# Mengajar tanpa menggurui # Memberi nasehat tanpa merasa lebih hebat #

Senin, 19 Desember 2016

Risalah Nur Shalat : Kaifiat Sujud Sahwi dan Sebabnya

رﺳـﺎﻟـﺔﻧﻮراﻟﺼﻼۃ
Kitab asli ditulis dengan tulisan Arab Melayu lalu ditransliterasi ke dalam tulisan latin oleh :
Encik Syamsul Hendry
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
Pade menyatekan rukun sembahyang dan segala syarat-syaratnye daripada tiap-tiap satu daripade rukun-rukun itu dan segala sunat-sunatnya yang seyogya dikerjakan di dalamnye. Dan lagi menyatekan akan bicara mukaranah (perbandingan) dan istihdharkan (membangkitkan) niat. Yang tak dapat tiada diketahuikan dengan terangnya.

Disusun oleh : fakir ‘aliyyullaahal haadii

Muhammad Shaleh Abu Husain Saudi

Dicetak oleh Al Ahmadi Faraisy, Singapura

Ditransliterasi oleh Encik Syamsul Hendry
Pada 13 November 2016



Kata Pendahuluan

1.    Adalah susunan ini kukarangkan die dengan kerane permintaan daripade seorang saudara sepupuku yang dikasihi supaye kusuratkan baginya akan bicare sekali rukun sembahyang dan syarat-syaratnye dan serte bicara mukaranahnye niat pada takbiratul ihram itu. Dan jike adelah aku bukan ahlinye atas yang demikian itu sekalipun melainkan aku berpegang kepada swt. minta kepade-Nye jalan yang sawabnya [KBBI : sawab = benar]. Karene dialah jua Tuhan yang sangat memperkenankan permohonan hambe-Nye.
Sesungguhnye barang yang telah maklum kite, bahwa mendirikan sembahyang fardhu yang lime waktu di dalam sehari semalam itu adalah ianya rukun yang kedue daripade Islam dan tiang bagi agame kite. Make syukurlah hambe kepade ta’ala bagi mane-mane ikhwanul muslimin wal muslimat yang telah mereke itu mendapat taufik daripade swt. Yang telah dapat ienye mendirikan akan asas dan syiar agame kite itu dengan sembahyang. Tetapi oleh karene orang kita kebanyakan pada zaman yang akhir ini setengah tiade berape lagi yang mengambil berat dan hiraukan menuntut pelajaran daripade segala perkara agame hingga daripade setengah mereka itu yang mengerjakan sembahyang dengan jalan yang tidak betul buatannya. Ataupun dipadankan dengan pelajaran yang didapatnye pada masa kecilnye itulah yang dikerjakannye sampai pade mase tuanye dengan tidak lagi mengambil siasat kembali membetulkan die kepada guru yang ade mengerti. Make adalah amalnye itu banyak yang keliru atau pun ada yang tertinggal salah satu daripade rukun syaratnye jadilah batal sembahyangnye lagi tiada sah. Atau tertinggal daripade yang sunah-sunah yaitu menjadikan pula kurang pahale sembahyang itu. Make ketike itu rugi juge kita namenye.


Firman   swt. : ﻓَﻮَﻳْﻞﻟِﻠﻤُﺼَﻠِّﻴِﻦَاﻟّﺬِﻳْﻦَﻫُﻢْﻋَﻦْﺻَﻶﺗِـﻬِﻢْﺳَﺎﻫُﻮْنَ


Maknenye : Nerake Wail itu disediakan bagi mereke yang sembahyang yang mane hatinye lalai dan lupe di dalam sembahyang itu.
Hadis Nabi  ﳏﻤﺪﷺ :  ﻛﻢﻣﻦﻗﺎﺋﯩﻢﺣﻈﻪﻣﻦﺻﻼﺗﻪاﻟﺘﻌﺐواﻟﻨﺼﺐ
Mafhumnye : Beberape orang yang mendirikan sembahyangnye yang mendapat habuan [KBBI: habuan = porsi; bagian] dan gantungan daripade sembahyang ialah penat dan lelah sahaje yang diperolehnye.
2.    Adelah pule susunan ini membaikkan di dalam pelajaran dan jadi ingatan di atas peramalan hambe sendiri dan dalam pada itu sememangnye mudah-mudahan dapat menjadi pelajaran bagi segale mereka itu yang baharu belajar akan sembahyang yang mane suke mencari kesempurnaan sembahyang. Oleh yang demikian itu sekirenye ade nampak di mane tempat yang ada tersalah di dalam pelajaran susunan ini daripade yang sebenarnye, make di atas mereke yang lebih mengetahuinye haraplah hambe kepadanye dibetulkan dengan sawabnye, lebih dahulu banyak hambe mengucapkan terima kasih.

Wassalam,
Muhammad Shaleh – Damnah Lingge



وَاَﻗِـﻢِاﻟﺼـَّﻼٰۃَوﻟِﺬِﻛـْﺮِي
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ


 Make apebile meninggalkan oleh seorang salah satu daripade segale sunat ab’adh yang 20 perkare itu same ade ditinggalkan dengan jalan senghajenye atau pun dengan tersalah atau terlupe, same ade pade sembahyang yang fardhu lime waktu atau pade sembahyang yang sunat, make disunatkan atasnye dengan sujud sahwi due kali sujud, dan adelah tempatnye sujud sahwi itu pade akhir penghabisan tahyat sebelum lagi memberi salam dan bacaannye yaitu :
ﺳﺒﺤﺎناﻟﺬيﻻﻳﻨﺎم وﻻﻳﻤﻮت وﻻﻳﺴﻬﻮ
Artinye : Maha Suci Tuhan yang tiade tidur dan yang tiade mati dan yang tiade lupe  اهے .
Peringatan ! Adepun sujud sahwi itu boleh juge dibacekan seperti tasbih yang biase sebagaimane bacaan di dalam ruku’ itu. Tetapi niatnye wajib atas keduenye dengan tiade berlafaz make jike ia berlafaz batallah sembahyangnye. (Dan sunat) bagi laki-laki yang berkehendak menjagekan akan imamnye yang lupe atau memberi adzan bagi orang yang hendak masuk ke rumahnye atau mengingatkan orang yang bute daripade jatuh pade tempat kebinasaan bahwe ie mengucap tasbih         serte dikasadnye akan zikir jue atau akan zikir serte menjagekan atau memberi adzan atau mengingatkan dan jike tiade seperti yang demikian itu batallah sembahyangnye ( dan sunat ) bagi perempuan dan khunsa yang berkehendak menjagekan seperti yang tersebut itu bahwe ie tashfiq yakni menepuk akan tapak tangan dan afdhalnye tepuk tapak tangan kanan di atas belakang tangan kiri  اهے . tetapi boleh juge ditepuk tangan kiri di atas belakang tapak tangan kanan atau belakang tangan kiri di atas tapak tangan kanan make kaifiat ini harus jue  اهے .
Adepun bagi segale sebab sujud sahwi itu 25 banyaknye :
1.    Meninggalkan salah satu daripade sunat ab’adh itu, sujud sahwi
2.    Sak pade meninggalkan sunat-sunat ab’adh itu, sujud sahwi
3.    Mengerjekan sedikit perbuatan yang tiade membatalkan sembahyang dengan lupe tetapi batal dengan sengaje.
4.    Memindahkan rukun qauli atau sunat qauli lain daripade tempatnye. Sujud sahwi tetapi jike ie pindahkan takbiratul ihram atau salam lain daripade tempatnye batal sembahyangnye.
5.    Sak pade sudahkah ie sujud sahwi atau belum make sujud sahwi.
6.    Sak pade meninggalkan ruku’ atau sujud atau rakaat, make hendaklah diingatkan die kemudian make ie sujud sahwi.
7.    Sak pade ihtimal lebihnye seperti berkate hati empatkah atau tige, make mengambil ie pade yang kurang yaitu tige, dan jike saknye itu masuk pade rakaat yang keempat itulah yang ditanggungkan lebihnye jike ketike ie hilang saknye sekalipun, make hendaknye sujud sahwi.
8.    Terlebih rakaat sembahyang dan ingat ie pade rakaat yang kelime wajib duduk dan sujud sahwi.
9.    Berdiri meninggalkan tahyat awal dengan lupe, kemudian duduk dengan lupe juge di dalam hal itu ingat ie make wajib ie berdiri, make sujud sahwi.
10. Meninggalkan tahyat awal bangun hampir kepade berdiri dalam batasan ruku’, make hendaklah ie sujud sahwi bersalahan belum masuk batasan ruku’ dan apebile bangunnye itu sudah berdiri betul tiade boleh ie duduk membace tahyat awal itu kerane tiade harus mengerjekan sunat yang meninggalkan rukun yang ie perkare yang wajib, make masuk padenye meninggalkan hurufnye atau tasydidnye.
11. Sujud ie meninggalkan qunut dengan lupe, kemudian make berdiri ie dengan lupe juge dalam hal itu ingat ie make wajib turun semule sujud, dan sujud sahwi ie.
12. Meninggalkan qunut terus turun kepade sujud dan teringat ie belum menghantarkan dahinye ke tempat sujud itu, masih sunat ie bangun membace doa qunut. Oleh kerane turunnye tadi telah melampaui daripade had ruku’ misalnye, make sujud sahwi.
13. Sebab lupe imamnye jike lupe dahulu daripade mengikut die sekalipun, make sujud sahwilah bersame imam itu.
14. Sujud sahwi kerane sujud sahwi imamnye same ade yang muafakat atau yang masbuk.
15. Salah sahwi imam pade perkare yang tiade dituntut, make tiade harus makmum sujud mengikutinye tetapi sujud sahwi makmum kerane ditanggungkan pade makmum barang yang salah pade imam itu, kerane barang yang salah pade imam dihubungkan pade makmum, dan barang yang salah pade makmum ditanggung oleh imam.
16. Sak makmum pade meninggalkan satu rukun yang lain daripade niat dan takbiratul ihram, make hendaklah ie membawe serakaat lagi kemudian daripade salam imamnye dan sujud sahwi itu kerane barang yang perbuatannye sak pade ihtimal lebihnye.
17. Makmum yang masbuk wajib mengikut imamnye bersahwi kerane mataba’ah ﻣﺘﺎﺑﻌﺪ dan sujud qaul ﻗﻮل  ie pade akhir sembahyangnye kerane yaitu tempatnye.
18. Sujud sahwi juge jike teringat pade kemudian salam dengan tidak takbiratul ihram lagi dan syaratnye singkat masenye lagi tiade yang mendatangkan atas barang yang meniatkan sah sembahyangnye dan kemudian daripade itu wajib diulangkan salamnye.
19. Salah membace rukun qauli yang wajib atau yang sunat dan mengetahui hukumnye tetapi tiade sengaje dan cedere maknenye lagi dapat dibetulkan dengan lekas diulang bacaannye, jike masih pendek bacaannye make yaitu sujud sahwi.
20. Melebihkan membace tahyat awal lain daripade makmum, sujud sahwi.
21. Sujud sahwi imam Jumat ketika itu keluar waktu Jumat ditumaimkan دﺗﻤﺎﻣﻜﻦ dengan zahir. Kemudian hendaklah ie kembali sujud sahwi kerane tempatnye.
22. Sujud sahwi ie pade sangkenye yang dituntut kemudian make nyate salah sujud itu make hendaklah ie sujud sahwi.
23. Sujud orang yang sembahyang qashar kemudian make lazim akan die mutmaimkan ﻣﺘﻤﺎﻣﻜﻦ sembahyangnye make hendaklah ie sujud sahwi yang keduenye.
24. Syafi’i mengikut Maliki pade sembahyang Subuh yang qunutnye dahulu daripade ruku’ dan orang Syafi’i membuat juge qunut pade i’tidalnye, make didapatnye imamnye di dalam sujud sunat baginye sujud sahwi, sebab pade akidah makmum tiade dibilangkan qunut imamnye Maliki itu pade bukan tempatnye, make sunat ie sujud sahwi kerane diamalkan dengan akidah makmumnye.
25. Syafi’i mengikut Hanafi meninggalkan qunut atau makmum Syafi’i itu saje membace qunut, make sunat ie sujud sahwi kerane diamalkan dengan akidah makmumnye.
Tetapi jike ditinggalkan oleh imamnye akan pintu sunat bagi makmum memperbuatkan die dengan syarat jike didapatkan die akan imamnye di dalam sujud yang pertame, dan harus diperbuatkan die jike mendapat imamnye pade duduk antare due sujud, make jike tiade mendapatkan die melainkan pade sujud yang kedue tertegahlah memperbuat die, kerane hukumnye telah terkemudian ie daripade imamnye dengan due rukun dengan sengajenye, make batal sembahyangnye, make jike tiadelah yang demikian itu pade sebelum batal sembahyangnye hendaklah ie berniat mufaraqah ﻣﻔﺎرﻗﺔ daripade imamnye dan ie membawe aturan sembahyang bagi dirinye saje, ataupun ie mendapatkan dengan segere pade perbuatan imamnye kemudian mendatangkan ie serakaat lagi kemudian daripade salam imamnye itu.
Bermule yang ditinggalkan daripade sembahyang itu salah satu daripade tige perkare, pertamenye rukun, keduenye sunat ab’adh, dan ketigenye sunat hayyat.
Make rukun itu tiade dapat diganti daripadenye sujud sahwi bahkan jike teringat ie di dalam sembahyang wajib ie mendatangkan die dengan bersegere dan sempurne sembahyangnye, dan jike berkekalan lupenye hingge diperbuatnye umpame yang ditinggalkannye itu adelah ie ganti daripade yang lupe dan lengah barang yang di antare keduenye dan didatangkan barang yang tinggal daripade sembahyangnye dan jike teringat ie kemudian daripade salamnye dan hampir masenye pade ‘urf ﻋﺮق dan kate qail ﻗﻴﻞ dii’tibarkan kadar yang dinukilkan die daripade Nabi Muhammad saw. pade kisah zaiyuddin wajib didatangkan die dan dibine atasnye barang yang tinggal daripade sembahyang dan sujud ie bagi sahwi. ( Dan ) sunat ab’adh apebile ditinggalkan sunat dijabarkan dengan sujud sahwi walaupun yang tertinggal itu hurufnye atau sabdunye ( dan ) sunat haiyyat tiade dituntuti dijabarkan dengan sujud sahwi jike ditinggalkan die same ade dengan lupe atau dengan sengaje  اهے . same pade sembahyang fardhu atau pun pade sembahyang sunat  اهے . Bermule makne sahwi pade syara’ lupe atau lalai atau silap  اهے .
Adepun perkare yang lain daripade segale yang tersebut di dalam risalah ini yang berkenaan ie dengan bacaan sembahyang seperti ape ruhsienye dan ape jiwenye dan ape tujuannye dan ape faedahnye sembahyang itu dan lain-lainnye begitu juge ape sebabnye kite diperintahkan bersembahyang dan tiade boleh kite tiade sembahyang make itu semue ade tersebut di dalam kitab Ruhsie Sembahyang gubahan saudare kami Abdul Hadi Kamal yaitu silelah saudare beli dan mentelaah di dalamnye niscaye dapatlah segale yang disebutkan itu.

Tuan-tuan, alim ulama, cerdik pandai,
serta Saudara seiman seagama

Kirimkan saran dan pandangan Anda melalui :
syamsulhendry@gmail.com

Tidak ada komentar:

Posting Komentar