Dabo Singkep ( 2 )


M a k l u m a t

Nak bace ceĝite ni, mesti kene bace peĝatonye !
ĕ     untok    e keras, contoh : elemen, efek, derek
ĝ     untok    bunyi ghain dalam huruf Arab

Dabo Singkep ( 2 )

Bemule daĝi luapan ( luapan air ; kojoh ) dan letupan-letupan. Nak ĝasenye memancĕtkan luapan ni dalam pelbagai perspektif. Tapi... takot pulak dikate oĝang. Padahal oĝang yang suke ngate tu... adalah oĝang pengate. Oĝang yang suke ngate, katenye tidaklah peĝenah lebĕh baĕk daĝi oĝang yang dikate. Actually, saye manje nak bepaham je sesame maknusie. Itu ... kalau pon nak sepaham. Kalau dak sepaham ge, tak jadilah nota kesepahaman ni. Jadi ... kan, beĝiklah masukan dan perbaikan sebaĕk-baĕknye secaĝe baĕk-baĕk. Tak lebĕh.
Alkĕsah, dalam perspektif kepariwisataan, pariwisata meĝupekan tanggongjawab pemeĝĕntah, swasta, dan masyarakat. Ade empat komponen pembangunan kepariwisataan, yakni pembangunan destinasi pariwisata, pemasaran pariwisata, industri pariwisata, dan kelembagaan pariwisata. Pemeĝĕntah, swasta, dan masyaĝakat berhak dan betanggong jawab membangon destinasi pariwisata. Pemeĝĕntah, swasta, dan masyaĝakat berhak dan betanggong jawab melaksanakan pemasaran pariwisata. Pemeĝĕntah, swasta, dan masyaĝakat berhak dan betanggong jawab mengelola industri pariwisata. Pemeĝĕntah, swasta, dan masyaĝakat berhak dan betanggong jawab mengembangkan kelembagaan pariwisata.
Pembangunan destinasi pariwisata bukan sahaje hak dan kewajiban pemeĝĕntah semate. Swasta dan masyarakat juge berhak dan berkewajiban membangon destinasi pariwisata. Swasta berhak mengembangkan dan membangon destinasi pariwisata, seumpame membangon resort, water boom, flying fox, gantole, dan lain sebagainye. Masyarakat juga berhak mengembangkan dan membangon destinasi pariwisata, seumpame membangon kolam pancĕng, peternakan ( kambĕng, lembu, kude, arnab ), taman bemaĕn anak-anak, bahkan hanye dengan melaksanekan sapta pesona di sekitar objek wisata tingkat RT, RW, atau Desa pun sudah temasok dalam upaye tersebot.
Melaksanekan sapta pesona dengan sepenoh hati tanpe unsor laĕn tentu saje sudah meĝupekan sumbangan yang dahsyat dan sangat berarti bagi kepariwisataan daerah meski scope kegiatan tersebut baru seputar tempat tinggal kite. Sapta pesona, ATBSIRK, bepengaroh besa terhadap kepariwisataan daerah.
ATBSIRK adalah semboyan ( slogan angganye ) pariwisata yang biase disebot sapta pesona pariwisata. Yang petame A, aman. Aman meĝupekan kebutuhan semue manusie ( menurut Maslow, aman meĝupekan kebutuhan dasar manusie ). Semue manusie membutohkan ĝase aman. Bile tak aman, manusie jadi tak tenteram. Duet segunong pon macam terabaikan bile ade ĝase tak aman. Begitulah pentĕngnye ĝase aman bagi turis. Dengan beĝusahe maksimal agar ĝase aman bagi turis menjadi tinggi di tempat kite, tentu menjadi faktor penentu kemajuan pariwisata daerah kite.
Yang kedue T, teĝetĕb. Turis tebiase teĝetĕb. Oĝang kite payah sikĕt. Teĝetĕb ni mudah dicakap, tapi payah na melakukannye. Padahal teĝetĕb ni penteng dan bagos. Bile dah biase teĝetĕb ( disiplin ), pasti menyenangkan. Bile tebiase antri, risau nengok orang yang tak pandai antri. Oĝang macam tu oĝang bebal, buntang namenye. Supaye teĝetĕb, perlu dibuat aturan. Lame-lame teĝetĕb tu mendaĝah dagĕng. Dah kesedap pulak jadinye.
Mudah-mudahan lame-lame kebiasaan teĝetĕb tu menjadi karakter orang Melayu mase kini. Oĝang Melayu yang teĝetĕb bepakaian, teĝetĕb bekendaraan, teĝetĕb parkir, teĝetĕb bedebat, teĝetĕb menghujat, teĝetĕb mengumpat, teĝetĕb ngate orang, teĝetĕb introspeksi diri, teĝetĕb menimbang dose sendiri, teĝetĕb berbual, teĝetĕb berbuat, dlsb.
Yang ketige B, beĝesĕh. Secaĝe manusiawi, semue manusie suke beĝeseh. Beĝesĕh itu sehat. Beĝesĕh itu sebagian daĝipade iman. Oĝang beĝiman suke beĝesĕh. ( Orang tak beriman ... masok nerake. ) Beĝesehlah di sekitar kite je luk. Beĝesĕh pangkĕng / katĕl, beĝesĕh ĝumah, beĝesĕh laman ĝumah. Bile semue masyarakat dah beĝesĕh-beĝesĕh, kampong pon jadi beĝesĕh. Buang sampah pade tempatnye. Sampah menumpok dibakar atau dibuang. Tentu nyaman. Lalat pon payah nak besaĝang. Kampong jadi harum. Siape yang tak suke di kampong macam ni ? Tak de, kan ?
Yang keempat S, sejuk. Suasane sejuk membeĝikan kenyamanan dan ketenteraman. Oĝang Melayu dapat membedekan hangat, panas, sejuk, dan dingin. Aĕ hangat, aĕ panas, aĕ sejuk, dan aĕ dingin ( aĕ es laah ). Kampong yang sejuk membeĝikan ĝase nyaman dan tenteram. Hati yang sejuk tentu membeĝikan ĝase nyaman dan tenteram pule. Oĝang Melayu mase kini tak suke maĝah, tak suke meĝadang, apelagi sampai mengamok. Dah ingat petuah Gurindam Dua Belas, mahakarya Raja Ali Haji.
Pekerjaan marah jangan dibele
Nanti hilang akal di kepale
Yang kelime I, indah. Semue oĝang secaĝe naluriah menyukai hal-hal yang indah, cantĕk, lawa, dan molĕk. Sesuatu yang tertata rapi, teĝato, dan seĝasi membeĝi kesan indah. Sesuatu yang teĝato dan teĝetĕb juga membeĝi kesan indah. Sesuatu yang beĝesĕh dan seĝasi juga membeĝi kesan indah. Semue wisatawan menyenangi hal-hal yang indah. Mustahil manusie tidak menyukai hal-hal yang indah, cantĕk, lawa, dan molĕk.
Yang keenam R, ramah. Ramah sebenanye karakter kite, bangse Melayu. Jumpe oĝang langsong tanye, “Nak ke mane. Bang ?” Abang pon jawablah, “Tak de....” Jumpe oĝang balĕk daĝi laot langsong tanye, “Banyak dapat, Bang ? Belubo angganye udang galah.” Abang pon jawablah, “Tak de, kau! Ae tak kene.” Padahal... lime ember die dapat udang galah tu. Macam tu, kan ? Biase, kan? Oĝang Melayu dah tebiase ramah tu.
Memang tak susah sangat nak menjadi ramah tu. Senyum sikĕt, dah ramahlah. Apelah susahnye. Lagi pulak senyum tu sedekah yang palĕng mudah. ( Sile ikuti dan cermati tausiyah Ustadz Yusuf Mansyur yang senantiase mengirai tema sedekah ). Bile sudah senyum, tinggal sape dan tanye-tanye siket. Ape kaba ? Ape yang bise saye bantu ? Boleh saye tunjukkan ke mane awak nak pegi ? Pakai English pon tebe je. Dak semue turis tu English-nye bagos. Dok sah pikĕ sangat sesuai ape dak tenses-nye. Yang penteng, nyambong, kan?
Yang ketujoh K, kenangan. Wisatawan akan balek ke daeĝahnye membawak kenangan. Sebagai tuan ĝumah yang baĕk, kita mesti mewujudkan kenangan yang indah-indah tu. Semisal menyiapkan souvenir, buah tangan, cenderemate. Semoge ĝase aman saat beĝada di kampong kite, ketertiban warge dan masyarakat kite, beĝesĕhnye lingkungan kite, ramah-tamahnye warga kite, indahnye pemandangan, sejuknye suasane kampong kite, akan menjadi kenangan yang tak telupekan. Kite behaĝap semue tu diceĝitekannye kepade sedaĝe, sahabat, dan handai-taulannye.
Lalu ? Dengan begitu, sedaĝe, sahabat, dan handai-taulannye akan belombe-lombe bekunjong ke kampong kite ni. Ghasenye begitulah.

Č☼Þ
ΨЯΪбĤŤ βψ Encik_Syamsul_Hendry®

Kamus Cakap Melayu

Penyusun E. Syamsul Hendry

Sile kiremkan kritik dan saran anda kepada: syamsulhendry@gmail.com

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Tanggapan atas Pertanyaan Modul 7 tentang Perkembangan Membaca Anak pada Mata Kuliah Metode Pengembangan Bahasa untuk Mahasiswa Program Studi S.1 PGPAUD Universitas Terbuka UPBJJ Batam Pokjar Dabo Singkep

Penilaian Pengetahuan dan Keterampilan dalam K13

Tanggapan atas Pertanyaan Modul 6 tentang Perkembangan Menulis Anak pada Mata Kuliah Metode Pengembangan Bahasa untuk Mahasiswa Program Studi S.1 PGPAUD Universitas Terbuka UPBJJ Batam Pokjar Dabo Singkep Masa Ujian 2016.1