رﺳـﺎﻟـﺔﻧﻮراﻟﺼﻼۃ
Kitab asli ditulis dengan tulisan Arab Melayu lalu
ditransliterasi ke dalam tulisan latin oleh :
Encik Syamsul Hendry
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
Pade
menyatekan rukun sembahyang dan segala syarat-syaratnye daripada tiap-tiap satu
daripade rukun-rukun itu dan segala sunat-sunatnya yang seyogya dikerjakan di
dalamnye. Dan lagi menyatekan akan bicara mukaranah (perbandingan) dan istihdharkan (membangkitkan) niat. Yang tak dapat tiada
diketahuikan dengan terangnya.
Disusun oleh
: fakir ‘aliyyullaahal haadii
Muhammad
Shaleh Abu Husain Saudi
Dicetak oleh
Al Ahmadi Faraisy, Singapura
Ditransliterasi
oleh Encik Syamsul Hendry
Pada 13
November 2016
Kata Pendahuluan
1. Adalah susunan ini kukarangkan die dengan kerane
permintaan daripade seorang saudara sepupuku yang dikasihi supaye kusuratkan
baginya akan bicare sekali rukun sembahyang dan syarat-syaratnye dan serte
bicara mukaranahnye niat pada takbiratul ihram itu. Dan jike adelah aku bukan
ahlinye atas yang demikian itu sekalipun melainkan aku berpegang kepada ﷲ swt. minta
kepade-Nye jalan yang sawabnya [KBBI : sawab = benar]. Karene dialah jua Tuhan
yang sangat memperkenankan permohonan hambe-Nye.
Sesungguhnye barang yang telah
maklum kite, bahwa mendirikan sembahyang fardhu yang lime waktu di dalam sehari
semalam itu adalah ianya rukun yang kedue daripade Islam dan tiang bagi agame
kite. Make syukurlah hambe kepade ﷲ ta’ala bagi
mane-mane ikhwanul muslimin wal muslimat yang telah mereke itu mendapat taufik
daripade swt. Yang telah dapat ienye mendirikan akan asas dan syiar agame kite
itu dengan sembahyang. Tetapi oleh karene orang kita kebanyakan pada zaman yang
akhir ini setengah tiade berape lagi yang mengambil berat dan hiraukan menuntut
pelajaran daripade segala perkara agame hingga daripade setengah mereka itu
yang mengerjakan sembahyang dengan jalan yang tidak betul buatannya. Ataupun
dipadankan dengan pelajaran yang didapatnye pada masa kecilnye itulah yang
dikerjakannye sampai pade mase tuanye dengan tidak lagi mengambil siasat
kembali membetulkan die kepada guru yang ade mengerti. Make adalah amalnye itu
banyak yang keliru atau pun ada yang tertinggal salah satu daripade rukun
syaratnye jadilah batal sembahyangnye lagi tiada sah. Atau tertinggal daripade
yang sunah-sunah yaitu menjadikan pula kurang pahale sembahyang itu. Make
ketike itu rugi juge kita namenye.
|
|
Hadis Nabi ﳏﻤﺪﷺ : ﻛﻢﻣﻦﻗﺎﺋﯩﻢﺣﻈﻪﻣﻦﺻﻼﺗﻪاﻟﺘﻌﺐواﻟﻨﺼﺐ
Mafhumnye :
Beberape orang yang mendirikan sembahyangnye yang mendapat habuan [KBBI: habuan
= porsi; bagian] dan gantungan daripade sembahyang ialah penat dan lelah sahaje
yang diperolehnye.
2. Adelah pule susunan ini membaikkan di dalam pelajaran
dan jadi ingatan di atas peramalan hambe sendiri dan dalam pada itu sememangnye
mudah-mudahan dapat menjadi pelajaran bagi segale mereka itu yang baharu
belajar akan sembahyang yang mane suke mencari kesempurnaan sembahyang. Oleh
yang demikian itu sekirenye ade nampak di mane tempat yang ada tersalah di
dalam pelajaran susunan ini daripade yang sebenarnye, make di atas mereke yang
lebih mengetahuinye haraplah hambe kepadanye dibetulkan dengan sawabnye, lebih
dahulu banyak hambe mengucapkan terima kasih.
Wassalam,
Muhammad Shaleh – Damnah Lingge
وَاَﻗِـﻢِاﻟﺼـَّﻼٰۃَوﻟِﺬِﻛـْﺮِي
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
Adepun
syarat sah bagi sembahyang itu 13 perkare :
1.
Islam
yang aku terime syahadatnye.
2.
Mumayiz,
yaitu anak yang sudah tahu menceraikan baik dan jahat.
3.
Diketahuikan
sembahyang fardhu yang lime waktu itu fardhu ie.
4.
Tahu
ie menceraikan yang mane fardhu daripade yang sunat.
5.
Suci
daripade hadas kecil dan hadas besar, melainkan orang yang terpenjare yang
tiade dapat air dan tanah, make sah sembahyangnye tetapi wajib qadha’nye. Ingat
! Jike di dalam hadas yang besar bacaannye kadar yang wajib daripade kira’atnye yaitu
Fatihah sahaje dengan tiade membace ayat.
6.
Suci
daripade najis yang tiade dimaafkan pade badannye walaupun di dalam mulut atau
hidung atau matenye sekalipun ade najis itu.
7.
Suci
pakaiannye serte sekalian yang tertanggung atasnye, walaupun tiade bergerak
dengan gerak sembahyangnye make yaitu tiade sah. Demikian jue seperti kancing
baju yang dipakai daripade gading gajah atau daripade tulang-tulang binatang
yang tiade disembelih pade syara’ dan jike daripade binatang yang halal
sekalipun.
8.
Suci
pule pade tempat sembahyang itu, make yang dinamekan tempat sembahyang itu
mane-mane yang bersentuh dengan kainnye atau yang bersentuh dengan badannye
waktu berdiri atau duduknye atau sujud. Kerane itu jikalau najis yang tiade
bersentuh dengannye walaupun di tengah sajadah bertentangan dadenye. Make yaitu
sah sembahyangnye kalau seorang yang terpenjare pade tempat najis make dibentangnye
sajadahnye dengan kainnye dan ie sembahyang bertelanjang make sah pule
sembahyangnye dengan tiade payah diqadha’nye.
9.
Menutup
aurat walaupun pade tempat
yang sunyi lagi kelam sekalipun dan disyaratkan menutup itu jangan kelihatan
rupe kulit dengan sebab nipis pakaiannye, make menutup itu pade pihak atas dan
keliling badan pade pihak di atasnye, tiade daripade pihak sebelah bawah.
Ingat-ingat ! Kebanyakan bagi perempuan tiade sah sembahyangnye sebab
telekungnye tiade menutup di bawah dagunye atau pade tempat tumbuh rambut kepale,
make yaitu terbuke aurat namenye sedangkan kuik (terkuak; pen.)
sedikit pakaian pade tempat
aurat seperti nampak pahenye sudah tidak sah sembahyang jikalau seorang tiade
mendapat pakaian buat menutup aurat hingge daun kayu atau kulit kayu atau
lumpur tidak didapatnye sah sembahyang dengan tiade qadha’.
10. Mengadap kiblat dengan yakin
bagi yang hampir dan dengan dzan pade yang jauh daripadenye. Ingat ! Pade
sembahyang fardhu wajib mengadap kiblat jike sembahyang di dalam perahu atau
sampan atau kapal laut atau kapal terbang sekalipun atau di dalam kereta api
atau di dalam trem waktu berjalannye pade segale itu kerane ie bukan
syadatulkhauf ﺷﺪۃاﻟﺨﻮف , (rasa
takut; pen.) di
dalam peperangan make itu harus ie berpaling daripade kiblat. Adepun sembahyang
orang yang terikat yang berpaling daripade mengadap kiblat itu wajib qadha’nye, jike bersalah-salahan due orang
yang mengijtihadkan arah kiblat make tiade boleh berikut-ikutan keduenye make hendaklah
sembahyang masing-masing bersendirian, dan jikalau berlawanan pule seorang atas
due wajib yaitu mengadap kiblat dengan berdiri, pade sembahyang fardhu, make
wajib baginye mengadap kiblat dan sembahyang ie duduk kerane wajib mengadap
kiblat itu terlebih muakad daripade wajib berdiri kerane tiade gugur wajib
mengadap kiblat pade sembayang sunat melainkan kerane uzur. Bersalahan berdiri
harus duduk pade sembahyang sunat-sunat dengan tiade uzur hanye kurang sedikit
pahalenye daripade berdiri. Pikirlah berdiri pade sembahyang itu rukun dan
mengadap kiblat itu syaratnye.
11. Mengetahui masuk waktu dengan
yakin atau dzan, make tiade sah sembahyang di dalam waktu yang tiade
diketahuikan masuknye.
12. Meninggalkan dengan segale
yang membatalkan sembahyang seperti makan minum dan seumpamenye.
13. Meninggalkan dengan segale
ape yang membatalkan wudhu’ di sane itu.
Tuan-tuan, alim ulama, cerdik pandai,
serta Saudara seiman seagama
Kirimkan saran dan pandangan Anda melalui :
syamsulhendry@gmail.com
Tidak ada komentar:
Posting Komentar