رﺳـﺎﻟـﺔﻧﻮراﻟﺼﻼۃ
Kitab asli ditulis dengan tulisan Arab Melayu lalu
ditransliterasi ke dalam tulisan latin oleh :
Encik Syamsul Hendry
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
Pade
menyatekan rukun sembahyang dan segala syarat-syaratnye daripada tiap-tiap satu
daripade rukun-rukun itu dan segala sunat-sunatnya yang seyogya dikerjakan di
dalamnye. Dan lagi menyatekan akan bicara mukaranah (perbandingan) dan istihdharkan (membangkitkan) niat. Yang tak dapat tiada
diketahuikan dengan terangnya.
Disusun oleh
: fakir ‘aliyyullaahal haadii
Muhammad
Shaleh Abu Husain Saudi
Dicetak oleh
Al Ahmadi Faraisy, Singapura
Ditransliterasi
oleh Encik Syamsul Hendry
Pada 13
November 2016
Kata Pendahuluan
1. Adalah susunan ini kukarangkan die dengan kerane
permintaan daripade seorang saudara sepupuku yang dikasihi supaye kusuratkan
baginya akan bicare sekali rukun sembahyang dan syarat-syaratnye dan serte
bicara mukaranahnye niat pada takbiratul ihram itu. Dan jike adelah aku bukan
ahlinye atas yang demikian itu sekalipun melainkan aku berpegang kepada ﷲ swt. minta
kepade-Nye jalan yang sawabnya [KBBI : sawab = benar]. Karene dialah jua Tuhan
yang sangat memperkenankan permohonan hambe-Nye.
Sesungguhnye barang yang telah
maklum kite, bahwa mendirikan sembahyang fardhu yang lime waktu di dalam sehari
semalam itu adalah ianya rukun yang kedue daripade Islam dan tiang bagi agame
kite. Make syukurlah hambe kepade ﷲ ta’ala bagi
mane-mane ikhwanul muslimin wal muslimat yang telah mereke itu mendapat taufik
daripade swt. Yang telah dapat ienye mendirikan akan asas dan syiar agame kite
itu dengan sembahyang. Tetapi oleh karene orang kita kebanyakan pada zaman yang
akhir ini setengah tiade berape lagi yang mengambil berat dan hiraukan menuntut
pelajaran daripade segala perkara agame hingga daripade setengah mereka itu
yang mengerjakan sembahyang dengan jalan yang tidak betul buatannya. Ataupun
dipadankan dengan pelajaran yang didapatnye pada masa kecilnye itulah yang
dikerjakannye sampai pade mase tuanye dengan tidak lagi mengambil siasat
kembali membetulkan die kepada guru yang ade mengerti. Make adalah amalnye itu
banyak yang keliru atau pun ada yang tertinggal salah satu daripade rukun
syaratnye jadilah batal sembahyangnye lagi tiada sah. Atau tertinggal daripade
yang sunah-sunah yaitu menjadikan pula kurang pahale sembahyang itu. Make
ketike itu rugi juge kita namenye.
|
|
Hadis Nabi ﳏﻤﺪﷺ : ﻛﻢﻣﻦﻗﺎﺋﯩﻢﺣﻈﻪﻣﻦﺻﻼﺗﻪاﻟﺘﻌﺐواﻟﻨﺼﺐ
Mafhumnye :
Beberape orang yang mendirikan sembahyangnye yang mendapat habuan [KBBI: habuan
= porsi; bagian] dan gantungan daripade sembahyang ialah penat dan lelah sahaje
yang diperolehnye.
2. Adelah pule susunan ini membaikkan di dalam pelajaran
dan jadi ingatan di atas peramalan hambe sendiri dan dalam pada itu sememangnye
mudah-mudahan dapat menjadi pelajaran bagi segale mereka itu yang baharu
belajar akan sembahyang yang mane suke mencari kesempurnaan sembahyang. Oleh
yang demikian itu sekirenye ade nampak di mane tempat yang ada tersalah di
dalam pelajaran susunan ini daripade yang sebenarnye, make di atas mereke yang
lebih mengetahuinye haraplah hambe kepadanye dibetulkan dengan sawabnye, lebih
dahulu banyak hambe mengucapkan terima kasih.
Wassalam,
Muhammad Shaleh – Damnah Lingge
وَاَﻗِـﻢِاﻟﺼـَّﻼٰۃَوﻟِﺬِﻛـْﺮِي
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
Make apebile meninggalkan oleh seorang salah satu
daripade segale sunat ab’adh yang 20 perkare itu same ade ditinggalkan dengan
jalan senghajenye atau pun dengan tersalah atau terlupe, same ade pade
sembahyang yang fardhu lime waktu atau pade sembahyang yang sunat, make
disunatkan atasnye dengan sujud sahwi due kali sujud, dan adelah tempatnye
sujud sahwi itu pade akhir penghabisan tahyat sebelum lagi memberi salam dan
bacaannye yaitu :
ﺳﺒﺤﺎناﻟﺬيﻻﻳﻨﺎم وﻻﻳﻤﻮت
وﻻﻳﺴﻬﻮ
Artinye : Maha Suci Tuhan yang tiade tidur dan yang
tiade mati dan yang tiade lupe اهے .
Peringatan ! Adepun sujud sahwi itu boleh juge dibacekan
seperti tasbih yang biase sebagaimane bacaan di dalam ruku’ itu. Tetapi niatnye
wajib atas keduenye dengan tiade berlafaz make jike ia berlafaz batallah
sembahyangnye. (Dan sunat) bagi laki-laki yang berkehendak menjagekan akan imamnye
yang lupe atau memberi adzan bagi orang yang hendak masuk ke rumahnye atau
mengingatkan orang yang bute daripade jatuh pade tempat kebinasaan bahwe ie
mengucap tasbih serte dikasadnye
akan zikir jue atau akan zikir serte menjagekan atau memberi adzan atau
mengingatkan dan jike tiade seperti yang demikian itu batallah sembahyangnye (
dan sunat ) bagi perempuan dan khunsa yang berkehendak menjagekan seperti yang
tersebut itu bahwe ie tashfiq yakni menepuk akan tapak tangan dan afdhalnye
tepuk tapak tangan kanan di atas belakang tangan kiri اهے . tetapi boleh juge ditepuk tangan kiri di
atas belakang tapak tangan kanan atau belakang tangan kiri di atas tapak tangan
kanan make kaifiat ini harus jue اهے .
Adepun bagi segale sebab sujud sahwi itu 25 banyaknye :
1.
Meninggalkan
salah satu daripade sunat ab’adh itu, sujud sahwi
2.
Sak
pade meninggalkan sunat-sunat ab’adh itu, sujud sahwi
3.
Mengerjekan
sedikit perbuatan yang tiade membatalkan sembahyang dengan lupe tetapi batal
dengan sengaje.
4.
Memindahkan
rukun qauli atau sunat qauli lain daripade tempatnye. Sujud sahwi tetapi jike
ie pindahkan takbiratul ihram atau salam lain daripade tempatnye batal
sembahyangnye.
5.
Sak
pade sudahkah ie sujud sahwi atau belum make sujud sahwi.
6.
Sak
pade meninggalkan ruku’ atau sujud atau rakaat, make hendaklah diingatkan die
kemudian make ie sujud sahwi.
7.
Sak
pade ihtimal lebihnye seperti berkate hati empatkah atau tige, make mengambil ie pade yang kurang
yaitu tige, dan jike saknye itu masuk pade rakaat yang keempat itulah yang
ditanggungkan lebihnye jike ketike ie hilang saknye sekalipun, make hendaknye
sujud sahwi.
8.
Terlebih
rakaat sembahyang dan ingat ie pade rakaat yang kelime wajib duduk dan sujud
sahwi.
9.
Berdiri
meninggalkan tahyat awal dengan lupe, kemudian duduk dengan lupe juge di dalam
hal itu ingat ie make wajib ie berdiri, make sujud sahwi.
10. Meninggalkan tahyat awal
bangun hampir kepade berdiri dalam batasan ruku’, make hendaklah ie sujud sahwi
bersalahan belum masuk batasan ruku’ dan apebile bangunnye itu sudah berdiri
betul tiade boleh ie duduk membace tahyat awal itu kerane tiade harus
mengerjekan sunat yang meninggalkan rukun yang ie perkare yang wajib, make
masuk padenye meninggalkan hurufnye atau tasydidnye.
11. Sujud ie meninggalkan qunut
dengan lupe, kemudian make berdiri ie dengan lupe juge dalam hal itu ingat ie
make wajib turun semule sujud, dan sujud sahwi ie.
12. Meninggalkan qunut terus
turun kepade sujud dan teringat ie belum menghantarkan dahinye ke tempat sujud
itu, masih sunat ie bangun membace doa qunut. Oleh kerane turunnye tadi telah
melampaui daripade had ruku’ misalnye, make sujud sahwi.
13. Sebab lupe imamnye jike lupe
dahulu daripade mengikut die sekalipun, make sujud sahwilah bersame imam itu.
14. Sujud sahwi kerane sujud
sahwi imamnye same ade yang muafakat atau yang masbuk.
15. Salah sahwi imam pade perkare
yang tiade dituntut, make tiade harus makmum sujud mengikutinye tetapi sujud
sahwi makmum kerane ditanggungkan pade makmum barang yang salah pade imam itu,
kerane barang yang salah pade imam dihubungkan pade makmum, dan barang yang
salah pade makmum ditanggung oleh imam.
16. Sak makmum pade meninggalkan
satu rukun yang lain daripade niat dan takbiratul ihram, make hendaklah ie
membawe serakaat lagi kemudian daripade salam imamnye dan sujud sahwi itu
kerane barang yang perbuatannye sak pade ihtimal lebihnye.
17. Makmum yang masbuk wajib
mengikut imamnye bersahwi kerane mataba’ah ﻣﺘﺎﺑﻌﺪ dan sujud qaul ﻗﻮل ie
pade akhir sembahyangnye kerane yaitu tempatnye.
18. Sujud sahwi juge jike teringat
pade kemudian salam dengan tidak takbiratul ihram lagi dan syaratnye singkat
masenye lagi tiade yang mendatangkan atas barang yang meniatkan sah
sembahyangnye dan kemudian daripade itu wajib diulangkan salamnye.
19. Salah membace rukun qauli
yang wajib atau yang sunat dan mengetahui hukumnye tetapi tiade sengaje dan
cedere maknenye lagi dapat dibetulkan dengan lekas diulang bacaannye, jike
masih pendek bacaannye make yaitu sujud sahwi.
20. Melebihkan membace tahyat
awal lain daripade makmum, sujud sahwi.
21. Sujud sahwi imam Jumat ketika
itu keluar waktu Jumat ditumaimkan دﺗﻤﺎﻣﻜﻦ dengan zahir. Kemudian hendaklah ie kembali sujud sahwi
kerane tempatnye.
22. Sujud sahwi ie pade sangkenye
yang dituntut kemudian make nyate salah sujud itu make hendaklah ie sujud
sahwi.
23. Sujud orang yang sembahyang
qashar kemudian make lazim akan die mutmaimkan ﻣﺘﻤﺎﻣﻜﻦ sembahyangnye
make hendaklah ie sujud sahwi yang keduenye.
24. Syafi’i mengikut Maliki pade
sembahyang Subuh yang qunutnye dahulu daripade ruku’ dan orang Syafi’i membuat
juge qunut pade i’tidalnye, make didapatnye imamnye di dalam sujud sunat
baginye sujud sahwi, sebab pade akidah makmum tiade dibilangkan qunut imamnye
Maliki itu pade bukan tempatnye, make sunat ie sujud sahwi kerane diamalkan
dengan akidah makmumnye.
25. Syafi’i mengikut Hanafi
meninggalkan qunut atau makmum Syafi’i itu saje membace qunut, make sunat ie
sujud sahwi kerane diamalkan dengan akidah makmumnye.
Tetapi jike ditinggalkan oleh imamnye akan pintu sunat
bagi makmum memperbuatkan die dengan syarat jike didapatkan die akan imamnye di
dalam sujud yang pertame, dan harus diperbuatkan die jike mendapat imamnye pade
duduk antare due sujud, make jike tiade mendapatkan die melainkan pade sujud
yang kedue tertegahlah memperbuat die, kerane hukumnye telah terkemudian ie
daripade imamnye dengan due rukun dengan sengajenye, make batal sembahyangnye,
make jike tiadelah yang demikian itu pade sebelum batal sembahyangnye hendaklah
ie berniat mufaraqah ﻣﻔﺎرﻗﺔ daripade imamnye dan ie membawe aturan sembahyang bagi
dirinye saje, ataupun ie mendapatkan dengan segere pade perbuatan imamnye
kemudian mendatangkan ie serakaat lagi kemudian daripade salam imamnye itu.
Bermule yang ditinggalkan daripade sembahyang itu salah
satu daripade tige perkare, pertamenye rukun, keduenye sunat ab’adh, dan
ketigenye sunat hayyat.
Make rukun itu tiade dapat diganti daripadenye sujud
sahwi bahkan jike teringat ie di dalam sembahyang wajib ie mendatangkan die
dengan bersegere dan sempurne sembahyangnye, dan jike berkekalan lupenye hingge
diperbuatnye umpame yang ditinggalkannye itu adelah ie ganti daripade yang lupe
dan lengah barang yang di antare keduenye dan didatangkan barang yang tinggal
daripade sembahyangnye dan jike teringat ie kemudian daripade salamnye dan
hampir masenye pade ‘urf ﻋﺮق dan kate qail ﻗﻴﻞ dii’tibarkan kadar yang dinukilkan die daripade Nabi Muhammad saw.
pade kisah zaiyuddin
wajib didatangkan die dan dibine atasnye barang yang tinggal daripade
sembahyang dan sujud ie bagi sahwi. ( Dan ) sunat ab’adh apebile ditinggalkan
sunat dijabarkan dengan sujud sahwi walaupun yang tertinggal itu hurufnye atau
sabdunye ( dan ) sunat haiyyat tiade dituntuti dijabarkan dengan sujud sahwi
jike ditinggalkan die same ade dengan lupe atau dengan sengaje اهے . same pade sembahyang fardhu
atau pun pade sembahyang sunat اهے . Bermule makne sahwi pade
syara’ lupe atau lalai atau silap اهے .
Adepun perkare yang lain daripade segale yang tersebut
di dalam risalah ini yang berkenaan ie dengan bacaan sembahyang seperti ape
ruhsienye dan ape jiwenye dan ape tujuannye dan ape faedahnye sembahyang itu
dan lain-lainnye begitu juge ape sebabnye kite diperintahkan bersembahyang dan
tiade boleh kite tiade sembahyang make itu semue ade tersebut di dalam kitab
Ruhsie Sembahyang gubahan saudare kami Abdul Hadi Kamal yaitu silelah saudare
beli dan mentela’ah di dalamnye niscaye
dapatlah segale yang disebutkan itu.
Tuan-tuan, alim ulama, cerdik pandai,
serta Saudara seiman seagama
Kirimkan saran dan pandangan Anda melalui :
syamsulhendry@gmail.com
Tidak ada komentar:
Posting Komentar