رﺳـﺎﻟـﺔﻧﻮراﻟﺼﻼۃ
Kitab asli ditulis dengan tulisan Arab Melayu lalu
ditransliterasi ke dalam tulisan latin oleh :
Encik Syamsul Hendry
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
Pade
menyatekan rukun sembahyang dan segala syarat-syaratnye daripada tiap-tiap satu
daripade rukun-rukun itu dan segala sunat-sunatnya yang seyogya dikerjakan di
dalamnye. Dan lagi menyatekan akan bicara mukaranah (perbandingan) dan istihdharkan (membangkitkan) niat. Yang tak dapat tiada
diketahuikan dengan terangnya.
Disusun oleh
: fakir ‘aliyyullaahal haadii
Muhammad
Shaleh Abu Husain Saudi
Dicetak oleh
Al Ahmadi Faraisy, Singapura
Ditransliterasi
oleh Encik Syamsul Hendry
Pada 13
November 2016
Kata Pendahuluan
1. Adalah susunan ini kukarangkan die dengan kerane
permintaan daripade seorang saudara sepupuku yang dikasihi supaye kusuratkan
baginya akan bicare sekali rukun sembahyang dan syarat-syaratnye dan serte
bicara mukaranahnye niat pada takbiratul ihram itu. Dan jike adelah aku bukan
ahlinye atas yang demikian itu sekalipun melainkan aku berpegang kepada ﷲ swt. minta
kepade-Nye jalan yang sawabnya [KBBI : sawab = benar]. Karene dialah jua Tuhan
yang sangat memperkenankan permohonan hambe-Nye.
Sesungguhnye barang yang telah
maklum kite, bahwa mendirikan sembahyang fardhu yang lime waktu di dalam sehari
semalam itu adalah ianya rukun yang kedue daripade Islam dan tiang bagi agame
kite. Make syukurlah hambe kepade ﷲ ta’ala bagi
mane-mane ikhwanul muslimin wal muslimat yang telah mereke itu mendapat taufik
daripade swt. Yang telah dapat ienye mendirikan akan asas dan syiar agame kite
itu dengan sembahyang. Tetapi oleh karene orang kita kebanyakan pada zaman yang
akhir ini setengah tiade berape lagi yang mengambil berat dan hiraukan menuntut
pelajaran daripade segala perkara agame hingga daripade setengah mereka itu
yang mengerjakan sembahyang dengan jalan yang tidak betul buatannya. Ataupun
dipadankan dengan pelajaran yang didapatnye pada masa kecilnye itulah yang
dikerjakannye sampai pade mase tuanye dengan tidak lagi mengambil siasat
kembali membetulkan die kepada guru yang ade mengerti. Make adalah amalnye itu
banyak yang keliru atau pun ada yang tertinggal salah satu daripade rukun
syaratnye jadilah batal sembahyangnye lagi tiada sah. Atau tertinggal daripade
yang sunah-sunah yaitu menjadikan pula kurang pahale sembahyang itu. Make
ketike itu rugi juge kita namenye.
|
|
Hadis Nabi ﳏﻤﺪﷺ : ﻛﻢﻣﻦﻗﺎﺋﯩﻢﺣﻈﻪﻣﻦﺻﻼﺗﻪاﻟﺘﻌﺐواﻟﻨﺼﺐ
Mafhumnye :
Beberape orang yang mendirikan sembahyangnye yang mendapat habuan [KBBI: habuan
= porsi; bagian] dan gantungan daripade sembahyang ialah penat dan lelah sahaje
yang diperolehnye.
2. Adelah pule susunan ini membaikkan di dalam pelajaran
dan jadi ingatan di atas peramalan hambe sendiri dan dalam pada itu sememangnye
mudah-mudahan dapat menjadi pelajaran bagi segale mereka itu yang baharu
belajar akan sembahyang yang mane suke mencari kesempurnaan sembahyang. Oleh
yang demikian itu sekirenye ade nampak di mane tempat yang ada tersalah di
dalam pelajaran susunan ini daripade yang sebenarnye, make di atas mereke yang
lebih mengetahuinye haraplah hambe kepadanye dibetulkan dengan sawabnye, lebih
dahulu banyak hambe mengucapkan terima kasih.
Wassalam,
Muhammad Shaleh – Damnah Lingge
وَاَﻗِـﻢِاﻟﺼـَّﻼٰۃَوﻟِﺬِﻛـْﺮِي
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
Fasal
Bermule berkate setengah ulama’ : Make sembahyang itu
ade baginye huruf yang sempurne pade zahirnye dimisalkan yaitu :
1.
Rukun
seperti kepalenye kate setengah seperti batang pokok kayu.
2.
Syaratnye
seperti ruhnye kate setengah seperti akar pokok kayu.
3.
Sunat
ab’adhnye seperti anggotenye kate setengah seperti dahan yang besar-besar.
4.
Sunat
haiyyat seperti bulu romenye kate setengah seperti cabang ranting-rantingnye.
Dan adelah pahale bagi sembahyang itu seperti umpame
segale buahnye yang masak yang lezat, make dengan ini nyatelah perbuatan
sembahyang itu empat perkare yaitu rukun, syarat, ab’adh, dan haiyyat اهے .
Ketahui olehmu ! Bahwesenye bagi sembahyang itu rupe
pade zahir dan baginye hakikat pade batin, make tiade sempurne sembahyang
melainkan apebile sempurne keduenye make disyaratkan pade rupenye yang zahir
itu adelah ie bagi qabul pade makhluknye, dan disyaratkan pade rupenye bagi
anggote yang pade batin itu adelah ie bagi qabulnye pade Allah ta’ala. Kerane
tiadelah bagi sembahyang itu bername pade sisi Allah ta’ala hingge didirikan
oleh orang yang sembahyang itu akan rupenye dan hakikatnye.
ﺑـﺎﻃـﻦ
|
ﻇـﺎﻫـﺮ
|
Make yang batin ini syarat qabulnye
kepada Allah ta’ala yaitu hendaklah ade dikasadkan ibadah sembahyang itu bagi
Allah sendirinye tiade bagi suatu yang lain daripadenye yakni diikhlaskan
niatnye pade mendirikan hak ‘ubudiyyah kehambaannye dan mendirikan hak
rubbubiyyah ketuhanan dan hadir hatinye semate-mate pade Allah dengan
tujuannye kerane Allah seolah-olah ade ie di hadapannye yang menilik ie
padenye.
|
Make yang zahir ini yaitu segale
rukunnye seperti qiam, ruku’, sujud, dan barang yang seumpame daripade segale
perbuatan anggote yang zahir, make syarat qabulnye pade makhluk itu bahwe
didirikan dan didatangkan akan die dengan cukup sempurne rukun dan syaratnye
sebagaimane segale perkare itu telah lalu sebutannye, make dengan adenye
segalenye ini, make sahlah sembahyang ini pade syara’.
|
Sabde Nabi :
انﺗﻌﺒﺪﷲﻛﺎﻧﻚﺗﺮاﻩﻓﺎنﻟﻢﺗﻜﻦﺗﺮاﻩﻓﺎﻧﻪﻳﺮاك
Artinye : Ibadahlah engkau akan Allah seolah-olah engkau
lihat akan die. Make jike tiade engkau lihat akan die make bahwesenye ie
melihat akan dikau, make inilah yang dinamekan makam ihsan di dalam berbuat ibadah اهے .
Make hakikat pade batin itu yaitu dikhusyu’kan hatinye
pade Allah ta’ala dan dihadirkan akan die pade ketike itu serte dengan
menyempurnekan ikhlas sembahyang kepadenye dan dipahamkan pule makne segale
ape-ape yang kite bacekan daripade Quran atau tasbih atau lainnye serte
berpikir padenye, dan memperhatikan dengan seksamenye, make pade ketike itu
dapatlah ie munajat dengan Tuhannye Malikul Mulk yaitu Tuhan yang menjadikan segale makhluk daripade
Tuhan petale langit dan bumi dan laut dan darat dan segale jin dan malaikat dan
surge dan nerake dan lainnye daripade yang demikian itu, make tak dapat tiade
hendaklah ade dipahamkan akan 7 perkare ini yaitu :
رﺟﺂء
|
ﺧﻮف
|
ﺗﺪﺑﺮ
|
ﺗﺬﻟﻞ
|
ﺧﻀـﻮ؏
|
ﺧﺸـﻮ؏
|
ﻫﻴﺒـﻪ
|
Make arti ﻫﻴﺒـﻪ itu ade perasaan takut dan geron daripade memandang
kebesaran Tuhannye dan gentar hatinye dan ﺧﺸـﻮ؏ itu artinye tiap-tiap hatinye dan segale
anggotenye dengan berkekalan pade waktu sembahyang itu dan ﺧﻀـﻮ؏ itu artinye merendahkan diri seolah-oleh ie di hadapan ﷲ ﺳﺒﺤﺎﻧﻪوﺗﻌﺎﱃ dan ﺗﺬﻟﻞ itu artinye menghinekan diri, dan ﺗﺪﺑﺮ itu artinye berpikir dan mengamati dan
mempahamkan segale makne bacaannye same ade ie Quran atau doa atau tasbih atau
takbir atau lainnye, dan ﺧﻮف itu artinye takut ie kepade Tuhan daripade
ditolakkan ibadahnye dan رﺟﺂء artinye harap akan Tuhannye supaye
diterime akan ibadahnye dan harap ie akan segale rahmat daripade Tuhannye itu
dan tersebut pade hadis tiade disuruh daripade sembahyang melainkan kadar hadir
hatinye jue
اهے .
ﻟﻴﺲﻟﻠﻌﺒﺪﻣﻦﺻﻼﺗﻪاﻻﻣﺎﻋﻘﻞﻣﻨﻬﺎ
Artinye : Tiade daripade seorang hambe daripade
sembahyangnye melainkan yang ie perhatikan daripadenye اهے . Make adelah harge seorang
itu atas kadar niatnye dan dijadikannye akan ibadah sembahyangnye dengan
murakabah bagi Tuhannye sentiase hadir hatinye bagi ﻣﻠﻚاﻟﻤﻠﻚ Malikul Mulk itu, make dengan ini nyatelah bagi syarat sembahyang
yang batin itu dan jike tiade berkekalan ie atas hal yang tersebut selame ie di
dalam sembahyangnye diharap bahwe diterimekan barang yang hadir hati padenye
dan ade khusyu’nye dan tadarru’nye padenye
jue, dan mempersyaratkan menghadirkan hati pade sekalian sembahyang itu
kepayahan didapat akan die, kerane dhaif kekuasaan makhluk ini jadi supaye
tiade menolakkan atas dalil yang tersebut dapat juge disyaratkan jikalau
sekejap mate sekalipun
dinamekan hadir hati jue di dalam sembahyang, tetapi terutamenye pade
takbiratul ihram, make atas kadar yang demikian inilah kite sampaikan taklif
dalil yang tersebut itu adenye. اهے.
Lain lagi kate ulama’ hakikat sembahyang itu 3 perkare :
واﳋﺮوجﻣﻊاﳋﻮف
|
واﻻﻧﺂﻣﻊاﻟﺘﻌﻈﲓ
|
اﻟﺸﺮوعﻣﻊاﻟﻌﲅ
|
Keluar daripade sembahyang itu serte takut
|
Membayar sembahyang itu serte membesarkan
|
Masuk kepade sembahyang itu hendaklah serte ilmu
|
Ketahui olehmu ! Adepun firman Allah ta’ala :
اناﻟﺼﻼۃﺗﻨﻬﻰﻋﻦاﻟﻔﺤﺸﺂءواﻟﻤﻨﻜﺮ
Yang tersebut di dalam Quran pade juz 21 dalam surah Al
Ankabut ayat 45 artinye : Bahwesenye sembahyang itu dapat menegah daripade
melakukan angkara kejahatan dan munkar keji kerane satu hadis yang lain
menyebutkan :
ﻣﻦﻟﻢﺗﻨﻬﻪﺻﻼﺗﻪﻋﻦاﻟﻔﺤﺸﺎءواﻟﻤﻨﻜﺮﻟﻢﻳﺰددﻣﻦﷲاﻻﺑﻌﺪا
Maksudnye : Barang siape sembahyang ie dan tidak sanggup
mempertahankan daripade melakukan kejahatan dan perkare
munkar, make masih jauh hendak bertambah pahale balasannye daripade Allah yakni
barangsiape tidak menegahkan die sembahyang itu daripade kejahatan dan munkar,
tiade bertambah daripade Allah kebajikan melainkan jauh اهے. dan pade kate ulama’ yang lain adelah
makna fahsyaa’ dan munkar itu yaitu keduenye itu dinding yang teguh yang
mendindingkan antare hambe dan Tuhannye. Kerane adelah sembahyang yang sempurne segale syarat
dan rukunnye zahirnye dan batinnye itu dapatlah ie ﻣﺮاﻗﺒﻪ murakabah bagi Tuhannye yakni hadir hatinye bagi ﻣﻠﻚاﻟﻤﻠﻚ Malikul Mulk dan terbukelah atau nyatelah baginye akan beberape
kelebihan daripade makrifat yaitu mengenalkan Allah swt. dan terbukelah baginye beberape asrar
yakni segale ruhsie-ruhsie Allah swt., make apebile terbukelah baginye yang tersebut itu
dapat lezatlah segale badannye dan hatinye pade sembahyangnye akan sebagai
lezat yang tiade dapat dibandingkan die, make jike ie lalai tiadelah dapat akan
makne fasya’ dan munkar itu wallaahu a’lam.
Peringatan ! Dan penjagaan ! Bahwese wajib atas
tiap-tiap mukalaf bahwe i’tikad
ie bahwesenye yang menjadikan dan mengadekan segale perbuatan itu yaitu Allah
ta’ala same ade perbuatan اﺧﺘﻴﺎري
ikhtiari atau perbuatan اﺿﻄﺮاري idhtirari (terpaksa, pen.) dan same ade perbuatan
taulada atau perbuatan mubasyarah dengan firman Allah ta’ala di dalam Quran : ﷲﺧﺎﻟﻖﻛﻞﳾء artinye : Bermule Allah ta’ala itu yang
menjadikan tiap-tiap suatu tetapi bagi hambe itu usahe dan ikhtiar pade segale
perbuatannye yang ikhtiyariah dan dengan keduenye itu diberi pahale akan die
dan disiksekan die. Adepun perbuatan itu disandarkan kepada Allah ta’ala pade
pihak menjadikan dan disandarkan kepade hambe pade pihak usahenye. Make segale
perbuatan itu jatuh usahenye pade hambe jue. Inilah firman Allah ta’ala : وﷲﺧﻠﻘﻜﻢوﻣـﺎﺗﻌﻤﻠﻮنartinye
: Allah yang menjadikan kamu dan segale perbuatan kamu. Kerane itulah dikatekan
segale perbuatan hambe yang ikhtiyariyah itu yaitulah setengah daripade perkare ﳑﻜﻨﺎت mumkanat yang menyatekan awam takluk kudrat dan iradat pade-Nye. Make apebile telah kite ketahuikan
bahwesenye sekalian perbuatan itu dijadikan Allah ta’ala yang tertunggallah ie
pade berbuat die itu yang tiade sekutu bagi-Nye kite ketahuilah pade syara’
jikalau tiade mereke itu menyengutukan ie akan Allah ta’ala itu dahulu, niscaye
tiadelah sah mengerjakan amal syara’ yang maha mulie itu yaitu seperti tiade ie
mengate aku sembahyang pade niat sembahyang niscaye tiade sah sembahyangnye
atau tiade ie mengate aku mengangkatkan hadas besar atau hadas kecil make
tiadelah sah terangkat hadasnye itu, atau tiade mengate aku puase pade esok
hari niscaye tiadelah sah puasenye itu dan lain daripade segale amal pade
syara’ dan jikalau ade ie mengate akan aku itu niscaye sah jugelah amal syara’
yang dikerjekannye itu jikalau disandarkannye aku itu pade dirinye sekalipun
tetapi adelah ie syirik juge pade hakikatnye itu ( dan ) jikalau disandarkannye
aku itu kepade Allah ta’ala seperti dii’tikadkannye akan aku itu, Allah ta’ala
itulah yang empunye aku itu, bukan aku sendiri, kerane akunye itu makhluk yang
dijadikan oleh Allah ta’ala kerane aku itu kate-kate lidahnye yaitu sifatnye
ialah ﻋﺮض yang ﻗـﺎﺋـﻢ ie pade dzatnye yang baharu ini. Make baharulah ie
tauhid yang sebenar-benarnye. Sah imannye dan islamnye pade hakikat yang
sebenar-benarnye make barang-barang yang mengetahuinye itu hanye sedikit juge
seperti firman Allah ta’ala : اﻻاﻟﺬﻳﻦاﻣﻨﻮاوﻋﻤﻠﻮاﻟﺼﺎﳊﺎتﻗﻠﻴﻞﻣﺎﻫﻢ
Make jike dikate semue segale suatu dijadikan oleh ﷲ
ﻻﻳﺴﺌـﺎل،ﻋﻤﺎﻳﻔﻌﻞ،وﱒﻳﺴﺌـﺎﻟﻮن
Artinye : Tiade
ditanyai daripade barang yang diperbuatnye dan mereke itu ditanyakan اهے .
Tuan-tuan, alim ulama, cerdik pandai,
serta Saudara seiman seagama
Kirimkan saran dan pandangan Anda melalui :
syamsulhendry@gmail.com
Tidak ada komentar:
Posting Komentar