# Mengajar tanpa menggurui # Memberi nasehat tanpa merasa lebih hebat #

Senin, 19 Desember 2016

Risalah Nur Shalat : Perbuatan Sembahyang

رﺳـﺎﻟـﺔﻧﻮراﻟﺼﻼۃ
Kitab asli ditulis dengan tulisan Arab Melayu lalu ditransliterasi ke dalam tulisan latin oleh :
Encik Syamsul Hendry
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
Pade menyatekan rukun sembahyang dan segala syarat-syaratnye daripada tiap-tiap satu daripade rukun-rukun itu dan segala sunat-sunatnya yang seyogya dikerjakan di dalamnye. Dan lagi menyatekan akan bicara mukaranah (perbandingan) dan istihdharkan (membangkitkan) niat. Yang tak dapat tiada diketahuikan dengan terangnya.

Disusun oleh : fakir ‘aliyyullaahal haadii

Muhammad Shaleh Abu Husain Saudi

Dicetak oleh Al Ahmadi Faraisy, Singapura

Ditransliterasi oleh Encik Syamsul Hendry
Pada 13 November 2016



Kata Pendahuluan

1.    Adalah susunan ini kukarangkan die dengan kerane permintaan daripade seorang saudara sepupuku yang dikasihi supaye kusuratkan baginya akan bicare sekali rukun sembahyang dan syarat-syaratnye dan serte bicara mukaranahnye niat pada takbiratul ihram itu. Dan jike adelah aku bukan ahlinye atas yang demikian itu sekalipun melainkan aku berpegang kepada swt. minta kepade-Nye jalan yang sawabnya [KBBI : sawab = benar]. Karene dialah jua Tuhan yang sangat memperkenankan permohonan hambe-Nye.
Sesungguhnye barang yang telah maklum kite, bahwa mendirikan sembahyang fardhu yang lime waktu di dalam sehari semalam itu adalah ianya rukun yang kedue daripade Islam dan tiang bagi agame kite. Make syukurlah hambe kepade ta’ala bagi mane-mane ikhwanul muslimin wal muslimat yang telah mereke itu mendapat taufik daripade swt. Yang telah dapat ienye mendirikan akan asas dan syiar agame kite itu dengan sembahyang. Tetapi oleh karene orang kita kebanyakan pada zaman yang akhir ini setengah tiade berape lagi yang mengambil berat dan hiraukan menuntut pelajaran daripade segala perkara agame hingga daripade setengah mereka itu yang mengerjakan sembahyang dengan jalan yang tidak betul buatannya. Ataupun dipadankan dengan pelajaran yang didapatnye pada masa kecilnye itulah yang dikerjakannye sampai pade mase tuanye dengan tidak lagi mengambil siasat kembali membetulkan die kepada guru yang ade mengerti. Make adalah amalnye itu banyak yang keliru atau pun ada yang tertinggal salah satu daripade rukun syaratnye jadilah batal sembahyangnye lagi tiada sah. Atau tertinggal daripade yang sunah-sunah yaitu menjadikan pula kurang pahale sembahyang itu. Make ketike itu rugi juge kita namenye.


Firman   swt. : ﻓَﻮَﻳْﻞﻟِﻠﻤُﺼَﻠِّﻴِﻦَاﻟّﺬِﻳْﻦَﻫُﻢْﻋَﻦْﺻَﻶﺗِـﻬِﻢْﺳَﺎﻫُﻮْنَ


Maknenye : Nerake Wail itu disediakan bagi mereke yang sembahyang yang mane hatinye lalai dan lupe di dalam sembahyang itu.
Hadis Nabi  ﳏﻤﺪﷺ :  ﻛﻢﻣﻦﻗﺎﺋﯩﻢﺣﻈﻪﻣﻦﺻﻼﺗﻪاﻟﺘﻌﺐواﻟﻨﺼﺐ
Mafhumnye : Beberape orang yang mendirikan sembahyangnye yang mendapat habuan [KBBI: habuan = porsi; bagian] dan gantungan daripade sembahyang ialah penat dan lelah sahaje yang diperolehnye.
2.    Adelah pule susunan ini membaikkan di dalam pelajaran dan jadi ingatan di atas peramalan hambe sendiri dan dalam pada itu sememangnye mudah-mudahan dapat menjadi pelajaran bagi segale mereka itu yang baharu belajar akan sembahyang yang mane suke mencari kesempurnaan sembahyang. Oleh yang demikian itu sekirenye ade nampak di mane tempat yang ada tersalah di dalam pelajaran susunan ini daripade yang sebenarnye, make di atas mereke yang lebih mengetahuinye haraplah hambe kepadanye dibetulkan dengan sawabnye, lebih dahulu banyak hambe mengucapkan terima kasih.

Wassalam,
Muhammad Shaleh – Damnah Lingge



وَاَﻗِـﻢِاﻟﺼـَّﻼٰۃَوﻟِﺬِﻛـْﺮِي
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ



 Faedah hikmah ! pade keadaan perbuatan sembahyang itu, disuruhkan berdiri dan ruku’ dan sujud dan duduk dan lainnye itu, adelah diriwayatkan daripade Jabir dan Mu’adz ra. Berkate keduenye, tatkale dinaikkan Rasulullah saw. kepade langit yang ketujuh melihat ie pade langit dunie malaikat, berdiri selame-lamenye dijadikan akan mereke itu menyebut zikir dan tiade ruku’ mereke itu, ( dan ) pade langit yang kedue malaikat ruku’ mereke itu selame-lamenye dijadikan mereke itu tiade mengangkat akan kepalenye, ( dan ) pade yang ketigenye malaikat sujud mereke itu akan tiade mengangkatkan kepalenye mereke itu melainkan ketike memberi salam atas mereke itu Rasulullah diangkatkan kepalenye menjawab salam Rasulullah. Kemudian sujud pule mereke itu hingge hari kiamat, make kerane itulah sujud itu due kali pade tiap-tiap rakaat, ( dan ) pade yang keempatnye malaikat tasyahud mereke itu hingge hari kiamat, ( dan ) pade yang kelimenye malaikat yang yang mengucap tasbih dan berzikir mereke itu, ( dan ) pade yang keenamnye malaikat mengucap takbir mereke itu, (dan) pade yang ketujuhnye malaikat memberi salam mereke itu dan berkate, yaa salaam, yaa salaam. Mase dijadikan mereke itu, make cite hati Rasulullah dan ingin bahwe ade ie baginye dan umatnye ibadah yang berhimpun di dalam langit segale perkare itu sekaliannye, make telah mengetahui oleh Tuhan yang Khaliqul ‘Aliim akan citenye dan kehendaknye ie terlebih mengetahui dengan die daripade ade dahulunye sebelum lagi cite Rasulullah saw. Make dihimpunkan kelebihan ibadah malaikat di dalam tujuh petale langit sekaliannya di dalam sembahyang yang satu dan dimuliakan kepada nabi-Nye Muhammad saw. Make berkate Jabir dan Mu’adz : Make barang siape berdiri ie di dalam sembahyang dengan hatinye, dan ditunaikan segale rukunnye, dan ruku’nye dan sujudnye, adelah baginye pahale malaikat tujuh petale langit dan orang yang di dalamnye daripade segale kejadian ta’ala.  اهے  [Allaahu ‘alam bis sawab; pen.]  ﲨﻊاﻟﻔﻮاﺋﺪ  Jami’ul Fuadi Syaikh Daud Fatani muke 148 lebih kurang.
Faedah yang kedue, sabda Rasulullah mengate: Sami Allaahu liman hamidah dst. pade waktu i’tidal itu ialah hadis daripade Saidina Abu Bakar waktu ie datang ke masjid hendak berjemaah dengan Rasulullah, dan takkhir datang Abu Bakar itu didapatnye Rasulullah di dalam ruku’ ketike itu datang Jibril mengate, Sami Allaahu liman hamidah dst. Make bangkit Rasulullah mengatekan seperti kate Jibril itu, make itulah sebabnye.  اهے  [Allaahu ‘alam bis sawab; pen.] . dan sebab sujud due kali pade tiap-tiap rakaat di dalam sembahyang itu kerane sujud itu terlebih khusu’ dan dari kerane syukur  اهے  . Lebih kurang boleh lihat kitab fikih di sane itu. Dan di dalam Jawahir Muwahib bahwe sujud due kali dan ruku’ sekali kate ﻗﻴﻞ qil (mengatakan; pen.): Kerane bahwesenye malaikat tatkale sujud mereke itu bagi Adam dan angkat mereke itu akan kepale mereke itu mendapat akan iblis tiade sujud, make diketahui mereke itu akan bahwesenye Allah ta’ala menghinakan die, make sujud mereke itu kali yang kedue bagi Allah ta’ala   اهے  [Allaahu ‘alam bis sawab; pen.]

Hikmah pade waktu yang lime dan bilangan-bilangannye! Telah berkate oleh segale hukama daripade bahwesenye satu sembahyang itu telah menyembahkan akan die nabi daripade anbiya’a.s. pade waktunye, make ditaruhkan Allah ta’ala bagi umat Muhammad supaye mencapai akan die akan kelebihan mereke itu ‘alaihimussalam, make pertame-tame orang yang sembahyang fardhu Subuh itu nabi Adam as. tatkale keluar ie daripade surge dan melihat ie akan ﻇﻠﻤﻪ dzulmah, dan takut ie akan sebagai takut yang sangat make tatkale subuh dan pecah fajar sembahyang ie due rakaat, yang pertame syukur bagi kelepasan ie daripade kelam dan keduenye syukur sebab kembali siang hari, dan pertame-tame orang yang sembahyang Dzuhur itu Nabi Ibrahim tatkale menyuruh Allah ta’ala dengan menyembelih anaknye kemudian diseru dengan menyembelih akan penebusnye, dan adelah serunye pade ketike waktu gelincir matahari, make sembahyang ie empat rakaat yang pertame syukur bagi penebusan dan yang kedue bagi membukakan dukecite anak, dan yang ketigenye bagi menuntut keridaan daripadenye, dan yang keempatnye kerane sebab diberi penebusan yang amat besar seperti firman ﷲﺗـﻌـﺎﻟـﻰ: وﻓﺪﻳﻨﺎﻩﺑﺬﺑﺢﻋﻈﻴﻢ
( Dan ) pertame-tame orang yang sembahyang fardhu ‘Ashar Nabi Yunus as. ketike dikeluarkan die daripade perut ikan seperti anak burung tiade bulu baginye, dan adelah ie di dalam empat kelam, pertame kelam dzulmah kesalahan dan kedue kelam air, dan ketige kelam malam, dan keempat kelam perut ikan, dan adelah keluarnye itu pade ketika waktu ‘asar, make sembahyang itu ie empat rakaat syukur bagi daripade empat ini. ( Dan ) pertame-tame orang yang sembahyang Maghrib itu Nabi ‘Isa as. tatkale dikeluarkan die daripade antare kaumnye dan adelah pade ketika jatuh matahari, make sembahyang ie tige rakaat, make pertamenye supaye menafikan bagi ketuhanan daripade yang lain daripade Allah ta’ala dan keduanye bagi menafikan tuhmah ﺗﻬﻤﻪ daripade ibunye, dan yang ketigenye kerane memberi bekas akan ketuhanan itu bagi jue, dan kerane inilah due rakaat yang dahulu itu berhubung keduenye dan yang ketigenye tunggal sendirinye. ( Dan ) pertame-tame orang yang sembahyang ‘Isya’ itu Nabi Musa as. ketika sesat jalan ketika keluar ie daripade madin ﻣﺪﻳﻦ dan adelah padenye itu di dalam duke cite istrinye dan dukecite Harun saudarenye, dan dukecite seterunye Fir’aun, dan dukecite beberape anaknye, make dilepaskan Allah ta’ala daripade demikian itu sekaliannye dengan janji yang sebenar dan adelah demikian waktu ‘Isya’ yang akhir, make sembahyang ie empat rakaat syukur akan ta’ala daripade segale dukecite yang empat itu. اﻫ Jami’ul Fuadi 149 dan masalah ini ade khilafnye boleh lihat Kitab Himpunan Anasir al Insan Lilmuttaqiin dan Kitab Muazhat Linnas muke 38.


Adepun sebab diwajibkan Fatihah pade waktu yang lime itu, kerane ditilik asal waktu yang lime itu daripade huruf اﶵﺪ , make zhuhur itu keluar daripade alif, dan ‘ashr itu dikeluarkan Allah ta’ala daripade lam dan maghrib dikeluarkan Allah ta’ala daripade haa, dan ‘isya’ dikeluarkan Allah ta’ala daripade huruf mim, dan subuh itu dikeluarkan Allah ta’ala daripade dal, make lime huruf inilah asal daripade waktu yang lime itu.  اهے . dan sebab die waktu diperlahankan kerane keluar daripade huruf alif dan lam make due huruf itu daripade name  ﷲ. Bahwesenye ruhsie antara dan malaikat turun kepade Rasulullah terbunyi jue, sebab itulah diperlahankan, dan sebab tige waktu itu dinyaringkan kerane dijadikan huruf ha, mim, dan dal, adepun huruf ﶊﺪ, make dinyaringkan ﶊﺪ itu kerane akan dilalah دﻻﻟـﻪ ( indikator; pen.) menunjukkan batin, dan daripade kerane inilah dizahirkan agame atas umat nabi ﶊﺪ itu . اهے  dan asalnye huruf Fatihah itu daripade keesaan Allah ta’ala jue, yaitu huruf fatihah daripade alif, isyarat kepada Allah ta’ala yang esa. اهے  boleh lihat Mu’adhzah 37 – 38.
Faedah daripade hikmah asal disuruh himpunkan antare jahar dan sir pade tempat dinyaringkan dan disembunyikan yakni perlahan itu. Adepun yang dijaharkan die sebab asal awal Islam muslimin dhaif pade awal Islam, make adelah mereke itu menyaringkan bacaannye pade waktu ketiadaan bertaburan kafar (kufir=percaya, pen.) pade ghalibnye (pemenang, pen.), dan diserukan pade waktu mereke itu bertaburan, make dihimpunkan antare keduenye pade jaharnye mengisyaratkan kepade bahwesenye kelakuan dunie itu berubah-ubah halnye, dan akan hilangnye barang yang ade kamu atasnye daripade takut, dan lagi akan kamu suke bagi diri kamu pade tempat iman  اهے  . Furu’ul Masaail 69.
Adepun ditentukan dengan sembahyang Subuh dan Dzuhur dan ‘Ashr dan ‘Isya’ dan segale sunat rawaitnye (rawatib; pen.) yang muakad itu firman Allah ta’ala:
وﺳﺒﺢﺑﺤﻤﺪرﺑﻚﻗﺒﻞ ﻃﻠﻮع اﻟﺸﻤﺶ وﻗﺒﻞاﻟﻐﺮوب وﻣﻦاﻟﻠﻴﻞﺗﺴﺒﺤﻪواﺑﺎراﻟﺴﺠﻮد
Artinye : Dan sembahyang olehmu dengan puji Tuhan engkau dahulu daripade naik matahari, sembahyang subuh, dan dahulu daripade jatuh matahari, sembahyang Dzuhur dan ‘Ashr, dan daripade malam sembahyang olehmu akan die Maghrib dan ‘Isya’ dan di belakang segale sembahyang fardhu itu sunat sembahyang rawatib mengikut fardhu yang muakad sepuluh rakaat.  اهے  . Surat Qaf ayat 41 pade juz 26 maknenye daripade tafsir Nurul Ahsan, dan adepun sembahyang yang mule-mule Nabi sembahyangkan itu sembahyang Dzuhur bersame-same Jibril. Kemudian daripade telah menerime fardhu sembahyang yang lime waktu itu pade malam ﻣﻌﺮاج mi’raj, dan Nabi tidak sembahyangkan sembahyang Subuh hingge datang Jibril mengajar Nabi akan kaifiat berwudhu’ dan sembahyang. Kerane sebelum tahunye itu tiadelah sah dengan die. Wallaahu. Adepun sembahyang itu disuruh dengan berdiri jike tiade uzur firman Allah ta’ala
وﻗﻮﻣﻮﷲﻗﺎﻧﺘﻴﻦ
Artinye : Sembahyang kamu kerane Allah ta’ala hal keadaannye kamu berdiri.  اهے  . Suratul Baqarah ayat 238.

ھ
Ketahuilah olehmu ! Bahwesenye sebab pun difardhukan Allah ta’ala kite sekalian Islam itu mengadap kepada ka’batullah itu, seperti kate Saidina Syaikh Hamzah rahimatullaahu ‘alaihissalam. Baitullah itu bername Ka’bah akan kiblat segale Islam menyembah . Kerane tatkale dijadikan Allah ta’ala ruh segale hambe-Nye yang bername zuriat itu, make dihadirkannye mereke itu akal dan paham, dan tubuh yang latif dan lidah supaye dapat mereke itu menyahut firman Tuhan اﻟﺴﺖﺑﺮﺑﻜﻢ ! Yakni bukankah Aku Tuhan kamu ! make sembah segale zuriat ﻗﺎﻟﻮﺑﺎﱃ yakni bahkan bahwesenye engkau jue Tuhan kami. Make tatkale ikrar mereke itu akan ‘ubudiyah mereke itu make dirupekan Allah ta’ala ikrar mereke itu dengan rupe yang maha merdu tiade dapat diperikan suatu rupe make firman Allah ta’ala kepade seorang malaikat bername Hajar Aswad, make disuruh telankan rupe ikrar mereke itu, make hajar aswad itu dijadikan Allah ta’ala batu, make firman Allah ta’ala menyuruhkan mereke itu sujud, make sujud mereke itu, make dijadikan mereke itu empat thaifah ﻃﺎﺋﻔﺔ, make tempat masuk itu setengah mengatekan pade empat lapis langit dan kate setengah di dalam surge yang ketujuh. Setengah mengatekan tengah bumi inilah yang sah, make pade same tengah bumi didirikan Allah ta’ala ka’batullah yang maha mulie itu, make hajar aswad itu pun di sanelah dihantarkan Allah ta’ala pade kanan pintu ka’batullah itu, daripade sebab inilah difardhukan Allah ta’ala segale Islam yang sembahyang itu mengadap pade ka’batullah ta’ala kerane pertame sekali zuriat sujud akan Allah ta’ala mengaku dirinye kehambaan Allah itu. Make tempat itulah supaye jadinya betullah sujud kite yang pertame itu dengan sujud sekarang ini, kerane barang siape adelah ie sujud pade zaman itu make dapatlah ie sujud pade abad ini. Bahwesenye jangan diiktikadkan bahwa Allah ta’ala pade ka’batullah itu, kerane Allah ta’ala itu tiade dapat ditentukan kepade suatu tempat Maha Suci Allah ta’ala daripade ditentukan pade suatu tempat itu. Jikalau tiade dikethui yang demikian bahwesenye sembahyang dan mengadap Ka’batullah itu taklid jue adenye, kerane keadaan Ka’batullah senye (bahwasanya; pen.) daripade batu jue. Jikalau tiade diketahui yang demikian itu adelah seperti sujud kepade kayu dan batu jue adenye. Kerane batu itu tiade dapat memberi faedah dan manfaat dan tiade dapat mengadekan mudarat melainkan Allah swt. Jue. Wallaahu a’lam walhamdu lillaahi rabbil ‘aalamiin.  اهے . dan pade kate yang lain adelah hikmah berhadap akan kiblat itu bahwesenye manusie ini sesungguhnye telah biase atas menentukan sesuatu pihak tatkale memperbuat sesuatu pekerjaan. Make kerane jangan bingung mereke itu, serte menurutkan adat dan menyenangkan hati mereke itu disuruhlah mereke itu mengadap ke pihak ka’batullah al mukaramah ketika menunaikan akan sembahyangnye dan yaitulah semulie-mulie pihak bagi memperkenankan doa.  اهے . Lihat Kitab Agame Islam muke 29 dan 30 dikeluarkan oleh al imam printing company limited.
Adepun firman sembahyang itu disuruh mengadap kiblat bacalah firman Allah ta’ala di dalam suratul Baqarah ayat 133 : ﻓﻮل و ﺟﻬﻚﺷﻄﺮاﳌﺴﺠﺪاﳊﺮم artinye : make palinglah akan wajahmu kepade masjidilharam. Inilah sembahyang fardhu yang tiade uzur itu mengadap kiblat yang disyaratkan die dan tiade disyaratkan pade sembahyang di dalam terang dan yang terikat pade kain, dan sebab sakit yang tiade dapat mengadap kiblat dan barang sebagainye, dan juge sembahyang-sembahyang sunat dalam pergian-pergian yang harus, dan sebab turunnye ayat yang tersebut itu boleh lihat pade Tafsir Murbiy muke 103 bagi As Syaikh Muhammad Idris.
Adepun hukum sembahyang pade kapal terbang, telah ditaklikkan oleh Syaikh yang tersebut di dalam kitabnye Pembendaharaan Ilmu juz 3 muke 170 dan 171 kurun 14. Kalau ade bolehlah lihat padenye. Yaitu daripade Nurul Islam halaman 356 ﳎﻠﺪﺛﺎﻟﺚ (bagian ketiga; pen.). Mafhumnye same dengan masalah yang di atas. Wallaahu.
Jage dan ingatlah baik-baik ! Dan jangan diamalkan ! Make apabile telah kite ketahui akan hikmah perbuatan sembahyang itu dan lainnye, make orang yang tidak atau meninggalkan sembahyang itu pertamanye tiade dapat amal malaikat yang di langit, dan kedue tiade dapat amal segale anbiya-anbiya dan ketigenye tiade dapat amal orang-orang yang saleh. Dan doanye yang dipahamkan pade makne tahyat pade kate wa ‘ala ‘ibaadilaahish shaalihiin. Mudah-mudahan Allah ta’ala jadikan kami orang-orang yang mendirikan sembahyang dan demikian jue daripade keturunan kami.
اﻟﻠـﻬﻢرب اﺟﻌﻠﻨﻲﻣﻘﻴﻢاﻟﺼﻼۃوﻣﻦ ذرﻳﺘﻲرﺑﻨﺎﺗﻘﺒﻞدﻋﺂء
رﺑﻨﺎاﻏﻔﺮﱄوﻟﻮاﻟﺪي و ﻟﻠﻤﯘﻣﻨﻴﻦﻳﻮم ﻳﻘﻮم اﳊﺴﺎب
Dan kate setengah ulama’ doa ini juge dijadikan doa selesai daripade kite kamat sembahyang adenye.

Tuan-tuan, alim ulama, cerdik pandai
serta Saudara seiman seagama

Kirimkan saran dan pendapat Anda melalui :
syamsulhendry@gmail.com

Tidak ada komentar:

Posting Komentar