# Mengajar tanpa menggurui # Memberi nasehat tanpa merasa lebih hebat #

Senin, 24 Juni 2013

Sekop Laut : Asal Mule Name Kampong Kite

Di kale membace tajoknye, kite langsong tekenang kampong halaman. Sekop Laot, Sekop Darat, Sungailumpur, Sungaibuluh, dan semuenye jadi tekenang. Macam nak balek sekejap tulah.

Padahal tulisan ini semestinye bertajok "Asal Mule Name Kampong Kite", tapi saye tak nak macam tu. Tak pelah dak. Jangan maraah !

Bermule dari Sekop Laut. Asalnye Scoope (macam tu agaknye ditules dalam bahase Holanda). Maknenye ruang lingkup, kawasan, atau wilayah. Timbullah kampong Sekop Laut dan Sekop Darat. Di sini terdapat kolong-kolong sebagai bukti bahwe kampong ni dikenal oleh SITEM (perusahaan tambang timah milik Holanda).

Dari Sekop kite pergi ke Sungailumpur. Dulunye di kawasan ini ade sungai yang dalam dan lebar. Sayangnye, sungai tu banyak lumpo. Sebab itu kampong itu menjadi Sungailumpur.

Kite ke Telek pulak. Sejak tahun 1960-an sampai tahun 1990-an pada masa kejayaan PT Timah (yang di Dabo Singkep dikuasakan kepada Unit Penambangan Timah Singkep / UPTS, mengurus 3 wilayah operasi -wilasi Dabo, Raya, dan Karimun ), kawasan Telek merupakan pusat telekomunikasi. Di sini terdapat reciever dan transmitter yang menerima dan memancarluaskan signal televisi, telegraf, dan radio ke berbagai penjuru, termasuk menerima dan memancarluaskan signal dari dan ke reciever / transmitter Gunung Muncung.

Ade pulak Bukit Kapitan. Di Bukit Kapitan ni, ceritenye, pade mase dulu memang terdapat sebuah mess untuk para kapten ( kapitan Holanda ).

Yang sedikit pelek, Bukit Abun. Entah dari mane asalnye. Angganye, dari name Apek Abun yang pernah tinggal kat situ.

Kelak besambong ni...

2 komentar:

  1. encik, bagi taulah mengenai sekop laut,saye nak tauuu..

    BalasHapus
  2. Nak tau lebih banyak tentang Sekop Laut? Mari datang ke Dabo Singkep.

    BalasHapus