# Mengajar tanpa menggurui # Memberi nasehat tanpa merasa lebih hebat #

Senin, 19 Desember 2016

Risalah Nur Shalat : Istihdhar dan Mukaranah Niat

رﺳـﺎﻟـﺔﻧﻮراﻟﺼﻼۃ
Kitab asli ditulis dengan tulisan Arab Melayu lalu ditransliterasi ke dalam tulisan latin oleh :
Encik Syamsul Hendry
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
Pade menyatekan rukun sembahyang dan segala syarat-syaratnye daripada tiap-tiap satu daripade rukun-rukun itu dan segala sunat-sunatnya yang seyogya dikerjakan di dalamnye. Dan lagi menyatekan akan bicara mukaranah (perbandingan) dan istihdharkan (membangkitkan) niat. Yang tak dapat tiada diketahuikan dengan terangnya.

Disusun oleh : fakir ‘aliyyullaahal haadii

Muhammad Shaleh Abu Husain Saudi

Dicetak oleh Al Ahmadi Faraisy, Singapura

Ditransliterasi oleh Encik Syamsul Hendry
Pada 13 November 2016



Kata Pendahuluan

1.    Adalah susunan ini kukarangkan die dengan kerane permintaan daripade seorang saudara sepupuku yang dikasihi supaye kusuratkan baginya akan bicare sekali rukun sembahyang dan syarat-syaratnye dan serte bicara mukaranahnye niat pada takbiratul ihram itu. Dan jike adelah aku bukan ahlinye atas yang demikian itu sekalipun melainkan aku berpegang kepada swt. minta kepade-Nye jalan yang sawabnya [KBBI : sawab = benar]. Karene dialah jua Tuhan yang sangat memperkenankan permohonan hambe-Nye.
Sesungguhnye barang yang telah maklum kite, bahwa mendirikan sembahyang fardhu yang lime waktu di dalam sehari semalam itu adalah ianya rukun yang kedue daripade Islam dan tiang bagi agame kite. Make syukurlah hambe kepade ta’ala bagi mane-mane ikhwanul muslimin wal muslimat yang telah mereke itu mendapat taufik daripade swt. Yang telah dapat ienye mendirikan akan asas dan syiar agame kite itu dengan sembahyang. Tetapi oleh karene orang kita kebanyakan pada zaman yang akhir ini setengah tiade berape lagi yang mengambil berat dan hiraukan menuntut pelajaran daripade segala perkara agame hingga daripade setengah mereka itu yang mengerjakan sembahyang dengan jalan yang tidak betul buatannya. Ataupun dipadankan dengan pelajaran yang didapatnye pada masa kecilnye itulah yang dikerjakannye sampai pade mase tuanye dengan tidak lagi mengambil siasat kembali membetulkan die kepada guru yang ade mengerti. Make adalah amalnye itu banyak yang keliru atau pun ada yang tertinggal salah satu daripade rukun syaratnye jadilah batal sembahyangnye lagi tiada sah. Atau tertinggal daripade yang sunah-sunah yaitu menjadikan pula kurang pahale sembahyang itu. Make ketike itu rugi juge kita namenye.


Firman   swt. : ﻓَﻮَﻳْﻞﻟِﻠﻤُﺼَﻠِّﻴِﻦَاﻟّﺬِﻳْﻦَﻫُﻢْﻋَﻦْﺻَﻶﺗِـﻬِﻢْﺳَﺎﻫُﻮْنَ


Maknenye : Nerake Wail itu disediakan bagi mereke yang sembahyang yang mane hatinye lalai dan lupe di dalam sembahyang itu.
Hadis Nabi  ﳏﻤﺪﷺ :  ﻛﻢﻣﻦﻗﺎﺋﯩﻢﺣﻈﻪﻣﻦﺻﻼﺗﻪاﻟﺘﻌﺐواﻟﻨﺼﺐ
Mafhumnye : Beberape orang yang mendirikan sembahyangnye yang mendapat habuan [KBBI: habuan = porsi; bagian] dan gantungan daripade sembahyang ialah penat dan lelah sahaje yang diperolehnye.
2.    Adelah pule susunan ini membaikkan di dalam pelajaran dan jadi ingatan di atas peramalan hambe sendiri dan dalam pada itu sememangnye mudah-mudahan dapat menjadi pelajaran bagi segale mereka itu yang baharu belajar akan sembahyang yang mane suke mencari kesempurnaan sembahyang. Oleh yang demikian itu sekirenye ade nampak di mane tempat yang ada tersalah di dalam pelajaran susunan ini daripade yang sebenarnye, make di atas mereke yang lebih mengetahuinye haraplah hambe kepadanye dibetulkan dengan sawabnye, lebih dahulu banyak hambe mengucapkan terima kasih.

Wassalam,
Muhammad Shaleh – Damnah Lingge



وَاَﻗِـﻢِاﻟﺼـَّﻼٰۃَوﻟِﺬِﻛـْﺮِي

ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
Fasal
Bermule bicare niat pade istihdar dan muqaranah di dalam takbiratul ihram itu, make tak dapat tiade diketahuikan empat perkare dengan terangnye seperti di bawah ini :

Make atas kite orang awam ini memadailah dengan istihdar ‘urfi dan mukaranahnye. Mukaranah ‘urfiyah yaitu dengan jalan menyediekan rupe zat sembahyang yaitu perhimpunannye daripade rukun-rukunnye yang 13 atau 19 perkare itu. Kemudian lalu dipersertekannye menyehajekan fadhu sembahyang itu dengan jalan ijmal artinye terkumpul sahaje sebagaimane rupenye yang nanti akan diterangkan dengan nyatenye pade sebutan mukaranah yang ‘urfiyah yang lagi akan datang banyaknye 35 wajahnye.
Ketahui olehmu! Bahwe muqaranah pade takbiratul ihram itu terbahagi atas empat bahagi seperti di bawah ini :

Pertame : Kamaliah tafsiliyah
Adepun kamaliah tafsiliyah itu make yaitu dimuaranahkan niat pade takbiratul ihram itu yaitu zat sembahyang yakni hakikatnye yang diinatkan segale rukun sembahyang daripade permulaan takbir hingge sampai kepada salam make dihadirkan pade hatinye akan rukun yang tige belas itu daripade awalnye hingge salam. Make dipersertekannye kasad, ta’arud, ta’ainnye, yakni daripade alif hingge sempurne ra akbar dengan meliputi sekaliannye di dalam huruf yang delapan, make mukaranah ini payah mendapatnye.

Kedue : Kamaliah ijmaliyah


Adepun kamaliah ijmaliyah itu yaitu mengkasadkan sembahyang dan ta’arudnye dan ta’ainnye yakni fardhunye dan waktunye, dan imaaman pade imam dan makmuuman pade makmum pade sembahyang Jumat, dan qashar pade sembahyang qasar. Make diistihdarkan yang tersebut itu pade hatinye yakni disediekannye di dalam hatinye akan rupe sembahyang itu lalu dimukaranahkannye yakni dipersertekan daripade alif hingge kekal temam pade ra akbar, make jangan dihilangkan daripade mengikutkan die di dalam segala huruf takbir yang delapan itu, make mukaranah inilah yang dimuktamadkan oleh Syaikh inbu Hajr di dalam Tuhfah wa Fatinye pade tahun 994 M bersamean 1596 H dan lainnye yang diamalkan pade tiap-tiap negeri seperti Mekah, Madinah, dan lainnye dan ialah yang masyhur pade mazhab. Dan mukaranah kamaliah ijmaliyah ini juge dinamekan dengan mukaranah bastiah, sebagaimenae yang disebutkan oleh Syaikh Nuruddin Aceh di dalam kitabnye Surathul Mustaqim kerane yang dikehendaki oleh Syaikh itu menghamparkan segale niat yang disyaratkan pade segale huruf takbiratul ihram itu meliputi semuenye. Bersalahan yang dikehendaki oleh Syaikh Qalyubi yang ade wafatnye di dalam tahun 1069 M bersamean 589 H yang dinukilkan di dalam kitab Kasyful Karaam bahwe satih (menengah, pen.) itu jumlah daripade mukaranah tauziy’iyyah yaitu bahwe dihampirkan suku niat itu pade suku-suku huruf takbir, dan lagi datang sebutan rupenye, make bersalahan ini pade lufzi yakni pade lafaz sahaje tiade pade hakikatnye yang bersalahan itu. Adepun kitab Sirathal Mustaqim dikarang dalam tahun 1044 M bersamaan 464 H.

Ketige : ‘Urfiyyah

Make adelah mukaranah ‘urfiyyah ini seperti kate Syaikh Syihabuddin berlemai ﻟﻤﻲ yaitu menghadirkan niat yang tersebut yakni daripade makne kasad ta’arud dan ta’ain di dalam kite mengate takbiratul ihram itu yaitu ﷲاﻛﺒﺮ yang delapan hurufnye, same ade jatuh niat kite itu pade awal huruf takbir itu atau pade akhirnye atau atau pade pertengahannye dengan sekire-kire sungguh hati kite barang sekuasenye, make oleh kerane itu terbagi pule mukaranah ‘urfiyyah itu di dalam 35 wajah yakni rupe, yaitu atas tujuh martabatnye, make semuenye itu terpakai dan memadailah pade kite orang yang awam ini. Janganlah ade sak hati kite padenye, make di bawah ini rupe mukaranah ‘urfiyyah itu.

Martabat yang pertame, perhimpunan niat jatuh pade 1 huruf takbiratul ihram, ade 8 wajahnye.

Make lihatlah olehmu di dalam martabat yang pertame ini, yaitu pade wajah yang pertame perhimpunan niat itu jatuh pade huruf yang awal sekali daripade huruf-huruf takbiratul ihram, yaitu jatuh pade huruf alif pade kalimah dan pade wajah yang kedue perhimpunan niat jatuh pade lam awal dan wajah yang ketige jatuh pade lam yang kedue dan wajah yang keempat jatuh pade huruf ha dan wajah yang kelime jatuh pade huruf alif pade kalimah akbar dan wajah yang keenam jatuh pade huruf kaf, dan wajah yang ketujuh jatuh pade huruf ba dan wajah yang kedelapan perhimpunan niat itu jatuh pade huruf ra, make semuenye yang kedelapan wajah itu sah dan terpakai yang dibilangkan die bagi mukaranah ‘urfiyyah make janganlah kite sak sekali-kali begitulah kate ulama’ adenye. 

Perhatikanlah pade martabat yang kedue hingge sampai kepada martabat yang ketujuhnye yaitu :

Martabat yang kedue, perhimpunan niat jatuh pade 2 huruf takbiratul ihram, ade 7 wajahnye.


Martabat yang ketige, perhimpunan niat jatuh pade 3 huruf takbiratul ihram, ade 6 wajahnye.


Martabat yang keempat, perhimpunan niat jatuh pade 4 huruf takbiratul ihram, ade 5 wajahnye.


Martabat yang kelime, perhimpunan niat jatuh pade 5 huruf takbiratul ihram, ade 4 wajahnye.


Martabat yang keenam, perhimpunan niat jatuh pade 6 huruf takbiratul ihram, ade 3 wajahnye.


Martabat yang ketujuh, perhimpunan niat jatuh pade 7 huruf takbiratul ihram dan 2 wajahnye.


Artinye dan memadailah pade mukaranah ‘urfiyyah itu daripade orang yang awam, dan lagi adelah mukaranah ini yang dipilihkan die oleh Imam al Harmain dan Imam Nawawi dan Imam al Ghazali, dan kate Ibnu Ar Rifa’ah iyelah yang sebenarnye, demikian lagi kate as Syaikh as Sabkiy dan Khatib Syarbini.
Make dikehendaki dengan kate awam di sini yaitu aamiin, yaitulah segale orang yang tiade belajar, padahal lafaz awam pade bicare mukaranah ini pade kebaikan kitab yang muktabarat. Boleh ditanggungkan die atas makne amattunnas yaitu orang yang ramai.
Adepun mukaranah ijmaliyah yang telah lalu sebutannye itu telah membantahi padenye oleh Imam al Harmain yaitu Syaikh Abdul Malik al Juwaini yang wafatnye pade tahun 378 H rahmatullaahi ta’ala dengan katenye : bahwesenye tiade dapat meliputi akan die daripade menghadirkan yang tige perkare itu pade tiap-tiap huruf yang delapan itu oleh kuase manusia, yakni telah menjauhkan Imam Harmain daripade dapat dikerjakan oleh kebanyakan manusia yakni orang yang awam manusia, make semenitlah lagi pade mukaranah kamaliah yang tafsiliyah itu, ini sangat jauh ie pade pandangan kebanyakan manusia yang pengajian istimewa pula pade orang awam melainkan orang yang berpaling hatinye itu daripade takliq akan segala ﺷﻮاﻏﻞاﻟﺪﻧﻴﺎ (kekhawatiran ; pen.). Yakni orang yang tiade membimbingkan dunie yang hadir hatinye kepada Allah ta’ala jue yang dapatnye, make tatkale mukaranah ijmaliyyah itu sudah dijauhkan oleh imam Harmain pade kuase manusia, betape pule mukaranah kamaliah yang tafsiliyyah itu, وﷲاﻟﻤﻮاﻓﻖﻟﻤﻦﻳﺸﺎء،  اﻫ

Keempat : tuzi’iyyah
Adepun mukaranah tuzi’iyyah ini yaitu mensuku-sukukan niat berbetulan pade suku-suku huruf takbiratul ihram, make adelah mukaranah tuzi’iyyah ini tiade memadai ie lagi tiade sah. Inilah rupenye di bawah ini :

Make inilah satu contoh sahaje bagi mukaranah tuzi’iyyah yang dituliskan di sini yang tiade ie sah itu, make jike dibuatkan dengan tafsilinye, boleh jadi beberape banyak pule rupenye itu, tetapi dengan memandang kepade contoh yang tersebut dapatlah juge diumpamekan kepade lainnye yang terjadi daripade mensuku-sukukan niat atas suku-suku mane-mane huruf takbiratul ihram itu, jike ade semuenye yang demikian itu tiade ie dibilangkan bagi mukaranah yang sah adenye. Ingatlah supaye jangan mukaranahkan niat itu disusun dengan kate-kate hati tatkale menyebut takbiratul ihram kerane apekale disusunkan niat itu dengan kate-kate hati jatuhlah ie bertentangan dengan mane-mane huruf takbiratul ihram jadinye. Wallaahu a’lam.

Inilah rupenye muqaranah kamaliah atau ‘urfiyyah


Tuan-tuan, alim ulama, cerdik pandai
yang saya hormati,

serta Saudara seiman seagama

Kirimkan saran dan pendapat Anda melalui :
syamsulhendry@gmail.com

3 komentar:

  1. Semoge jd amal jaryah encik, semoge sehat-sehat selalu....

    BalasHapus
  2. Sangat bermanfaat... mohon maaf pak, nak tanye... kalau kitab nur as shalah yg tulisan arab melayu dimane bise didapatkan ye...? Terime kaseh atas tanggapannye...

    BalasHapus
  3. Saye juge menaruh minat untuk melestarikan kitab karya orang melayu:
    https://kitabterjemah4n.blogspot.com/?m=1

    BalasHapus