Risalah Nur Shalat : Istihdhar dan Mukaranah Niat
رﺳـﺎﻟـﺔﻧﻮراﻟﺼﻼۃ
Kitab asli ditulis dengan tulisan Arab Melayu lalu
ditransliterasi ke dalam tulisan latin oleh :
Encik Syamsul Hendry
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
Pade
menyatekan rukun sembahyang dan segala syarat-syaratnye daripada tiap-tiap satu
daripade rukun-rukun itu dan segala sunat-sunatnya yang seyogya dikerjakan di
dalamnye. Dan lagi menyatekan akan bicara mukaranah (perbandingan) dan istihdharkan (membangkitkan) niat. Yang tak dapat tiada
diketahuikan dengan terangnya.
Disusun oleh
: fakir ‘aliyyullaahal haadii
Muhammad
Shaleh Abu Husain Saudi
Dicetak oleh
Al Ahmadi Faraisy, Singapura
Ditransliterasi
oleh Encik Syamsul Hendry
Pada 13
November 2016
Kata Pendahuluan
1. Adalah susunan ini kukarangkan die dengan kerane
permintaan daripade seorang saudara sepupuku yang dikasihi supaye kusuratkan
baginya akan bicare sekali rukun sembahyang dan syarat-syaratnye dan serte
bicara mukaranahnye niat pada takbiratul ihram itu. Dan jike adelah aku bukan
ahlinye atas yang demikian itu sekalipun melainkan aku berpegang kepada ﷲ swt. minta
kepade-Nye jalan yang sawabnya [KBBI : sawab = benar]. Karene dialah jua Tuhan
yang sangat memperkenankan permohonan hambe-Nye.
Sesungguhnye barang yang telah
maklum kite, bahwa mendirikan sembahyang fardhu yang lime waktu di dalam sehari
semalam itu adalah ianya rukun yang kedue daripade Islam dan tiang bagi agame
kite. Make syukurlah hambe kepade ﷲ ta’ala bagi
mane-mane ikhwanul muslimin wal muslimat yang telah mereke itu mendapat taufik
daripade swt. Yang telah dapat ienye mendirikan akan asas dan syiar agame kite
itu dengan sembahyang. Tetapi oleh karene orang kita kebanyakan pada zaman yang
akhir ini setengah tiade berape lagi yang mengambil berat dan hiraukan menuntut
pelajaran daripade segala perkara agame hingga daripade setengah mereka itu
yang mengerjakan sembahyang dengan jalan yang tidak betul buatannya. Ataupun
dipadankan dengan pelajaran yang didapatnye pada masa kecilnye itulah yang
dikerjakannye sampai pade mase tuanye dengan tidak lagi mengambil siasat
kembali membetulkan die kepada guru yang ade mengerti. Make adalah amalnye itu
banyak yang keliru atau pun ada yang tertinggal salah satu daripade rukun
syaratnye jadilah batal sembahyangnye lagi tiada sah. Atau tertinggal daripade
yang sunah-sunah yaitu menjadikan pula kurang pahale sembahyang itu. Make
ketike itu rugi juge kita namenye.
|
|
Hadis Nabi ﳏﻤﺪﷺ : ﻛﻢﻣﻦﻗﺎﺋﯩﻢﺣﻈﻪﻣﻦﺻﻼﺗﻪاﻟﺘﻌﺐواﻟﻨﺼﺐ
Mafhumnye :
Beberape orang yang mendirikan sembahyangnye yang mendapat habuan [KBBI: habuan
= porsi; bagian] dan gantungan daripade sembahyang ialah penat dan lelah sahaje
yang diperolehnye.
2. Adelah pule susunan ini membaikkan di dalam pelajaran
dan jadi ingatan di atas peramalan hambe sendiri dan dalam pada itu sememangnye
mudah-mudahan dapat menjadi pelajaran bagi segale mereka itu yang baharu
belajar akan sembahyang yang mane suke mencari kesempurnaan sembahyang. Oleh
yang demikian itu sekirenye ade nampak di mane tempat yang ada tersalah di
dalam pelajaran susunan ini daripade yang sebenarnye, make di atas mereke yang
lebih mengetahuinye haraplah hambe kepadanye dibetulkan dengan sawabnye, lebih
dahulu banyak hambe mengucapkan terima kasih.
Wassalam,
Muhammad Shaleh – Damnah Lingge
وَاَﻗِـﻢِاﻟﺼـَّﻼٰۃَوﻟِﺬِﻛـْﺮِي
ﺑﺴﻢﷲاﻟﺮﺣﻤﻦاﻟﺮﺣﲓ
Fasal
Bermule bicare niat pade istihdar dan muqaranah di dalam takbiratul ihram itu, make tak dapat tiade diketahuikan empat perkare dengan terangnye seperti di bawah ini :
Bermule bicare niat pade istihdar dan muqaranah di dalam takbiratul ihram itu, make tak dapat tiade diketahuikan empat perkare dengan terangnye seperti di bawah ini :
Make atas kite orang awam ini memadailah dengan istihdar
‘urfi dan mukaranahnye. Mukaranah ‘urfiyah yaitu dengan jalan menyediekan rupe
zat sembahyang yaitu perhimpunannye daripade rukun-rukunnye yang 13 atau 19
perkare itu. Kemudian lalu dipersertekannye menyehajekan fadhu sembahyang itu
dengan jalan ijmal artinye terkumpul sahaje sebagaimane rupenye yang nanti akan
diterangkan dengan nyatenye pade sebutan mukaranah yang ‘urfiyah yang lagi akan
datang banyaknye 35 wajahnye.
Ketahui olehmu! Bahwe muqaranah pade takbiratul ihram itu
terbahagi atas empat bahagi seperti di bawah
ini :
Pertame :
Kamaliah tafsiliyah
Adepun kamaliah tafsiliyah itu make yaitu dimuaranahkan
niat pade takbiratul ihram itu yaitu zat sembahyang yakni hakikatnye yang
diinatkan segale rukun sembahyang daripade permulaan takbir hingge sampai
kepada salam make dihadirkan pade hatinye akan rukun yang tige belas itu
daripade awalnye hingge salam. Make dipersertekannye kasad, ta’arud,
ta’ainnye, yakni
daripade alif ﷲ hingge sempurne ra akbar dengan meliputi sekaliannye di
dalam huruf yang delapan, make mukaranah ini payah mendapatnye.
Kedue :
Kamaliah ijmaliyah
|
Ketige :
‘Urfiyyah
Make adelah mukaranah ‘urfiyyah ini seperti kate Syaikh
Syihabuddin berlemai ﻟﻤﻲ yaitu menghadirkan niat yang tersebut yakni daripade
makne kasad ta’arud dan ta’ain di dalam kite mengate takbiratul ihram itu yaitu
ﷲاﻛﺒﺮ yang delapan hurufnye, same ade jatuh niat kite itu pade
awal huruf takbir itu atau pade akhirnye atau atau pade pertengahannye dengan
sekire-kire sungguh hati kite barang sekuasenye, make oleh kerane itu terbagi
pule mukaranah ‘urfiyyah itu di dalam 35 wajah yakni rupe, yaitu atas tujuh
martabatnye, make semuenye itu terpakai dan memadailah pade kite orang yang
awam ini. Janganlah ade
sak hati kite padenye, make di bawah ini
rupe mukaranah ‘urfiyyah itu.
Martabat yang pertame,
perhimpunan niat jatuh pade 1 huruf takbiratul ihram, ade 8 wajahnye.
Make lihatlah olehmu di dalam martabat yang pertame ini,
yaitu pade wajah yang pertame perhimpunan niat itu jatuh pade huruf yang awal
sekali daripade huruf-huruf takbiratul ihram, yaitu jatuh pade huruf alif pade
kalimah ﷲ dan pade wajah yang kedue perhimpunan niat jatuh pade
lam awal dan wajah yang ketige jatuh pade lam yang kedue dan wajah yang keempat
jatuh pade huruf ha dan wajah yang kelime jatuh pade huruf alif pade kalimah
akbar dan wajah yang keenam jatuh pade huruf kaf, dan wajah yang ketujuh jatuh
pade huruf ba dan wajah yang kedelapan perhimpunan niat itu jatuh pade huruf
ra, make semuenye yang kedelapan wajah itu sah dan terpakai yang dibilangkan
die bagi mukaranah ‘urfiyyah make janganlah kite sak sekali-kali begitulah kate
ulama’ adenye.
Perhatikanlah pade martabat yang kedue hingge sampai kepada
martabat yang ketujuhnye yaitu :
Martabat yang kedue,
perhimpunan niat jatuh pade 2
huruf takbiratul ihram, ade 7
wajahnye.
Martabat yang ketige,
perhimpunan niat jatuh pade 3
huruf takbiratul ihram, ade 6
wajahnye.
Martabat yang keempat,
perhimpunan niat jatuh pade 4
huruf takbiratul ihram, ade 5
wajahnye.
Martabat yang kelime,
perhimpunan niat jatuh pade 5
huruf takbiratul ihram, ade 4
wajahnye.
Martabat yang keenam,
perhimpunan niat jatuh pade 6
huruf takbiratul ihram, ade 3
wajahnye.
Martabat yang ketujuh, perhimpunan niat jatuh pade 7
huruf takbiratul ihram dan 2 wajahnye.
Artinye dan memadailah
pade mukaranah ‘urfiyyah itu daripade orang yang awam, dan lagi adelah
mukaranah ini yang dipilihkan die oleh Imam al Harmain dan Imam Nawawi dan Imam
al Ghazali, dan kate Ibnu Ar Rifa’ah iyelah yang sebenarnye, demikian lagi kate
as Syaikh as Sabkiy dan Khatib Syarbini.
Make dikehendaki dengan kate awam di sini yaitu ‘aamiin, yaitulah segale orang
yang tiade belajar, padahal lafaz awam pade bicare mukaranah ini pade kebaikan
kitab yang muktabarat. Boleh ditanggungkan die atas makne amattunnas yaitu
orang yang ramai.
Adepun mukaranah ijmaliyah yang telah lalu sebutannye
itu telah membantahi padenye oleh Imam al Harmain yaitu Syaikh Abdul Malik al
Juwaini yang wafatnye pade tahun 378 H rahmatullaahi ta’ala dengan katenye :
bahwesenye tiade dapat meliputi akan die daripade menghadirkan yang tige
perkare itu pade tiap-tiap huruf yang delapan itu oleh kuase manusia, yakni
telah menjauhkan Imam Harmain daripade dapat dikerjakan oleh kebanyakan manusia
yakni orang yang awam manusia, make semenitlah lagi pade mukaranah kamaliah
yang tafsiliyah itu, ini sangat jauh ie pade pandangan kebanyakan manusia yang
pengajian istimewa pula pade orang awam melainkan orang yang berpaling hatinye itu daripade
takliq akan segala ﺷﻮاﻏﻞاﻟﺪﻧﻴﺎ (kekhawatiran
; pen.). Yakni orang yang tiade membimbingkan dunie yang hadir
hatinye kepada Allah ta’ala jue yang dapatnye, make tatkale mukaranah
ijmaliyyah itu sudah dijauhkan oleh imam Harmain pade kuase manusia, betape
pule mukaranah kamaliah yang tafsiliyyah itu, وﷲاﻟﻤﻮاﻓﻖﻟﻤﻦﻳﺸﺎء،
اﻫ
Keempat :
tuzi’iyyah
Adepun mukaranah tuzi’iyyah ini yaitu mensuku-sukukan
niat berbetulan pade suku-suku huruf takbiratul ihram, make adelah mukaranah
tuzi’iyyah ini tiade memadai ie lagi tiade sah. Inilah rupenye di bawah ini :
Make inilah satu contoh sahaje bagi mukaranah tuzi’iyyah
yang dituliskan di sini yang tiade ie sah itu, make jike dibuatkan dengan
tafsilinye, boleh jadi beberape banyak pule rupenye itu, tetapi dengan
memandang kepade contoh yang tersebut dapatlah juge diumpamekan kepade lainnye
yang terjadi daripade mensuku-sukukan niat atas suku-suku mane-mane huruf
takbiratul ihram itu, jike ade semuenye yang demikian itu tiade ie dibilangkan
bagi mukaranah yang sah adenye. Ingatlah supaye jangan mukaranahkan niat itu disusun
dengan kate-kate hati tatkale menyebut takbiratul ihram kerane apekale
disusunkan niat itu dengan kate-kate hati jatuhlah ie bertentangan dengan
mane-mane huruf takbiratul ihram jadinye. Wallaahu a’lam.
Inilah rupenye muqaranah kamaliah atau ‘urfiyyah
Tuan-tuan, alim ulama, cerdik pandai
yang saya hormati,
serta Saudara seiman seagama
Kirimkan saran dan pendapat Anda melalui :
syamsulhendry@gmail.com
Semoge jd amal jaryah encik, semoge sehat-sehat selalu....
BalasHapusSangat bermanfaat... mohon maaf pak, nak tanye... kalau kitab nur as shalah yg tulisan arab melayu dimane bise didapatkan ye...? Terime kaseh atas tanggapannye...
BalasHapusSaye juge menaruh minat untuk melestarikan kitab karya orang melayu:
BalasHapushttps://kitabterjemah4n.blogspot.com/?m=1