# Mengajar tanpa menggurui # Memberi nasehat tanpa merasa lebih hebat #

Senin, 19 Desember 2016

Risalah Nur Shalat : Hakikat Lahir Batin Sembahyang

رﺳـﺎﻟـﺔﻧﻮراﻟﺼﻼۃ
Kitab asli ditulis dengan tulisan Arab Melayu lalu ditransliterasi ke dalam tulisan latin oleh :
Encik Syamsul Hendry
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
Pade menyatekan rukun sembahyang dan segala syarat-syaratnye daripada tiap-tiap satu daripade rukun-rukun itu dan segala sunat-sunatnya yang seyogya dikerjakan di dalamnye. Dan lagi menyatekan akan bicara mukaranah (perbandingan) dan istihdharkan (membangkitkan) niat. Yang tak dapat tiada diketahuikan dengan terangnya.

Disusun oleh : fakir ‘aliyyullaahal haadii

Muhammad Shaleh Abu Husain Saudi

Dicetak oleh Al Ahmadi Faraisy, Singapura

Ditransliterasi oleh Encik Syamsul Hendry
Pada 13 November 2016



Kata Pendahuluan

1.    Adalah susunan ini kukarangkan die dengan kerane permintaan daripade seorang saudara sepupuku yang dikasihi supaye kusuratkan baginya akan bicare sekali rukun sembahyang dan syarat-syaratnye dan serte bicara mukaranahnye niat pada takbiratul ihram itu. Dan jike adelah aku bukan ahlinye atas yang demikian itu sekalipun melainkan aku berpegang kepada swt. minta kepade-Nye jalan yang sawabnya [KBBI : sawab = benar]. Karene dialah jua Tuhan yang sangat memperkenankan permohonan hambe-Nye.
Sesungguhnye barang yang telah maklum kite, bahwa mendirikan sembahyang fardhu yang lime waktu di dalam sehari semalam itu adalah ianya rukun yang kedue daripade Islam dan tiang bagi agame kite. Make syukurlah hambe kepade ta’ala bagi mane-mane ikhwanul muslimin wal muslimat yang telah mereke itu mendapat taufik daripade swt. Yang telah dapat ienye mendirikan akan asas dan syiar agame kite itu dengan sembahyang. Tetapi oleh karene orang kita kebanyakan pada zaman yang akhir ini setengah tiade berape lagi yang mengambil berat dan hiraukan menuntut pelajaran daripade segala perkara agame hingga daripade setengah mereka itu yang mengerjakan sembahyang dengan jalan yang tidak betul buatannya. Ataupun dipadankan dengan pelajaran yang didapatnye pada masa kecilnye itulah yang dikerjakannye sampai pade mase tuanye dengan tidak lagi mengambil siasat kembali membetulkan die kepada guru yang ade mengerti. Make adalah amalnye itu banyak yang keliru atau pun ada yang tertinggal salah satu daripade rukun syaratnye jadilah batal sembahyangnye lagi tiada sah. Atau tertinggal daripade yang sunah-sunah yaitu menjadikan pula kurang pahale sembahyang itu. Make ketike itu rugi juge kita namenye.


Firman   swt. : ﻓَﻮَﻳْﻞﻟِﻠﻤُﺼَﻠِّﻴِﻦَاﻟّﺬِﻳْﻦَﻫُﻢْﻋَﻦْﺻَﻶﺗِـﻬِﻢْﺳَﺎﻫُﻮْنَ


Maknenye : Nerake Wail itu disediakan bagi mereke yang sembahyang yang mane hatinye lalai dan lupe di dalam sembahyang itu.
Hadis Nabi  ﳏﻤﺪﷺ :  ﻛﻢﻣﻦﻗﺎﺋﯩﻢﺣﻈﻪﻣﻦﺻﻼﺗﻪاﻟﺘﻌﺐواﻟﻨﺼﺐ
Mafhumnye : Beberape orang yang mendirikan sembahyangnye yang mendapat habuan [KBBI: habuan = porsi; bagian] dan gantungan daripade sembahyang ialah penat dan lelah sahaje yang diperolehnye.
2.    Adelah pule susunan ini membaikkan di dalam pelajaran dan jadi ingatan di atas peramalan hambe sendiri dan dalam pada itu sememangnye mudah-mudahan dapat menjadi pelajaran bagi segale mereka itu yang baharu belajar akan sembahyang yang mane suke mencari kesempurnaan sembahyang. Oleh yang demikian itu sekirenye ade nampak di mane tempat yang ada tersalah di dalam pelajaran susunan ini daripade yang sebenarnye, make di atas mereke yang lebih mengetahuinye haraplah hambe kepadanye dibetulkan dengan sawabnye, lebih dahulu banyak hambe mengucapkan terima kasih.

Wassalam,
Muhammad Shaleh – Damnah Lingge



وَاَﻗِـﻢِاﻟﺼـَّﻼٰۃَوﻟِﺬِﻛـْﺮِي
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
Fasal
Bermule berkate setengah ulama’ : Make sembahyang itu ade baginye huruf yang sempurne pade zahirnye dimisalkan yaitu :
1.    Rukun seperti kepalenye kate setengah seperti batang pokok kayu.
2.    Syaratnye seperti ruhnye kate setengah seperti akar pokok kayu.
3.    Sunat ab’adhnye seperti anggotenye kate setengah seperti dahan yang besar-besar.
4.    Sunat haiyyat seperti bulu romenye kate setengah seperti cabang ranting-rantingnye.
Dan adelah pahale bagi sembahyang itu seperti umpame segale buahnye yang masak yang lezat, make dengan ini nyatelah perbuatan sembahyang itu empat perkare yaitu rukun, syarat, ab’adh, dan haiyyat  اهے .
Ketahui olehmu ! Bahwesenye bagi sembahyang itu rupe pade zahir dan baginye hakikat pade batin, make tiade sempurne sembahyang melainkan apebile sempurne keduenye make disyaratkan pade rupenye yang zahir itu adelah ie bagi qabul pade makhluknye, dan disyaratkan pade rupenye bagi anggote yang pade batin itu adelah ie bagi qabulnye pade Allah ta’ala. Kerane tiadelah bagi sembahyang itu bername pade sisi Allah ta’ala hingge didirikan oleh orang yang sembahyang itu akan rupenye dan hakikatnye.
ﺑـﺎﻃـﻦ
ﻇـﺎﻫـﺮ
Make yang batin ini syarat qabulnye kepada Allah ta’ala yaitu hendaklah ade dikasadkan ibadah sembahyang itu bagi Allah sendirinye tiade bagi suatu yang lain daripadenye yakni diikhlaskan niatnye pade mendirikan hak ‘ubudiyyah kehambaannye dan mendirikan hak rubbubiyyah ketuhanan dan hadir hatinye semate-mate pade Allah dengan tujuannye kerane Allah seolah-olah ade ie di hadapannye yang menilik ie padenye.
Make yang zahir ini yaitu segale rukunnye seperti qiam, ruku’, sujud, dan barang yang seumpame daripade segale perbuatan anggote yang zahir, make syarat qabulnye pade makhluk itu bahwe didirikan dan didatangkan akan die dengan cukup sempurne rukun dan syaratnye sebagaimane segale perkare itu telah lalu sebutannye, make dengan adenye segalenye ini, make sahlah sembahyang ini pade syara’.

Sabde Nabi :
انﺗﻌﺒﺪﷲﻛﺎﻧﻚﺗﺮاﻩﻓﺎنﻟﻢﺗﻜﻦﺗﺮاﻩﻓﺎﻧﻪﻳﺮاك
Artinye : Ibadahlah engkau akan Allah seolah-olah engkau lihat akan die. Make jike tiade engkau lihat akan die make bahwesenye ie melihat akan dikau, make inilah yang dinamekan makam ihsan di dalam berbuat ibadah  اهے .
Make hakikat pade batin itu yaitu dikhusyu’kan hatinye pade Allah ta’ala dan dihadirkan akan die pade ketike itu serte dengan menyempurnekan ikhlas sembahyang kepadenye dan dipahamkan pule makne segale ape-ape yang kite bacekan daripade Quran atau tasbih atau lainnye serte berpikir padenye, dan memperhatikan dengan seksamenye, make pade ketike itu dapatlah ie munajat dengan Tuhannye Malikul Mulk yaitu Tuhan yang menjadikan segale makhluk daripade Tuhan petale langit dan bumi dan laut dan darat dan segale jin dan malaikat dan surge dan nerake dan lainnye daripade yang demikian itu, make tak dapat tiade hendaklah ade dipahamkan akan 7 perkare ini yaitu :
رﺟﺂء
ﺧﻮف
ﺗﺪﺑﺮ
ﺗﺬﻟﻞ
ﺧﻀـﻮ؏
ﺧﺸـﻮ؏
ﻫﻴﺒـﻪ

Make arti ﻫﻴﺒـﻪ itu ade perasaan takut dan geron daripade memandang kebesaran Tuhannye dan gentar hatinye dan ﺧﺸـﻮ؏ itu artinye tiap-tiap hatinye dan segale anggotenye dengan berkekalan pade waktu sembahyang itu dan ﺧﻀـﻮ؏ itu artinye merendahkan diri seolah-oleh ie di hadapan ﺳﺒﺤﺎﻧﻪوﺗﻌﺎﱃ dan ﺗﺬﻟﻞ itu artinye menghinekan diri, dan ﺗﺪﺑﺮ itu artinye berpikir dan mengamati dan mempahamkan segale makne bacaannye same ade ie Quran atau doa atau tasbih atau takbir atau lainnye, dan ﺧﻮف itu artinye takut ie kepade Tuhan daripade ditolakkan ibadahnye dan رﺟﺂء artinye harap akan Tuhannye supaye diterime akan ibadahnye dan harap ie akan segale rahmat daripade Tuhannye itu dan tersebut pade hadis tiade disuruh daripade sembahyang melainkan kadar hadir hatinye jue  اهے .
 ﻟﻴﺲﻟﻠﻌﺒﺪﻣﻦﺻﻼﺗﻪاﻻﻣﺎﻋﻘﻞﻣﻨﻬﺎ
Artinye : Tiade daripade seorang hambe daripade sembahyangnye melainkan yang ie perhatikan daripadenye  اهے . Make adelah harge seorang itu atas kadar niatnye dan dijadikannye akan ibadah sembahyangnye dengan murakabah bagi Tuhannye sentiase hadir hatinye bagi ﻣﻠﻚاﻟﻤﻠﻚ Malikul Mulk itu, make dengan ini nyatelah bagi syarat sembahyang yang batin itu dan jike tiade berkekalan ie atas hal yang tersebut selame ie di dalam sembahyangnye diharap bahwe diterimekan barang yang hadir hati padenye dan ade khusyu’nye dan tadarru’nye padenye jue, dan mempersyaratkan menghadirkan hati pade sekalian sembahyang itu kepayahan didapat akan die, kerane dhaif kekuasaan makhluk ini jadi supaye tiade menolakkan atas dalil yang tersebut dapat juge disyaratkan jikalau sekejap mate sekalipun dinamekan hadir hati jue di dalam sembahyang, tetapi terutamenye pade takbiratul ihram, make atas kadar yang demikian inilah kite sampaikan taklif dalil yang tersebut itu adenye.  اهے.
Lain lagi kate ulama’ hakikat sembahyang itu 3 perkare :
واﳋﺮوجﻣﻊاﳋﻮف
واﻻﻧﺂﻣﻊاﻟﺘﻌﻈﲓ
اﻟﺸﺮوعﻣﻊاﻟﻌﲅ
Keluar daripade sembahyang itu serte takut
Membayar sembahyang itu serte membesarkan
Masuk kepade sembahyang itu hendaklah serte ilmu

Ketahui olehmu ! Adepun firman Allah ta’ala :
اناﻟﺼﻼۃﺗﻨﻬﻰﻋﻦاﻟﻔﺤﺸﺂءواﻟﻤﻨﻜﺮ
Yang tersebut di dalam Quran pade juz 21 dalam surah Al Ankabut ayat 45 artinye : Bahwesenye sembahyang itu dapat menegah daripade melakukan angkara kejahatan dan munkar keji kerane satu hadis yang lain menyebutkan :
ﻣﻦﻟﻢﺗﻨﻬﻪﺻﻼﺗﻪﻋﻦاﻟﻔﺤﺸﺎءواﻟﻤﻨﻜﺮﻟﻢﻳﺰددﻣﻦﷲاﻻﺑﻌﺪا
Maksudnye : Barang siape sembahyang ie dan tidak sanggup mempertahankan daripade melakukan kejahatan dan perkare munkar, make masih jauh hendak bertambah pahale balasannye daripade Allah yakni barangsiape tidak menegahkan die sembahyang itu daripade kejahatan dan munkar, tiade bertambah daripade Allah kebajikan melainkan jauh  اهے. dan pade kate ulama’ yang lain adelah makna fahsyaa’ dan munkar itu yaitu keduenye itu dinding yang teguh yang mendindingkan antare hambe dan Tuhannye. Kerane adelah sembahyang yang sempurne segale syarat dan rukunnye zahirnye dan batinnye itu dapatlah ie ﻣﺮاﻗﺒﻪ murakabah bagi Tuhannye yakni hadir hatinye bagi ﻣﻠﻚاﻟﻤﻠﻚ Malikul Mulk dan terbukelah atau nyatelah baginye akan beberape kelebihan daripade makrifat yaitu mengenalkan Allah swt. dan terbukelah baginye beberape asrar yakni segale ruhsie-ruhsie Allah swt., make apebile terbukelah baginye yang tersebut itu dapat lezatlah segale badannye dan hatinye pade sembahyangnye akan sebagai lezat yang tiade dapat dibandingkan die, make jike ie lalai tiadelah dapat akan makne fasya’ dan munkar itu wallaahu a’lam.
Peringatan ! Dan penjagaan ! Bahwese wajib atas tiap-tiap mukalaf bahwe i’tikad ie bahwesenye yang menjadikan dan mengadekan segale perbuatan itu yaitu Allah ta’ala same ade perbuatan اﺧﺘﻴﺎري ikhtiari atau perbuatan اﺿﻄﺮاري  idhtirari (terpaksa, pen.) dan same ade perbuatan taulada atau perbuatan mubasyarah dengan firman Allah ta’ala di dalam Quran : ﷲﺧﺎﻟﻖﻛﻞﳾء artinye : Bermule Allah ta’ala itu yang menjadikan tiap-tiap suatu tetapi bagi hambe itu usahe dan ikhtiar pade segale perbuatannye yang ikhtiyariah dan dengan keduenye itu diberi pahale akan die dan disiksekan die. Adepun perbuatan itu disandarkan kepada Allah ta’ala pade pihak menjadikan dan disandarkan kepade hambe pade pihak usahenye. Make segale perbuatan itu jatuh usahenye pade hambe jue. Inilah firman Allah ta’ala : وﷲﺧﻠﻘﻜﻢوﻣـﺎﺗﻌﻤﻠﻮنartinye : Allah yang menjadikan kamu dan segale perbuatan kamu. Kerane itulah dikatekan segale perbuatan hambe yang ikhtiyariyah itu yaitulah setengah daripade perkare ﳑﻜﻨﺎت mumkanat yang menyatekan awam takluk kudrat dan iradat pade-Nye. Make apebile telah kite ketahuikan bahwesenye sekalian perbuatan itu dijadikan Allah ta’ala yang tertunggallah ie pade berbuat die itu yang tiade sekutu bagi-Nye kite ketahuilah pade syara’ jikalau tiade mereke itu menyengutukan ie akan Allah ta’ala itu dahulu, niscaye tiadelah sah mengerjakan amal syara’ yang maha mulie itu yaitu seperti tiade ie mengate aku sembahyang pade niat sembahyang niscaye tiade sah sembahyangnye atau tiade ie mengate aku mengangkatkan hadas besar atau hadas kecil make tiadelah sah terangkat hadasnye itu, atau tiade mengate aku puase pade esok hari niscaye tiadelah sah puasenye itu dan lain daripade segale amal pade syara’ dan jikalau ade ie mengate akan aku itu niscaye sah jugelah amal syara’ yang dikerjekannye itu jikalau disandarkannye aku itu pade dirinye sekalipun tetapi adelah ie syirik juge pade hakikatnye itu ( dan ) jikalau disandarkannye aku itu kepade Allah ta’ala seperti dii’tikadkannye akan aku itu, Allah ta’ala itulah yang empunye aku itu, bukan aku sendiri, kerane akunye itu makhluk yang dijadikan oleh Allah ta’ala kerane aku itu kate-kate lidahnye yaitu sifatnye ialah ﻋﺮض yang ﻗـﺎﺋـﻢ ie pade dzatnye yang baharu ini. Make baharulah ie tauhid yang sebenar-benarnye. Sah imannye dan islamnye pade hakikat yang sebenar-benarnye make barang-barang yang mengetahuinye itu hanye sedikit juge seperti firman Allah ta’ala : اﻻاﻟﺬﻳﻦاﻣﻨﻮاوﻋﻤﻠﻮاﻟﺼﺎﳊﺎتﻗﻠﻴﻞﻣﺎﻫﻢ
Make jike dikate semue segale suatu dijadikan oleh
ﻻﻳﺴﺌـﺎل،ﻋﻤﺎﻳﻔﻌﻞ،وﱒﻳﺴﺌـﺎﻟﻮن

Artinye : Tiade ditanyai daripade barang yang diperbuatnye dan mereke itu ditanyakan  اهے .

Tuan-tuan, alim ulama, cerdik pandai,
serta Saudara seiman seagama

Kirimkan saran dan pandangan Anda melalui :
syamsulhendry@gmail.com

Tidak ada komentar:

Posting Komentar