambe kepade ta’ala bagi mane-mane ikhwanul muslimin wal muslimat yang telah mereke itu mendapat taufik daripade swt. Yang telah dapat ienye mendirikan akan asas dan syiar agame kite itu dengan sembahyang. Tetapi oleh karene orang kita kebanyakan pada zaman yang akhir ini setengah tiade berape lagi yang mengambil berat dan hiraukan menuntut pelajaran daripade segala perkara agame hingga daripade setengah mereka itu yang mengerjakan sembahyang dengan jalan yang tidak betul buatannya. Ataupun dipadankan dengan pelajaran yang didapatnye pada masa kecilnye itulah yang dikerjakannye sampai pade mase tuanye dengan tidak lagi mengambil siasat kembali membetulkan die kepada guru yang ade mengerti. Make adalah amalnye itu banyak yang keliru atau pun ada yang tertinggal salah satu daripade rukun syaratnye jadilah batal sembahyangnye lagi tiada sah. Atau tertinggal daripade yang sunah-sunah yaitu menjadikan pula kurang pahale sembahyang itu. Make ketike itu rugi juge kita namenye.


Firman   swt. : ﻓَﻮَﻳْﻞﻟِﻠﻤُﺼَﻠِّﻴِﻦَاﻟّﺬِﻳْﻦَﻫُﻢْﻋَﻦْﺻَﻶﺗِـﻬِﻢْﺳَﺎﻫُﻮْنَ


Maknenye : Nerake Wail itu disediakan bagi mereke yang sembahyang yang mane hatinye lalai dan lupe di dalam sembahyang itu.
Hadis Nabi  ﳏﻤﺪﷺ :  ﻛﻢﻣﻦﻗﺎﺋﯩﻢﺣﻈﻪﻣﻦﺻﻼﺗﻪاﻟﺘﻌﺐواﻟﻨﺼﺐ
Mafhumnye : Beberape orang yang mendirikan sembahyangnye yang mendapat habuan [KBBI: habuan = porsi; bagian] dan gantungan daripade sembahyang ialah penat dan lelah sahaje yang diperolehnye.
2.    Adelah pule susunan ini membaikkan di dalam pelajaran dan jadi ingatan di atas peramalan hambe sendiri dan dalam pada itu sememangnye mudah-mudahan dapat menjadi pelajaran bagi segale mereka itu yang baharu belajar akan sembahyang yang mane suke mencari kesempurnaan sembahyang. Oleh yang demikian itu sekirenye ade nampak di mane tempat yang ada tersalah di dalam pelajaran susunan ini daripade yang sebenarnye, make di atas mereke yang lebih mengetahuinye haraplah hambe kepadanye dibetulkan dengan sawabnye, lebih dahulu banyak hambe mengucapkan terima kasih.

Wassalam,
Muhammad Shaleh – Damnah Lingge



وَاَﻗِـﻢِاﻟﺼـَّﻼٰۃَوﻟِﺬِﻛـْﺮِي
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ

 Adepun syarat sah bagi sembahyang itu 13 perkare :
1.    Islam yang aku terime syahadatnye.
2.    Mumayiz, yaitu anak yang sudah tahu menceraikan baik dan jahat.
3.    Diketahuikan sembahyang fardhu yang lime waktu itu fardhu ie.
4.    Tahu ie menceraikan yang mane fardhu daripade yang sunat.
5.    Suci daripade hadas kecil dan hadas besar, melainkan orang yang terpenjare yang tiade dapat air dan tanah, make sah sembahyangnye tetapi wajib qadha’nye. Ingat ! Jike di dalam hadas yang besar bacaannye kadar yang wajib daripade kira’atnye yaitu Fatihah sahaje dengan tiade membace ayat.
6.    Suci daripade najis yang tiade dimaafkan pade badannye walaupun di dalam mulut atau hidung atau matenye sekalipun ade najis itu.
7.    Suci pakaiannye serte sekalian yang tertanggung atasnye, walaupun tiade bergerak dengan gerak sembahyangnye make yaitu tiade sah. Demikian jue seperti kancing baju yang dipakai daripade gading gajah atau daripade tulang-tulang binatang yang tiade disembelih pade syara’ dan jike daripade binatang yang halal sekalipun.
8.    Suci pule pade tempat sembahyang itu, make yang dinamekan tempat sembahyang itu mane-mane yang bersentuh dengan kainnye atau yang bersentuh dengan badannye waktu berdiri atau duduknye atau sujud. Kerane itu jikalau najis yang tiade bersentuh dengannye walaupun di tengah sajadah bertentangan dadenye. Make yaitu sah sembahyangnye kalau seorang yang terpenjare pade tempat najis make dibentangnye sajadahnye dengan kainnye dan ie sembahyang bertelanjang make sah pule sembahyangnye dengan tiade payah diqadha’nye.
9.    Menutup aurat walaupun pade tempat yang sunyi lagi kelam sekalipun dan disyaratkan menutup itu jangan kelihatan rupe kulit dengan sebab nipis pakaiannye, make menutup itu pade pihak atas dan keliling badan pade pihak di atasnye, tiade daripade pihak sebelah bawah. Ingat-ingat ! Kebanyakan bagi perempuan tiade sah sembahyangnye sebab telekungnye tiade menutup di bawah dagunye atau pade tempat tumbuh rambut kepale, make yaitu terbuke aurat namenye sedangkan kuik (terkuak; pen.) sedikit pakaian pade tempat aurat seperti nampak pahenye sudah tidak sah sembahyang jikalau seorang tiade mendapat pakaian buat menutup aurat hingge daun kayu atau kulit kayu atau lumpur tidak didapatnye sah sembahyang dengan tiade qadha’.
10. Mengadap kiblat dengan yakin bagi yang hampir dan dengan dzan pade yang jauh daripadenye. Ingat ! Pade sembahyang fardhu wajib mengadap kiblat jike sembahyang di dalam perahu atau sampan atau kapal laut atau kapal terbang sekalipun atau di dalam kereta api atau di dalam trem waktu berjalannye pade segale itu kerane ie bukan syadatulkhauf ﺷﺪۃاﻟﺨﻮف , (rasa takut; pen.) di dalam peperangan make itu harus ie berpaling daripade kiblat. Adepun sembahyang orang yang terikat yang berpaling daripade mengadap kiblat itu wajib qadha’nye, jike bersalah-salahan due orang yang mengijtihadkan arah kiblat make tiade boleh berikut-ikutan keduenye make hendaklah sembahyang masing-masing bersendirian, dan jikalau berlawanan pule seorang atas due wajib yaitu mengadap kiblat dengan berdiri, pade sembahyang fardhu, make wajib baginye mengadap kiblat dan sembahyang ie duduk kerane wajib mengadap kiblat itu terlebih muakad daripade wajib berdiri kerane tiade gugur wajib mengadap kiblat pade sembayang sunat melainkan kerane uzur. Bersalahan berdiri harus duduk pade sembahyang sunat-sunat dengan tiade uzur hanye kurang sedikit pahalenye daripade berdiri. Pikirlah berdiri pade sembahyang itu rukun dan mengadap kiblat itu syaratnye.
11. Mengetahui masuk waktu dengan yakin atau dzan, make tiade sah sembahyang di dalam waktu yang tiade diketahuikan masuknye.
12. Meninggalkan dengan segale yang membatalkan sembahyang seperti makan minum dan seumpamenye.
13. Meninggalkan dengan segale ape yang membatalkan wudhu’ di sane itu.




Tuan-tuan, alim ulama, cerdik pandai,
serta Saudara seiman seagama

Kirimkan saran dan pandangan Anda melalui :
syamsulhendry@gmail.com

Tidak ada komentar:

Posting Komentar