# Mengajar tanpa menggurui # Memberi nasehat tanpa merasa lebih hebat #

Jumat, 24 Februari 2012

Sengal

Send your critical or suggestion to :

Sebelum membaca cerita ini, pahami dulu kaidahnya:

é      untuk       e keras, seperti : elemen
ĝ      untuk       bunyi ghain dalam huruf Arab

Sengal

Alkisah, kami baĝu tibe di hotél. Sambél melepas lelah, kami baĝéng-baĝéng di tilam super tebal dalam bilék hotél tu. Aku cube nyalekan TV. Kami nontonlah ĝeĝamai sambél baĝéng-baĝéng. Gitulah, angganye dah kenyang sangat makan tadi. Mate nak mute je ĝasenye.

Kami betige dalam satu bilék tu. Aku beĝebot bantal guléng dengan Alang L. Maksod hati, nak nonton TV sambel tidolaah. Aléh-aléh, Pak Ndak S bingkas bangon. Aku ngate ade ape entah. Aléh-aléh je, nyawankan oĝang je. Ĝupenye, die nak ke toilet, jambanlah. Nak kencéng agaknye.

Pak Ndak S tekindang-kindang dekat toilet tu. Sekejap masok sekejap kelua. Kelua masok toilet die tu. Lame aku mandang kelaku die. Tak saba, aku becakap gek, “Ndok éh... Pak Ndak ni, ape ngentam ni keĝje bolak-balek ke kama mandi tu. Kalau nak mandi, mandilah luk. Kejap agik kite ade tugas pulak ni. Jangan sampai dah kasép kelak, baĝu beĝebot-ĝebot nak mandi.”

Ceĝitenye, kami betige betugas jage stand malam haĝi di stand pameran pesisir pantai Legian, Bali. Untonglah jage stand tu malam. Teĝase jaoh daĝi duse. Maklomlah, Bali ni wai.

Kekawan yang laén dah stand by di stand pameran. Daĝi lapangan teĝebang tadi, kami pegi makan. Dah kenyang, kami bepisah. Tige oĝang di stand, tige oĝang di hotel untok bekemas-kemas. Hotel tu mang tak jaohlah daĝi stand pameran, sekiĝe 5 – 7 menét bejalan kaki, Amaris Hotel namenye, Jalan Padma Utara, Legian. Kalau belumpat, ngambo, apelagi kalau nitit, angganye biselah 1 menét jek.

E ... eh... céĝite tadik tu, Pak Ndak ni dak juge ngelayan cakap aku. “Sebenanye Pak ni nak ngape? Nak mandi ke atau nak meĝot ? Cakaplah !”

Pak Ndak pon menjawab, “Anu... kau... peĝot aku ngeĝusi. Hm ... macam nak tekelua ni.”

“Ndok éh, kalau nak meĝot, pegilah. Kunci je pintu kama mandi tu bia mambu bedano tu dak kelua.”

“Anu.... aku nengok tak de ember, apelagik gayong. Macam mane caĝenye. Mang macam tu mang ?” jawab Pak Ndak.

“O... itu. Cakaplah !” seĝgahku sambél bingkas menuju kama mandi. “Mang tak de mang gayong dan ember di hotel ni. Uĝang barat dak pandai mang basoh pakai mende tu. Die basoh pakai mende ni.” Aku menjelaskan pade Pak Ndak sambel menunjokkan selang yang tesangkot dekat léhé angse jamban tu.

“Ooh... macam tu.” Kate die sambél masok dan mengunci kama mandi.

Tak lame kemudian, Pak Ndak kelua sambél teloncat-loncat macam nak olahraga pulak. Aku tecengang lalu betanye, “Ndok ... ngape pulak?”

“Gile kau mende tu. Kuat na pancitnye. Sampai sengal teĝase telo aku.” gumam Pak Ndak. Kami pon tetawelah tebahak-bahak. Ĝupenye waktu bersuci, Pak Ndak mecét shower tu terlalu kuat sehingga air yang keluar pun memancar deras menerjang dua biji tersebut. Ape dak sengalnye.

“Ndok eh, kate pon nak mandi. Mandilah, apelagik. Kami pon nak mandi gek.”

Pak Ndak pon begegaslah masok kama mandi. Sejuĝos kemudian, “Adooi… aw…!” Pak Ndak mencaca laĝi ke lua kama mandi. “Gile… panas na aénye.”
Pak Ndak menggerutu.

Ĝupenye, aku ni degél, Tadi sempat juge aku memposisikan shower pada level sangat panas. Nah, melepoh Pak Ndak.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar