رﺳـﺎﻟـﺔﻧﻮراﻟﺼﻼۃ
Kitab asli ditulis dengan tulisan Arab Melayu lalu
ditransliterasi ke dalam tulisan latin oleh :
Encik Syamsul Hendry
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
Pade
menyatekan rukun sembahyang dan segala syarat-syaratnye daripada tiap-tiap satu
daripade rukun-rukun itu dan segala sunat-sunatnya yang seyogya dikerjakan di
dalamnye. Dan lagi menyatekan akan bicara mukaranah (perbandingan) dan istihdharkan (membangkitkan) niat. Yang tak dapat tiada
diketahuikan dengan terangnya.
Disusun oleh
: fakir ‘aliyyullaahal haadii
Muhammad
Shaleh Abu Husain Saudi
Dicetak oleh
Al Ahmadi Faraisy, Singapura
Ditransliterasi
oleh Encik Syamsul Hendry
Pada 13
November 2016
Kata Pendahuluan
1. Adalah susunan ini kukarangkan die dengan kerane
permintaan daripade seorang saudara sepupuku yang dikasihi supaye kusuratkan
baginya akan bicare sekali rukun sembahyang dan syarat-syaratnye dan serte
bicara mukaranahnye niat pada takbiratul ihram itu. Dan jike adelah aku bukan
ahlinye atas yang demikian itu sekalipun melainkan aku berpegang kepada ﷲ swt. minta
kepade-Nye jalan yang sawabnya [KBBI : sawab = benar]. Karene dialah jua Tuhan
yang sangat memperkenankan permohonan hambe-Nye.
Sesungguhnye barang yang telah
maklum kite, bahwa mendirikan sembahyang fardhu yang lime waktu di dalam sehari
semalam itu adalah ianya rukun yang kedue daripade Islam dan tiang bagi agame
kite. Make syukurlah hambe kepade ﷲ ta’ala bagi
mane-mane ikhwanul muslimin wal muslimat yang telah mereke itu mendapat taufik
daripade swt. Yang telah dapat ienye mendirikan akan asas dan syiar agame kite
itu dengan sembahyang. Tetapi oleh karene orang kita kebanyakan pada zaman yang
akhir ini setengah tiade berape lagi yang mengambil berat dan hiraukan menuntut
pelajaran daripade segala perkara agame hingga daripade setengah mereka itu
yang mengerjakan sembahyang dengan jalan yang tidak betul buatannya. Ataupun
dipadankan dengan pelajaran yang didapatnye pada masa kecilnye itulah yang
dikerjakannye sampai pade mase tuanye dengan tidak lagi mengambil siasat
kembali membetulkan die kepada guru yang ade mengerti. Make adalah amalnye itu
banyak yang keliru atau pun ada yang tertinggal salah satu daripade rukun
syaratnye jadilah batal sembahyangnye lagi tiada sah. Atau tertinggal daripade
yang sunah-sunah yaitu menjadikan pula kurang pahale sembahyang itu. Make
ketike itu rugi juge kita namenye.
|
|
Hadis Nabi ﳏﻤﺪﷺ : ﻛﻢﻣﻦﻗﺎﺋﯩﻢﺣﻈﻪﻣﻦﺻﻼﺗﻪاﻟﺘﻌﺐواﻟﻨﺼﺐ
Mafhumnye :
Beberape orang yang mendirikan sembahyangnye yang mendapat habuan [KBBI: habuan
= porsi; bagian] dan gantungan daripade sembahyang ialah penat dan lelah sahaje
yang diperolehnye.
2. Adelah pule susunan ini membaikkan di dalam pelajaran
dan jadi ingatan di atas peramalan hambe sendiri dan dalam pada itu sememangnye
mudah-mudahan dapat menjadi pelajaran bagi segale mereka itu yang baharu
belajar akan sembahyang yang mane suke mencari kesempurnaan sembahyang. Oleh
yang demikian itu sekirenye ade nampak di mane tempat yang ada tersalah di
dalam pelajaran susunan ini daripade yang sebenarnye, make di atas mereke yang
lebih mengetahuinye haraplah hambe kepadanye dibetulkan dengan sawabnye, lebih
dahulu banyak hambe mengucapkan terima kasih.
Wassalam,
Muhammad Shaleh – Damnah Lingge
وَاَﻗِـﻢِاﻟﺼـَّﻼٰۃَوﻟِﺬِﻛـْﺮِي
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
|
Faedah hikmah ! pade keadaan perbuatan sembahyang itu,
disuruhkan berdiri dan ruku’ dan sujud dan duduk dan lainnye itu, adelah
diriwayatkan daripade Jabir dan Mu’adz ra. Berkate keduenye, tatkale dinaikkan Rasulullah
saw. kepade
langit yang ketujuh melihat ie pade langit dunie malaikat, berdiri
selame-lamenye dijadikan ﷲ akan mereke itu menyebut zikir ﷲ dan
tiade ruku’ mereke itu, ( dan ) pade langit yang kedue malaikat ruku’ mereke
itu selame-lamenye dijadikan mereke itu tiade mengangkat akan kepalenye, ( dan
) pade yang ketigenye malaikat sujud mereke itu akan ﷲ tiade
mengangkatkan kepalenye mereke
itu melainkan ketike memberi salam atas mereke itu Rasulullah diangkatkan
kepalenye menjawab salam Rasulullah. Kemudian sujud pule mereke itu hingge hari
kiamat, make kerane itulah sujud itu due kali pade tiap-tiap rakaat, ( dan )
pade yang keempatnye malaikat tasyahud mereke itu hingge hari kiamat, ( dan )
pade yang kelimenye malaikat yang yang mengucap tasbih dan berzikir mereke itu,
( dan ) pade yang keenamnye malaikat mengucap takbir mereke itu, (dan) pade
yang ketujuhnye malaikat memberi salam mereke itu dan berkate, yaa salaam, yaa
salaam. Mase dijadikan ﷲ mereke itu, make cite hati Rasulullah dan ingin bahwe
ade ie baginye dan umatnye ibadah yang berhimpun di dalam langit segale perkare
itu sekaliannye, make telah mengetahui oleh Tuhan yang Khaliqul ‘Aliim akan
citenye dan kehendaknye ie terlebih mengetahui dengan die daripade ade
dahulunye sebelum lagi cite Rasulullah saw. Make dihimpunkan kelebihan ibadah
malaikat di dalam tujuh petale langit sekaliannya di dalam sembahyang yang satu
dan dimuliakan kepada nabi-Nye Muhammad saw. Make berkate Jabir dan Mu’adz : Make
barang siape berdiri ie di dalam sembahyang dengan hatinye, dan ditunaikan
segale rukunnye, dan ruku’nye dan sujudnye, adelah baginye pahale malaikat
tujuh petale langit dan orang yang di dalamnye daripade segale kejadian ﷲ ta’ala. اهے [Allaahu ‘alam bis sawab; pen.] ﲨﻊاﻟﻔﻮاﺋﺪ Jami’ul Fuadi – Syaikh Daud Fatani muke 148
lebih kurang.
Faedah yang kedue, sabda Rasulullah mengate: Sami
Allaahu liman hamidah dst. pade waktu i’tidal itu ialah hadis daripade Saidina
Abu Bakar
waktu ie datang ke masjid hendak berjemaah dengan Rasulullah, dan takkhir
datang Abu Bakar itu didapatnye Rasulullah di dalam ruku’ ketike itu datang
Jibril mengate, Sami Allaahu liman hamidah dst. Make bangkit Rasulullah
mengatekan seperti kate Jibril itu, make itulah sebabnye. اهے [Allaahu ‘alam bis sawab; pen.] . dan sebab sujud due kali pade tiap-tiap rakaat di
dalam sembahyang itu kerane sujud itu terlebih khusu’ dan dari kerane syukur اهے . Lebih kurang boleh lihat kitab
fikih di sane itu. Dan di dalam Jawahir
Muwahib bahwe sujud due kali
dan ruku’ sekali kate ﻗﻴﻞ qil (mengatakan; pen.): Kerane bahwesenye malaikat tatkale sujud mereke itu
bagi Adam dan angkat mereke itu akan kepale mereke itu mendapat akan iblis
tiade sujud, make diketahui mereke itu akan bahwesenye Allah ta’ala menghinakan
die, make sujud mereke itu kali yang kedue bagi Allah ta’ala اهے [Allaahu ‘alam bis sawab; pen.]
( Dan ) pertame-tame orang yang sembahyang fardhu ‘Ashar Nabi Yunus as.
ketike dikeluarkan die ﷲ daripade perut ikan seperti anak burung
tiade bulu baginye, dan adelah ie di dalam empat kelam, pertame kelam dzulmah kesalahan dan
kedue kelam air,
dan ketige kelam
malam, dan keempat kelam
perut ikan, dan adelah keluarnye itu pade ketika waktu ‘asar, make sembahyang itu
ie empat rakaat syukur bagi ﷲ
daripade empat
ini. ( Dan ) pertame-tame orang yang sembahyang Maghrib itu Nabi ‘Isa as.
tatkale dikeluarkan die ﷲ daripade antare kaumnye dan adelah pade ketika jatuh
matahari, make sembahyang ie tige rakaat, make pertamenye supaye menafikan bagi
ketuhanan daripade
yang lain daripade Allah ta’ala dan keduanye bagi menafikan tuhmah ﺗﻬﻤﻪ daripade ibunye, dan yang ketigenye kerane memberi bekas
akan ketuhanan itu bagi ﷲ jue, dan kerane inilah due rakaat yang dahulu itu
berhubung keduenye dan yang ketigenye tunggal sendirinye. ( Dan ) pertame-tame
orang yang sembahyang ‘Isya’
itu Nabi Musa as. ketika sesat jalan ketika keluar ie daripade madin ﻣﺪﻳﻦ dan
adelah padenye itu di dalam duke cite istrinye dan dukecite Harun saudarenye,
dan dukecite seterunye Fir’aun, dan dukecite beberape anaknye, make dilepaskan
Allah ta’ala daripade demikian itu sekaliannye dengan janji yang sebenar dan
adelah demikian waktu ‘Isya’ yang akhir, make sembahyang ie empat rakaat syukur
akan ﷲ ta’ala daripade segale dukecite yang empat itu. اﻫ Jami’ul
Fuadi 149 dan masalah ini ade
khilafnye boleh lihat Kitab
Himpunan Anasir al Insan
Lilmuttaqiin dan Kitab Mu’azhat Linnas muke 38.
Faedah daripade hikmah asal disuruh himpunkan antare
jahar dan sir pade tempat dinyaringkan
dan disembunyikan
yakni perlahan itu. Adepun yang dijaharkan die sebab asal awal Islam muslimin
dhaif pade awal Islam, make adelah mereke itu menyaringkan bacaannye pade waktu
ketiadaan bertaburan kafar (kufir=percaya, pen.) pade ghalibnye (pemenang, pen.), dan diserukan pade waktu mereke itu
bertaburan, make dihimpunkan antare keduenye pade jaharnye mengisyaratkan
kepade bahwesenye kelakuan dunie itu berubah-ubah halnye, dan akan hilangnye
barang yang ade kamu atasnye daripade takut, dan lagi akan kamu suke bagi diri
kamu pade tempat
iman اهے . Furu’ul Masaail 69.
Adepun ditentukan dengan sembahyang Subuh dan Dzuhur dan ‘Ashr dan ‘Isya’ dan segale sunat
rawaitnye (rawatib; pen.) yang muakad itu firman Allah
ta’ala:
وﺳﺒﺢﺑﺤﻤﺪرﺑﻚﻗﺒﻞ ﻃﻠﻮع اﻟﺸﻤﺶ وﻗﺒﻞاﻟﻐﺮوب
وﻣﻦاﻟﻠﻴﻞﺗﺴﺒﺤﻪواﺑﺎراﻟﺴﺠﻮد
Artinye : Dan sembahyang olehmu dengan puji Tuhan engkau
dahulu daripade naik matahari, sembahyang subuh, dan dahulu daripade jatuh
matahari, sembahyang Dzuhur dan ‘Ashr, dan daripade malam sembahyang olehmu akan die Maghrib dan
‘Isya’ dan di belakang segale sembahyang fardhu itu sunat sembahyang rawatib
mengikut fardhu yang muakad sepuluh rakaat. اهے . Surat Qaf ayat 41 pade juz 26
maknenye daripade tafsir Nurul Ahsan, dan adepun sembahyang yang mule-mule Nabi
sembahyangkan itu sembahyang Dzuhur bersame-same Jibril. Kemudian daripade
telah menerime fardhu sembahyang yang lime waktu itu pade malam ﻣﻌﺮاج mi’raj, dan Nabi tidak
sembahyangkan sembahyang Subuh
hingge datang Jibril mengajar Nabi akan kaifiat berwudhu’ dan sembahyang. Kerane sebelum tahunye
itu tiadelah sah dengan die. Wallaahu. Adepun sembahyang itu disuruh dengan
berdiri jike tiade uzur firman Allah ta’ala
وﻗﻮﻣﻮﷲﻗﺎﻧﺘﻴﻦ
Artinye : Sembahyang kamu kerane Allah ta’ala hal
keadaannye kamu berdiri. اهے . Suratul Baqarah ayat 238.
Adepun firman sembahyang itu disuruh mengadap kiblat
bacalah firman Allah ta’ala di dalam
suratul Baqarah ayat 133 :
ﻓﻮل و ﺟﻬﻚﺷﻄﺮاﳌﺴﺠﺪاﳊﺮم artinye : make palinglah akan wajahmu
kepade masjidilharam. Inilah sembahyang fardhu yang tiade uzur itu mengadap
kiblat yang disyaratkan die dan tiade disyaratkan
pade sembahyang di dalam terang dan yang terikat pade kain, dan sebab sakit
yang tiade dapat mengadap kiblat dan barang sebagainye, dan juge
sembahyang-sembahyang sunat dalam pergian-pergian yang harus, dan sebab
turunnye ayat yang tersebut itu boleh lihat pade Tafsir Murbiy muke 103 bagi As Syaikh Muhammad Idris.
Adepun hukum sembahyang pade kapal terbang, telah ditaklikkan
oleh Syaikh yang tersebut di dalam kitabnye Pembendaharaan Ilmu juz 3 muke 170
dan 171 kurun 14. Kalau ade bolehlah lihat padenye. Yaitu daripade Nurul Islam
halaman 356 ﳎﻠﺪﺛﺎﻟﺚ (bagian
ketiga; pen.). Mafhumnye same dengan
masalah yang di atas. Wallaahu.
Jage dan ingatlah baik-baik ! Dan jangan diamalkan ! Make apabile telah kite
ketahui akan hikmah perbuatan sembahyang itu dan lainnye, make orang yang tidak atau meninggalkan sembahyang
itu pertamanye tiade dapat amal malaikat yang di langit, dan kedue tiade dapat
amal segale anbiya-anbiya dan ketigenye tiade dapat amal orang-orang yang
saleh. Dan doanye yang dipahamkan pade makne tahyat pade kate wa ‘ala ‘ibaadilaahish
shaalihiin. Mudah-mudahan Allah ta’ala jadikan kami orang-orang yang mendirikan
sembahyang dan demikian jue daripade keturunan kami.
اﻟﻠـﻬﻢرب
اﺟﻌﻠﻨﻲﻣﻘﻴﻢاﻟﺼﻼۃوﻣﻦ ذرﻳﺘﻲرﺑﻨﺎﺗﻘﺒﻞدﻋﺂء
رﺑﻨﺎاﻏﻔﺮﱄوﻟﻮاﻟﺪي و ﻟﻠﻤﯘﻣﻨﻴﻦﻳﻮم ﻳﻘﻮم اﳊﺴﺎب
Dan kate setengah ulama’ doa ini juge dijadikan doa
selesai daripade kite kamat sembahyang adenye.
Tuan-tuan, alim ulama, cerdik pandai
serta Saudara seiman seagama
Kirimkan saran dan pendapat Anda melalui :
syamsulhendry@gmail.com
|
Tidak ada komentar:
Posting Komentar