# Mengajar tanpa menggurui # Memberi nasehat tanpa merasa lebih hebat #

Senin, 19 Maret 2012

MATTA FAIR 2012 Ronde ke-2

MATTA FAIR 2012 Ronde ke-2



Setelah ± 5 jam, tibelah kami di TBS, Terminal Berpadu Selatan, Bandar Tasik Selatan, Kuala Lumpur. Kami turun bus sekitar pukul 02.25 WIB. Lalu kami mencari pangkalan taksi. Ade due pilihan, taksi bermeter dan taksi berdaftar. Kami pileh taksi berdaftar. Kami mendaftar dan dapatlah karcis antrian dengan nomor tiket TS-08831, zone KL3, cashier tbs_izuan [BP29], time 02:36:54 waktu Malaysia. Karne hari dah jaoh malam, dah dini hari dah, tak banyak penumpang nak naek taksi, tak berape orang. Kami langsong beri karcis tu pade driver. Die tanye kami nak ke mane. “Ke jalan Raja Laot,” jawabku singkat.

“Nak pegi mane ?” tanye die lagi.

"Putri Park Hotel,” jawabku lagi.

“Ha?! Hotel baru ke ?” tanye driver sediket tekejot. Kami manelah tau. Diam jelah. Driver tu tanye driver laen. Tak de satu pon driver yang tau. Die tanye lagi, “You tau kat mane hotel tu ?”

“Manelah kami tau.”

“Jom naek.” Die ajak naek taksi dalam keraguannye.

“Di KL ni hotel dah macam jamur di musem hujan. Merchop. Kedai-kedai dibiken hotel. Kilang-kilang dibiken hotel.”

“Sebab tu awak tak paham sangat Putri Park Hotel tu.” kateku.

“Tapi tak apa. Kita cari je hotel tu.”

Tibe di jalan Raja Laot, die cakap, “Nilah jalan Raje Laot.” Die bimbang. Takot telajak. Peneng juge ngintai hotel tu disepanjang jalan sehale dengan 8 line ni. Tengok kiri, takot di kanan. Tengok kanan, takot di kiri. Die mintak nomor telepon hotel tu. Die telponlah hotel tersebut mencari tahu di sebelah mane hotel tu. Die dapat jawaban bahwa hotel tu sebelah Public Bank.

Jangan dak. Reklame hotel tu begitu besar. Hotelnye pon berbintang 3. Angganye die nak borak-borak.

Selepas baya taksi, kami masok hotel dan bertanye dengan resepsionis. Ternyate hotel dah penoh. Kami cakaplah bahwe kami dah booking bilek di hotel tu. Kami tunjokkan list group kami. Ape lacur ? Tak de satu pon name dalam list tu ade di hotel. Kendian baru diketahui bahwe bilek hotel tu dibooking oleh agen di KL. Matilah kami.

Aku ambek ponsel (telepon selular), pulsa tak cukop pulak. “Kawan beli pulsa luk,” kateku pade kawanku. “Pegilah, tapi jangan lame-lame,” jawabnye.

Aku pergilah mencari kedai untok mencari sim-card. Tak mudah juge mencarinye sebab hari dah malam. Lagi pule, kite belom tau arah mane nak pegi. Aku pegi ke sebelah kiri hotel. Lame juge aku mencari.

Setelah dapat, aku cube telpon kekawan aku. Tak de satu pon yang dapat dihubungi. Semue dah beganti nomor Malaysia. Waduh...! Sudahlah. Aku balek ke hotel. Alhamdulillah, rupenye koorlap kami dah ade dan tengah bebual dengan kawanku tadi.

Kawanku dah ngantok betol. Die langsong menuju lift. Card pade aku. Eit... die tak dapat naeklah. Nak masok lift mesti pakai card jugelaaah. Die minta card tu. Aku bagi. Aku tengok je. Dalam hatinye, “Di mane nak dicocok?” Cocok-cocok dak tebukak ge pintu. Aku cocokkan. Tebukaklah pintunye. Kami naek ke lantai 11. Bilek kami nombor 1105.

Die cube nak buke bilek tu. Dak dapat gek. Aku cocokkan lagi. Tebukaklah pintunye.

To be continued.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar