# Mengajar tanpa menggurui # Memberi nasehat tanpa merasa lebih hebat #

Sabtu, 21 Juni 2014

Resep Rahasia Mak Kami

 Hidangan Melayu
Disusun oleh Siti Radhiyah binti Muhammad Saleh

Hidangan Melayu
Buku masakan kueh-kueh dari tanah Melayu, Borneo Utara, dan Sumatera Barat

dikumpulkan oleh
Siti Radhiyah binti Muhammad Saleh
( Bekas Guru Sekolah Perempuan Selangor )

Cetakan yang kedua
Hak pengarang terpelihara

Dari Penerbit

     Oleh sebab cetakan pertama telah habis di dalam masa sebulan sahaja, dan hingga hari ini banyak lagi permintaan dari pembaca. Oleh itu kita cetak kali yang kedua untuk memenuhkan permintaan dari para pembaca yang budiman.
     Di dalam cetakan kali yang kedua ini pengarang Hidangan Melayu telah bermurah hati membetulkan kekhilafan-kekhilafan yang terjadi di dalam cetakan pertama dan telah bermurah hati menambah empat jenis masakan kueh baharu lagi, menjadi semua 50 jenis. Diharap cetakan kedua ini dapat sambutan yang memuaskan dari para pembaca kita adanya.

Penerbit
1 April 1949
Kata Pendahuluan

     Dengan galakan dari suami saya, A. Harun Aminurrasyid, inilah saya kumpulkan beberapa jenis masak kueh yang telah saya coba dan elok jadinya.
     Ada di antara masakan kueh itu saya belajar dari percampuran saya dengan beberapa sahabat-sahabat kaum wanita seperti masakan dari Borneo, Sundakan yaitu waktu saya mengembara di sana mengikuti suami saya, dan selain dari itu saya telah coba dari buku-buku dan belajar dari sahabat-sahabat saya di Malaya.
     Mudah=mudahan buku kecil ini dapat menjadi khidmat saya kepada tanah air dan bangsa.

Radhiyah binti Muhammad Saleh
Uluyam Baharu, Selangor, 1 Juli 1948

Tidak ada komentar:

Posting Komentar